Hit-actief stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 08:17

sizzy: jazeker, in het begin heb ik veel aan haar gehad. totdat het doorsloeg!!!!
(Alleen dat weten de meeste mensen niet.) Ook heb ik van bepaalde dingen waarin wat "aan heb gehad" veel nawerking gehad. gelukkig zijn die dingen nu opgelost, maar dat heeft wel even geduurd.

En zodra je commentaar begint te geven is het over met de vriendschap, want dan ben je een zeur en zeikert.

Maar in ieder geval, kom op zeg, die foto's zeggen boekdelen!!
Het was al bagger toen ik weg ging, en het wordt alleen maar erger.

Diegene die dit niet willen zien doen aan stuisvogelpolitiek. lekker die kop in het zand steken, nou in dit geval in de blub/drek!!!

Deze negatieve commentaar aan de stal hebben ze aan zichzelf te danken. Zonde want het idd zo mooi kunnen zijn daar!

Isegrim, waar ben jij nu naar toe verhuisd met je paardje??

Isegrim

Re: Hit-actief stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 08:39

Ik sta in Moordrecht nu, bij een kleine pensionstal. Overdag buiten, 's nachts binnen. Niet ideaal (ik wil het liefst 24/7 buiten), maar wel prima te doen. :)

Ik hoop dat er steeds meer actiefstallen bij komen en dat de keus wat ruimer wordt. :j

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 08:47

maar ze staan lekker overdag buiten. Vind dat op zich al een hele mooie oplossing!
Die van mij staan 24 uur los en eind van de maand gaan ze mee naar frankrijk. Heerlijk 2 hectare land. Kunnen ze hun lol op, denk ik :j

*weet je nog wie ik ben eigenlijk? ;) *

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 08:48

Ja, ik weet wie je bent.

DaniOx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 09:09

Hoi ik meld me ook maar weer even. Ik zou er nog foto's van mijn paard van toen zo mager er neer kunnen zetten. Want dit is alleen nog de toestand van de hitactief zelf. Niet de paardjes. Maar goed deze foto's zeggen al voldoende.
Je ziet trouwens dat de paardjes aan de randen staan. Ze lopen nauwelijks door het middenstuk heen want daar zakken ze weg. Er liggen stukken plastic, rubberen matten waar ze over kunnen struikelen, stroomdraden hangen in de plassen. Toen ik er stond heeft er al een keer een paard zijn been gebroken, maar daar wordt niet over gerept.
Het is gewoon jammer dat er niets aan onderhoud gedaan wordt. Zo essentieel. Als dat was gebeurd had je ook deze hele discussie niet gehad.

Sizzy: ik sta nog steeds in Zuid Holland en bij mij zijn de paddocks ook gewoon allemaal droog. En ook daar staan de hele dag door paarden in. Alleen hebben we goede drainage en ruimen we altijd alle mest op.
En als je dan bij de hit actief van Rhoon gaat kijken, is toch echt dezelfde grondsoort, dan is het daar ook gewoon droog. Het is vaker nat in Nederland dan droog. Je paardje staat echt 24/7 in de bagger/mest/urine noem maar op. Dat je dat wilt voor jouw paardje prima. Ik kies er niet voor en mijn paard is blij dat ik daarvoor kies.

Ik ben ook pré naar buiten en goed over de dag verdeelt eten. Mijn paard wordt 8x per dag gevoerd én staat daarbij op stro dus kan altijd wat knabbelen. Ja hij staat ook op stal, maar ook veel buiten. Ik merk dat hij hier veel gelukkiger is dan ooit bij de hit actief.
Het is super te zien dat er wel hit actief stallen zijn die het wel goed doen!

Isegrim: goed dat je voor je paardje gekozen hebt! Hoe gaat het nu met hem?

Eowyn: heerlijk dat je naar Frankrijk gaat!! Heel veel plezier en geluk daar! Gaat vast goed komen!!!

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 09:59

DaniOx, het gaat goed met hem. :) Na slechts een week op schone, droge ondergrond zijn zijn straalkanker-verschijnselen nagenoeg verdwenen (!). Er groeit weer gezond hoorn en hij heeft geen 'bloemkool' meer in zijn straalgroeven. Ik ben zelf verbaasd hoe snel dat is gegaan. Hij had sinds juni 2011 problemen en slechts een week na de verhuizing zijn die zo goed als verdwenen. Iedereen mag daarover zijn eigen conclusies trekken; ik weet voor mezelf genoeg. Ik vind het nu jammer dat ik het niet gedocumenteerd heb.

Voor Sizzy en anderen... Volgens mij zegt niemand dat de eigenaars niet klaar voor je staan of niet aardig zijn of niet van paarden houden. Toen mijn paard aan de prednison moest ivm de straalkanker, werden de medicijnen elke ochtend gegeven door de staleigenares. En als er een paard naar de kliniek moet, zijn ze nooit te beroerd om je te brengen, al is het middernacht. Daar heb ik persoonlijk ook echt helemaal niets op aan te merken. Maar je kunt het simpelweg niet maken om mensen 310 euro per maand te vragen terwijl hun paard hele dagen in de mest staat. En dan niet thuis te geven als iemand dat aankaart. Je betaalt voor stalling, niet voor gezelligheid.

Persoonlijk denk ik dat het ze boven het hoofd gegroeid is en dat ze zelf niet goed weten hoe ze het op moeten lossen. Terwijl een paddock óók in Zuid-Holland gewoon het hele jaar droog te houden valt met het juiste onderhoud. Maar dan moet je wel weten waar je mee bezig bent. :)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 10:41

Uiteindelijk bepaal je als eigenaar zelf waar je je paard stalt. Die is er verantwoordelijk voor als het paard in de drek staat. En kennelijk kunnen ze het wel maken om 310 euro voor de stalling te vragen aangezien er eigenaren zijn die het willen betalen.

puagaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 10:52

Sammyoo schreef:
Uiteindelijk bepaal je als eigenaar zelf waar je je paard stalt. Die is er verantwoordelijk voor als het paard in de drek staat. En kennelijk kunnen ze het wel maken om 310 euro voor de stalling te vragen aangezien er eigenaren zijn die het willen betalen.

+1

hier worden de staleigenaren niet afgekraakt. maar de stalling is kan gewoon niet. en als der dan veel mensen kiezen voor hun paard is dat alleen maar goed!

dus je hoeft de mensen voor niks uit te maken omdat ze voor hun paard kiezen, ze reppen met geen slech woord over de eigenaren :)

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 11:03

Sammyoo schreef:

Ik begrijp wat je bedoelt. Maar vergeet niet dat je in Zuid-Holland meestal niet binnen een paar dagen een ander plekje hebt gevonden. En als stalhouder heb je de verantwoordelijkheid om te zorgen voor een gezonde, veilige omgeving voor je pensionpaarden.

Je bepaalt altijd zelf waar je diensten of goederen koopt, maar als iets niet aan redelijk te stellen eisen voldoet, is de leverancier daar verantwoordelijk voor en mag je hem/haar daarop aanspreken. Als dat niet werkt, besluit je om je geld terug te eisen en/of nooit meer iets bij die leverancier te kopen.

DaniOx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 14:19

Isegrim volledig eens met wat je hierboven zegt.
Daarnaast betaalde ik voor een volpension stal en daar hoorde het uitmesten, maar ook voldoende voer voor mijn paard bij. Beide ging niet zoals het zou horen te gaan. Dat zijn afspraken die je maakt voordat je op de stal komt te staan. We hebben zelfs een contract moeten tekenen hiervoor. Als die afspraken niet voldoende uitgevoerd worden dan klopt er hier iets niet. Op mijn andere stal waar ik dus na oplichterij en gedreig weg ben gegaan heb ik ongeveer hetzelfde meegemaakt. Wij hadden afspraken gemaakt dat mijn paard elke dag minimaal 4 uur naar buiten zou gaan, dat hij elke dag uitgemest zou worden en opgestrooid, dat hij zoveel kilo's en voer zou krijgen etc etc. Uiteindelijk werden deze afspraken ook niet nageleefd. Ik heb dit heel vaak aangekaart bij de staleigenaresse. Wij hadden nog geen contract getekend wel mondeling afgesproken met getuigen erbij die mij gelijk gaven. Dat heb ik even volgehouden en de kans gegeven, maar toen ben ik weggegaan. Normaal volgens de afspraken zou ik een maand opzegtermijn hebben en dus een maand moeten betalen. Dit wilde ik niet aangezien de afspraken van de andere kant ook niet nagekomen werden. Toen gingen ze dreigen. Helaas voor hun heb ik familie en kennissen in o.a. de advocatenbranche zitten. Toen heb ik ook gezegd: Wij hebben niets ondertekend. We hebben mondelinge afspraken gemaakt met getuigen. Prima als je gaat dreigen heb ik ook wat te zeggen: ik sta niet alleen. Wil je er een rechtzaak van maken prima. Hier heb je mijn advocaat zijn nummer.
Ik heb mijn paard weggehaald en nooit meer wat gehoord.
Ik had zelfs nog mijn geld terug kunnen eisen, maar daar had ik geen zin meer in. Ik was er al weg. Geen zin in gedoe.

Alhoewel je als eigenaar dus de eindverantwoordelijke bent, de staleigenaar waar je je paard aan toe vertouwd heeft ook verschillende eisen waar deze aan moet voldoen. Als de milieupolitie deze foto's ziet, zullen ze ook niet echt blij zijn denk ik zo.
Maar goed ik heb als eindverantwoordelijke mijn paardje weggehaald gelukkig en hij is weer zo goed als gezond en erg happy.

Wat heerlijk Isegrim dat die bloemkoolzooi weg is!! Kan je ondertussen alweer rijden?

Ik denk ook dat het te veel is geworden voor ze. Heel vervelend, want op zich waren het aardige mensen en ik denk ook niet met opzet de slechtste bedoelingen. Je moet alleen niet je ogen sluiten voor wat er om je heen gebeurd. En al helemaal niet boos worden als er andere mensen je erop wijzen. Ergens begrijp ik het wel, maar je schiet er uiteindelijk niet echt veel mee op.
Ergens hoop ik dat ogen geopend worden en dat er wat aan de situatie voor de paardjes gedaan gaat worden.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 22:13

Wat is dit ontzettend sneu... Als je het ergens niet naar je zin hebt ga dan gewoon weg, en ga de stal achteraf niet zwart lopen maken.

144, jeetje laat me niet lachen hoor... Mijn paardje staat er heerlijk!

drenthie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 23:54

Ik denk dat er nu wel genoeg over is gezegd.
Voor elke stal zijn er wel voor en tegenstanders.
Er staan genoeg mensen die het prima naar hun zin hebben.
Diegene die dat anders hebben ervaren hebben een stal gevonden waar ze beter op hun plek zijn.
Kan deze discussie nu dan stopen.
Het is niet relevant voor de ts om hier nog pagina's lang over door te gaan. Het punt is nu wel gemaakt.
Ts wilde ervaringen en die zijn nu wel duidelijk denk ik zo.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 23:57

Moderatoropmerking:
Dit topic is opgestart met de vraag om ervaringen met de Hit-actief stal. Ervaringen mogen op Bokt geplaatst zijn als ze uit de eerste hand zijn en als ze op een neutrale manier worden opgeschreven. Dit topic is niet bedoelt om stallen zwart te maken. Berichten die niet aan de regels voldoen heb ik verwijderd.
Graag vanaf hier een normale discussie met reacties die op de inhoud van een bericht zijn gericht in plaats van op de persoon.
Als je een ervaring wilt delen lees dan eerst even deze pagina door

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 12:14

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 21:48

Voor de mensen met het probleem hoefijzers...kunststof ijzers zijn miss een oplossing. Mijn haflinger heeft een jaar op kunststof beslag gestaan en ik galoppeerde daar gewoon mee over straat. Ook met regen en sneeuw geen glibber partijen. Het bootst veel meer de 'blote voet na. Ik ben zelf voorstander van blote voeten en hoefschoenen. Maar 24 uur hoefschoenen lijkt mij geen optie! schuurplekken etc. en idd soms hebben ze de voeten te kort of gevoelig.... en dan kun je (tijdelijk) een ijzertje nodig hebben

DaniOx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 22:42

In galop over de straat? Lijkt me niet echt goed voor de benen van je paard. Kunststof rolt wel anders af dan normale ijzers. Even kijken wat het beste bij jouw paardje past. Ikzelf vond kunststof nx, maar er zullen ook vast goede ervaringen zijn. Minder glijden is wel fijn op het harde in een hit actief lijkt mij. Ik ben blij dat mijn paardje zonder staat en dit ook goed gaat. Maar logisch als je paard last krijgt dat je voor een bescherming kiest! Hoefschoenen 24 uur is idd ook niet goed. Lastig probleem. Iemand nog meer tips?

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 11:27

Mijn paard staat sinds december zonder ijzers en ik moet zeggen dat het nu de goede kant op gaat en zijn hoeven er goed uit gaan zien!! Gelukkig heb ik een super smid die het goed in de gaten houdt!

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 09:47

Wij gaan het laatste weekend van juli verhuizen naar de actiefstal in Rhoon. We zijn gisteravond gebeld dat er plek vrijkwam. :)

DaniOx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 11:25

Gefeliciteerd!!! Veel plezier daar!!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 12:03

Veel plezier! Zou leuk zijn als je een fotoreportage plaatst als je er staat!

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 13:07

Doe ik zeker. :j Er staan ook best wat filmpjes op YouTube. :j

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 14:42

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 11:59

Een paar had ik nog niet gezien, je krijgt zo wel een redelijk goed beeld hoe de stal er uit ziet. Zo te zien is het rond een grote loods (stallen/binnenbak?) gebouwd met heel veel klinkers/steen rondom en dan langs de lange zijde een smalle zandstrook en aan de ene korte zijde de ruwvoerstations, verspreid wat slowfeeder ruwvoerbakken (zit er stro in of hooi?) en aan de achterkant korte zijde het krachtvoerstation? en een brede grote paddock. Is er ook een rustruimte/inloopstal? En hoe groot is die? Hoe ziet die er uit? Wat voor bodem? (Zand/Stro/matten of iets anders?)

Ben wel benieuwd!

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 17:17

Leuk Isegrim!
Over het algemeen genomen is het een erg rustige groep met nauwelijks wisselingen.

Joyce, er is ook een overdekt deel. In de slowfeeders zit stro en met goed weer is er weidegang.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 18:59

fijn dat er ook weidegang is in het weideseizoen! Dat is toch fijner voor de paarden dan 24-7 in een (gelukkig wel grote) paddock lopen.

Hier heb ik natuurlijk een kleinere ruimte (ook veel minder paarden) maar ze zijn altijd zo blij als ze het gras op mogen! Al is het maar voor een uurtje per dag! Die slowfeeder strobakken zijn ook een goede toevoeging bij jullie in Rhoon! Scheelt denk ik veel gedoe rond de voerstations omdat ze als hun beurt voorbij is gewoon bij de strobakken kunnen snoepen...

Hopelijk straks dus wat beelden van de inloopstal en de doorgang naar de weides. Altijd interessant om stallen te "bezichtigen" en ervaringen uit te wisselen!