eerste paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 17:38

hoezo paint/quarter snap het niet :p

Eulogy

Re: eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:40

Dat is een ras? :+

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:40

ze bedoeld dat dat evt. ook een mogelijkheid zou kunnen zijn qua ras.
maargoed, zo kunnen we hier alle rassen gaan opnoemen. als jij graag 'n shire wil, zou ik gewoon naar shire's gaan kijken. mochten ze niet bevallen, en blijken ze toch de robuust voor jou dan kan je altijd nog kijken naar 'n ander ras.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 17:40

ja weet ik maar wat wil je er mee zeggen?
:D

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 17:41

Illusion schreef:
ze bedoeld dat dat evt. ook een mogelijkheid zou kunnen zijn qua ras.
maargoed, zo kunnen we hier alle rassen gaan opnoemen. als jij graag 'n shire wil, zou ik gewoon naar shire's gaan kijken. mochten ze niet bevallen, en blijken ze toch de robuust voor jou dan kan je altijd nog kijken naar 'n ander ras.

ja idd ik kijk wel gewoon misschien kom ikmdalijk wel met een hannoveraan aanzetten :D

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:42

Zet is op een rijtje wat je graag wilt.
Qua wat je der mee wilt doen
Wat voor karakter je graag wilt etc.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:43

sanso schreef:
mang schreef:
hmm ik zou als 14 jarige geen shire kopen.
zie mezelf daar nou nog niet echt mee lopen.

ik ben wel 1.76 ;)
je moet me dus niet op een welsh zetten _O-

dus... Ik ben ook 1.76 heb 2 welsh a'tjes waarvan ik er 1 zelf af en toe rijd... niks mee hoor ook paste ik op een welsh cob van 1.45 zonder dat ik daar te groot voor was

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:44

mij maak je niet wijs dat iemand van 1,76 makkelijk op een welsh A past!

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:45

dat zeg ik ook niet ik bedoel er maar mee dat als je groot bent je ook nog op een pony past

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:45

Als ik 1.76 zou zijn, Zou ik ook niet op een welsh a kruipen.
Daar in tegen een New Forest tussen de 1.35 en 1.50 zou ik dan weer wel kiezen.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:47

Citaat:
dat zeg ik ook niet ik bedoel er maar mee dat als je groot bent je ook nog op een pony past

ligt er dus aan, een D of E pony kan meestal nog prima. maar een Welsh A in jou geval dus absoluut niet.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:50

nee dat snap ik ook wel ik zit heel af en toe eens op... maar ik bedoelde maar omdat TS zei dat je haar niet op een welsh moet zetten dat het nog makkelijk kan op een welsh cob

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:57

Elin_ schreef:
zeker GEEN shire nemen.
Je bent pas 14 en lang niet sterk genoeg (wie danook is zowieso niet sterk genoeg ,maar een 14 jarige helemaal niet) voor een Shire en het is je eerste paard ;)
begin met een rustige merens van een jaar of 7 t/m 14? Prima leeftijd , leuk ras ,maar begin
niet aan een shire!

Maar je moet een 14 jarige ook niet onderschatten.
Ik was ook 14 toen ik mijn paard kocht.
En ik ben verliefd geworden op een volbloed paardje, van toen 4 jaar.
Dat was ook niet de makkelijkste en we hebben heel wat mee gemaakt.
Maar ik heb er wel heel veel van geleerd en veel geduld mee opgebouwd.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:00

nouja ''makkerlijk kan op een welshcob'' weetje ze is nog maar 14 en nu al 1,76, ze zal zeker nog doorgroeien dus ze past er nu misschien nog wel op maar ik denk als ze dadelijk doorgroeit naar de 1,80 dat 't dan toch fijner is als ze 'n groter paard onder d'r kont heeft(oke 'n shire is dan wel heel groot)
een welshcob is zo'n 1,45 tot 1,50 groot wat heb dus ook niet zo spectaculair groot maakt en dat 't imo dan toch wel krap wordt voor iemand van 1,80. 't zal niet heel verkeerd zijn, maar ik denk dat ze dan toch wat lang is voor een welsh cob.

Sijs15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:00

Hmmm... niet alles gelezen. Maar wil nog wel heel even inhaken op het shire-verhaal. Wij hebben er namelijk een op stal. Die staat in een grote box (die normaal gesproken voor merrie+veulen gebruikt wordt), eet 4 kg brok per dag (in tegenstelling tot mijn arabische ruin die 1/2 kg per dag eet), poept echt wel heel veel meer (heb een tijdje de stal erbij gedaan), hij is lichtelijk lomp (gaf uit joligheid iemand een 'tikje' die meteen foto's kon laten maken) en als hij zijn hoofd omhoog doet omdattie dat wil, dan ga je mee. Ook niet heel erg handig met wandelen. Daar komt bij dat het echt een goedzak is. Hij wil heel graag met je meewandelen, hij wil graag poetsen en knuffelen en werkt ook redelijk graag. (Hij is nog maar 4.5 en dat merk je, hij is nog erg jong in zn kop, lief maar ongeconcentreerd.) Ook is hij belachelijk slim (weet niet of dat paardeigen of raseigen is), handig met VD, niet handig met mensen die iets minder stevig in hun schoenen staan.

Een shire is leuk, ze zijn heel mooi. Maar het kopen van een shire is een heel ander verhaal dan het kopen van bv een tinker.

Succes ermee :) Het hebben van een eigen paardje is superleuk. Maar ik zou (net als de rest van dit topic denk ik) toch voor een tinkertje gaan :)

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 18:03

oke dankje

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:06

Je moet niet alleen rekening houden of de auto het wel of niet kan trekken maar de trailer is net zo belangrijk en daar bedoel ik vooral de bodem mee.. je kan niet zomaar een paard van > 800 kg in een trailer laten staan. Je zult niet de eerste wezen dat een zwaar paard door de bodem van de trailer heen zakt. :7

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:13

Mn eerste pony was een pony die ik al heel lang kon dus dat beviel zoiezo alleen al om haar karakter was echt een topponytje 2009 ingeslapen

20 okt 2010 2 haflinger hengstenveulens gekocht veel vooroordelen gehad dat ze veulens het waarschijnlijk niet zo goed bij mij zouden krijgen maar kijk maar even in mijn onderschrift naar het foto topic dan zie je hoe slecht ze eraan toe zijn ;)

Ik zou zeggen gewoon rustig gaan kijken op meerdere paarden rijden bij shire fokkers langs gaan en goed uitleggen wat je eisen zijn en gewoon lekker genieten ervan :)

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 18:24

Oké zal ik doen

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:25

TS misschien nog een vraagje? heb je misschien wat overgewicht dat je daarom zo'n robuust paard wilt hebben? Heb je ook al eens nagedacht over een Fries?

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 18:28

Nee ik zit zelfs bijna tegen het ondergewicht aan haha
Maar ik heb gewoon een zwak voor dikkere paardjes

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 18:35

En ja heb al nagedacht over een fries :)

moreno_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:50

of drumhorse... =kruising shire x tinker...
vergis je aub niet in een koudbloed...
zou er eerst is een paar gaan kijken en rijden..
mensen denken er vaak te makkelijk over..ze denken zon brave grote reus..
en komen er dan vaak achter dat het tog niet iets voor hun was zon koudbloed...
haha ik hou ervan.. heb zelf een boulonnais.. maar ook een kwpn'r

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:51

Ts: Wat wil je precies gaan doen met je paard? En kun je niet beter aan de hand daarvan een geschikt paard zoeken? ipv je op een ras blind te staren

Zo kun je als je recreatie wil rijden gerust een shire kopen. Maar wanneer je het recreatie/buiten rijden toch op een wedstrijd wil gaan doen( bijv. endurance dit is niet beledigend bedoelt voor de sport ;) ) zit je met een shire erg fout. En nu denken dat je geen wedstrijden wil rijden. Betekend niet dat je dat over een jaar nog zo denkt.

toen wij ons paard kochten wilde (Vooral mijn zus) geen wedstrijden gaan rijden. Heeft voor de grap een keer een recreatie rit endurance gereden, En was verkocht aan de sport. En rijd inmiddels fanatiek wedstrijden. Dus dat is zeker iets om rekening mee te houden.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 19:00

ja idd en ik had al mijn karaktereigensappen opgeschreven en be ik gaan zoeken en toen kwam ik eigenlijk uit op een shire :D