Paarden deze zomer weinig in het weiland door de vele regen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HTM

Re: Paarden deze zomer weinig in het weiland door de vele regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 11:13

@ chb ik weet niet waar je vandaan komt, maar je mag die paarden wel even 2 weken bij ons op het land zetten, maar weet zeker dat je dan ook zou willen dat je iets anders had.
En mijn paard vond het niet leuk meer in de wei.
Zijn staart was 1 grote kluit modder die zn achterhand helemaal naar beneden trok.
Dat is niet gezond, en niet goed voor zn spieren.
Eerst heb ik hem nog een tijdje vlechten ingedaan, en de staart omhoog geknoopt, maar als het mooi weer was kon die de vliegen weer niet wegjachen.
Dus mijn paardje staat al lekker warm en droog op stal, en komt 2 a 3 uur per dag buiten.
Is lang genoeg, na 2 uur staat die te kijken bij het hek dat die er uit wil ook al heeft hij eten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 11:16

Als het zo nat is hebben ze toch weinig aan de wei , dat geslorp en geglij in de bagger is voor niemand leuk :n

Kun je ze beter op de paddock zetten met wat hooi , zodat ze als het water weggetrokken is , weer op een fatsoenlijke wei kunnen die niet helemaal aan gort getrapt is. Daar hebben ze dan echt veel meer aan :)

Tenzij je natuurlijk zo'n waardeloos stuk grond hebt dat ze dan maar een paar weken per jaar buiten kunnen staan en praktisch altijd in de paddock leven , maar dan zou ik gaan verhuizen :P

Oef , een paard dat na 2 uur op de wei weer naar binnen wil.....dan zit er iets niet goed bij je wei hoor qua bodem / ligging / sfeer (gezelschap) :n

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 11:17

Als ik iedereen zo hoor, is mijn weiland dan zo goed?
Wij hebben alleen door de buien van vorige week een plas, maar wegzakken, kale plekken en dat soort dingen heb ik niet.
En dat terwijl ze er 24/7 in staan, en om de 3/4 dagen ong. worden de weilanden verwisseld. Dan gaat er 1 dicht en dan mogen ze in de volgende.

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 11:23

Mijn paarden staan in de lente en zomer dag en nacht buiten. Wij hebben een stukje grond wat ze in de jaren al zwart gelopen hebben, dus daar staan ze 's nachts en als ze lang genoeg in de wei gelopen hebben.
In de winter gaan mijn paarden wel op stal.

Wat het kapot trappen van het land betreft, daar kan mijn vader zich enorm druk over maken. Wij mogen de wei van de buren gebruiken, omdat wij niet veel grond hebben. Dus mijn vader wil dat land zo goed mogelijk onderhouden, dat snap ik ook wel, maar ik vind het nog wel meevallen als ik naar de wei kijk, het is nog mooi groen met een paar bruine plekjes.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 11:28

Ik heb ze gewoon 24/7 in de wei staan(met inloop naar de stal), we hebben kleinere stukken gemaakt zodat we kunnen wisselen als het gras te kort wordt.
Zo kunnen we voorkomen dat het land helemaal kapot getrapt wordt.
(wij hebben hier kleigrond)
Laatst bijgewerkt door areke op 29-08-11 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 11:29

Mijn paard staat 24/7 op de wei.
Ze hebben een vast stuk wat goed is om te knabbelen en om de andere dag mogen ze ook op verschillende stukjes met wat meer gras. Als het nat is blijven ze ook gewoon buiten (enkel schuilstal ter beschikking) en de wei is nergens kapot gelopen. Feit is wel dat de wei zeer goed gelegen is aangezien het water kan aflopen naar een gracht.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 11:32

Bij ons staan ze overdag in de wei en snachts in de paddock. Omdat ze anders met zn 2e tonnetje rond worden van het lange gras. Bij ons lopen ze het wel kapot, maar we hebben zoveeeeeeel wei dat dat niet uit maakt. Elke dag erop dus, weer of geen weer, de komende 2 maanden zeker nog!

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 12:34

pmarena schreef:
Als het zo nat is hebben ze toch weinig aan de wei , dat geslorp en geglij in de bagger is voor niemand leuk :n

Kun je ze beter op de paddock zetten met wat hooi , zodat ze als het water weggetrokken is , weer op een fatsoenlijke wei kunnen die niet helemaal aan gort getrapt is. Daar hebben ze dan echt veel meer aan :)

Tenzij je natuurlijk zo'n waardeloos stuk grond hebt dat ze dan maar een paar weken per jaar buiten kunnen staan en praktisch altijd in de paddock leven , maar dan zou ik gaan verhuizen :P

Oef , een paard dat na 2 uur op de wei weer naar binnen wil.....dan zit er iets niet goed bij je wei hoor qua bodem / ligging / sfeer (gezelschap) :n

als mijn paard in de wei staat vind die het best, maar als ik hem in de paddock heb staan is die het na 2 uur zat, en wil die weer naar binnen.
En er staan gewoon paarden naast, er is eten, en de bodem is goed, dus daar ligt het niet aan.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 12:55

Ik heb er geen last van gehad eigenlijk. Vaak was het hier langs de kust toch wat beter weer dan in de rest van NL denk ik, hoorde vaak ook in het journaal dat het overal echt beesteweer was en dan viel het hier best mee. Mijn land is deze zomer ook echt niet kapot gelopen of extreem nat geworden, gelukkig! Lijkt me erg vervelend als je je paarden zo weinig op het land kunt zetten...

chb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 13:24

Chaos schreef:
Nu ga ik twijfelen aan je bericht CHB.
Maken de eigenaren van het land en paarden zich niet druk of maken de paarden zich niet druk op het land? :P

Beide :+
Het is ons eigen land. Ik heb al eerder geschreven dat wij ze van de winter meer op de paddock hebben staan vanwege een glad weiland. (klei). ALLEEN als het ook maar even kan gaan ze wel op het weiland en wel om even lekker te kunnen racen en rennen. Als ze dat doen als het glad is kan ik de DA weer laten komen.
Ik verbaas mij hier alleen een beetje over het feit dat sommige paarden zo weinig op de wei mogen.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 13:46

die van mij mag wel op de wei, maar ik zal straks even foto's maken van mijn weiland.. :D

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:22

Ik ga het deze week nog even aankijken, maar zie dat ze verwachtingen weer niet al te best zijn..
Anders gaat ze ook naar binnen, ben het zat :') .

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:47

Bij ons staan ze ook gewoon buiten, 24/7 in zomermaanden. Nu zegt de staleigenaresse zelf ook wel dat deze zomer echt een baggerzomer is. Het is ontzettend nat en het weiland gaat naar de klote dus ze hebben wel een aantal keer in de paddock gestaan. En een paar keer 's nachts binnen. Ik heb er opzich niet veel problemen mee. Beter dat ze dan even droog op stal staat 's nachts of in de paddock, dan dat ze zometeen weer mok heeft of het weiland is zo naar de filistijnen dat ze er helemaal niet meer in kan.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:22

ach ja sommige interesseert het geen moer dat de paarden tot de knietjes in de bagger staan en het weiland vertrapt word en dat moet iedereen natuurlijk voor zig weten. Ik zelf houd mn paarden liever een paar daagjes er af bij erg slecht weer en zet ze dan in de gedraineerde paddock en snachts op stal om de wei te sparen zodat ze langer plezier van de wei hebben en de boel groen blijft.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:46

overdrijven is ook een vak , 'sommigen intresseert het geen moer of hun paard wel of niet op de wei komt "
Heb jij er last van dat de wei van "sommigen "kapot gaat ?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:56

Het interesseert mij geen zier of de wei wel groen blijft. Ik vind het belangrijk dat mijn paarden buiten kunnen zijn, kunnen lopen, lekker paard kunnen zijn. De regen interesseert ze echt niets hoor. En voor de wind kunnen ze schuilen onder bomen/struiken.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:59

Bij mij ligt het echt aan de pensioneigenaar = landeigenaar. Als zij de paarden er niet op willen hebben als het nat is, so be it :) ze zetten elke dag ook de paarden binnen en buiten dus kunnen daar zelf over beslissen.
Mochten ze niet op het land gaan, dan komen ze een paar uur op de paddock. Het is echt niet anders.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:00

sjonnie48 schreef:
overdrijven is ook een vak , 'sommigen intresseert het geen moer of hun paard wel of niet op de wei komt "
Heb jij er last van dat de wei van "sommigen "kapot gaat ?
nee sjonnie48 interesseerd mij geen moer dat de wei van anderen kapot gelopen worden.
Als mijn wei maar groen blijft dan hebben mijn paarden daar ook langer plezier van!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:10

heb het topic nog niet gelezen, ga het zo doen, maar wil even snel reageren... die van mij staan erg veel op stal, omdat mn weides steeds onder water staan ( woon in heuvel gebied en die van mij liggen in het dal gedeelte.) dus baal hier ook erg van al het nat!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 19:54

tine10 schreef:
Het interesseert mij geen zier of de wei wel groen blijft. Ik vind het belangrijk dat mijn paarden buiten kunnen zijn, kunnen lopen, lekker paard kunnen zijn. De regen interesseert ze echt niets hoor. En voor de wind kunnen ze schuilen onder bomen/struiken.

Het is juist dat het zo drassig en blubberig is, dat de paarden dan de hele dag daarin zouden staan.
Dat lijkt me voor de hoeven en benen ook helemaal niet goed.
Ook mede daarom staan ze nu in de paddock.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:15

Al glijdend en glibberig in de natte modder baggeren / slippen / soppen noem ik niet "lekker paard kunnen zijn" , en als het dan een paar dagen later heerlijk zonnig zomerweer is en alles is grotendeels aan gort getrapt tijdens die natte dagen.....dan is het ook niet tof voor de paarden.

Kunnen ze beter tijdens die glibber-dagen lekker op de paddock wat hooi knabbelen en als de regen even weg is weer lekker op een fijn beloopbare en grazige weide :)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:26

Tja, hier nog gewoon groene weides hoor. En er zijn natte stukken ja, maar ook droge. Dus ze kunnen gewoon lekker paard zijn. Maar als jullie zo redeneren, dan komen ze in de winter dus ook niet in de wei, want dan is het ook nat en glibberig. Paarden kunnen daar heel goed mee overweg hoor. Zolang ze maar een stukje hebben waar ze ook droog kunnen staan, is er niets aan de hand.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 20:30

Ze staan hier 's winters ook niet op de wei, maar in de paddocks.
Het is hier laag land dus droge stukken zijn er ook niet echt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:40

Ze staan hier in principe altijd op de wei , tenzij ze er zelf ook geen fluit aan hebben en alleen maar aan het glijden / glibberen / vastzuigen en alles aan het aan gort lopen zijn. Dus als het echt soppig is gaan ze gewoon een dagje op de paddock zodat ze NA de regen ook nog fijne stukjes wei hebben.

Ze mogen best bepaalde stukjes kapot lopen , maar alles maar aan gort laten trappelen zodat ze bijna het hele jaar door in zo'n troosteloze bende staan gaat me te ver :)

Liever bvb. 10 dagen op het zand en 50 dagen op een lekker sappige wei , dan 60 dagen op een vertrappeld stukje :)

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:02

tine10 schreef:
Tja, hier nog gewoon groene weides hoor. En er zijn natte stukken ja, maar ook droge. Dus ze kunnen gewoon lekker paard zijn. Maar als jullie zo redeneren, dan komen ze in de winter dus ook niet in de wei, want dan is het ook nat en glibberig. Paarden kunnen daar heel goed mee overweg hoor. Zolang ze maar een stukje hebben waar ze ook droog kunnen staan, is er niets aan de hand.

Zo is het , bij ons kunnen ze zelf van de wei af dus naar de droge steenpaddock en de stal in , die is altijd open , maar ze blijven in de blub , en s'winters in de sneeuw gaan ze ook de stal niet in ,om te liggen , terwijl daar een droge ligplek is , dat weet ik zeker omdat er geen sporen in de sneeuw waren naar de stal toe .
Ze hebben ondanks het nat nog nooit mok of rotstraal of wat dan ook gehad.
Dus wat ons lekker lijkt voor de paarden , daar denken ze zelf heel anders over .