Hoe ziet het leven van jouw paard eruit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ulrika

Re: Hoe ziet het leven van jouw paard eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:44

Aantal paarden: 1
Ras/soort paard: draver
Gebruik: recreatief (bos,sprongetje,beetje dressuur)
Soort stal: grote pensionstalling
Zomer: 4 dagen per week op de wei 2x per week in de paddock 1 dag binnen
Winter: 4 dagen per week op de wei 2x per week in de paddock 1 dag binnen
Stal: 3x4 met open staldeur oftewel kan hoofd naar buiten steken
Bodembedekking:dikke laag stro
Voeding: 2x per dag halve kilo brok welke weet ik niet precies zit tussen sport en basisbrok in
Ruwvoer: 2x per dag flink wat hooi
Verzorging: Voor het rijden poetsen 1x per maand manen en staart bij knippen en staart wassen, 1x in de 2 maanden hoefsmid ooit wat eerder ligt eraan hoe snel de hoeven groeie/
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: ongeveer 2 a 3 uur per keer minimaal 4x in de week
Wat zou ik anders willen: mijn paard het liefste de hele week de wei op

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 21:00

Ras/soort paard: NRPS Ruin, 17 jaar springgefokt
Gebruik: Beroepsmatig als begleiderspaard, springen 6 keer per maand en dressuurwedstrijden ongeveer 10 per jaar
Soort stal: Volpension op een manege
Zomer: buiten de ene dag in een zandpaddock, de andere in de graswei van 8 tot 12 ongeveer
Winter: in de binnenbakken als het vriest, anders in de paddock van 8 tot 12
Stal: 3 bij 3 met een luikje naar buiten, de shetjes staan er tegenaan!
Bodembedekking: Stro
Ruwvoer: Kuil om 11 uur
Krachtvoer: 2 keer 1 1/4 kilo sportbrok per dag, 's morgens om 7.30 en 's avonds om 21 uur, en om 13.30 1 kilo gerst
Verzorging: 5 dagen per week een poetsbeurt, staat (stond) met deken op stal en buiten, hij is geschoren
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: winterseizoen 1 a 1.5 uur per dag, zomerseizoen mag hij mee met de les naar buiten, dan 2 a 3 uur per dag
Wat zou ik anders willen: Niks eigenlijk, vind het fijn dat hij op de manege staat waar ik werk, sla in de zomer 2 vliegen in een klap!!

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 21:34

Ras/soort paard: Kwpn/tuiger
Gebruik: Recreatief en NH, beetje dressuur, beetje springen. :)
Soort stal: Pensionstal, zelf mesten. Voeren/binnenzetten wordt gedaan. Met buitenbak en polder.
Zomer: 24/7 weidegang
Winter: 8 uur per dag op de wei of paddock
Stal: 3x3 maar helemaal open, contact met andere paarden, en koeien erachter!
Bodembedekking: Rubberen mat en stro.
Voeding: 3x perdag kuil. Begint daarna aan het stro in zijn stal
Krachtvoer: 1x per dag een halfje Natures best muesli, zonder haver.
Verzorging: 3 of 4 keer per week poetsen, 2x per week longeren met pessoa, 3x per week rijden, 1x iets anders, en 1x rust. Zo ongeveer dan.
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: 2 tot 4 uur per dag.
Wat zou ik anders willen:
-Altijd lekker in de wei, met een mooie schuilstal, en buiten gras en zand ook stenen enzo
-Geen examenjaar zodat ik veel tijd heb
- Dat er snel een binnenbak komt, en dat ik ook bos had om in te rijden.

haffiebecky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 22:03

Citaat:
Aantal paarden: 2
Ras/soort paard: haflinger van 15 jaar en kwpner van 10
Gebruik: Dressuurmatig
Soort stal: Pensionstal, alles wordt gedaan voeren uitmesten etc
Zomer:Overdag weidegang van 9 tot 19.00 haf gaat los op het terrein en kwpner in de wei
Winter: zolang er geen sneeuw ligt ook wei en los, wel sneeuw in de binnenbak
Stal: 4x4 met tussen tralies en buitenluik
Bodembedekking:Beton daarover stro
Voeding:
Ruwvoer:Kuil 's winters 's ochtends 's middag en 's avonds een flinke bult. in de zomer alleen 's ochtends en 's avonds kuil
Krachtvoer:Kwpner 1 schep subli brok 's ochtends en 1 's avonds. Haf ook.
Verzorging: dagelijks voor het werk een goede borstelbeurt, vooral in de verharingstijd. kwpner wordt meer gepoetst dat de haf aangezien het een zeer vieze schimmel is...
Beide krijgen dagelijks beweging; 2 x per week aan de longe. 5x per week onder het zadel, kwpner op L1/2 niveau Haf op Z1/2 niveau... natuurlijk niet iedere dag even zwaar, ook doe ik met allebei aan vrijheidsdressuur 1 x in de 1 á 2 weken
1 x in de 2 weken wordt er met ze gesprongen.
totale tijd die ik aan ze besteed ongeveer 3 uur per dag, mijn bijrijdsters besteden 3x in de week zo'n 2 uur per dag aan mn paarden
-eigenlijk niets, ben wel erg tevreden en heb ook 2 zeer tevreden paarden op stal staan

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 23:04

Aantal paarden: 4 3 merries 1 ruin
Ras/soort paard: Andalusier kruising merrie en 2 volle tinkers en 1 kruising tinker andalusier
Gebruik: Recreatief en dressuurmatig
Soort stal: Aan huis zowel stalling als weide als bos
Winter: De veulens dag en nacht buiten met schuilstukje achter de bomen. De 2 volwassen paarden snachts op stal en overdag de gehele dag buiten.
Stal: Ruime stal iets van 7,5 a 8 meter bij 4 of 5 meter. Hier staan mijn twee oudste paarden samen in. Dan hebben we nog 2 binnen boxen deze gebruik ik eigenlijk niet maar in geval van nood kan alles dus op stal.
Ruwvoer:In de zomer indien nodig wat Hooi bij. In de winter onbeperkt toegang tot hooi. Krachtvoer alleen als ik zie dat dit nodig is! Liksteen en mineralensteen hebben ze altijd toegang tot winter en zomer door.
Krachtvoer:De twee oudste krijgen in de zomer dieetmix meestal 1 kilo per dag. En in de winter smorgens 1 kilo bix en savonds ook. Hier meestal nog peentjes en brood bij.
De veulens krijgen nu 1kg brok smorgens en savonds 1 kilo veulen muesli en een halfje bix. Over een maandje gaan ze van het veulen voer af ze zijn dan jaarling.
Voeren doe ik nooit op vaste tijden, dit bewust het voorkomt een hoop gezeur om eten en als je een keer wat later thuis bent door omstandigheden is dit ook geen probleem. Daarnaast hebben ze altijd toegang tot gras of hooi dus vind ik het niet nodig dat ze op vaste tijden hun krachtvoer krijgen.
Naast hun krachtvoer krijgen ze in de winter 3x per week slobber met daarbij lijnzaad ingekook en zemelen en maaiskiemolie.
Verzorging: De veulens nu bijna jaarling dus wandel ik een paar keer per week mee en borstel ze sowieso om de dag. Mijn volwassen tinker rij ik zo´n 3/4 keer per week af en toe nog keertje extra door het bos soms ook wel eens een week dat ik hem geheel niet rijd. En hij gaat zo´n 1x per maand mee op wedstrijd soms meerdere keren per maand. De andalusier merrie volwassen heb ik nu de training weer mee opgepakt en wordt zo´n 3x per week getraind. Daarnaast komt ze elke dag wel in handen met een borstelbeurd of wandeling. Eigenlijk ben ik elke dag wel even met ieder paard bezig.
Wat zou ik anders willen:- Eigenlijk niets ja een stal met 4 boxen in het midden van de wei zou ideaal zijn. maar ik geloof dat de paardjes wel zeer happy zijn en ik vind de manier waarop ik ze kan houden ook erg fijn!

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 07:49

Aantal paarden: 7
Ras: Kwpn/ Shire/ shet's
Geslacht: Merrie's en ruinen
Gebruik: Dressuur, buitenritten/ longe/ mennen met de shet's
Soort stal: Eigen stal
Zomer: Overdag op de wei van 8:00 tot 20:00 s'avonds naar binnen
Winter: Van 8:00 tot17:00 in de grote paddock's met onbeperkt voordroog
Stal: open boxen
Bodem: Stro
Ruwvoer: In de winter onbeperkt voordroog
Krachtvoer: Sportmuslie en basisbrok met een scheut olie en magnesium
Verzorging: Dagelijks poetsbeurt, benen afspuiten na t rijden.
Wat wil ik anders:
Niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 00:11

Aantal paarden: 4 (waarvan 1 niet van mijn gezin)
Ras/soort paard: 20 jarige volbloedxdraver, 6 jarige volbloed, 6 jarige kruising, 2 jarige kruising
Gebruik: recreatief, 20 en 6 jarigen buitenrijden. 6 jarigen ook nog dressuur en springen
Soort stal: weiland, binnenkort aan huis
Zomer: 24/7 buiten, met hooi en water en toegang tot de stallen
Winter: volgende winter gaat de kudde uit elkaar, dan gaat de volboed en 2 jarige aan huis komen staan met 24/7 weiland met hooi en water (als het echt vriest binnen natuurlijk) en de 20-jarige blijft (waarschijnlijk) alleen op het weiland
Stal: 3x4, iedereen behalve de volbloed heeft contact met elkaar, nieuwe stal beide contact met elkaar in binnenstalling
Bodembedekking: stro (nu niets)
Voeding:
Ruwvoer: kuilgras of voordroog
Krachtvoer: meestal slobber (volbloed mist tanden ik denk molaren)
Verzorging: poetsen, op tijd hoefsmid
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: aan mijn 2 (volbloed en 2jarige) een hele namiddag, met de andere heb ik niet echt iets te doen (van moeder en nicht)
Wat zou ik anders willen: niets, ja toch wel...mischien wel een bos dichterbij (uurtje rijden)

LisErm94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 20:55

Ras: KWPN
Gebruik: dressuur(wedstrijden), springen(als afwisseling), en ook buitenritjes.
Soort stal: pension (met weide in zomer)
Zomer: van 06.00-20.00 uur buiten met water en hooi.
Winter: paddock, wei of in de stallen.
Bodembedekking: stro
Voeding: 2 keer per dag 1/2 kg sportbrok, 's avonds haver, en na inspanning 1/4kg brok met haver.
& gras,hooi.
Verzorging: Hoefsmid, Da(als het nodig is), borstelen, wandelen, afspuiten & nog wel meer maar daar kom ik niet op:P
Tijd die ik aan mijn paard besteed: minstens twee uur per dag, soms drie, en in het weekend loop ik meestal de hele dag op stal rond;)
Wat ik anders zou willen: nog meer paarden die ik kan rijden&verzorgen maar daar heb ik momenteel nog geen geld voor.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 21:54

Ras: kwpn-er en haflinger
Geslacht: Ruin en merrie
Gebruik: pensioen en recreatief western
Soort stal: thuis bij ouders op boerderijtje
Zomer: s'nachts op stal, overdag in paddock en weide (van 10.00 - 22.00 uur)
Winter: s'nachts op stal, overdag in paddock en op weide (van 10.00 - 20.00 uur)
Stal: beiden buitenbox en op de weide schuilstal
Bodem: weide, zand/klei en gedeelte bestraat
Ruwvoer: hooi of gras
Krachtvoer: klein beetje eiwit en suikerarme brok, meestal 2 keer daags een handje, in de winter wat meer
Verzorging: doe ik samen met mn moeder, voeren gemiddeld 3 keer daags en poetsen, dekens wisselen ect., stallen schoonmaken waterbakken bijvullen doe ik zelf

Wat wil ik anders: zou liever minder schoonmaak willen doen zodat ik meer tijd over houd voor het rijden ect.
Grotere weides zodat er meer weidegang geboden kan worden (dat is nu enkele uren per dag)
Een rijbak op eigen terrein met verlichting, zodat ik in de wintermaanden vaker kan rijden.
Uitrijmogelijkheden in de omgeving zoals een bos, nu kan ik alleen rustig langs de weg stappen of in de bak van de buurman rijden.

Sta daarom momenteel op een wachtlijst voor een pensionstal, welke zowel voor mij als voor mijn paarden meer mogelijkheden bied.

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 21:58

Ras/soort paard: Spaanse ruin, 15 jaar.
Gebruik: Recreatief, bijna alleen buitenritten.
Soort stal: Geen
Winter: 24/7 weidegang
Voeding:
Ruwvoer: Hooi, genoeg om een halve dag van te eten.
Krachtvoer:Geen, mais en wortelen afgewisseld.
Verzorging: Ongeveer 3x per week een buitenrit en daarnaast wordt hij gewoon met rust gelaten op de wei.
Mais en wortelen vervangen door krachtvoer
Een wei met gras

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:06

Ras/soort paard: Haflinger
Gebruik: dressuur
Soort stal: half pension
Zomer: zoveel mogelijk op het land (ik moet het zelf doen, dus meestal ga ik 's morgens rijden, daarna gaat ze op het land en aan het eind vd avond weer de stal in)
Winter: tsja.. als ik er niet heenga zou ze 24 per dag op stal staan, dus ik probeer hier nog iets voor te vinden..
Stal: weet ik zo niet, wel ruim :)
Voeding:
Ruwvoer: kuil (2 keer per dag)
Krachtvoer: momenteel minder omdat ze drastisch moet afvallen
Verzorging:
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: verschilt heel erg
Wat zou ik anders willen: dat ze in de winter ook overdag naar buiten kan, al is het maar een paar uur!

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:12

Aantal paarden: 8
Ras/soort paard: 5 kwpn'ers, 2 Welsh A pony's en een Shetlander
Gebruik: Recreatief, dressuur en mennen.
Soort stal: Prive, paarden aan huis
Zomer: 24/7 weidegang, ze komen er dan meestal maar 2 keer per week uit voor een buitenritje, 2 worden iets actiever dressuur getraind (4 keerp/w).
Winter: Alleen overdag weidegang, 'snachts op stal, de paarden worden dan meestal 5 dagen in de week gereden.
Stal: de pony's 3 X 4 en de paarden staan in stallen van 5X6 (allen met open voorkant zodat ze de gang in kunnen kijken en met de buren kunnen snuffelen.
Bodembedekking: Vlas
Ruwvoer 'S zomers alleen gras en 's winters op de wei en in stal onbeperkt hooi. ('s nachts 1 kilo winterpeen per paard om ze bezig te houden).
Krachtvoer: 'S winters allemaal 2 keer per dag Muesli afhankelijk van grootte en inspanning met extra Equilin basic.
Verzorging: Poetsen doen we alleen voor het werk.
totale tijd bezig met mijn paarden Ik heb de paarden samen met mijn moeder, mijn broer en mijn vriend, gemiddeld zit er 's zomers 1 uur per dag werk in, en in de winter 4.
Wat ik anders zou willen;
Ik ben best heel erg tevreden met hoe het nu is, het zijn mijn paarden op mijn terrein en als iets me niet zint ben ik vrij om het te veranderen. Wel zou ik graag een schuilstal op de wei hebben (we mogen van de gemeente helaas niks neerzetten op de wei), nu hebben ze alleen bomen om te schuilen. En ik zou liever een uitloop stal hebben aan de wei vast, dat ze zelf kunnen kiezen wanneer ze liever binnen staan en wanneer buiten.

meisje281993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:28

Ras: fries
Gebruik: beetje dressuur af en toe een sprongentje en buitenritjes
Soort stal: pension (met weide in zomer)
Zomer: van 11:00 tot 17:00 buiten met water
Winter: paddock of in de stallen.
Voeding: 2 keer per dag 1/3 kg brok en in de winter 3 x kuil. In zomer 2 x met weidegang
& gras,hooi.
Verzorging: Hoefsmid, poetsen, afspuiten, vlechten.
Tijd die ik aan mijn paard besteed: meestal 2 tot 3 uur. Soms meer soms minder
Wat ik anders zou willen: vlak bij een bos en een strand wonen

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:33

Ras/soort paard: Sport Haflinger en KWPN veulen.
Gebruik: Asra: dressuur training: Future's pride eh grasmaaister .
Soort stal: Keuze tussen vol en half pension, ik heb half dus doe zelf stallen regel voer en vlas en beetje stro voor wat te knabbelen.
Stal: Asra: 3x3,5 Future 3x3. allebei met luikjes en 1 met raampje.
Voeding: Asra: 1/4 brok, handje/schep lucerne. van half 8 tot 12 op de wei, en natuurlijk hooi.
Future: pavo stap 3 x lucerne x haverloze muesli, en hooi, van half 8 tot 17.30 wei en straks ook 's avonds
Ruwvoer: Hooi!
Betere bodem in de bakken.
Stapmolen.

anneeep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:44

Ras/soort paard: Kwpn van 19 & NRPS van 8
Gebruik: Dressuur, concoursen, af en toe oefencrosje en springparcourtje met de jonge
Soort stal: Pensionstal, helaas niet de mogelijkheid om ze thuis te hebben
Zomer: Overdag van 's morgens tot 's avonds lekker in de wei, 's nachts op stal.
Winter: Overdag in in de wei, als het weer mee, zit de hele dag. , ‘nachts in stal,
Stal: 4,5 bij 3 ongeveer, contact met elkaar.
Bodembedekking: Stro, Slecht ervaringen met zaagsel en vlas, Gevoelige voeten en steeds hoefzweren nu niet meer.
Voeding: Vers hooi, 's winters ook wel kuil.
Krachtvoer: Normaal 1kg per dag, nu met het voorjaar in het bolletje halve kilo per dag. anders word ik dagelijks gelanceert, De oude merrie krijg wel 1kg per dag
Verzorging: (bijna) Dagelijks het normale ritueel zeg maar :+ en voor wedstrijd komt daar wassen en vlechten nog bij.
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: 1.5 tot 3 uur per dag.
Wat zou ik anders willen: Een minder zware bak vooral in de zomer met droogte iets beter voor de peesjes.

Nelson17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:50

Ras/soort paard: Ras onbekend, hij is 17 jaar
Gebruik: Recreatief, vrijheidsdressuur, sinds kort NH les
Soort stal: Kleine stalling met 7 paarden
Zomer: van 8:00 tot 20:30 in de wei met heel warm weer s'nachts ook buiten.
Winter: 8:00 tot 6:00 in de bak.
Bodembedekking: Stro
Voeding: s'avonds een heel brood, een handje biks met glucosamine en lijnzaadolie
Ruwvoer: Onbeperkt hooi
Verzorging: Elke dag even aaien en als ik ga rijden borstelen.
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: verschilt tussen een half uur en drie uur.
Wat zou ik anders willen: Ik heb wel is gehoord dat brood niet goed is voor ze dus misschien dan geen brood.
En het is jammer dat je s'winters niet in de bak kan rijden.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:58

Citaat:
Ras/soort paard: Fries
Gebruik: Recreatief, ik rij hem samen met mijn bijrijdster, hij wordt ongeveer 5 dagen per week gereden, sinds kort ook buiten, dat vaak alleen in het weekend wegens tijd.
Soort stal: Pension, wel zelf mesten en in de zomer weiland mestvrij houden.
Zomer: 24/7 wei, met regelmatig een stukje gras erbij of naar een ander stuk land waar wat op staat.
Winter: Stal, maar overdag een aantal uur in een afgezet stuk lekker buiten.
Stal: 3x3 maar met zicht op alle paarden en contact met zijn buurman.
Bodembedekking: Betonnen vloer met flinke laag stro, elke dag mesten
Voeding:
Ruwvoer: Hooi en kuil, net welk pak er open gaat.
Krachtvoer: 's ochtends halve schep basisbrok, 's avonds ook.
Verzorging: Als we gaan rijden een borstel erover, met heel heet weer gaat hij onder de tuinslang en mag hij daarna lekker paneren in het zand. Verder regelmatig de hoefsmid erbij, wormenkuur op tijd.
Wat zou ik anders willen: Als het zou kunnen zou het erg gaaf zijn om hem gewoon in de zomer en winter 24/7 buiten te hebben, of in ieder geval in de winter de hele dag, al merk ik wel dat ze het na een tijdje gewoon zat zijn als we ze in de winter buiten zetten. En dan een schuilstal op de wei.

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 23:31

Aantal paarden: 3 eigen en een verzorg welsh a pony van 1 jaar. Zodat mijn veulen niet alleen op zou groeien. :j
Ras/soort paard: shetlandmerrie's Floor 11 jaar, Bonnie 10 jaar, Dora 1 jaar en Whoopi 1 jaar (welshje)
Gebruik: Floor wedstrijd dressuur en springen onder het zadel door een 10 jarig meisje, Bonnie recreatief ohz en voor de wagen, Dora en Whooopi nog niets.
Soort stal:pensionstal waar ik naast woon heb een eigen gedeelte van een schuur waarin 4 stallen zijn.
Zomer:7:30 uur de wei op tot 14:00 uur samen met de grote merrie's van stal, daarna hun eigen paddock in tot 22 uur of 23 uur. Bij erg warm weer blijft de paddock open met schuilstal dan kunnen Bonnie en Floor zelf uitmaken of ze buiten of binnen staan. Dora staat samen met Whoopi 24/7 op het land.
Winter: vanaf 8 uur tot 18 uur in de paddock met zijn allen, paddock is 30 m x 6m, daarna op stal de jaarlingen staan samen in een dubbele stal (schot is ertussen uit gehaald.)
Stal: open stal met lage schotten zodat ze elkaar kunnen zien en aanraken. Elke stal heeft een eigen automatische drinkbak en een voerbak en een schuurmat. Voor de stallen is nog een poetsplaatsje. Floor 2,8 x 2,5m , Bonnie 2,4 x 2,4 m en de jaarlingen 's winters 5,4 x 2,4m. Achter de stal ligt een paddock voor de shetlanders 30m x 6 m
Bodembedekking:zaagsel
Voeding: 2x daags de oudere merrie's, jaarlingen zomers alleen op de wei. In elke stal hangt ook een himalaya liksteen.
Ruwvoer: Voordroog
Krachtvoer: 's winters een bekertje muesli en een grote berg voordroog 's ochtends en 's avonds, Floor krijgt ook zomers een bekertje muesli.
Verzorging: Ik doe alles zelf, elke dag mesten, eten geven, binnen en buiten zetten. (verzorgster van Floor mest tegenwoordig de stal van Floor uit. 1x per week heel de stal leeg doe ik zelf ) Paddock 4x per week mest vrij maken verzorgster van Floor doet dit op zaterdag.
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: tussen de 1 á 3 uur per dag. Ligt eraan of de verzorgster van Floor komt. :)
Wat zou ik anders willen: 's winters ook op de wei. :)

De stallen.
Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-O4MDHKSG.jpg

De paddock waar ze via de deur in grote dubbele stal inkomen deze deur staat ook open zodat ze bij slecht weer ook binnen kunnen staan.
Afbeelding

Ik kan verder gebruik maken van de binnenbak en buitenbak.
http://i163.photobucket.com/albums/t295 ... kia020.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-3DCHUSPQ.jpg

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 00:08

Ik hoop dattie zelf vind dattie een goddelijk leven heeft

Ras/soort paard: Overdreven grote appaloosa
Gebruik: Boshobbel en LMJK paard
Soort stal: Bij de boer, met drie maten.
Zelfbouw box van hout wat over was met nul luxe
Weide: hoog liggend, nooit modderig in tweeen gedeelt zodat er geregeld omgeweid kan worden en groot genoeg.
Zomer: van 8:30 tot 20:30 in de wei met heel warm weer s'nachts ook buiten.
Winter: van 9.30 tot 17.00 in de wei.
Bodembedekking: Stro, maar omdat dat erg duur geworden is gebruiken we ook wel herfstbladeren of oud hooi
Voeding: Hooi onbeperkt en twee keer per dag een halfje basisbrok
Ruwvoer: En gras, heel veel gras
Water: Overdag onbeperkt, op stal met de emmer. (ben heel tevreden over want de mijne sopt zijn hooi als ie een waterbak heeft in plaats van dattie het op eet/drinkt)
Verzorging: Gewoon wat nodig is, paard moet wel paard blijven. In mijn optiek heeft hij er dus meer aan dattie met zijn maten kan spelen dan dat er geknuffeld wordt.
Hoefverzorging: Regelmatig hoefbekapper er bij en daarnaast af en toe even zelf rondvijlen.
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: rijd een keer of drie per week. Ik houd van lange ritten van meer dan ongeveer 5 uur (en dan onderweg wel even naar de kroeg samen) Het maken van een lange rit lukt me meestal eens in de 14 dagen anders ongeveer 1 tot 2 uur
Wat zou ik anders willen: Meer licht in de stallen. Gelukkig staat hij veel buiten, maar het is echt te donker binnen, en dan speciaal in zijn stal. Meer frisse lucht op stal ook al staat meestal de ventilator wel aan. Ik zou willen dat hij zijn luikje open mocht gewoon voor de gezellig.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 17:05

Aantal paarden: 3
Ras/soort paard: PRE (andalusier
Gebruik: Sportpaard en fok paard, 2 andere zijn nog te jong (1 en 3 jaar die in de opfok staan, heb het dus alleen nu over mijn sportpaard)
Soort stal: Grote luxe pensionstal met 100 paarden
Zomer: halve dag weidegang bij het láten doen. (als je het zelf doet mogen ze ook heel de dag)
Winter: halve dag weidegang bij het láten doen. (als je het zelf doet mogen ze ook heel de dag)
Stal: 3x3,5
Bodembedekking: zaagsel ivm mijn paard veel stro eet.
Voeding: 3x daags 1kg sportbrok, dus 3 kg op een dag.
Ruwvoer: 3/4 x daags giga bos met zeer goed kuil ( mijn paard heeft altijd ter beschikking!)
Krachtvoer: zie boven staande
Verzorging: alles word gedaan kwa stal (meste, buitenzetten) staan buiten als je wilt met vriendjes
Hoefverzorging: Elke 8 weken nieuwe ijzers door een smid die gespecialiseert hierin is. Werkt ook op een kliniek en ziet hierdoor van alles. Paard moet altijd eerst lopen voordat hij er iets aan doet. Ook nade hand aan de hand stappen en draven om alles goed te bekijken, Goede uitleg overal bij :)
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: 2/3 uur per dag, in het weekend meer ivm concours
Wat zou ik anders willen: langer buiten, beter longeerbak(niemand gaat erin wegens veels te zwaar), Echter mag ik ook in de springbak longeren

Ik heb daar alles wat ik nodig heb op stal (5 bakken, overdekte stapmolen, afspuitplaatsen)
mijn paard is er veel vrolijker geworden omdat ze nu op gras staat :j

Lovuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 17:29

Aantal paarden:
Ras/soort paard:
Een kruising ruin( ik vermoed Arabier x Shletlander ) en 2 KWPN merrie's
Gebruik: recreatie en met de ruin springwedstrijden
Soort stal: gezamenlijke stal van 16x18 ( Als het extreem koud is krijgen ze een eigen stal )
Zomer: 3 hectare weiland van 8 uur tot 4 uur buiten 1-3 uur rijden of spelletjes ( vrijheidsdressur, balspelletjes ect. )
Winter: 1 hectare weiland van 12 uur tot 3 uur dan 2 uur longe/rijden en 's avonds tot een uurtje in de paddock
Bodembedekking: Vlas ( een van de merrie's heeft een stro-allergie )
Voeding: geen idee ( Mijn vader voert ze vanwege school ( huiswerk )
Ruwvoer: kuil ( word ook gedaan door vader )
Verzorging: elke dag na het rijden uitgebreid borstelen en 's avonds nog even rossen en hoefjes krabben
Wat zou ik anders willen: Niks ze hebben een perfect paardenleven ( zo ver ze het me laten zien )

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 18:28

Aantal paarden: 1 en er staat hier nog 1 paard van een vriendin.
Ras/soort paard: kwpn
Gebruik: Recreatief, veel buitenrijden en 2a3keer per week in de bak longeren of rijden.
Soort stal: Bij mij thuis
Zomer: 8 tot 22.00 buiten. Ze staan nu tijdelijk nog in de paddock omdat ze nog niet in de wei kunnen.
In de paddock hebben ze 2 grote speciekuipen met water, en een liksteen + hooi. Soms gooi ik er ook nog wat takken in.
Winter: 8 tot 16.00/17.00 buiten in de paddock.
Stal: 3x3m aan de voorkant hebben we een paar tralies uit de deur geslepen zodat ze daar met hun hoofd door kunnen. En een automatische drinkbak. Voor de stallen hebben we in tonnen het voer staan, en ligt stro en hooi.
Bodembedekking: laagje zaagsel met daar overheen stro.

Voeding
Ruwvoer: Per dag ongeveer 1 - 1,5baal hooi voor 2 paarden.
Krachtvoer: 's ochtends 1/2 schep basisbrok en 's avonds 1/2 schep basisbrok
Verzorging: Elke avond olie ik de hoeven en krab ik ze uit. En verder borstel ik haar altijd voor het rijden en na het rijden spuit ik haar af. Mest elke dag mijn stal uit, en de paddock om de dag.
Ik zet ze elke ochtend buiten en avond weer binnen. ( In de vakanties doen we het buitenzetten om en om) Ik geef ze overdag een aantal keer hooi en vul de waterbakken als dat nodig is.
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: zonder het rijden meegerekend ongeveer 2uur.
Wat zou ik anders willen: Dat ze in het weiland kunnen, maar dit duurt hopelijk niet lang meer.
Laatst bijgewerkt door _Cher op 07-06-11 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 18:37

Ras/soort paard: draver
Gebruik: recreatief dressuur, springen, vrijheidsdressuur, bos etc.
Soort stal: aan huis van beste vriendin, voeren doen ze zelf, stallen meestal ook maar mag ik ook zelf doen
Winter: Overdag in ernorme wei, 's nachts in stal.
Stal: inloop stallen aan kleine wei (staan altijd in grote wei) 3 bij 3.
Voeding: 2 scheppen biks met hooi, in de winter krijgen ze 's avonds een pee. (suikerbiet)
Krachtvoer: geen tenzij nodig is.
Verzorging: Elke dag even langs, meestal poetsen maar bij weinig tijd alleen even wat lekkers in de wei geven. Rij ong. 3/4 keer per week waarvan 1x op onbekent terrein bij les. Verder longeer ik veel en ben de laatste tijd aardig wat bezig met (opnieuw) verkeersmak maken, vrijheidsdresuur en lange lijnen.
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: bij niks doen ong. 30 minuten (stallen) en met wel iets doen minimaal 1 uur.
-'s nachts in de kleine wei (altijd gehad, maar aangezien een pony eerst een geitje had doodgetrapt doen ze dit niet meer).

_Luce

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 23:20

Aantal paarden: 3.
Ras/soort paard: 2 Trekpaarden, beiden 9 jaar; 1 Shetlander, 11 jaar.
Gebruik: Recreatief, zowel onder het zadel als voor de wagen.

Soort stal: Privé, niet mijn eigendom maar de eigenaar bemoeid zich niet met mij (hij heeft zelf niets met paarden).
Zomer: 24/7 weidegang.
Winter: Overdag in de paddock, 's nachts in stal (de Shetlander blijft meestal gewoon buiten staan, tenzij het weer echt te extreem is).
Stal: 3,5 x 3,5 met stevige omheining en bovenaan spijlen zodat ze toch met elkaar in contact staan.
Bodembedekking: Vlas (af en toe aangevuld met wat extra stro).

Voeding:
Ruwvoer: Kuil of hooi, zowel ‘s morgens en ‘s avonds. Hier en daar voer ik extra bij (dit ligt aan hoeveel ze overdag werken).
Krachtvoer: Ik zou niet kunnen zeggen welk merk ze precies krijgen, haha. Mijn zus regelt dit altijd en weet precies wat ze moeten krijgen om gezond te blijven, zal het binnenkort eens even vragen welk merk ze voert.
Verzorging: Ik poets niet zo heel veel, eigenlijk alleen als ik ga rijden met ze. Wel ga ik regelmatig naar strand om de sokken te wassen in verband met mok. Als ik een tijd niet ga rijden zet ik ze in plaats daarvan aan het werk in de longeerbak.

Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: 0.5 tot 2/2.5 uur per dag.

- Een schuilstal in de wei;
- Een tweede Shetlander om in de winter mijn Shet gezelschap te houden;
- Een uitmestrobot (haha grapje, maar het zou wel mega zijn! ^^);
- Verder zeer tevreden, zit op loopafstand van zowel een bos en het strand.

BosscheBol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 23:27

Aantal paarden: 3 en 1 lease
Ras/soort paard:Tinker 10 jaar, Draver 10 jaar, Pinto 3 jaar en KWPN (spring)
Gebruik:Recreatief
Soort stal: Volpension. 3 jarige in opfok
Zomer: Op 16 HA weiland.Leasepaard stapmolen en paddock
Winter: In paddock op steen en zand ondergrond in kudde.Leasepaard stapmolen en paddock
Stal: In en uitloopstal. Leasepaard 4 bij 3 meter
Bodembedekking: Stro.Leasepaard vlas
Ruwvoer: Onbeperkt :D .Leasepaard 2x per dag
Krachtvoer: NIET.Leasepaard 2x per dag
Verzorging: Lekker in de kudde laten en Leasepaard wordt 6 dagen gereden.
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: 3 eigen paarden heel weinig, lekker paard zijn in de kudden en Leasepaard +- 6 uur per week
Wat zou ik anders willen:Voor mijn eigen paarden helemaal niets. Hebben het heerlijk. Lease Paard weidegang en lekker in paddock