Een eigen paard voor alleen het rijden?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

Re: Een eigen paard voor alleen het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 10:47

Paarden aan huis hebben staan klinkt helemaal super en is voor velen een droom maar er zitten naast de voordelen ook nadelen aan.
Rijd nu bij mensen die uiteindelijk een prachtig huis met veel weiland, stallen en mooie buitenbak hebben kunnen kopen. Ze hebben in totaal 6 paarden en dat is elke dag weer heel hard werken ;-).
Elke dag (in de winter, zomers staan ze dag en nacht buiten) moet er naast hun werk:
- de paarden 's ochtends voeren
- vervolgens alle 6 naar buiten
- alle stallen mesten (en daar ben je toch wel gemiddeld 45 minuten mee bezig wil je het goed doen)
- zorgen dat er nog voldoende hooibalen op voorraad zijn, zelfde geldt voor rest van het voer
- bij vorst wateremmers vullen zowel 's ochtends als 's avonds
- 's avonds alle 6 de paarden weer binnen zetten en voeren

Al met al kost dit behoorlijk veel tijd en dan heb je nog geeneens gereden of laat staan gepoetst ;-).
En natuurlijk hadden ze het ook bij 2 paarden kunnen houden, maar goed als je ruimte over hebt dan is een leuk paardje dat op je pad komt zó gekocht :D

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 10:53

Mijn paard staat ook in ''volpension'', dwz de eigenaar van de stal gooit haar samen met de rest eruit, geeft tegelijk brok en hooi en mest met de machine tegelijk ook mijn stal uit. Dat geldt ook voor de andere pensionklanten die dichterbij wonen overigens. Ik had het zelf graag allemaal zelf willen doen maar ik kan nou eenmaal niet meerdere keren per dag naar mijn paard. Als het nou naast de deur was geweest had ik het met alle liefde alleen gedaan :) het is puur dat ik de mogelijkheid niet heb...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 11:00

tsja ik kan best begrijpen dat er mensen die van paarden houden en niet voldoende tijd hebben om de volledige verzorging op zich te nemen. En dan is een pensionstal erg handig, zeker voor mensen met kinderen.
Aan de andere kant vind ik ook dat dit toelaat dat mensen met weinig ervaring en kennis een paard kunnen houden zonder hun kennis verder uit te bouwen. Het type mensen dat hier bv tips vraagt om hun paard energieker of dikker te krijgen, maar als je hen vraagt wat hun paard krijgt aan voer, dan moeten ze het de pensionhouder gaan vragen...

Dus ik ben voorstander van half pension: dus er wordt voor hooi en stro gezorgd, gemest, gevoerd, paard binnen en buiten gezet. Maar je zorgt zelf voor krachtvoer en zet dit klaar in emmertjes met deksel voor de stal. dan kan je bijvoeren als je gereden hebt of zelf minderen als je vind dat je paard te fris is...
MAAR ik heb zelf gekozen voor een stalling waar je alleen een stal, wat stockage ruimte en het gebruik van de accomodatie huurt. Ik doe alles (met plezier) zelf, al probeer ik met enkele vriendinnen wat af te spreken zodat er meerdere paarden samen buiten kunnen, gelijk naar binnen en gelijktijdig gevoerd worden. Dit vergt veel tijd en organisatie (emmertjes maken, hooi klaarleggen,...) Maar ik weet wanneer mijn paard minder gedronken heeft, haar voer niet opeet, morst met haar hooi, minder of platter mest,... Ik heb voor een paard gekozen, het paard niet voor mij. Dus ik ben verantwoordelijk voor zijn welzijn en dit vergt tijd en energie, dat hoort erbij. Al besef ik goed dat als ik aan kinderen wil beginnen dat ik ook een deel van de verzorging uit handen zal moeten geven...

Femmmieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 11:06

Hoi,

Ik vind ook dat je eingelijk niet moet doen voor alleen het rijden, rijden is wel leuk maar bij een paard hoort ook allemaal verzorging.
Zelf heb ik een verzorgpony, Die borstel ik altijd als ik kom en dan ga ik stappen aan de hand of longeren.
Ook staan er nog 2 pony's en die heb ik bijde al een keer uit mogen stappen. :) Dat was eingelijk best speciaal voor mij <3
1 van die pony's borstel ik ook maar 1 borstel ik mijn verzorgpony dan een halflinger en dan ga ik stappen of longeren.
Mijn verzorgpony is nog maar 2 dus ook nog niet bereden maar ik ben er wel ongeveer elke dag te vinden ;) Omdat ik de verzorging alleen al leuk vind ! Van mij hoef ik er niet op te rijden ook niet als ze zadelmak is als het wel mag zou ik het wel willen maar ik verzorg haar eerst, maar ik zou er veel voor over hebben om er misschien 1 x op te zitten als ze zadelmak is!
De verzorging staat bij mij dus als eerste op nummer 1 !

Groetjesss

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 11:14

Wij staan ook vol pension, maar ik ga wel elke dag en niet enkel om te rijden :)
Ik begrijp wel wat je bedoelt hoor! Ik kan me er ook aan ergeren als er mensen aankomen op stal, snel met een harde borstel erover en den hups zadel er op, 2 toertjes stappen en dan snel draven om zo vlug mogelijk te kunnen galopperen :x
Ik geniet zelf eigenlijk méér van het werk 'naast' het paard ipv het rijden. Ik neem graag de tijd om te borstelen, op te zadelen, wat te tutten en dan te rijden. Ik probeer ook zoveel mogelijk afwisseling te bieden; een keertje longeren, grondwerk of gewoon lekker los zetten en wat dollen :+:

Moest ik het kùnnen, dan zou ik graag de andere kant van verzorging er ook bij nemen; uitmesten en voeren. Maar ik werk fulltime, op een hele dikke 20min. van stal en dat is gewoon niet haalbaar. Nu weet ik tenminste dat mijn paard in goede handen is en onder permanent toezicht staat. Hij komt dagelijks buiten met zijn maatjes en nadat hij uitgerust is van al het ravotten, ben ik daar weer *\o/*

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 11:37

Mhh denk dat je het anders moet zien?. Denk dat de meeste hier op bokt paard wel vol-pension hebben staan en dat puur om een reden (TIJD).

Ik kan mij voorstellen dat je niet iedere dag gaat rijden maar ook dagen gaat longeren enz?. mensen die 7 dagen in de week gaan en alleen rijden en verder niets doen (borstelen, tutten, scheren enz) snappen het hebben van een paard niet?.

Ik denk dat je mesten uit dit verhaal moet halen omdat je op dat moment echt NIET met je paard bezig bent maar met zijn slaapplaats. zelfde als drollen uit weiland halen is ook geen bezigheid met paard zelf dus als je dat kan uitbesteden en meer tijd met het paard kan doorbrengen zou ik het zeker doen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 12:02

petitparis schreef:
Aan de andere kant vind ik ook dat dit toelaat dat mensen met weinig ervaring en kennis een paard kunnen houden zonder hun kennis verder uit te bouwen. Het type mensen dat hier bv tips vraagt om hun paard energieker of dikker te krijgen, maar als je hen vraagt wat hun paard krijgt aan voer, dan moeten ze het de pensionhouder gaan vragen...

Ik denk dat de kennis van veel paarden-eigenaren in z'n geheel erg mager is.
Als de verzorging goed wordt gedaan door de pensionhouder zie ik daar geen probleem in. Echter bij het lezen van lichaamstaal gaat er veel mis, zowel ernaast als erop. Ook ik kan nog een hoop leren hoor, maar het missen van een stukje basis veroorzaakt toch veel problemen wat écht ten koste gaat van de paarden. (probleempaarden etc)
Ik denk overgens dat er weinig aan te doen valt, omdat het mens eigen is om jezelf te overschatten, zeker wanneer het er makkelijk uit ziet of wanneer je alleen ervaring hebt gehad met zeer makkelijke paarden (waarbij men het idee heeft dat die al onder de moeilijke vielen - denk aan; "ik mag altijd op de moeilijke paarden van de manege rijden" ;) )
Al ben ik wel van mening dat er op de meeste maneges een betere voorbereiding gegeven kan worden op het kopen/hebben van een paard.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 12:27

petitparis schreef:

Deze mensen nemen toch wel een paard, kan ie maar beter goed verzorgd worden op een volpension dan slecht verzorgd prive.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 12:36

Dit vind ik een heel interessant topic :)

Mijn paarden staan normaal 24/7 buiten op mn eigen weide, maar staan nu te overwinteren op stal wegens pas beschikbaar zijn van mn nieuwe weiland in april. Op deze stal mest je zelf uit, zet je zelf je paarden buiten etc. Maar dat vind ik juist het goede eraan! Mijn paarden staan altijd netjes, want ik (en een vriendin van me) strooien elke dag op en mesten ook elke week helemaal uit, terwijl er veel pensionstallen zijn waar er niet elke dag iets in de stal gebeurt, wat ik erg jammer vind, want een paard hoort in droog stro te kunnen gaan liggen.
Ook zetten we ze zelf op het land wanneer we willen, waardoor ze elke dag buitenkomen en als je het zelf niet kan willen ze ze daar ook wel buitenzetten voor 1euro per keer. Vind ik helemaal een goede deal :) .

Vanaf april gaan ze weer op de wei, wat heel veel voordelen heeft: ze hebben gras, kunnen zelf beslissen wanneer ze binnen of buiten staan, kunnen heel de dag door eten en hebben sociaal contact met elkaar. Maar daar tegenover staat natuurlijk dat ik de binnenpiste inruil voor een buitenpiste. So what? Alles voor het welzijn van mijn paarden, want die verdienen het beste vind ik.

Mensen met tijdgebrek begrijp ik wel, zolang ze er dan ook voor zorgen dat hun paarden ideaal staan. Als je maar 3 keer per week kan komen, vind ik dat begrijpelijk, maar dan vind ik wel dat je ervoor moet zorgen dat je paard ergens staan waar alles gedaan wordt en ze niets te kort komen.
Bij ons op stal (die dus een beetje doe het zelf is) vind ik het dan geen goede optie als je maar 3 maal komt, want dan staan de paarden de andere 4 dagen binnen in hun eigen drek.
Zet je je paard op een stal waar ze elke dag buiten komen en proper staan, dan vindt je paard het heus niet erg dat je maar 3 keer komt ;)

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 13:58

Ik denk dat we hier niet uit gaan komen.

Sommige mensen kiezen er gewoon voor om net als ik soort van hun leven te geven voor de paarden. Daarmee bedoel ik dus dat je elke dag zelf gaat en alles zelf doet.

En er zijn mensen die ervoor kiezen om de vervelende dingen uit handen te geven.
Dat je op deze manier een minder sterke band heb met je paard geloof ik niet zo. Wel dat je meer tijd hebt voor leuke dingen haha. Het is maar net waarje prioriteit ligt.

En ik denk niet dat we van elkaar kunnen beoordelen dat iemand lui is of minder om zijn/haar paard geeft omdat die persoon de prioriteit legt bij het rijden en misschien 3 of 4 keer in de week naar zijn/haar paard gaat.

We willen allemaal het beste voor onze paardjes en de een steekt daar net wat meer tijd in als de ander. Maar zolang de paardjes er goed bij staan lijkt me dat geen probleem..

Dus laten we elkaar even lekker in de waarden laten :D

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 14:22

Amen _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 14:25

Ik leer mijn paard echt niet beter kennen omdat ik z'n stront opruim...

Bij mijn 1ste fjord deed ik alles zelf 7 dagen per week en dat brak me goed op op een gegeven moment naast een fulltime baan. Sociaal leven had ik nauwelijks.

Nee hoor, full pension vind ik heerlijk en ben blij dat ik deze luxe met [***] kan hebben.
Ik kan al mijn tijd op stal echt in hem steken, ik hoef niet persé elke dag te gaan en heb tenminste nog tijd over voor mijn vriend, vrienden, familie en mezelf.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 14:28

@forumster: idd beter goed verzorgd op een pensionstal dan thuis waar ze er echt geen benul van hebben. MAAR: zulke mensen leren amper iets bij, geloven het eerste het beste wat iemand hun verteld en helpen vaal zelf hun paarden "om zeep" hetzij op vlak van voeding, omgang of rijden... Zulke mensen durven tegen anderen dan ook beweren dat ze "ervaren" zijn want ze hebben al lang paarden 8)7
Ik ga er vanuit dat elke pensionstalling zijn best doet om de beste zorgen toe te dienen, ik zie en hoor toch te vaak dat paarden er niet elke dag uit komen, te veel krachtvoer en te weinig hooi krijgen...

En als paardeneigenaar stop je volgens mij nooit met bijleren, elk paard is anders heeft andere voeding en aanpak nodig...
En idd je paard heeft er weinig aan als jij zelf dagelijks een half uur met z'n stal bezig bent. Maar eigenlijk hoort het wel bij het totaal pakket paarden houden. Mijn paard vind het anders wel leuk om mee te "helpen" de stal te doen of bij het herstellen van de weideafsluiting :D

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 14:52

Ja het kan heel grappig zijn als ze je komen ''helpen''.
Zo heb ik eens een pony vroeger op zaagsel gehad. Hoe leuk vond ze het om zelf de baal uit elkaar te schoppen (als je plastic verwijdert, blijft de baal intact) Wat een lol had ze, en ik ook. Daarna gelijk rollen.

(en ja ik weet nú dat al dat stof wat uit dat zaagsel komt slecht is, maar dat terzijde)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 14:53

Ik vond er weinig lolligs aan als mn kruiwagen vol mest omver werd geduwd waarna ik het in het donker weer uit de modder weer terug kon scheppen :+

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 15:34

Ik zou mijn paard niet kunnen onderhouden, als ik geen (semi) volpension had. Dus waar de pensionhouders voeren en mesten. Ik help waar ik kan en dat vind ik niet erg en vaak ook nog wel even lekker. Paard (onder)houden houdts iets meer in dan alleen paardrijden. Oftewel, borstel erover, paard opzadelen, rijden, uitstappen en weer op stal zetten.
Denk dat het voor veel mensen niet te doen is die fulltime werken om hun paard helemaal zelf te verzorgen. Er is meer leven naast het paard, toch?
Wel ben ik van belang dat het welzijn van het paard voorop staat. Dus een uurtje de box uit om alleen te rijden, nee, je bent wel meer aan je paard verplicht. Het is een bewegings, loop en vluchtdier. Hoe lastig ook in de Randstad, probeer zo veel mogelijk te zorgen dat je paard goed verzorgd wordt, voldoende goed ruwvoer, schone stal, sociaal contact en voldoende beweging. Of dat nu 2-3x per dag een half u de box uit is of de hele dag. Of je dat zelf doet of betaalt om het te regelen of onderling, who cares? Een dag niet komen kan prima als je paard er voldoende uitkomt. En niet alleen die 2 uurtjes dat jij er bent of een dag niet omdat het niet in je schema past. Daar gaat het volgens mij ook om :o

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 15:49

Vroeger heb ik veel op een manege geholpen, ik was er eigenlijk altijd als ik niet sliep of naar school was..
Heb dus veel verzorging gedaan van meerdere pony's. Mesten, opstrooien, voeren en ik gaf ook wel eens les.
Toch had ik geen band met alle pony's, een band had ik toch met de pony's waar ik wel zelf mee werkte (rijden of longeren). En ja ze stonden wel allemaal te hinniken als ik aan kwam met het voer, maar dat had niks met mij te maken.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 15:59

Nou ik denk toch dat veel mensen hun paarden ook om andere redenen op volpension zetten, als je bijvoorbeeld moet werken of studeert etc moet je je paard toch beweging geven, en dat kan toch erg krap worden als je álles zelf moet doen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 16:07

Ik doe alles zelf, en ik vind het heerlijk! Zo fijn om te zien als de paardjes blij zijn met hun hooi in de ruif, of met hun worteltje elke dag.
Zou het echt niks vinden om daar te komen en alleen maar te werken met ze. Ik vind het leuk om ze te verzorgen, en ik moet er niet aan denken mn paarden op een pensionstalling te hebben. Maar dat komt misschien ook omdat ik mn paarden niet graag uit handen geef, ik ben erg zuinig op ze, en ik zou niet iedereen met mn paard willen laten lopen naar de wei enzo.. Dus ik ben helemaal tevreden zo!

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 16:09

Sodeletuut schreef:
Ik doe alles zelf, en ik vind het heerlijk! Zo fijn om te zien als de paardjes blij zijn met hun hooi in de ruif, of met hun worteltje elke dag.
Zou het echt niks vinden om daar te komen en alleen maar te werken met ze. Ik vind het leuk om ze te verzorgen, en ik moet er niet aan denken mn paarden op een pensionstalling te hebben. Maar dat komt misschien ook omdat ik mn paarden niet graag uit handen geef, ik ben erg zuinig op ze, en ik zou niet iedereen met mn paard willen laten lopen naar de wei enzo.. Dus ik ben helemaal tevreden zo!

Maar wat nou als je bijvoorbeeld van 9 tot 6 uur werkt, het een uur naar je paard toe rijden is vanaf je werk en je óók nog een leven hebt naast je paard?
Dan lijkt het mij wel fijn als er in ieder geval gevoerd en gemest is..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 16:22

nou ik zou nooit een pensionstal kiezen die een uur rijden is ... Maar zoals ik eerder aangaf kan ik wel begrijpen dat mensen het "zware" werk uit handen geven en kiezen voor routine qua voeren.

Zelf ik kan er ook van genieten als ze 's avonds allemaal binnen zijn en aan het eten zijn, dan kan ik er ook gewoon uren bij in de stal zitten...

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 16:22

Mijn paard staat ook in volpension.
Ik ga naar school, ik werk... om dan alles zelf te doen zit er niet in.
Een band bouwen we op door te trutten en troetelen :Y)
Nu is het wel zo dat ik op een stalling sta, waar je als eigenaar ook echt betrokken wordt (en naar mijn mening sowiso ook moet zijn).
Ik weet wat mijn paard te eten krijgt, weet wanneer haar mest aan de dunne kant is en krijg het direct te horen als mijn paard zich vreemd gedraagt of niet helemaal goed loopt.
Contact vanuit de staleigenaar naar de klant vind ik erg belangrijk. Ik zou niet op een stal willen staan waar de taak van de staleigenaar bestaat uit: voeren & mesten, zonder je ogen te gebruiken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 16:25

Sodeletuut schreef:

Maar waarom zou je dat niet mee maken wanneer ze op vol pension staan?
Ik gaf mijn paarden ook altijd zelf nog wat en regelmatig lag er nog hooi in de stal lag er hooi klaar na het rijden...
Iig fijn dat je tevreden staat ;)

Zalina_PSHF

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 16:31

Mijn paard staat er 24/7 buiten en zo moet ik eigenlijk niks doen m.b.t. zijn verzorging. Ik zou ook niet voldoende tijd hebben om hem elke dag compleet te verzorgen. Niet dat ik dat niet zou kunnen of willen, maar er zitten toch dagen tussen dat ik echt geen tijd heb om naar hem te kijken en dan is het een goed gevoel als je weet dat hij goed verzorgd is.

Ik heb hem een tijd terug wel compleet zelf verzorgt en dat was best mooi. Krijg je toch een betere band met je paard. En als ik ooit de tijd weer daarvoor heb zou ik er ook zeker weer voor kiezen.

Maar ik denk het moet iedereen zelf weten wat beter is. Er zijn gewoon mensen die nooit meer aan het rijden toe zouden komen als ze de complete verzorging op zich moeten nemen. Ook is het natuurlijk soms mooi om zich zo iets "vrije tijd" te kopen door de verzorging door iemand anders te laten verzorgen.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 17:08

superwoman schreef:
Sodeletuut schreef:

Maar waarom zou je dat niet mee maken wanneer ze op vol pension staan?
Ik gaf mijn paarden ook altijd zelf nog wat en regelmatig lag er nog hooi in de stal lag er hooi klaar na het rijden...
Iig fijn dat je tevreden staat ;)

Waarschijnlijk zijn de paardjes ook blij op pension hoor, maar ik vind het ook fijn om zelf te ervaren hoe blij ze zijn met mijn werk :) . Dus ik denk dat ik Sodeletuut daarin begrijp.

Het is voor iedereen anders, maar ik geniet zo van mn eigen weiland waar ik zelf elke dag kom om de paarden te doen! Het weiland is op 20min met de auto van waar ik woon, ik ga ook naar de universiteit, heb al meer dan 5,5jaar een vriend die ik elke dag zie en die iets met paarden heeft en heb ook een hele hoop vriendinnen die liever iets anders doen dan mee te komen naar mijn weiland om uit te mesten :Y) . Het is soms ook gewoon maar waar je je prioriteiten legt. Buiten de tentamen-periode zit ik dus weinig op bokt, kijk ik bijna tot geen televisie en ben ik dus bijna alleen maar thuis om te eten en te slapen of samen met vriendlief iets te doen.

En een pensionstal op 1uur rijden van je huis, dat heb ik nu ook een paar maanden, maar enkel omdat het de beste plek was voor mn paarden waar ook nog eens een vriendin van mij elke dag komt die ik er niet ben, waardoor ik ze liever daar heb dan op een kwartiertje maar waar ze op dagen dat ik niet kan tijdens deze drukke periode gewoon geen aandacht krijgen.