Hoevaak staat jouw paard op stal, en hoevaak in de wei?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Candylight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 13:19

By ons op stal is het volgens mij zo (Ik ben er pas in de winter gekomen dus ik heb er zelf nog geen ervaring mee)
Van maart tot en met oktober kunnen ze het land in... in principe van 9 tot 17 maar wanneer je dit zelf wilt ook 24/7 ..

In de winter staan ze gewoon op stal en komen alle paarden in groepen 2 uur buiten in de paddock..dit wordt voor je gedaan dus dat is wel makkelijk.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 13:19

de mijne staat in de zomer dag en nacht op de weide, maar in de winter niet want dan vermagerd ze. Dus nu staat ze op stal maar ze gaat dagelijks buiten en dan kan ze zelf kiezen wanneer ze terug binnen gaat. En eigenlijk blijft ze zelden langer dan een uur buiten :) raar paard, vooral omdat ze gewoon met een ander paard buiten gaat en die buiten blijft.

f10j

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 19:36

Ik heb gewoon een stal waar mijn pony's in kunnen lopen en schuilen maar als ik de stapdeur bij mijn haflinger dicht doe dan stapt ze de hele deur er uit zo wild word ze dan ik heb geen idee hoe ik dat moet oplossen omdat ik haar wel graag op stal wil hebben

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 21:27

Winter:mijn paarden komen om 8.00uur s' morgens de stal uit het weiland op. S' avonds om 10.00uur gaan ze naar binnen. Als het slecht weer is dan gaan ze in de binnenbak, dezelfde tijden als de weiden. Kunnen niet op de stal, alleen in een schuilhok.

Zomer: dag en nag op de wei, kunnen op de binnenbak. Stallen zijn dicht.
Laatst bijgewerkt door Sjors op 20-01-11 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 21:28

mijn paard staat áltijd buiten en nooit in een stal.

tomstergirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:55

mijn pony staat het meest in de wei want wij hebben van de stal kan je doorlopen naar de wei...
Ze staat ht liefst een meest in de wei...

playboysches

Re: Hoevaak staat jouw paard op stal, en hoevaak in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 22:23

Bij ons staan de paarden in de zomer overdag op het land en snachts op stal. Als het heel erg heet is gaan ze snachts het land op en overdag staan ze op stal. In de winter worden ze door stal allemaal 3 uur per dag in de paddock gezet. Met wat meiden onderling regelen we dat de paarden smiddags en savonds ook buiten komen. Als ik savonds met mijn paardje ga rijden, zet ik andere paarden buiten. Andersom doen zij dit als zij komen. Die van mij staat dus gemiddeld 5 a 6 uur per dag in de paddock en daarnaast kom ik natuurlijk ook nog.

NewChapter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 20:03

Ik sta sinds kort op een nieuwe stal.
Op me oude stal had ik hem op een landje staan met een ander paard. Hij ging savonds wel naar binnen.
Jammer genoeg werdt het stukje land al snel modderig en wou hij er zelfs niet meer in!
Ik ben altijd al fanatiek met mijn pony bezig, wandelen rijden longeren, elke dag is vol.
Op mijn nieuwe stal kan mijn pony zomers 3 uur naar buiten met vriendjes en in de winter is er geen
weidegang. We hebben 2 binnenbakken en 2 buitenbakken. ik ben elke dag dik 2 uur en vaak langer bezig
met mijn pony. Hij staat vaak met vriendjes buiten, ik rij hem en hij wordt ook in lesjes gebruikt. Ik merk dat
als ik eraan kom hij er graag uit wil, maar als ik klaar ben staat hij altijd weer rustig te eten.
Ik heb hem nu al bijna zijn hele leven en ik stond op een pensionstal toen ik hem kreeg, toen was hij
nog een veulen en die moest toen plat voor villa's. Ik moest snel een andere stal zoeken en toen kwam
ik dus op deze stal terecht. Ik heb het erg naar mijn zin en mijn pony ziet er erg goed uit. Hij krijgt per
dag heel veel aandacht van mensen die daar op stal komen want het is een vereniging. Hij geniet er erg van
en begroet iedereen.

Als ik op stal kom richt ik gelijk mijn aandacht op mijn pony, tuurlijk irriteer ik me aan de mensen
die eerst 3 uur in de kantine gaan zitten en dan hun paard of pony een kwartiertje losgooien
of even een rondje lopen om de stallen heen en dan naar huis gaan. Ik kan mijn pony zijn gedachte niet lezen maar ik weet wel dat ik erg me best doe om hem het naar zijn zin te maken.

Kitty2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 20:25

Mijn paard staat eigenlijk altijd buiten. Ze hebben nu wel een grote schuilstal waar ook het voer in een grote ruif ligt vanweg alle modder in de weide. Alleen als het heel erg hard vriest staat ze 's nachts op stal. Vanmiddag had ik haar na een flinke bosrit even met een zweetdeken op stal staan maar ze wilde er na een uurtje toch echt heel erg graag uit.

kabriolefaye

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 20:28

als ik mijn paardje in de buitenbak laat lopen (de weides zijn 1 en al drassig en modderig) is ze het na een 15 min al beu en doet ze onozel bokken crossen en steigeren tot ik haar binnen zet en dan is ze terug rustig :-)

Auroraluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 22:02

Mijn 27-jarige pony staat in de weideperiode van 9 tot 17.00 uur in de wei en daarbuiten (herfst, winter) van 10 tot 17.00 uur in de paddock. De rest van de tijd op stal en dan wordt hij natuurlijk ook nog gereden, in de bak of in het bos, en loopt hij voor de wagen.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 22:05

Mijn haf staat sinds 2 maanden op een nieuwe stal, hier wordt ze 's morgens door de staleigenaar in de paddock gezet (net als de 15 andere paarden) en rond een uur of 4 gaat ze weer naar haar stal waar haar hooi al op d'r ligt te wachten :D
Zomers gaat ze het land op in groepjes van 3/4 paarden.

cooper4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 22:07

Demijne staat dag en nacht op wei, tenzij het echt vriest dan staat ie snachts op stal, ze heeft op haar wei wel een schuilstalletje

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:08

Mijn 2 shetlanders staan in de lente/zomer, in elk geval zodra het weer het toelaat, 24/7 buiten. In de winter, en dit vieze weer gaan ze rond 9.00 naar buiten en rond 17.00/18.00 weer naar binnen. We hebben een zomerwei en een winter wei, dit zodat ze in de zomer een fijne wei met veel gras en zonder blubberzooi hebben. Nu bestaat de wei dus ook vooral uit blubber en een paar droge stukken. Paar plukkies gras daaruit, maar wel op een goed droog stuk onbeperkt hooi. Ze staan met 1 andere shetlander die ongeveer 2 maandjes ouder is dan mijn jongste van 5 maanden en nog een paard. Ondanks dat ze dus zoveel buiten staat, zit ze bomvol energie en als ik dan wat met haar ga doen is ze ontzettend druk. Ik ben ook van mening dat een paard buiten hoort, maar ook genoeg aandacht en beweging hoort te krijgen. De stal vinden ze totaal niet erg, krijgen ze gewoon lekker wat te eten, kunnen ze droog liggen, vooral veulen gaat heerlijk liggen rollen.
Op mijn vorige stal gingen ze zomers ook 24/7 naar buiten, maar in de winter stonden ze altijd op stal, behalve als je met haar aan de slag ging of los gooiden oid. Ik vind dat ze toch anders is nu ze lekker buiten staat, veel beter. :) Toch, de paarden op mijn oude stal zien er allemaal heel goed uit, hebben uit verveling nog niks gesloopt of schoppen geen herrie, omdat zij dat gewend zijn. Ik heb het hier btw over boerderijen, dan gaan de beesten gewoon niet het land op, omdat ze het stuk trappen en in de zomer dan niks meer over hebben. In de winter is het dus gewoon even bikkelen, maar daarna kunnen ze wel voor een veel langere periode 24/7 het land op + schuilmogelijkheid.

deni21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:38

in de winter helaas geen weidegang, ze kunnen wel in de paddock. Zomer's kunnen ze als je wilt 24 uur naar buiten. Of overdag buiten en s'nachts op stal.

2heavenly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:47

MightyJoe schreef:
Coeur,
Nou ik denk dat je paard er anders over denkt dat jij de beste stal hebt.. Mijn paard staat ook niet aan huis. Maar heb gewoon gevraagd van de mensen daar of hun hem naar buiten willen doen.. En hoezo er is voor hem geen weide? Hoezo is er dan wel een weide voor jou ruin? Dat jij je paard het beste kent heeft niets te maken dat een paard sowieso 8 uur per dag buiten hoort..

niet iedereen heeft thuis weiland en boxen enzo
bij ons op manege staan ze tijdens de zomer buiten van 9-18u ongeveer
dan komen ze allemaal binnen voor de nacht
in de winter mogen ze nu wel buiten maar moet je alles zelf doen, dit is een modderpaddock (met al die regen enzo is het blubber) met een stuk intussen vertrappelt graslandje bovendien mag je van de staleigenaar de paarden ni langer dan 2u buiten laten want dan ankeren en vervelen ze zich en willen werkelijk naar binnen (je mag geen hooi geven op het 'weiland' dus als gevolg dat mijn paarden indien het te doen is wel 2x per week vrij op dat stuk mogen,
en de rest van de week longeren en rijden of wandlen

soms heb je gewoon ni alles zelf voor het zeggen, en in de blubber staan vinden paarden niet super....even kan lukken maar geen uren

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:56

Ze heeft bijna 3 jaar 24/7 buiten gestaan, en in Dec ben ik verhuist waar ik sinds gister weer 24/7 buiten sta. Ze heeft 2 maandjes snachts binnen gestaan.
Ben blij dat ze weer buiten staat :).

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 00:08

hier staan ze ook aan huis.. en ze staan elke dag buiten!
De ene dag langer dan de andere dag.. zomers natuurlijk nog langer maar weer of geen weer, elke dag wel weidegang.
Maar het valt me op dat er hier weinig mensen reageren waarvan hun paard niet of nauwelijks buiten komt.
En ik begrijp het wel.. als je namelijk de pech hebt dat je op een stal staat waar in de winter geen weidegang is en dat hier zou melden.. dan heb je gelijk heel bokt over je heen.
Natuurlijk is het heel belangrijk je paarden de benen te laten strekken, maar is het zo rampzalig dat ze maar een uurtje per dag buiten komen?
Ik weet het niet, als ik hier kijk, willen ze in de winter ook heel graag weer naar binnen.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 00:13

Tja heb je geen geschikte paardwaardige accomodatie voor je paard moet je in mijn ogen maar geen paard nemen. Je neemt geen jachthond als je in een 10m² woning woont..
Ik lees hier verscheidene reacties waarbij paarden solitair buitengezet worden. En dan stom staan als ze eens met een ander paard staan dat er wondjes vallen. Djeezes zou jij niet blij zijn? Echt zo een onderkennis van paardengedrag.. de dieren maar solitair houden omdat ze anders gaan vechten. Tja weetje paarden zijn zoo bloeddorstig. Mijn paarden krijgen elke morgen een shettebeest te vreten :Y) Dat er in de winter wat minder lang naar buiten kan, kan ik begrijpen. Maar helemaal niet buiten? Komop, zo moeilijk toch niet? Stukje weide afspannen, paddock maken, bak in stukken verdelen... Ach wees blij met je binnenbak waar je ruiter kan zijn, mijn dieren kunnen paard zijn.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 21:12

Mijn paardje staat sinds zaterdag in een groot weiland met een schuilstal/hal, gevuld met stro, buiten en binnen onbeperkt hooi en vriendjes. :-D
Hij heeft voorheen 24/7 buiten gestaan zonder schuilstal, ( het paardje van suus_ hierboven heeft nu Amigo's oude plekje ingenomen :D )

Rosanneh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 22:16

mijn paarden staan hellaas 24/7 in de box(we halen ze er sowieso ong 1 tot 2 uur of meer uit per dag en soms worden ze ook nog in de paddock gezet) , in de zomer gaan ze wel 3 maanden lang 24/7 op het land (:

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 22:18

Zomer 24/7 wei winter zo'n 3-5 uur per dag paddock.

orlando_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 22:20

24/7 in de wei en met echt zware vorst snachts op stal

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 22:25

mijn paardje staat lekker altijd buiten! nu heeft ze een paddock met onbeperkt ruwvoer, en een grote inloopstal, en in de zomer loopt ze 24/7 op het land...
de paddock is bij ons momenteel ook een blubberboel, maar ik heb liever dat ze de keuze heeft om in de blubber te staan, dan dat ze verplicht binnen moet staan...
ze vind zichzelf wel een zo droog mogelijk plekje om te staan...
ook met de vorst van een paar weken terug staat ze gewoon lekker altijd buiten, ook met sneeuw, regen wind, zon, ze kan zelf kiezen binnen of buiten...
volgend jaar gaan we een stuk bestraten, dan kan ze ten alle tijden met droge voeten buiten staan, en eten... dat is toch wel erg fijn!

elstro01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:41

In de zomer 24/7 buiten in de wei, in de winter staan ze van ongeveer 8 uur 's ochtends tot 5 a 6 uur 's avonds buiten. En dan 's avonds vaak nog rijden!
Ik vind het erg belangrijk dat een paard zoveel mogelijk naar buiten gaat, mijn paard wordt ook helemaal gek als dat niet gebeurt. En ze krijgt last van zwakke kniebanden als ze te lang stil staat op stal.