[INFO] Slowfeeders

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Soraya85

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 00:37

En gewoon een bak (kist) met daarin een hooinet?

mbt de kliko... mijn shire (maar ja die was wel erg groot) vond het te veel moeite zo laag en onhandig. Verder alleen minishet ervaring.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 00:41

Ja, lijkt mij ook onhandig.

hooi net had ik ook al gedaan maar de geiten komen overal bij helaas haha mijn net was helemaal opgevreten zowat :')

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 00:52

Ik heb een haflinger en een mini... :j

Maar het gaat er mij vooral om hóé lang ze over het hooi doen.. Hoeveel ik wil voeren dat weet ik al wel, maar ik zit nu te twijfelen over welke slowfeeder.. :j

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 00:54

De hooi-kliko was bij mij niet paard proef.. Nu had ik wel een kleintje.. :j Maar het werkte ook niet, hooi zakte niet goed naar beneden.. :=

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 01:03

Ik heb hier ook hooinetten bij de geiten hangen, geen enkel probleem, terwijl ze inderdaad verder zo'n beetje alles slopen. Netten zijn nog helemaal gaaf, en ook bij de geiten hangen ze al drie jaar.

Met erin blijven hangen bedoelde ik eigenlijk meer met hun hoofd ofzo, want ze gaan hier heel snel over tot sloop als er ergens een begin is van dingen die stuk kunnen. (De schuiltent wordt hier nu stukje bij beetje afgebroken, stomme beesten, ze hebben hem nu juist nodig. Als er eenmaal een begin is waar aan ze kunnen trekken.... Denk dat dat met een kapot hooinet niet anders zal zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 10:40

Soraya , ik heb die ook gehad maar snel weer verkocht...de gaten zijn te groot , er zitten knoopjes tussen de mazen wat ik niet paardvriendelijk vindt , steeds met die snoet over die scherpe knoopjes heen....en ze gaan inderdaad veel sneller kapot dan de netten die we nu hebben.

Het is net zoiets als met aanhangernetten , die gaan ook snel kapot.

Is leuk om eens te proberen maar daarna zijn de nieuwe netten de aanschafprijs toch wel waard hoor , als je merkt wat voor een gemak je er van hebt met vullen , weinig verspilling , weinig ruimte die het inneemt zo'n lang plat net vergeleken met zo'n boksbal , en die extra kleine mazen werken ook gewoon super fijn , dat remt het snelle eten en vele morsen tenminste goed :j

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 10:49

Die vierkante lange netten lijken mij inderdaad ideaal, maar ga eerst eens uitproberen met die van nickyskeet.
Hoe bevestigen jullie de hooinetten aan de hooibak als je ze er in legt? Kon dat uit het filmpje niet zo goed halen. (filmpje van Mac)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 11:34

kom even ideeen op doen. Mijn fjordenmerrie, een veelvraat 1e klas, weet binnen het uur 4 kg hooi uit een fijnmazig hooinet te vreten. Die 4 kg is haar avond-nachtmaal, maar als ze het binnen en uur op heeft, is dat idee een beetje teniet gedaan,haha.

Nu zit ik te denken om in de stan, aan dewand een ruif te maken, en dan ipv spijlen, gaas te gebruiken. Kennen jullie dat gaas wat je voor konijnehokjes hebt, van die hele kleine vierkante blokjes-mazen. Ik hoop dat dat haar vreetwoede een beetje kan indimmen, want ze propt haar mond werkelijk iioot vol, en is dan net een hamster.
Gister dacht ik echt, als dit zo door gaat stikt ze nog een x, zo vol gaat die mond..

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 12:11

Ik denk dat ik in mijn pony d'r stal maar gewoon een hooinet hang, met kleine mazen. Even zoeken.:D

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 13:56

Ik vind een 'boksbal' juist een voordeel! Voor mijn gevoel neemt het juist weinig ruimte in beslag. :)

Over de knoopjes op de netten, heb je wel een punt. Maar heb hier nog niet gezien dat ze er ook echt last van hebben. Maar wel iets inderdaad om in de gaten te houden. Hele gevoelige huidjes zouden inderdaad misschien schuurplekjes kunnen krijgen.

Hoe groot zijn jou mazen?

Over het bevestigen van netten in hooibakken; heb ik niet zo heel veel tips.

@ karev, 4kg hooi, in 1 uur... hoe fijnmazig is je hooinet? en wat voor hooi gebruik je?
Ik ken het konijnengaas, maat dat is wel erg klein hoor! Volgens mij komt het hooi daar niet doorheen. dan wordt het denk ik een beetje paardje pesten?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 14:24

Voorheen had ik een 3 meter lang net met mazen van 6 cm (nog te koop trouwens :P ) , nu hebben we meerdere netten van anderhalve meter lang en met mazen van 30mm , dat bevalt echt super :j

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 14:32

Hoelang denken jullie dat jullie paard(en) ongeveer met 1 kg hooi/voordroog doen in een slowfeeder met 3cm maas? Een uur? Anderhalf uur? Langer, korter?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 14:37

Ik zou het echt niet kunnen zeggen. Ik vul het net gewoon bomvol en als het bijna leeg is vul ik het gewoon weer. Tot gisteren gebruikte ik kleine balen hooi, dan ging het per baal erin. Maar vanaf gisteravond ben ik begonnen met kuilbalen, dus dan wordt het wat lastiger inschatten. Maar omdat ze onbeperkt hooi krijgen, maakt me dat ook niet uit. De ene keer doen ze 24 uur met een baal/vol net, andere keer korter/langer. Hangt van zoveel dingen af. Hoe is het weer, wat is de temperatuur, hebben ze gewerkt of niet, spelen ze veel of niet.

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 14:43

Focussed schreef:
Hoelang denken jullie dat jullie paard(en) ongeveer met 1 kg hooi/voordroog doen in een slowfeeder met 3cm maas? Een uur? Anderhalf uur? Langer, korter?

ik stop in mijn hooinet van 3cm maaswijdte een plak kuilgras <ik haal deze niet uitelkaar>en mijn haf doet daar ruim 2 a 3 uur over

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 15:42

Ik heb ook geen idee , vind dat ook niet zo interessant.

Als we 3 netten vullen met totaal 1 baal hooi , is het 24 uur laten nog niet op.

Met 2 D-ponies dus , die dan de hele dag bij de stal staan dus geen gras bij krijgen.

Het is inderdaad per dag verschillend. De ene dag is er amper wat uit , de andere dag zijn ze bijna leeg.

Het zal ook nog per paard en hooi-soort verschillen.

Al met al kun je er aardig van uit gaan dat hoe kleiner de maas is , hoe langer ze er mee doen en hoe minder ze verspillen :)

Soraya : toen we hier als proefje een oud aanhangernet gebruikten als hooinet-aan-frame kreeg Rena allemaal korstjes op haar neus. Ik vermoed sterk dat het van dat net was , dat is toch een veel scherper spul dan het duurdere materiaal dat voor "echte" lange-platte hooinetten gebruikt wordt :)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 16:53

Zo mijn hooikliko staat!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 18:12

Wat een boel beschaafde eters hier :D

Onbeperkt voordroog hoef ik dus echt niet te doen bij onze bodemloze putten. Ik meng er stro doorheen, dat geeft wat extra vulling, maar dan nog krijgen ze niet onbeperkt.
Ze laten het stro ook vaak op de grond vallen en selecteren het kuil eruit. Maar dat is niet erg, het ligt toch droog en dat eten ze later wel weer op als er niks meer te kiezen valt.

Focussed, volgens mij doen ze bij ons zeker korter dan een uur met een kilo voordroog (en mazen van 3 cm)

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 18:17

ik hoef ook niet onbeperkt kuil te geven anders heb ik ipv een haflinger een olifant op stal ,

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 19:15

@soraya: Het is echt zo, heb er met verstand naar staan kijken.. 3x3 mazen
We hebben een hele mooie ruif gemaakt. Van dat groene gaas, en dan dubbel, zodat de mazen nog een slagje kleiner worden. Ze krijgt er wat uit, maar met de nodige moeite, precies goed,haha. Denk dat als ze het op heeft ze ook echt geestelijk moe is! Zal morgen een foto maken!

ons hooi is voordroog. net geen kuil, net geen hooi

ik had dus ook een fijnmazig net midden in de stal hangen, dus van de wanden af. Ging ze gewoon met de schouder tegen aan staan voor grip. Best slim hoor..

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 21:19

karev, is geloof je wel :j het is alleen wel veel inderdaad. Ik ben benieuwd naar de foto! :)
Ja; veel paarden hebben zo uitgevonden hoe ze het makkelijkste hun hooi kunnen eten uit onze slowfeeders.

Hier krijgen ze voordroog wat echt wel veel weg heeft van hooi. Ze doen het er prima op!

Hier ook erg verschillend hoelang ze ermee doen. Hangt vooral veel af van het weer! Toen de herst net begon, waren ze ook nog wel wat takjes en blad aan het zoeken. Op dagen dat het heel de dag regent; eten ze het meest!

Bianca, als ze hier korstjes op de neus krijgen; zijn de netten ook direct weg hoor! hihi. Maar voorals nog; nooit iets gezien :)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:16

bij deze onze creatie. Op de grond is geen optie. We hebben geen hele grote stallen, en dat zou dan weer een stuje ruimte minder betekenen. Plus dat je, als ie op de grond zat, je er een soort van systeem in moet bedenken die het hooi op duwt, zodat ze ales kan opeten.

Gister getest, vanochtend was alles op. Ze moet er echt flink moeite voor doen

http://i153.photobucket.com/albums/s228 ... to0209.jpg
http://i153.photobucket.com/albums/s228 ... to0208.jpg
http://i153.photobucket.com/albums/s228 ... to0207.jpg

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:03

Hoe heb je ze gemaakt?:)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:06

handige kerel,hihi. stuk gaas aan beide kanten tussen 2 planken

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:09

Wat denken jullie?

We hebben straks dus 2 open stallen, 1 voor elk paard. Nu moeten ze straks hun eigen stal in, kan ik dan beter 1 groot of 2 kleine hooinetten maken/kopen? Want als de ene dan klaar is, gaat ie natuurlijk naar de andere? Ik hoop dat jullie 'm snappen.:P

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 22:35

Ik lees hier heel fijn al een tijd mee :o :)
T_hijs schreef:
Wat denken jullie?

We hebben straks dus 2 open stallen, 1 voor elk paard. Nu moeten ze straks hun eigen stal in, kan ik dan beter 1 groot of 2 kleine hooinetten maken/kopen? Want als de ene dan klaar is, gaat ie natuurlijk naar de andere? Ik hoop dat jullie 'm snappen.:P

Ik zou gaan voor 2 kleinere netten. Maar je wil het voeren in de stal blijven doen? Ik zou het zelf prettig vinden dit buiten de stal te doen denk ik. Ivm samen in 1 kleine ruimte eten en bijkomstige discussies... Nou moet ik zeggen dat er een regelrechte draak bij mijn pony staat waardoor er nogal eens gemept wordt bij het eten...

Ik vind het zelf heel belangrijk dat er niet al teveel strijd hoeft te ontstaan om het voer.
Wij hebben op 3 paarden 2 voerplekken. Maar bij ons is 1 voerplek een hooinet zoals die van pmarena, vrij staand in de wei. 2 kanten te benaderen en 2 meter breed. En het andere is een bak, 4 kanten dus.