Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Aantal paarden: 2
Ras/soort paard: haflinger van 15 jaar en kwpner van 10
Gebruik: Dressuurmatig
Soort stal: Pensionstal, alles wordt gedaan voeren uitmesten etc
Zomer:Overdag weidegang van 9 tot 19.00 haf gaat los op het terrein en kwpner in de wei
Winter: zolang er geen sneeuw ligt ook wei en los, wel sneeuw in de binnenbak
Stal: 4x4 met tussen tralies en buitenluik
Bodembedekking:Beton daarover stro
Voeding:
Ruwvoer:Kuil 's winters 's ochtends 's middag en 's avonds een flinke bult. in de zomer alleen 's ochtends en 's avonds kuil
Krachtvoer:Kwpner 1 schep subli brok 's ochtends en 1 's avonds. Haf ook.
Verzorging: dagelijks voor het werk een goede borstelbeurt, vooral in de verharingstijd. kwpner wordt meer gepoetst dat de haf aangezien het een zeer vieze schimmel is...
Beide krijgen dagelijks beweging; 2 x per week aan de longe. 5x per week onder het zadel, kwpner op L1/2 niveau Haf op Z1/2 niveau... natuurlijk niet iedere dag even zwaar, ook doe ik met allebei aan vrijheidsdressuur 1 x in de 1 á 2 weken
1 x in de 2 weken wordt er met ze gesprongen.
totale tijd die ik aan ze besteed ongeveer 3 uur per dag, mijn bijrijdsters besteden 3x in de week zo'n 2 uur per dag aan mn paarden
Wat zou ik anders willen:
-eigenlijk niets, ben wel erg tevreden en heb ook 2 zeer tevreden paarden op stal staan
Citaat:Aantal paarden: 1
Ras/soort paard: Fries
Gebruik: Recreatief, ik rij hem samen met mijn bijrijdster, hij wordt ongeveer 5 dagen per week gereden, sinds kort ook buiten, dat vaak alleen in het weekend wegens tijd.
Soort stal: Pension, wel zelf mesten en in de zomer weiland mestvrij houden.
Zomer: 24/7 wei, met regelmatig een stukje gras erbij of naar een ander stuk land waar wat op staat.
Winter: Stal, maar overdag een aantal uur in een afgezet stuk lekker buiten.
Stal: 3x3 maar met zicht op alle paarden en contact met zijn buurman.
Bodembedekking: Betonnen vloer met flinke laag stro, elke dag mesten
Voeding:
Ruwvoer: Hooi en kuil, net welk pak er open gaat.
Krachtvoer: 's ochtends halve schep basisbrok, 's avonds ook.
Verzorging: Als we gaan rijden een borstel erover, met heel heet weer gaat hij onder de tuinslang en mag hij daarna lekker paneren in het zand. Verder regelmatig de hoefsmid erbij, wormenkuur op tijd.
Wat zou ik anders willen: Als het zou kunnen zou het erg gaaf zijn om hem gewoon in de zomer en winter 24/7 buiten te hebben, of in ieder geval in de winter de hele dag, al merk ik wel dat ze het na een tijdje gewoon zat zijn als we ze in de winter buiten zetten. En dan een schuilstal op de wei.