Wie heeft er al gehooid dit jaar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

apple01

Re: Wie heeft er al gehooid dit jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 13:07

Is er iemand die aan mij hooi wil verkopen en het ook kan komen brengen?? :)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 13:08

hier is ook al gehooid al geloof 8 of 10 aanhangers vol

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 13:54

Caira schreef:
russel schreef:
Goed shoppen en gewoon je mening geven.

Ik belde voor oud hooi, zegt die boer doodleuk, 7 euro maar misschien ook wel 6.50. Heb hem smakelijk uitgelachen..hij zegt, anderen doen het ook, nou lekker laten doen, maar doei.....

Vertelde hem dat ik vorig jaar 3,75 heb betaald en dat dat al duur was, toen deden ze net zo spastisch en veel boeren zitten nog met hooi van 2010 te kijken. Willen hun schuren ook leeg voor de nieuwe voorraden komen......heb hem veel succes geboden.

Over 2 maanden zit hij nog met zijn overjarige hooi te kijken en dan gaat het wel weg voor weinig, want als er genoeg hooi is, zoals dit jaar ook, want ik heb elke maand in de winter moeiteloos bij kunnen halen......voor wel wat meer geld,maar niet deze rare prijzen..

De macht moet er af...het is maar gras hoor!!

sorry Russel, alle respect, maar je hebt geen idee waar je het over hebt. Enig idee wat de benzine prijzen (en dus ook de diesel prijzen) doen? Wist je dat zo'n tractor niet op water liep? Daarnaast moet je de prijs wel omhoog gooien, omdat de opbrengst puur lager is. wil je hetzelfde binnen krijgen dan zul je de resterende balen duurder moeten verkopen. Ik wilde absoluut dat we de schuren nog vol hadden liggen, maar wij hebben ons echt in veel bochten moeten wringen om zelfs alleen de vaste klanten te kunnen bedienen. En zelfs dat lukte niet altijd zonder bij te kopen bij anderen, zodat we er practisch geen winst op maken.

Jij doet net alsof de prijzen voor de lol zo hoog zijn, want tsja wij verdienen BAKKEN met geld momenteel, yeah right, geloof je het zelf?

Het is toch van de zotte? Vorig jaar was het ook een slecht hooijaar, weet je nog? Nog steeds hooi van 2010 te koop. Vertel mij eens waardoor het hooi ineens 2 x duur moet zijn? Terwijl vorig jaar ook het smoesje was dat hooi schaars was en dat men 4 euro wilde goedpraten?

Dan kom ik van een boer af en heb 4 euro betaald voor hooi van vorig jaar, hij vertelde dat men niet so spastisch moet doen en gewoon wachten op de 2e snee, hij had al vollop hooi van dit jaar, vraagt 5euro want iedereen doet het....maar hij vertelde mij dat als ik geduld wil hebben dat straks de prijs weer zakt...

Dan een loonwerker in mijn buurt gebeld, die vertelde mij, wacht even op de 2e snee.

Begrijp ik het goed dat er bij sommige mensen nog steeds geen regen is gevallen? Toch al een week lang zijn er giga plensbuien?

Weetje elk jaar is er wel wat met het hooi, ik wordt daar zo langzamerhand wel ziek van....steeds weer al die verhalen en uiteindelijk is er altijd weer zat geweest. Heb het idee dat het een hype aan het worden is en dat het hooi nu als melkkoe gezien wordt.

Mensen die er aan verdienen zullen zeker kritiek hebben op wat ik zeg. :D Maar er zijn ook boeren die het roerend eens met mij zijn....want als ik doorpraat en vraag, dan geven ze toe dat het zo duur is omdat iedereen het zo duur maakt en zij niet achter willen blijven....er zijn er zelfs die niet verkopen en het achter houden omdat ze gokken er straks nog meer voor te kunnen krijgen.....had een goed adres via mijn buurman, komt de goede man mij vertellen dat zijn kennis het nog niet wil verkopen...... :+

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 14:00

die verhalen van bewarende boeren heb ik ook a gehoord russel, en het is niet alleen het hooi hoor,stro wordt ook duur. [zeggen ze wederom]
ja er zijn gebieden waar nog amper regen gevallen is,hier waar ik woon is vannacht pas echt een beetje regen van betekenis gevallen,en dat zal bij lange na niet genoeg zijn om de droogte uit de grond te halen vermoed ik.deze hooitopics zijn ook elk jaar hetzelfde, grote verschillen per regio

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 14:03

Hoi russel. Misschien dat het bij jou in de regio anders is?

Een praktijksituatie hier (richting zwolle); het is echt erg schaars gesteld met het hooi. In 2009 had onze buurman genoeg hooi van zijn land en dit kochten wij van hem. Daarmee hebben we het prima gered tot zomer 2010. Maar de eerste snee van 2010 was hier bar slecht. Het gras groeide amper door de koude en lange winter. Bij de eerste snee kwam er in 2009 een pak of 100 vanaf (kleine baaltjes van 20 kilo) en in 2010 dus maar 70. De tweede snee is mislukt door het natte najaarsweer. Er kwam een pakje of 80 vanaf, maar dit wilden wij niet hebben. Dit schimmel zat er op het land al bijna in. Dit probleem hadden veel boeren in de buurt. Veel hebben als laatste redmiddel de boel in plastic laten verpakken om nog wat te hebben. Wij hebben ook grote pakken moeten nemen die niet zo droog waren als wij wilden, omdat er te weinig echt hooi was. We keken rijkhalzend uit naar de eerste snee van dit jaar. Die leverde maar 53 pakjes op! En dat probleem hebben alle boeren hier. Dus misschien dat het afhangt van waar je zit, maar hier is het dramatisch gesteld met de opbrengsten vorig jaar en dit jaar.

Waar ik maar mee wil zeggen russel, misschien moet je je verhaal nuanceren en scheelt het echt waar je komt. Kom jij niet gewoon bij de verkeerde boeren over de vloer? :D Hier vertelt een simpele blik op de lege schuren je dat het HÍER simpelweg niet waar is wat jij stelt.

Oh, de reden waarom de locale grote fouragehandel hier in de buurt ineens 9 euro per baalthje van ~20kg rekent, is omdat het uit het buitenland moet komen. En zoals al eerder genoemd is, de brandstrofprijzen zijn ook enorm hoog. Dus als je hooi uit bijvoorbeeld frankrijk moet laten komen, dan lijkt mij logisch dat dat een stuk duurder is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 16:18

Het zou kunnen, hier hebben er al veel 3 weken geleden gehooid. Of dat goed hooi is, is de vraag, maar die hebben al een partij gehad. Het groeit hier ook harder, zit op goede kleigrond. Of ik de verkeerde boeren spreek weet ik niet. Maar als ik dan vergelijkingen krijg over geld verdienen op andere vlakken en dat iedereen geld wil verdienen...dan vraag ik mij af of het nu over de schaarste gaat of over geld verdienen.

Hoe kan men nu al beginnen over het niet voldoende hooi hebben dit jaar, als we pas aan het begin staan de zomer? Als we al in augustus zouden zitten, dan heb ik er andere gevoelens over.

Dan lees ik tal van reakties van bokkers die zelf hooien dat ze meer dan genoeg hebben voor de rest van het jaar, ook zij krijgen nog een 2e snee...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:09

Wij hebben vorig jaar niet eens kunnen verkopen. Bij ons was het hooi idd minder als voorheen en hadden we het zelf nodig. Zelfs nog bijgekocht uiteindelijk, en dat was idd prijzig.

Dit jaar hebben we de eerste 2 percelen nu gedaan en al de helft minder als vorig jaar.

De loonwerkers zijn in prijs gestegen dus het wikkelen voor minder hooi is ook nog eens duurder geworden.

Al met al hebben wij het icm. hoge strokosten en brok dat gestegen is inderdaad moeten doorvoeren in onze pensionprijs, die per juli iets stijgt.

Het is niet anders. :(

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:15

Mss moeten we het gezamenlijk uit Duitsland halen?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:37

ja dat idee had ik hier op stal vanavond met de meiden ook al, een vrachtwagen die uit duitsland terugkomt vol zetten met hooi en hier in nederland onderling verdelen...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:39

prima Russel, als jij hier in de buurt nog hooi kunt krijgen voor een redelijke prijs dan krijg je van de mensen hier een lintje denk ik zo!

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 23:05

Russel; jij redeneerd wel heel makkelijk. Ook hier hebben de meeste boeren wel veel land maar geen wikkelaar. Dat doen de loonwerkers hier vooral.
Ook wij laten alles doen door de loonwerker. Let wel als hij de balen van het land haalt dan rijd er voor de 80 euro 1 balenklem & chauffeur en 1 trekker met aanhanger & chauffeur.

Dus van die 80 euro worden betaald;
2 personeelsleden
2 trekkers afschrijving
2 maal benzine want ook hier lopen ze niet op water
verzekeringen
plastic

ik ben benieuwd hoeveel winst hier nog op zit. Iedereen kan uitrekenen dat dat niet veel is!!!

Overigens hadden wij vorig jaar voordroog kuil zat maar geen kleine pakken, ook dit jaar is de eerste snee helaas voordroog geworden ipv hooi pakjes

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 00:19

hier rijdt 1 chauffeur met shovel met balenklem voorop en 2 grote karren er achter :D

Overigens hoorde ik net dat de natuurstichting geld geroken heeft bij de paardenhouders ;)
De prijs gaat omhoog van 1,- vorig jaar direct van het land naar €1,50 (zou eerst €1,20 worden) "want die paardenhouders kunnen het toch wel betalen" Gelukkig nog steeds betaalbaar, maar je hebt er ook het werk van natuurlijk...
Hooibaaltjes persen kost hier overigens zo'n 70 cent per baaltje, soms iets goedkoper bij grotere aantallen.

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 00:26

Wij hebben net een weekje geleden gehooid. 47 vrij grote pakjes hooi, viel niet tegen maar ook niet mee, meestal hebben we er in de 60, maar hier bij ons(in twenterand) is het echt superdroog dus wat dat betreft viel het nog mee. Nu maar hopen dat de volgende oogst iets beter wordt. Vorig jaar hadden we niet genoeg aan 2x hooien en toen hebben we nog bij moeten kopen, tsja en dat is toch vaak vrij prijzig...

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 00:30

Amalarab schreef:
Mss moeten we het gezamenlijk uit Duitsland halen?

Ik was een maandje terug in de Eifel maar zelfs daar was het lastig aan hooi komen volgens een kennis van ons die daar woont, de boeren houden het allemaal vast en zorgen eerst dat ze zelf voldoende voorraad hebben. Ook daar veel droogte geweest, ik weet niet of dat inmiddels anders is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 09:18

willemieke schreef:
Russel; jij redeneerd wel heel makkelijk. Ook hier hebben de meeste boeren wel veel land maar geen wikkelaar. Dat doen de loonwerkers hier vooral.
Ook wij laten alles doen door de loonwerker. Let wel als hij de balen van het land haalt dan rijd er voor de 80 euro 1 balenklem & chauffeur en 1 trekker met aanhanger & chauffeur.

Dus van die 80 euro worden betaald;
2 personeelsleden
2 trekkers afschrijving
2 maal benzine want ook hier lopen ze niet op water
verzekeringen
plastic

ik ben benieuwd hoeveel winst hier nog op zit. Iedereen kan uitrekenen dat dat niet veel is!!!

Overigens hadden wij vorig jaar voordroog kuil zat maar geen kleine pakken, ook dit jaar is de eerste snee helaas voordroog geworden ipv hooi pakjes

2 x, ik denk in de orde van 1 persoon, zoals ik de percelen ken waar de boeren het zelf doen...Overigens vind ik 40 euro per uur erg veel, is een dure kracht. Mijn boer brengt de pakken thuis voor 20 euro de man per uur. Vind ik redelijkere prijzen voor dat werk..

Ik heb zo het vermoeden dat het om jouw bedrijf gaat en dat je motiveert dat het normaal is om zoveel voor wat gras te betalen, dan vraag ik mij af waarom het dan niet altijd al zo duur is geweest als er voor 80 euro per uur gewerkt moet worden, maar dan praten we niet over 1 hectare, maar effe wat meer denk ik zo..

Overigens hier op de klei is het goed grasgroei weer, de klei heeft weer genoeg water opgenomen voor een tijdje, het is prima grasgroei weer, hier in 2 dagen tijd is het al weer flink gegroeid, beloofd een goede 2e snee op deze manier...zeker als er percelen bij zitten die al een maand geleden gehooid zijn...

Enne ik reageer zo fel, in die 11 jaar tijd wordt ik elk jaar weer besodemieterd, heb dus steeds weer een ander adres waar ik hooi en stro van daan haal.

Nu kom ik thuis met pakken die dan zogenaamd 15/16 kg wegen...maar ik had al zo een vermoeden, zet ze op de weegschaal en ja hoor, 11 en 12 kg, dus ik bedoel maar.......vorig jaar een prijsafspraak gemaakt, kom ik halen moet ik ineens meer betalen...nu een prijs afspraak gemaakt en wordt er gezegd, tussen de 5 en 6 euro, we bellen om te komen halen en horen, je hebt geluk 1 euro goedkoper, dus inplaats van 7 betaal je nu 6 voor 1 pak....waar gaat dit over...zo heb ik paardenbanen gekregen het jaar ervoor nadat ik eerst 3 pakken per keer afhaalde en tevreden was, toen de kust veilig was, kreeg ik de sjit en zo gaan we verder, hooi vast klaar gezet voor mij op de wagen, nadat ik al een goede partij had opgehaald, vol met JKK en dan als ik de volle plant met bloem er nog aan kom brengen, gewoon stug volhouden dat het geen JKK was, partij stond niet voor niets apart.

Dus nu met die belachelijke prijzen, heb ik het helemaal gehad....want ook dit jaar zal er wel weer een geintje plaatsvinden, althans ik heb hem al gehad..

kara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 09:31

Is er iemand die al gehooid heeft in de achterhoek en het eventueel wil verkopen een baal of 25?

Ik ben er helemaal doorheen en heb echt hard hooi nodig.
Kuil gaat met dit weer ook super snel schimmelen, ik zit echt met de handen in
het haar.

Heb echt wel begrip voor de stijgende prijzen, merk het aan alles.
En daarbij de boeren ook nog rond kunnen komen, anders gaan zij over de kop en
hebben wij helemaal geen hooi meer.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 09:56

Tsja Russel, dat jij vervelende ervaringen hebt is vervelend, maar daar kunnen wij niets aan doen. We doen alles om een fatsoenlijk inkomen te krijgen, maar als ik dan lees dat je er van overtuigd bent dat we mensen een poot uitdraaien en dat we vast bakken met geld verdienen, ja dan heb je mij goed pissed off! Overigens is de regen van zondag op maandag de eerste ECHTE regen hier in 3 maanden....

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 10:45

hier ook voor het eerst écht regen sinds eeuwen lijkt het.... mijn wei wordt weer een beetje groen, heb meteen stukken ingezaaid die kaal waren, en ze komen kunstmest strooien binnenkort, dan hoop ik een 2e snee eraf te kunnen halen, mits het niet zo nat wordt als vorig jaar...
Verder wat betreft de prijzen.....tja, paarden zijn duur dat is nu eenmaal zo.....boeren houden amper hoofd boven water en ik begrijp de prijzen.

Ik heb voordat ik eigen hooi had ook wel een winter €7.50 voor een baaltje betaald, so be it !! Liever teveel betalen en goed hooi dan ruk-kwaliteit omdat ik goedkoop wil.
Dan geef i minder geld uit aan mijn auto's, og gaan we niet uit eten...doe ik rustiger aan.
Betaal nog liever teveel en heb ze aan huis en bepaal zelf wat ze krijgen dan dat ik op een dure pensionstal sta waar o.a. door de hooiprijs het stalgeld alweer omhoog gaat en ze nog niet doen wat ík wil.....dit even terzijde...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 10:50

Vervelend Russel dat je slechte ervaringen hebt.. toch ben ik het eens met o.a. Caira - mensen hebben er vaak geen idee van welke investeringen boeren moeten doen en ook niet welke risico's ze lopen. Denk maar eens aan wat nu op dit moment speelt met de EHec bacterie: er hoeft maar iets te gebeuren of de zaak gaat plat. En dat geldt ook voor boeren die in de dieren zitten - als er een dierziekte opduikt, dan zijn de inkomsten weg, dieren moeten geruimd worden. En dan zit iedereen ook nog eens gebonden aan de Europese regelgeving. En toegegeven, vaak is er in ernstige gevallen overheidssteun maar ik denk dat je hoe dan ook achteruit kachelt. Ik ben geen boerin, ik denk dat het geen pretje is! En een boer heeft ook recht op een normaal inkomen, net zoals jij of ik - als we het ons kunnen permitteren - het recht hebben op de luxe van een paardje op stal.

Vorig jaar was gewoon slecht - als je eigen land hebt had je dat aan den lijve kunnen ondervinden. Op het moment dat er gehooid kon worden was het gras nog niet goed, en toen het gras wel goed was, was er teveel nattigheid. Je bent van allerlei factoren afhankelijk.
De schuren van onze fourageman waren akelig leeg en hij heeft uiteindelijk hooi uit Duitsland en Frankrijk gehaald - ook ik heb een tijdje 9 euro de baal moeten betalen maar die waren wel 30-35 kg zwaar. Het alternatief was heel slecht, oud en stoffig hooi dat ook al 6 euro kostte.

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:53

ElCamino scheef :Liever teveel betalen en goed hooi dan ruk-kwaliteit omdat ik goedkoop wil.

met deze tekst ben ik geheel mee eens +:)+

daarbij zou zelf nooit hooi van vogeltjes land willen

Russel denk dat je zelf alleen maar moeilijk maakt wat betreft jouw aankoop van hooi of kuil bij de boeren

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:08

Russel maak je niet zelf een probleem dan?? Als je jaarlijks op zoek moet naar een andere leverancier?
Wij zitten al 28 jaar bij dezelfde leverancier.

En over het uit Duitsland halen.
Ik heb geen idee hoe het in heel Duitsland is hoor, maar mijn zus heeft een ranch in de Eiffel, en veel van haar gras is verbrand en zij zal ook moeten bijkopen, net als vorig jaar. En ik begreep dat het daar ook nog wel moeilijk verkrijgbaar was. Maar dat weet ik verder niet.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:55

Ik heb een vraagje: wij gaan 1 juli verhuizen en voor die tijd moeten er palen getrild worden op het weiland. We willen dan natuurlijk graag dat het gras dan gemaaid is (het is dit jaar dus nog niet gehooid). We wilden eigenlijk voor droge kleine baaltjes hooi gaan maar zoals het er nu naar uit ziet gaat dat niet lukken (het ziet er niet naar uit dat het nog 5 dagen achterelkaar droog is grrr). Dus denken we dat we het nu toch in plastic willen maar wel zo droog mogelijk (voordroog). Kunnen jullie aangeven hoeveel dagen droog weer we daar voor nodig hebben?
Laatst bijgewerkt door Embe op 09-06-11 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 13:00

russel schreef:
Dan lees ik tal van reakties van bokkers die zelf hooien dat ze meer dan genoeg hebben voor de rest van het jaar, ook zij krijgen nog een 2e snee...

Wat je nog wel mee moet nemen is dat het dus afwachten is of die 2e snee droog binnen komt!
Verregenen van de oogst is een groot risico wat veel verlies geeft van hooi en in iets mindere mate voordroog.

Vorig jaar had ik dus 17 of 18 reuze grote balen van de 2e snee, maar die zijn wel in de regen geperst en gewikkeld omdat elke loonwerker helemaal volgepland zat en ze tot diep in de nacht hadden doorgewerkt om alles zoveel mogelijk droog in het pak te krijgen. Ik had verkeerd gegokt en dus was mijn prachtige droge snee voordroog enigszins natgeregende voordroog en die heb ik heel goedkoop verkocht direct van het land (€20,- per baal van ruim 600 kg) om er van af te zijn zonder moeilijk gedoe over de kwaliteit. Die kon ik namelijk niet garanderen, hoewel de boer dacht dat het nog steeds wel goed zou komen omdat het in het plastic zat.
Iemand met 50 pony's en melkerij was er erg blij mee en stelde geen vragen over de kwaliteit en ach, die voeren zo'n baal in 1 dag op, dus warm worden krijgt het geen kans voor...

Vandaar dat ik deze snee ook vasthoud en pas beslis over verkoop na binnenhalen van de 2e snee.

@ Embe: Als het 3 dagen kan drogen met goed droog en lekker warm weer met windje en je schudt het 2x per dag en dan in plastic, heb je bijna hooi. Een dag eerder maaien als het nog niet zo mooi weer is kan ook geen kwaad, dan kan het alvast besterven.

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 13:09

FlyAway schreef:
Hoi russel. Misschien dat het bij jou in de regio anders is?

Een praktijksituatie hier (richting zwolle); het is echt erg schaars gesteld met het hooi.

Ik woon in Zwolle en wij hebben het probleem niet, genoeg hooi en goede prijs 3,25 dit jaar vorig jaar 2,80 per baal.
Zoekt en gij zult vinden! Er is echt zat en mooie kwaliteit.

Ga alleen m'n boer niet openbaar maken anders zitten we misschien later ook met de gebakken peren.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 13:09