Openingstijden op stal

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:01

De sluitingstijden op mijn vorige stal waren voor mij 1 van de redenen om van stal te veranderen.

ma: gesloten
di - woe - do - vrij: open tot een half uur na het stoppen van de lessen
za: tot 18u
zo: enkel open voor pensiongasten, en voor 18u buiten.

Ik heb 2 maandagen op 4 dat ik niet moet werken... dus 2 dagen dat ik een volledige dag op stal zou kunnen rondhangen en dit was niet mogelijk op die stalling.
Doordeweeks gesloten een half uur na het stoppen van de lessen. Als je 's avonds wilde rijden, moest je dus mee doen in de lessen, en dan vlug vlug vlug alles in een half uurtje opgeruimd krijgen en buiten. Dus zowel je paard uitstappen, even de benen afspuiten en je spullen wegbergen. Meer dan eens werden de lichten uitgedaan als je nog je spullen in je kastje aan het proppen was.
En de lessen op donderdag vielen op een gegeven moment weg, waardoor ik dus om 19u30 al aan een gesloten deur stond, terwijl ik op voorhand had aangegeven mijn paard te willen rijden.
zaterdag gesloten om 18u... terwijl hun groepswandeling vertrok om 16u30. Ik was vaak de enige die mee ging, waardoor het wel eens wat durfde uitlopen (hé, dat lijkt me een leuk pad, gaan we niet eens die kant op?) zodat je dus ook weer als een bezetene je paard moet afzadelen, afspuiten, en materiaal weg steken.
Op zondag werd je al kwaad aangekeken als je er nog rondliep om 17u, terwijl je er tot 18u mocht zijn :roll:
Alles stond er ook achter slot en grendel (ook de paarden) als er brand uitbrak konden de dieren geen kant op...

Waar ik nu sta zijn er geen openingsuren. Je mag komen en gaan wanneer je wil, ook om 3u 's nachts, zolang je rekening houdt met de omgeving. Je moet natuurlijk de radio niet knoeihard aansteken zodat iedereen zijn bed uitgetrommeld wordt. Tijdens de zomer zouden de staleigenaren zelfs om 22u hun paard nog opzadelen voor een wandeling :P
Het enige wat nu achter slot en grendel zit, is het materiaal. De paarden staan in groep en kunnen vrij het stalgebouw binnen en buiten lopen. Dus ook bij brand staan ze veilig en kunnen ze de weide op.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:03

Ashkerlon schreef:
De sluitingstijden op mijn vorige stal waren voor mij 1 van de redenen om van stal te veranderen.

ma: gesloten
di - woe - do - vrij: open tot een half uur na het stoppen van de lessen
za: tot 18u
zo: enkel open voor pensiongasten, en voor 18u buiten.

Ik heb 2 maandagen op 4 dat ik niet moet werken... dus 2 dagen dat ik een volledige dag op stal zou kunnen rondhangen en dit was niet mogelijk op die stalling.
Doordeweeks gesloten een half uur na het stoppen van de lessen. Als je 's avonds wilde rijden, moest je dus mee doen in de lessen, en dan vlug vlug vlug alles in een half uurtje opgeruimd krijgen en buiten. Dus zowel je paard uitstappen, even de benen afspuiten en je spullen wegbergen. Meer dan eens werden de lichten uitgedaan als je nog je spullen in je kastje aan het proppen was.
En de lessen op donderdag vielen op een gegeven moment weg, waardoor ik dus om 19u30 al aan een gesloten deur stond, terwijl ik op voorhand had aangegeven mijn paard te willen rijden.
zaterdag gesloten om 18u... terwijl hun groepswandeling vertrok om 16u30. Ik was vaak de enige die mee ging, waardoor het wel eens wat durfde uitlopen (hé, dat lijkt me een leuk pad, gaan we niet eens die kant op?) zodat je dus ook weer als een bezetene je paard moet afzadelen, afspuiten, en materiaal weg steken.
Op zondag werd je al kwaad aangekeken als je er nog rondliep om 17u, terwijl je er tot 18u mocht zijn :roll:
Alles stond er ook achter slot en grendel (ook de paarden) als er brand uitbrak konden de dieren geen kant op...

Waar ik nu sta zijn er geen openingsuren. Je mag komen en gaan wanneer je wil, ook om 3u 's nachts, zolang je rekening houdt met de omgeving. Je moet natuurlijk de radio niet knoeihard aansteken zodat iedereen zijn bed uitgetrommeld wordt. Tijdens de zomer zouden de staleigenaren zelfs om 22u hun paard nog opzadelen voor een wandeling :P
Het enige wat nu achter slot en grendel zit, is het materiaal. De paarden staan in groep en kunnen vrij het stalgebouw binnen en buiten lopen. Dus ook bij brand staan ze veilig en kunnen ze de weide op.

vind voor een stal en dag gesloten ook echt niet kunnen vind ik schandalig je moet na je paard kunnen elke dag en zeker als je er mee aan het trainen bent ofzo!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:05

ma - zo van 8:30 tot 22:00/ 22:30
Maar de meesten hebben een sleutel, dus als je vroeger wilt/ moet komen kan dat. Als jet het hek maar zachtjes dicht doet wegens de buren :Y)

Was vanmorgen te vroeg voor ergo van zoon en dat is vlakbij stal. Zijn dus even langs gewipt om 8:45 om ons paard goedemorgen te zeggen <3 Een heerlijk welkom met zijn zachte huhuhu-hinnik... Dat is pas een lekker begin van je dag <3

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:06

die sluitingsdag was voor mij ook de grootste struikelblok. Als je paard een blessure heeft en elke dag een paar minuten moet wandelen. Of hij moet elke dag medicatie hebben. Dan moet je bij je paard kunnen.
Aangezien dit dingen zijn die ik dus echt niet uit handen geef... als mijn paard medische verzorging nodig heeft, geef ik die zelf.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:08

wat veel stallen die op zondags gesloten zijn zeg! vind ik in deze periode dus echt niet kunne. juist in het weekend hebben de meeste mensen de tijd om te rijden! en what about concoursen/ hoe vaak ik wel niet in het weekend concours heb, of s'avonds laat/ dan moet je dat dus allemaal schrappen?

staleigenaren willen rust en vrijheid, prima, ga binnen zitten of geef duidelijk aan dat je buiten bepaalde tijden ' niet bestaat" vanwege je rust.
maar ik vind dat je als paarden eigenaar ten alle tijde naar je paard moet kunnen.

Chaos

Re: Openingstijden op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:15

Maar ik vraag me af wat de beweegredenen zijn van vroeg sluiten of helemaal niet openzijn op bepaalde dagen. Je hebt heel dagen lang werk als staleigenaar, wat maakt het dan uit of er klanten komen of niet? :+

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:17

op de stal waar ik gestaan heb werd er voor je gemest, alleen op zondag niet vanwege het geloof (werd wel gevoerd en in de zomer de paarden buiten gezet), als je wilde dat de stal gemest werd moest je het dan zelf doen.
hier kan ik wel respect voor opbrengen, maar dicht gaan echt niet.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:21

Ja, ken idd. een stal waar op zondag niemand mag komen, er wordt dan alleen gevoerd verder niks. Maar dat is een privéstal dus dat is aan hunzelf. Als je klanten hebt kun je dat naar mijn mening idd niet maken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:26

Marije_jiplover schreef:
En dan komt weer mijn vorige opmerking, ik zie niet in waarom het nodig is, dat mensen 's nachts zomaar bij hun paard moeten kunnen. Ik vind het fijn dat er rust heerst, het hek op slot is en het alarm aan. En ik hoef geen sleutel, geen bediening van dat alarm. Rust is rust, ook voor de dieren.

Als je even mijn berichten terugleest zie je genoeg redenen waarom ik 's nachts bij mijn paard wil zijn.
En verder zou ik het heel irritant vinden om ieder weekend dat ik op wedstrijd ga, iedere keer als ik wat later ben van een dagje weg, als ik naar een clinic wil, als de buitenrit wat langer duurt dan gepland,... de staleigenaar te moeten verwittigen. Die moet dan toch gek worden van al mijn berichtjes/telefoontjes + berichtjes/telefoontjes van andere pensionklanten?
Paarden hebben geen dag- en nachtritme en hebben genoeg aan vier uur slaap. Dus die dieren krijgen echt hun rust wel, daarvoor moet je het niet laten. Paarden in België en Nederland krijgen over het algemeen te veel rust en te weinig beweging. Paarden zijn actieve dieren.

Natasja22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:38

Bij ons zijn de openingstijden:
ma t/m vrijdag 7.00 t/m 22.00
za/zo 8.00 t/m 18.00
In overleg is het in het weekend ook in de avond mogelijk dus ik vind het prima zo.
Hij staat volpension dus ik hoef alleen maar te doen wat ik zelf wil en hij staat ook nog eens op ongeveer 5-10 minuten met de fiets.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:42

Niet meer dan normaal openingstijden.
Je wilt als pensionhouder toch niet dat klanten bv om 23.30 nog langs komen om te rijden en dat je op zaterdag en zondagavond geen mensen over je bedrijf wilt hebben, kan ik ook begrijpen. Uiteraard in overleg, als iemand bv moet werken, dat hij dan wel kan komen of bv een wedstrijd heeft.
Daarnaast geeft het ook rust voor de paarden.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:46

's nachts rijden mag hier ook niet nee. We hebben dus wel allemaal een sleutel voor als er iets met je paard is (bijv je moet een wond verzorgen ofzo)
Op zondag moeten we wel zelf de paarden buiten zetten, net als op feestdagen. Maar je kunt dan ook gewoon rijden etc. Eigenlijk si stal dus 24/7 bereikbaar en wordt er vanuit gegaan dat je je aan normale rijtijden houd ook ivm de rust voor de paarden.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:48

ik vind zaterdag en zondagavond gesloten niet normaal, ik moet elke zaterdag werken, dat zou dan beteken dat ik op zaterdag nooit naar mijn paard mag.
er zijn genoeg mensen die op zaterdag moeten werken, denk bijvoorbeeld aan ziekenhuizen, supermarkten en winkels.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:54

ik heb op stallen gestaan met openingstijden, een manege die in de ochtend open ging en om 22 uur ging de bak dicht.. kort na die tijd werd je dan ook vriendelijk verzocht te gaan.

een andere stal had in de zomer de regel als het donker was dat je niet meer kwam, in de winter was het tot 20 uur... voordeel was wel, het was een kleine stal en zo hielden ze makkelijker je paard in de gaten, want vreemd geluid na die tijd betekende dat ze moesten kijken of er een vreemde op het erf was (kon je zo oplopen)

andere stallen waar ik gestaan heb hadden geen openingstijden, ik was er 24/7 welkom, werd wel op vaste tijden gevoert enal... maar als ik om 3 uur in de nacht zou willen gaan mocht het. Zo heb ik eens geen tijd gehad te mesten en ben na het uitgaan om 5 uur in de nacht nog gaan mesten... had immers wel beloofd het nog ff te doen... verder was ik er meestal gewoon in de middag.

maar idd in het weekend tot 18 uur vind ik beetje extreem, snap dat ze graag weekend hebben, maar er werken genoeg mensen tegenwoordig op de zaterdag! en sommige ook op de zondag! betekent dus dat die mensen dan niet naar hun paard zouden kunnen gaan. Toen een paardje op de wei stond ben ik wel eens toen t zo snikheet was, tussen 5 en 6 (als het net licht werd) gegaan om te rijden...dan was het teminste nog lekker koel

mij weerhoud niemand om naar mn paardje te gaan als ik dat wil... ik kies dan ook liever een stal waar ik ten alle tijden heen kan.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:01

Ik vind veel openingstijden wel raar..
Wij hebben zelf een pensionstal en zijn open van 7.30 tot 22.30, op maandag hebben we een grote uitmest dag en gaan we om 14.30 open omdat er al een paar keer bijna ongelukken zijn gebeurt.
's Nachts zijn wij dicht omdat ik mn bed uit ga als ik iets hoor bij de paarden, heb geen zin om door late klanten uit mn slaap gehouden te worden.
Toen we net begonnen hadden we nog geen openingstijden en heb ik wel eens iemand 's nachts dronken bij de paarden gevonden, die kwamen even langs na een feestje! :roll:

Voor de mensen die geen openingstijden hebben; is er dan geen controle op de stallen?

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:05

ma-vr 07.00-21.30
za 07.00-19.00
zo 07.00-10.00 + 15.00-19.00

Hierbuiten kan alleen als het echt niet anders kan (wedstrijden, dierenarts etc). En als het een keertje iets later is dan doen ze er meestal niet echt moeilijk over.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:07

pfoe als ik dit zo lees ben ik maar wat te blij met waar ik sta....

zag al ergens voorbij komen op zondag gesloten of op zondag niet mogen rijden... moet er niet aan denken!!

In de winter sta ik op een manege, heb zelf een sleutel, net als alle andere prive-eigenaren en bepaal dus zelf hoe en wat, al wil ik om 03.00 rijden (doe ik niet hoor maar toch haha)
Er wordt wel 's morgens pas om 09.00 uur gevoerd en rond 21.30 de laatste ronde hooi en kuil gegeven maar daar ben ik niet van afhankelijk. Mag komen en gaan wanneer ik zelf wil :)

En in de zomer staan ze op het land en mag ik ook komen en gaan zo vroeg of laat als ik wil, HEERLIJK!

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:08

tjady schreef:
Niet meer dan normaal openingstijden.
Je wilt als pensionhouder toch niet dat klanten bv om 23.30 nog langs komen om te rijden en dat je op zaterdag en zondagavond geen mensen over je bedrijf wilt hebben, kan ik ook begrijpen. Uiteraard in overleg, als iemand bv moet werken, dat hij dan wel kan komen of bv een wedstrijd heeft.
Daarnaast geeft het ook rust voor de paarden.

Dan hadden ze maar een ander soort bedrijf moeten beginnen, want de meesten gaan toch echt dagelijks naar hun paard.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:08

Ik vind vastgestelde openingstijden not done eerlijk gezegd.
Ik wil ten alle tijden naar mijn paard kunnen gaan en absoluut hier niet in belemmerd worden.
Het is en blijft mijn paard. En heeft een pensionstal hier bezwaren tegen, dan had het maar geen pension moeten beginnen. Dat is de concequentie.
Wel ben ik er mee eens dat je dit "christelijk" moet houden. Zoals SparklingApp noemt, langskomen na een feestje 's nachts heeft geen toegevoegde waarde voor het paard.

Klaarblijkelijk staan anderen anders tegenover openingstijden. Ieders recht op eigen mening natuurlijk.
Nogmaals, ik vind openingstijden een no no.

suze2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:10

altijd open:)

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:11

Wij hebben geenopeningstijden, maar de ramen van het huis van de boer kijken uit op de stallen. In die zin is er wel controle, maar voor de rest eigenlijk niet.
Als ze iets horen komen ze altijd even kijken en een praatje maken. Dan gaan ze weer naar huis, of verder werken in de stal. Ze weten dus wel altijd wie er is. Behalve als ze op concours zijn, dan is er overdag niemand. Dan komt een andere boer tussendoor even kijken of alles goed is.
Maar er is geen camera of zo, en er is ook niet altijd iemand in de stallen. Er staan maar een stuk of 10 paarden, en die staan ook nog buiten. Dus er is ook geen noodzaak om alles continu in de gaten te houden in de stal.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:11

Even een vraag voor de mensen die op een stal staan die sommige dagen is gesloten:

staat je paard dan 24 uur op stal? Of wordt er wel iets mee gedaan?
Laatst bijgewerkt door Revanches op 04-01-11 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Groot lettertype verwijderd, aangezien dit erg schreeuwerig overkomt.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:19

ik sta op een manege, zijn niet echt openingstijden. De eigenaren wonen alleen wel bij de stal, dus is het niet zo netjes om 's ochtends om 6 uur al aan de slag te gaan. En na een uur of 10 's avonds lijkt me ook niet zo netjes :o

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:23

Ik kan wel voorstellen dat je openingstijden vaststelt, maar het is voornamelijk de manier waarop ze gehanteerd worden die het heel vervelend kan maken. Als het allemaal zo strict is dat je je erop aangekeken voelt, dan is dat niet prettig - tenminste, ik zou dat niet prettig vinden. Een sluitingsdag is voor mij overigens niet acceptabel.

Er zijn bij ons geen officiële openingstijden, maar er is wel een hek op het erf. Dat gaat dicht voor de eigenaren naar bed gaan (of na de laatste voerbeurt) en weer open zodra ze op zijn. Wil je er op een gek tijdstip in, dan kan dat gewoon als je het even van te voren aangeeft :j

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:27

Bij ons zijn er ook geen openingstijden, ik kom en ga wanneer ik wil en dat ik ook geen probleem voor de eigenaren.