Paard helpen met overlijden. Hoe??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Als jou paard om bepaalde reden dood moet, hoe zou je dat dan het liefste zien gebeuren

Laten inslapen, ik blijf erbij
178 (75%)
Laten inslapen, ik blijf er niet bij
13 (5%)
Afmaken, ik blijf erbij (indien toegestaan)
26 (11%)
Afmaken, ik blijf er niet bij
12 (5%)
niet afmaken of inslapen maar gewoon laten doorlopen, ondanks dat dit echt het best is voor het paard
2 (0%)
Iets anders, namelijk....
5 (2%)

Totaal aantal stemmen: 236

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 22:16

Dat is ook de reden dat Sheril niet verzekerd is. Als ze dood zou moeten, dan op bekend terrein en niet op transport naar Italie.
Mocht het zover komen, laat ik Sheril ook inslapen, de slager is absoluut geen optie. Ten eerste wil ik niet dat ze opgegeten wordt, ten tweede wil ik niet de stress van een rit naar een vreemd terrein.
Overigens denk ik dat in veel gevallen een paard bijv. onder de pijnstillers staat, of nog in de wachttijd van een wormenkuur zit. Die paarden mogen dus niet voor menselijke consumptie gebruikt worden, en om nu te stoppen met pijnstillers om hem 2 weken later naar de slacht te brengen, nou nee.
Verder vind ik die grijper van de Rendac niet onterender dan aan een achterbeen bungelen aan de slachtlijn.
Overigens had een stalgenootje het van de week over de noodslacht, heeft iemand hier ervaringen mee?

ankie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 22:18

ja wat wil je over de noodslacht weten? 3x meegemaakt

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 22:25

In hoeverre dat 'paardvriendelijk' is, mocht je paard op korte termijn afgemaakt moeten worden.

ankie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 22:31

bij 2 paarden zijn ze opgehaald door de slager dus daar weet ik niet zo veel van,misschien goed
bij de andere is het op stal gebeurd door de veearts,in laten slapen.ging gelukkig heel snel.toen ik de veearts belde was ze er met 5 min,met 10 min.was mijn paard dood en met 15 minuten was ze van het terrein,gelijk opgehaald. dus ging allemaal erg snel. wat nu het beste is???? ik weet het niet?

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 22:42

Nog even over de narcose voor het inslapen:

runningkawa schreef:
Ja hoor, is mogelijk
Tenminste bij mijn DA, heeft hij eens gezegd
En kan me niet voorstellen waarom andere dat dan niet doen, als je maar betaald lijkt me

Het schijnt dat ze dat niet leren op school... (heb ik ook maar gehoord hoor dus weet niet 100% zeker of dat waar is)

Ik weet in ieder geval wel zeker dat mijn pony (zie verhaal van Juval) eerst een narcose heeft gekregen, dus het is mogelijk.

XanthaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 22:47

Ik dacht altijd inslapen maar ik heb zoveel vervelende verhalen hierover gehoord. Mijn pony is ook ingeslapen maar die was al zo ver heen dat ie niet meer kon vechten. Een tijdje geleden vertelde iemand iets over een schietmasker, dat lijkt mij een hele goede manier het gaat supersnel en hij/zij kan lekker in zijn eigen omgeving blijven. Wat er daarna gebeurd met je paard, daar hoef je natuurlijk niet bij te zijn. Dat kan iemand anders wel voor je regelen.

XanthaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 22:50

Miran schreef:
Dat is ook de reden dat Sheril niet verzekerd is. Als ze dood zou moeten, dan op bekend terrein en niet op transport naar Italie.

Mijn paard is ook verzekerd maar als ze ooit zo ver is neemt de verzekering haar niet in beslag hoor en ik mag zelf bepalen hoe ik haar laat gaan!!

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 23:17

Dito hier. Bij mij op stal staan
mensen die hun paard terug hebben gekocht van de verzekering en daarna het zelf hebben geregeld. In een clausule staat dat ik die mogelijkheid heb.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 23:18

maar waarom heb je je paard dan in de levensverzekering?

Naz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 23:22

SuperPepeijn schreef:
maar waarom heb je je paard dan in de levensverzekering?

Dan vang je iig vaak nog de helft van de verzekerde waarde.
Als het paard overgenomen wordt door de verzekering heb er iig niks meer over te zeggen...

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 23:25

dus als je hem niet overgeeft aan de verzekering, vang je toch nog de helft vd verzekerde waarde, naz?

Naz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 23:30

SuperPepeijn schreef:
dus als je hem niet overgeeft aan de verzekering, vang je toch nog de helft vd verzekerde waarde, naz?

Wanneer je paard komt te overlijden licht je de verzekering in met wat er verder gaat gebeuren. Als de verzekering hem overneemt krijg je meestal ongeveer 80% terug, maar je kunt hem ook voor de helft terug kopen. Wij hebben Ironique in 1998 af laten keuren voor de sport (was toen ook sprake van) en toen hebben wij haar ook 'teruggekocht', oftewel de helft van de verzekerde waarde gevangen.

Ook bij mijn vorige paard, die al overleden was voor dat de verzekering ingelicht was, hebben wij de helft van de verzekerde waarde terug gekregen. Al weet ik niet precies meer wat de voorwaarden waren van die verzekering.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 23:39

Dat klopt. Er zit ook een ziektekostenverzekering bij. Mijn vorige paard is erg ziek geweest en heeft mij heel veel geld gekost (met liefde uitgegeven). uiteindelijk was ik wel mij paard kwijt. had geen geld om een nieuwe te kopen en was heel wat armer.
Uiteindelijk mbv pa en ma heb ik een nieuw paard kunnen kopen.
ik heb het ook voor de ziektenkosten gedaan. Had wel elke maand geld opzij gelegd voor het geval er wat zou gebeuren. Mijn vorige paard was nl niet verzekerd. 5 jaar lang en het duurde nog geen zes maanden voor dat dat geld op was.

Het is een manier om er zeker van te zijn dat mocht dit paard iets overkomen ik wel al geld heb voor een volgend paard.

Enfin snap je het nog. Vind het wat moeilijk uit te leggen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 08:44

SP, bij mij ging het zelfs om nog andere bedragen. Ik kon mijn paard voor 1/3 van het bedrag waarvoor hij verzekerd was terugkopen van de verzekering.
Overigens was terugkopen geen optie voor mij op dat moment.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 10:10

Cinzano"]
[quote="SuperPepeijn"][quote="runningkawa"]
Maar heeft hij ook geen controle meer over zijn eigen spieren enz dus zou dat net zo beangstigend moeten zijn.
[/quote]ik doelde op het feit dat het paard een overdosis krijgt met een relatief lange inwerking periode en zijn leven zo langzaam voelt wegebben, terwijl hij zijn lichaam niet kan bewegen vanwege de verslapper. dus niet zozeer de verslapper maar de overdosis, wat ik aangaf, is reden voor paniek.
[/quote]

Dat zou dan dus ook zo zijn bij elk paard wat onder narcose wordt gebracht voor een operatie!!???
Geloof er helemaal NIETS van.
[/quote]
voordat de paarden een narcose toegediend krijgen, krijgen ze een spierverslapper die ze doet gaan liggen. Het is namelijk tammelijk banketstaaf om dat tegen de grond te zien vallen als ze onder narcose geraken.

[quote="runningkawa schreef:
Kawa is dus ook niet verzekerd
en wel om de reden dat ik ten allertijde wil beslissen over mijn paard.

Exactly! Ik ken iemand die haar paard met zware koliek moet laten sterven i.p.v. uit het lijden verlossen d.m.v. spuitje. Want dan betaalde de verzekering niet uit. Dat die maatschappijn toch kapot vallen! Het zijn gewoon ordinaire dierenbeulen voor geld.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 10:21

op mijn stage hadden ze ook zon oud paard kon haast nix meer lopen ging moeilijk als ie zn eigen beet had ie gelijk wondjes..was stokmager kon r zoveel voeren maar zag r nix meer van terug..de eigenaar zei zolang ze kan lopen..laat ik dr lopen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 10:24

Ik kende dus iemand die zijn paard had laten castreren.
Jaren geleden was dat en toen was staande nog heel gewoon.
Helaas kreeg hij een breuk en je zag de darmen dus onder zijn buik bungelen.
je kunt raden wat voor pijn dit paard had, erge koliek is dan nog niks.

De eigenaar wilde het paard zo snel mogelijk van de pijn afhelpen.
Maar van de verzekering mocht erg geen pijnstiller toegedient worden.
Want hij moest naar de slacht.
Thuis doden mocht ook niet. Niet inslapen, geen kogel.

Nu is de wet daarin gelukkig veranderd en mag zulk paard niet meer vervoerd worden, maar toen is hij de vrachtwagen op gemoeten om naar het slachthuis te brengen en je wilt niet weten hoe dat allemaal is gegaan.

Voor die man was het zijn eerste verzekerde paard ooit, omdat het een hele dure was.
Hij was verder niet op de hoogte hoe alles werkte, dus heeft geluisterd naar de verzekering. Ik kan me nog wel goed herrineren dat hij erg pissig was op de verzekering omdat het paard zo heeft moeten lijden.

En het beeld van dat paard is me altijd bij gebleven, voor mij dus niet vlug een paard meer in de verzekering.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 10:24

Desiree schreef:
voordat de paarden een narcose toegediend krijgen, krijgen ze een spierverslapper die ze doet gaan liggen. Het is namelijk tammelijk banketstaaflig om dat tegen de grond te zien vallen als ze onder narcose geraken.
dat bedoel ik. als ik dat combineer met de stress die een hoop paarden daarbij beleven (een aantal bokkers geven dit ook al aan) dan kies ik toch voor de hup-klaar-weg-methode van de pin. dan heb ik het nog niet eens over de grotere risico's van het mislukken bij de inslaap-methode.
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 29-08-03 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 10:26

En de pin die 3 x nodig is?
Dat geeft geen stress en pijn?

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 10:29

runningkawa schreef:
zoals ik al zei, alles kan mislukken, het is een kansberekening. het mislukken van de pin-methode is vele malen kleiner.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 10:31

runningkawa schreef:

ik denk dat dit toch vrij ongebruikelijk is. Zo'n slager gaat heel kalm en behendig te werk. Heb het zelf meegemaakt. 1x was voldoende (ja, stond er niet bij maar heb het paard achteraf wel gezien). Alles ging zo kalm en rustig. Kon niet mis gaan. gelukkig. Alles was er ook heel schoon binnen, alsof er nog nooit een paard geslacht was. DAt moet natuurlijk ook voor de hygiene.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 10:31

En nogmaals dat weet je niet
Dan moet je een slachter spreken die niet liegt en vragen hoe vaak het mis gaat.
Want de meeste paardenliefhebbers blijven niet bij het schot terwijl ze wel bij de injectie blijven.
Dus wie weet gaat het schot ook veel vaker fout, maar dat komt de wereld niet in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 10:32

En helaas ken ik dus een ander verhaal dan kalmte, waar het dus ook niet goed is gegaan.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 10:39

Ik zou bij Ivanka blijven en ik zou haar in laten slapen... maar zo denk ik er nu over.. Misschien als het eenmaal zo ver is, de situatie heel anders is en ik er dus heel anders over denk..
Maar ik zou er wel bij willen blijven..

Baytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 13:02

ben er bij gebleven...mijn paard was volledig verzekerd, en ik kon m voor 85 % van de verzekerde waade terugkopen. daarna mocht ik zelf beslissen wat ik ermee wilde doen. ik heb besloten m op eigen terrein, IN de trailer, in te laten slapen.
alleen op t moment dat hij zou gaan vallen ben ik even weggelopen, ik was bang dat dat beeld me te lang bij zou blijven...binnen 10 minuten was hij overleden, en lag er heel mooi bij. ik heb nog uitgebreid afscheid kunnen nemen daarna. mocht ik nog een keer voor de keuze komen te staan dan zou ik weer voor deze optie kiezen!