Nieuwe stal, beste stal ooit!!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Revanches

Re: Nieuwe stal, beste stal ooit!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 18:21

Moderatoropmerking:
Enkele offtopic berichten en oneliners verwijderd, deze doen niet terzake aan het onderwerp. Discussiëren, prima maar dan wel graag op een vriendelijke en respectvolle manier!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 18:27

Eerlijk gezegd vind ik dat de meeste antwoorden niet echt on topic zijn!
Het is nu een discussie van hoe lang je paard buiten zou moeten staan en daar lopen al heel veel topics over!
TS is blij met haar nieuwe stal. laat dit weten via een topic en krijgt een hele boel verwijten over zich heen, zelfs dat ze een dierenbeul is!

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 20:14

Ach laat ook maar, als iedereen hier denkt dat ik er niks van af weet en dat ik mn paarden verwaarloos enzo...
Die discussie heeft echt geen zin en hiervoor heb ik dit topic echt niet gestart!
[/quote]

Ik vind ook dat je nieuwe stal waardeloos is, hoe mooi het ook is voor de mens. NIET voor je paard. Je hebt er dus wèl weides bij, zet je paard er eens elke dag, onder dek mèt voldoende hooi voor de hele dag. Hij zal het heerlijk vinden. Succes! ;)[/quote]

Dat je mijn stal waardeloos vind, kan mij niet schelen. Ik weet gewoon dat we alle 2 goed terecht zijn gekomen nu.
En ja, er zijn 4 weitjes. Kan me voorstellen dat mijn paard veel liever in zn box staat hooi te eten dan in de vriezende kou of in de gietende regen. Hooi eten kunnen ze binnen ook hoor, dan staan ze op de wei ook stil.
En ooit al aan gedacht dat de weitjes kapot zouden worden gelopen als je ze er lang op zet?
Ze willen hier gwn mooie weitjes houden voor de lente en de zomer, dus geen modderpoel

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 20:18

aerdenhout1 schreef:
Eerlijk gezegd vind ik dat de meeste antwoorden niet echt on topic zijn!
Het is nu een discussie van hoe lang je paard buiten zou moeten staan en daar lopen al heel veel topics over!
TS is blij met haar nieuwe stal. laat dit weten via een topic en krijgt een hele boel verwijten over zich heen, zelfs dat ze een dierenbeul is!

inderdaad, ik startte dit topic dus om te weten wie zn paarden waar heeft staan, niet om te horen hoe ik met mn paarden zou moeten omgaan of hoe lang ik hem, volgens sommigen, zou moeten buiten zetten.
Ik ken trouwens ook veel mensen die hun paard op pensionstal hebben en die het dier 1 keer per week uit zn stal trekken om hem 20 min te rijden...
En dat vind ik ook paardonwaardig, maar met mijne worden heel veel afwisselende dingen gedaan, krijgt voldoende afleiding en heeft zeker geeeeeen stalontdeugden,
dus kan mij eig niet schelen wat de meesten hier denken, mijn paard is gelukkig daar, en ik ook

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:22

Ik vind het leuk voor je dat je nieuwe stal zo goed bevalt.
Iedereen houdt zijn paard anders, ligt ook aan de mogelijkheden en financiën die je hebt.
Ik weet zeker dat iedereen het beste met zijn paard voor heeft maar ieder doet het op zijn eigen manier.

Mijn stal heeft ook voor- en nadelen. De paarden staan nu wel de hele dag buiten maar ik kon de afgelopen weken niet rijden. (bevroren bak). Daar baalde ik wel erg van want ik heb mijn paard pas 3 maanden.
Dan had ik graag wel even willen ruilen met jou!

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:27

Ja. Je paard staat vast liever op een stalletje dan in de wei waar hij zelf kan beslissen wat hij wilt doen. Arme paardjes in het wilt. Al die regen over ze heen. Gutegut.. Nee serieus dat is een raar idee.
Ik zeg niet dat je je paard mishandeld maar je hebt een beetje aparte opvattingen. Je staat hier al eel beter dan op je vorige stal. Dat is een ding wat zeker is. Het kan natuurlijk beter maar je moet ook een beetje rekening houden met jezelf. Afstand bijvoorbeeld.
Je doet wel je best voor een goed plekje heb ik het idee maar de excusen waarom hij niet naar buiten kan zijn krom en vooral zelfzuchtig. Een beetje goeie eigenaar zet zijn Paard niet nat op de wei natuurlijk!
België heeft denk ik nog meer land dan Nederland.
Het probleem van niet genoeg land in de omgeving klInkt bekend. Ik woon in de randstad. Leuk die sompige veengrond hier. Veel weilanden zijn modder waar je duizend meter in zakt door die regen!
Toch zijn er wel fijne stallen hier. Zit gelukkig net tussen de dorpjes. Een eigen paard heb ik niet maar ik ben heus niet dommer dan een eigenaar. Ik neem mijn vrije tijd namelijk om te leren over paarden ipv school :p

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 20:38

Ik zou eig ook niet weten wanneer ik hem zou moeten buiten zetten. midden in de nacht mss? daar slapen?
Ik vertrek om 6u naar school (dus rond 5.30u op) ik ben meestal heel laat thuis (tss 18.00 en 21.00 uur)
Dan ga ik mijn paarden op de weide eten geven en dan mijn ander paard op de stalling rijden.
Meestal ben ik rond 23.00u thuis ofzo
In de zomervakantie is dit natuurlijk anders, (soms vertrok ik om 5.00u s morgens met de fiets om mijn paard op de wei te gaan verzorgen)
maar tijdens de winter (school, slecht weer, vroeg donker) zou ik echt niet weten wanneer ik hem zou moeten buiten zetten.
Ik heb ook niet ouders ofzo die het voor mij doen (wat bij veel anderen wel het geval is) en ik heb mn paarden ook niet aan huis staan
dus ik vind het ook wel heel gemakkelijk voor de mensen waarbij de paarden aan huis staan of waarbij ze op de pensionstalling voor je worden buiten gezet, om direct te schreeuwen dat ik mijn paard mishandel omdat ik hem niet buiten zet (trouwens in de zomer en de lente enzo komt hij wel vaak buiten)

Als hij aan huis zou staan, zou het mij ook maar 5 min s morgens en s avonds duren om de staldeur open en dicht te doen hoor...

blondedesi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:48

wat fijn dat je het naar je zin hebt, ik zou als 15 jarige wel een eigen pony willen hebben maar dat is te duur, als je dan in mijn buurt noord-west frieslan dan gaat kijken naar verzorgpony tussen leeuwarden en franeker vind je ook niks, of je vind wat maar dat ik 18+ of te leas of andere dingen. als iemand in mijn buurt iemand kent die een paard heeft die mag worden verzorgd bied ik me aan, en verder hoop ik dat iedereen een fijne stal vind/heeft

groetjes Désirée

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:59

Ik zal als ik jou was hem eruit halen zonder toestemming...
Dit is echt pure dierenmishandeling en jullie doen er net zo hard aan mee, door hem daar te laten staan.[/quote]

En dan aansprakelijk zijn voor eventuele schade?
Als een paard al 2 maanden in zijn stal staan haal je hem er niet eventjes uit.
Je gaat toch niet zomaar met andermanspaard aan de gang? Sta jij straks op straat met je paard.

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 21:01

Misschien wilt iemand op stal het voor je doen? Niet geschoten is altijd mis.

Clauwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 21:01

Fijn dat je een fijne stal hebt gevonden! De discussie in dit topic ga ik maar niet op in...
Ik heb sinds ik verhuisd ben ook een nieuwe stal, en heb het hier giga naar mn zin...
paardje komt altijd buiten, gezellige sfeer, en betaal ongeveer 1/3e van wat ik 'gewend' was...echt heerlijk :D

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 21:05

Jessicajoann schreef:

Zoals ik al eerder schreef:
ik ben de enige pensionklant, de eigenaars zijn vaak 4 dagen per week op concours, hebben elk per dag ongeveer 8 paarden te rijden enzo (daar nog al het bijkomende werk bij)
zij zijn elke dag ook tot een uur of 19.00-20.00 bezig, met hun eigen werk alleen al...
Ik zou niet weten wanneer ze tijd hebben om de mijne dan buiten te zetten en binnen te halen (en dan nog problemen krijgen als hij gaat lopen enzo, wat hij op de vorige stal ook al een paar keer heeft gedaan)

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 21:59

Coeur schreef:
Jessicajoann schreef:

Zoals ik al eerder schreef:
ik ben de enige pensionklant, de eigenaars zijn vaak 4 dagen per week op concours, hebben elk per dag ongeveer 8 paarden te rijden enzo (daar nog al het bijkomende werk bij)
zij zijn elke dag ook tot een uur of 19.00-20.00 bezig, met hun eigen werk alleen al...
Ik zou niet weten wanneer ze tijd hebben om de mijne dan buiten te zetten en binnen te halen (en dan nog problemen krijgen als hij gaat lopen enzo, wat hij op de vorige stal ook al een paar keer heeft gedaan)

Oh daar heb ik dan over heen gelezen. Ja meer dan je best kan je niet doen.

Ladynette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 12:49

je mishandeld of iets je paard echt niet hoor.

Kijk op die grote sport stallen! daar komen paarden sochtends misschien een keer in de stapmolen of op de loopband ongeveer een half uur en worden ze nog een dik half uur gereden dus komen er al bij al met opzadelen enz ook ongeveer anderhalf tot 2 uur uit!!

en als de ruiter op concour is komen die paarden dus ook alleen maar in de stapmolen en loopband. want ze zetten niet zomaar iemand op hun paarden!

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 13:52

Ladynette schreef:
je mishandeld of iets je paard echt niet hoor.

Kijk op die grote sport stallen! daar komen paarden sochtends misschien een keer in de stapmolen of op de loopband ongeveer een half uur en worden ze nog een dik half uur gereden dus komen er al bij al met opzadelen enz ook ongeveer anderhalf tot 2 uur uit!!

en als de ruiter op concour is komen die paarden dus ook alleen maar in de stapmolen en loopband. want ze zetten niet zomaar iemand op hun paarden!

inderdaad, zo gaat het bij ons meestal.
Elke morgend gaan alle paarden minstens een uur in de stapmolen. Ze worden meestal elke dag ook gereden of gelongeerd. Op maandag is meestal rustdag en gaan ze allemaal enkel in de stapmolen. Als ze op concours zijn worden sommigen ook gereden, en de rest wordt afwisselend gelongeert (er kunnen er natuurlijk geen 10 per dag aan de longe)
in de zomer of als het weer het toelaat, gaan de meeste paarden die rustig zijn op de wei, ook enkele uren per dag op de wei (meestal niet elke dag van de week)
als de paarden enkele drukke concoursen hebben gehad ofzo, en er is een tijdje geen, gaan ze meestal 1 week in de stapmolen en een halve dag op de wei.
Alles hangt af van het paard zelf en de omstandigheden.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 17:42

Weten jullie trouwens dat Anky, Bonfire ook nooit los liet lopen? Die mocht een 1/2 uur of zo aan de hand grazen op het land, werd verder alleen in de stap molen gezet en gereden!
Nu mag hij samen met een Shetlander het land op en geniet hij van zijn vrijheid natuurlijk, maar maakt dat Anky een dierenbeul?????????

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 18:08

Ja, vind ik wel.. Een paard heeft gewoon geen paardwaardig bestaan in zo'n hokkie van 3x3 (of als hij geluk heeft 4x4). Ik snap echt wel dat niet iedereen de luxe heeft die ik heb (24/7 buiten, winter en zomer), maar ik vind excuses verzinnen als: mijn paard staat liever lekker binnen dan buiten in de druilende regen, of dat paarden hun benen breken in de winter op het land, echt onzin.. Ik vind eigenlijk NIKS een goed excuus om je paard 23/7 op stal te zetten. En oh joepie Anky de geweldige ruiter geeft haar paarden geen paardwaardig leven, dan is het dus gelijk niet erg als de rest van Nederland dit ook niet doet? Vind ik een beetje een slap excuus.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 18:17

Wat ik hiermee wil zeggen is dat niet elke paarden eigenaar die een duur paard heeft, risico's wil nemen en ik het dus begrijp dat je soms je paard niet lang buiten hebt staan.
Ook de weersomstandigheden de omgeving waar je staat kunnen allemaal meespelen.
En begrijp me niet verkeerd, ik ben zeker een voorstander van veel buiten!
Maar zoals er al div. keren word gezegd dat TS een dierenbeul is, schiet mij in het verkeerde keelgat!
Dan zou...ik herhaal mezelf....de FNRS zich kapot moeten schamen dat ze sterren geven aan manege's waar de paarden nog steeds in stands staan!
En ik denk dat er heel veel bokkers hun paard in dit soort stallen in pension heeft staan.
Als mijn paard maar buiten komt en voor de rest doe ik een blind doek voor!

_lalala_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 18:18

Fijn dat je het daar zo naar je zin hebt! :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 18:19

aerdenhout1 schreef:
Weten jullie trouwens dat Anky, Bonfire ook nooit los liet lopen? Die mocht een 1/2 uur of zo aan de hand grazen op het land, werd verder alleen in de stap molen gezet en gereden!
Nu mag hij samen met een Shetlander het land op en geniet hij van zijn vrijheid natuurlijk, maar maakt dat Anky een dierenbeul?????????

Anky is niet het voorbeeld voor iedereen.
Haar paarden komen écht wel buiten hoor.

Aerdenhout1: Stands zijn verboden bij mijn weten :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 18:22

Aerdenhout, daar heb je zeker gelijk in hoor. Ik vind het ook geen dierenmishandeling, maar ik weet wel dat er ook heel veel paarden zijn die niet om een bepaalde reden weinig buiten komen.. En dat vind ik dus wel erg kwalijk, mensen die voor hun eigen luxe hun paard maar naar een stal doen waar ze altijd binnen staan, als ze zelf maar een binnen bak hebben, solarium en poetsplaats met warm water.. Snap je? Het HOEFT gewoon niet, bij zo ontzettend veel paarden.. En al die excuses verzinnen, vind ik erg slap.

FS: ze mogen niet meer gemaakt worden, maar als ze er nog staan, dan mogen ze wel gebruikt worden. Helaas..

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 18:31

Coeur: laat je niet op de kast jagen!!
Mijn paard staat met dit weer, ook het grootste gedeelte van de dag lekker!!!!! op stal. Drie dekens op, ja ja. Kan alleen maar in de stapmolen 's ochtends, want dan moet haar box wéér worden uit gemest en opgestrooid, dan moet ze zich helaas gaan vermaken met een collega in de binnenbak gedurende een half uur. Dan weer op stal, en je raad het al, wordt ze tegen de middag ook weer op haar huid gezeten met een training. Daarna gewoon weer in die stal. Gelukkig wordt ze wel geregeld gevoerd, dus dat is dan positief.
Haar veulen van anderhalf jaar, is er wel aldoor overdag uit geweest. Staat natuurlijk ook van 's middags tot de volgende ochtend op stal, maar toch. Laat deze nu eventjes zich flink blesseren aan de bevroren grond! Staat daardoor enkele weken met voet in verband op stal, maar toch. Haar leeftijd genootjes lopen dan nog wel lekker in het land te glibberen. Af en toe mogen zij ook los in de binnenbak een heel half uur en rennen dat ze dan doen. Maar buiten is het wellicht toch beter.
O ja, ze hebben ook een deken op. Worden ze niet zo nat als het regent. Watjes.
Onze stal is ook super, wellicht net zo als die van jou. Bij ons lopen ze ook niet meer in het weiland. Dat is best wel fijn, want van het voorjaar is daardoor de wei beter en er komt veel eerder gras te staan.
Geniet van je stal en wees er blij mee. Zeer prettig voor de stal eigenaar om te horen trouwens, want veel, zeer veel klanten zijn zeurders............:-)

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 20:45

Ja, maar dan komen die paarden er dus 2 of 3x uit op een dag. Beter dat, dan 2 u eruit en dan de overige 22 u op stal stilstaan. :o Met die 2 of 3x eruit op een dag, al is het maar 10 min, houd je in elk geval de bloedcirculatie aardig op gaf, spijsvertering, etc. ;) En nee, 24/7 in de winter hoeft niet persé goed te zijn, maar meerdere keren per dag de box uit is toch echt wel meer van deze tijd en gericht op paardenwelzijn :Y)

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:42

Willekes schreef:
Ja, maar dan komen die paarden er dus 2 of 3x uit op een dag. Beter dat, dan 2 u eruit en dan de overige 22 u op stal stilstaan. :o Met die 2 of 3x eruit op een dag, al is het maar 10 min, houd je in elk geval de bloedcirculatie aardig op gaf, spijsvertering, etc. ;) En nee, 24/7 in de winter hoeft niet persé goed te zijn, maar meerdere keren per dag de box uit is toch echt wel meer van deze tijd en gericht op paardenwelzijn :Y)

Als particulier is dat ook wel haalbaar. Maar als stalhouder niet. Het is niet zijn fout dat er paarden bij hem gestald worden. Beter bij hem, dan bij onkundige hobby mensen. Hij heeft zijn werk ervan gemaakt, omdat er markt voor is. Niet andersom. Dat vergeten veel mensen. De mensen die een paard willen maar er zelf niet voor kunnen zorgen zijn in principe de boosdoeners. Mensen stallen hun paard, maar vergeten, dat ze er zelf verantwoordelijk voor zijn. Juist als er bijna geen weidegang is o.i.d. dan moeten ze zelf dus meer voor hun paard doen. Ze willen hem toch ook hebben? Dat er al door een stalhouder voor gezorgd wordt, is meer dan luxe, de rest moet toch echt van de eigenaar zelf komen. Zij zijn eind verantwoordelijk. Niemand anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:43

Sodeletuut schreef:
Aerdenhout, daar heb je zeker gelijk in hoor. Ik vind het ook geen dierenmishandeling, maar ik weet wel dat er ook heel veel paarden zijn die niet om een bepaalde reden weinig buiten komen.. En dat vind ik dus wel erg kwalijk, mensen die voor hun eigen luxe hun paard maar naar een stal doen waar ze altijd binnen staan, als ze zelf maar een binnen bak hebben, solarium en poetsplaats met warm water.. Snap je? Het HOEFT gewoon niet, bij zo ontzettend veel paarden.. En al die excuses verzinnen, vind ik erg slap.

FS: ze mogen niet meer gemaakt worden, maar als ze er nog staan, dan mogen ze wel gebruikt worden. Helaas..

oké Sorry voor mijn bericht dan.