Pony kluisteren op stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 17:22

Chubby schreef:
Heb niet alle 6 pagina's gelezen :o
Maar vraag me af waarom de paarden niet meer dan een paar uurtjes naar buiten kunnen?

Overigens: nu de boel aardig aan het dooien is, kun je je pad wellicht weer rechttrekken en kunnen ze weer lekker het land op. Met dit soort problemen moet je de oorzaak wegnemen en niet het gevolg bestrijden. Je weet heel goed wat je paard wilt en hoe je dit het beste kunt oplossen, denk even out of the box voor haar welzijn!

Wat denk je dat het met de hoeven en benen doet voor zo'n jong ding om zo lang opgesloten te staan?

Haha, dooien? Hier vriest het nog steeds. En de laan is knoeterhard, daar valt niets aan te slepen.
Als dat gekund had, dacht je niet dat we dat allang gedaan hadden?
Ik doe alles voor mijn paarden wat in mijn mogelijkheid ligt.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:23

nadita schreef:
Zammie schreef:
Precies! Dus dat is iets wat je helemaal zelf in de hand hebt...Kun je zelf veranderen...
Vinden jullie het echt normaal, om paarden los te laten in een stukje van 10 bij 10? Dat is een vereedelde stal...

En als je in een winter zoals afgelopen winter nu niets anders hebt?????

Zelfs als je dat stukje in 2-en zou delen hebben ze dus ieder 5 bij 10 mtr. Da's altijd nog beter dan in een stal van 3x3. Niks mis mee als je het mij vraagt. Wat hooi (geen kuil) of een pak stro erbij en klaar ben je.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:25

nadita schreef:
Zammie schreef:
Precies! Dus dat is iets wat je helemaal zelf in de hand hebt...Kun je zelf veranderen...
Vinden jullie het echt normaal, om paarden los te laten in een stukje van 10 bij 10? Dat is een vereedelde stal...

En als je in een winter zoals afgelopen winter nu niets anders hebt?????

Moet JIJ zelf werk voor verzetten. Ik heb een paddock en een bak. De bak sleep ik met regelmaat en als het begint te vriezen, zorg ik ervoor dat de bak vlak is. Dan gaan ze daar in...Maar je zult het zelf moeten doen...Begint het weer te dooien, dan gaan ze de paddock weer in. Zo doe ik het al jaren en ik kan ze iedere dag naar buiten doen. Bij wat ijs, strooi ik 's morgens vroeg zout en ga er dan met een bezem over om het overtollige water te verwijderen...

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:25

Niet genoeg ideeen?
Jeetje ik heb er zat voorbij zien komen.

Om alleen maar even mijn eigen ideeen aan te halen alles op een rijtje:

-fries de vaste uurtjes alleen naar buiten en de rest van de dag + nacht de haflinger naar buiten met een open staldeur.
-jong shetje erbij, die bij de haf in de box komt wonen. Zodat de fries wat meer rust heeft en de haf wat meer aanspraak.
-haf voor de heftigste wintermaanden op een andere stal zetten.(heb eerder al 3 linkjes gegeven van stallen in de provincie groningen die ook nog eens betaalbaar zijn).
-veel speelgoed in de paddock en in de stal.
-verschillende voerplekjes zodat de had moet gaan wandelen voor haar voer.

En dan nog alle andere ideeen van de andere bokkers.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:27

nadita schreef:
Als dat gekund had, dacht je niet dat we dat allang gedaan hadden?

Oh joh, dan hoeft je pony nog maar een paar daagjes te bikkelen. Want dit weekend wordt het in Groningen +5, dus zodra je dat laantje gesleept hebt, kunnen ze lekker de hele winter verder het land op +:)+

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 17:31

eowyn04 schreef:
Adil18 schreef:
TS, wat is dan nu het probleem? Waarom niet gewoon langer buiten laten? Ik vat 'm niet meer...

Ik geloof dat ik um ook effe kwijt ben..... :? :? :?

Als ze wel samen buiten kunnen, wat in vredesnaam is het probleem dan om ze samen langer buiten te laten staan??

Omdat ze na een paar uur gaat donderjagen. Ook al ligt er nog hooi. Dan is ze er zat van op dat stukkie. Ze kan haar energie (God mag weten waar ze die vandaan haalt) niet kwijt. Rennen gaat bijna niet, omdat alles glad en hard bevroren is.
Heb haar net uit de bak gehaald, omdat ze door de draden was gegaan. Alles weer stuk. Is niet de eerste keer. En er staat een beste klap stroom op.

Jullie denken er allemaal vrij simpel over, maar kennen het paard niet. Ze is een pony met heel veel karakter. Slimmer dan slim. En sneller verveeld dan je kan bedenken.
Daarom weet ik het ook effe niet meer.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:31

Kun je geen voerbal in de box leggen met bijv.spelt erin?
En een radio aan,of tractatie-atributen hoog ophangen in de box zodat ie moiete moet doen om eraan te komen.
kluisteren lijkt mij geen goeie optie,zie al hele nare senario's voor me brrrrr

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 17:34

keshia schreef:
@ ts.... super toch dat paddockje?
hang een aantal hooinetten op... en laat ze lekker heel de dag daar staan... je moet niet bang zijn voor wat natte voetjes ed... lekker laten staan op dat paddockje...
momenteel maakt het niet veel uit hoeveel land je ze geeft, er valt weinig tot niets te vinden...
ik zou ze minimaal van 7 tot 7 buiten zetten, en kijken hoe het dan gaat...
is er eventueel de mogelijkheid, dat je paarden zelf kunnen kiezen binnen of buiten?

mijn paardje zou je ook niet gelijk denken dat het een echt buitenpaardje is.. maar daar had ik me ook ontzettend in vergist.. ik heb een kruising arabiertje... die staat zelfs met de grootste sneeuwbuien en met de vorst buiten,.... heel de grond is omgeploegd, en vastgevroren, maar ze gaat gewoon staan op de plek waar ze altijd rolt (redelijk vlak) ze kan binnen staan als ze wil.. maar niet alle paarden hebben daar behoefte aan...

probeer een goede balans te vinden voor je paardjes...
lekker zo lang mogelijk buiten... minimaal 12 uur! dat betekend alsnog 12 uur op stal he!
geef ze iets te doen, en bouw het opstal staan desnoods op...

groetjes keshia

Ik ga dit zeker proberen. Ze kan vanuit de stal door een overdekte ruimte van 6 x 6 met zand in de paddock komen van 10 x 10 meter. Dat is al redelijk wat ruimte. En wat fijnmazige hooinetten ophangen, zodat ze steeds wat te knabbelen heeft.
Hoop maar dat dat werkt.
Ze wil nl niet eens in haar landje blijven, ondanks dat daar ook nog hooi ligt. Zoals ik net al postte, is ze net weer door de draden heen gewalst ;(

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:34

Een pony van 1,5 hoort ook niet op stal. Zo'n beestje heeft opvoeding nodig van andere paarden. Gooi hem anders in een opfok? en haal dan desnoods en geit als maatje voor je fries.

Ik vind het geen wonder hoor dat ie je de bende afbreekt.

Jonge dieren hebben nu eenmaal veel meer energie die ze kwijt moeten dan oudere dieren en in hun eentje vervelen ze zich.

Heb jij wel eens een kind de hele dag op zn kamer gezien zonder dat die strontvervelend word? NEE!
Laatst bijgewerkt door TanteSabien op 07-12-10 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Gimmick11

nadita schreef:
Adil18 schreef:
TS, wat is dan nu het probleem? Waarom niet gewoon langer buiten laten? Ik vat 'm niet meer...

Ik geloof dat ik um ook effe kwijt ben..... :? :? :?

Als ze wel samen buiten kunnen, wat in vredesnaam is het probleem dan om ze samen langer buiten te laten staan??

Omdat ze na een paar uur gaat donderjagen. Ook al ligt er nog hooi. Dan is ze er zat van op dat stukkie. Ze kan haar energie (God mag weten waar ze die vandaan haalt) niet kwijt. Rennen gaat bijna niet, omdat alles glad en hard bevroren is.
Heb haar net uit de bak gehaald, omdat ze door de draden was gegaan. Alles weer stuk. Is niet de eerste keer. En er staat een beste klap stroom op.

Jullie denken er allemaal vrij simpel over, maar kennen het paard niet. Ze is een pony met heel veel karakter. Slimmer dan slim. En sneller verveeld dan je kan bedenken.
Daarom weet ik het ook effe niet meer.[/quote]

Zo was ons vorige paard ook, die verveelde zich ook dood, in de paddock met veel hooi, en van alles. Maar iedere keer brak ze uit...
Drama, als een paard zoveel energie heeft.
Maar er is hoop, ze is nog jong, dus het kan best overgaan als ze ouder wordt!

Nathalie02

IK ken je niet TS, en ik wil je niet veroordelen. Maar heel simpel denk ik dat jij het paardje niet kan bieden wat ze nodig heeft. Omdat jij dit niet wilt of kan is je paardje de dupe. Dat is toch niet eerlijk? Mijn anderhalf jarige staat lekker in een koppel. Ook niet lekker in de buurt zoals ik graag zou willen, maar het beste is alleen goed genoeg voor haar dus staat ze verder weg.

Het is misschien geen oplossing voor je probleem, maar het lijkt me wel dat je hierover na moet denken. Want hoe goed je het ook bedoeld, je paard is ongelukkig.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:35

nadita schreef:

Daarom weet ik het ook effe niet meer.

Ja maar ze kan dan beter in de bak donderjagen dan op stal.
Op stal zal ze haar energie nog minder kwijt kunnen. Dat ze door de draden gaat is balen maar ook daar is wel wat op te vinden als je een beetje je best doet.

Ze is niet het enigste jonge slimme snel verveelde paard op de wereld ;).

Wel jammer dat je geen reactie geeft op alleen al mijn ideeen. Ik denk dat je daar al heel wat mee kan.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 17:36

easygoing schreef:
Ik zou zeggen de fries 2 uurtjes (of in ieder geval de uurtjes die hij er nu ook in staat) en de haflinger de rest van de dag en nacht met een open staldeur.

Veel speelgoed buiten en binnen en verschillende voerplekjes.

Dat ga ik nu dus proberen. De Fries kan het niet bommen of hij binnen moet blijven. Daar wordt trouwens nog mee gereden, wanneer het weer dat toelaat.
Met pony wordt overigens ook nog wat gedaan. Elk weekend twee keer uur wandelen en eens per week naar de manege om te rennen.
Normaal deed ik om de dag grondwerk met haar, maar de bak laat dat nu niet toe.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 17:37

Adil18 schreef:
nadita schreef:
Wie laat zijn paard op ijs lopen???????????????

Ik :+

Er ligt ook ijs op het land waar mijn hengst loopt. Die past wel op hoor. Het is een paard, een slim beest. Hij had snel genoeg door dat de ondergrond niet optimaal was voor zijn dagelijkse stunts, dus hij laat het :)

Laat ik duidelijker zijn: een IJSBAAN. Vrijwel het hele land stond onder water, en is nu dus een ijsbaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:37

Haha, voor een haflinger is er weinig hoop :+

Mijn geval is 5 en nogsteeds ontzettend snel verveeld, als je zijn stal ziet lijkt het wel een speeltuin en toch weet hij nog weer nieuwe dingen te verzinnen om zichzelf mee te vermaken! :+
Net als de pony van TS dus ontzettend slim en ontzettend snel verveeld, alleen wel 4 jaartjes ouder..

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:39

nadita schreef:
Brainless schreef:
Paarden kunnen met de vorst gewoon naar buiten... althans de mijne staan wel buiten.

Ik kan niet in het land komen. De laan waar ze over moeten is keihard bevroren met diepe gaten en bobbels.
Daar breken ze de benen.

Ze lopen overdag een paar uur in het landje achter mijn huis.

Dan laat je ze daar toch lopen? Een 1,5 jarige moet sowieso kunnen bewegen dus kluisteren is dan geen optie.

Ik denk dat het belangrijker is dat die pony's aan hun beweging komen dan dat ze het landje evt kapot zouden lopen. Je geeft zelf aan ook nog ander land te hebben dus laat ze dan nu lekker dag en nacht op het landje achter je huis lopen, soort winterweitje. Kun je van het voorjaar weer inzaaien en kan het bijkomen. ik zie het probleem niet zo.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 17:39

Adil18 schreef:
nadita schreef:

Nee. MOMENTEEL!!!! niet zoals dat ik dat zou willen en zou moeten.

Eerlijk dat je dat toegeeft :j

Maar moet jouw paard daar onder lijden dan? Ik zou eerst naar een andere optie kijken! Probeer het toch eens een dagje uit, misschien kunnen ze wel hartstikke goed buiten lopen :)

Mijn Fries staat op ijzers, die ga ik echt niet op die ijsbaan zetten. En de Haf ook niet. Het is al glijden om in het kleine landje te komen. Dat vind ik al risico genoeg.
Trouwens, pony wil niet alleen buiten.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 17:41

easygoing schreef:
En een jong shetje erbij? Die dan bij de haf in de stal kan staan.
Een overdag gezellig met zn drietjes buiten. Dan hoeft de fries niet te spelen maar kan hij lekker eten ;).

Zou ik kunnen proberen. Maar ik twijfel daaraan.
Merrie heeft nogal losse achterbenen, heb er een hard hoofd in of ze het pikt om een stalgenoot te hebben....

Maar het zou wel een oplossing kunnen zijn :j

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 17:43

Saffier schreef:
Ik denk toch dat als je de jaarling niet kan bieden wat dat beestje nodig heeft je m beter kunt verkopen.
En dan niet aan de eerste en de beste, maar echt een goede plek zoeken, dus een plek waar de mensen begrijpen dat de pony naar buiten moet.
Ik begrijp dat je doet wat mogelijk is, maar dat is niet voor elk paard voldoende.

Zodra je de pony verkocht hebt kan je dan opzoek naar een andere pony die gewend is wat jij te bieden hebt.

Ik heb ook niet veel plek, maar ik heb de beestjes (merrie 14, haar veulen van 8 maanden en een shet van 17) wel 24/7 buiten staan. Tuurlijk het is blub, en daar ben ik niet erg blij mee, en dat het vroor was het lekker droog, wel hard, maar droog. Paarden hebben wel door dat ze voorzichtig moeten lopen.

(dan nog een klein vraagje, waarom staat de jaarling met een dek?)

Verkopen denk ik niet eens aan. En in de opfok zetten ook niet.
Er moet een andere oplossing kunnen zijn.

En de reden dat pony onder dek staat, is omdat ze vorig jaar een beer was. Wou haar nu een beetje glad in het haar houden. En dat is gelukt ;)
Ook heel egoistisch. Ik weet het. Echt dierenmishandeling, een jaarling met een deken.

Anoniem

Re: Pony kluisteren op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:44

Waarom wil je een jaarling kort in de vacht houden?!

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:44

nadita schreef:
easygoing schreef:
En een jong shetje erbij? Die dan bij de haf in de stal kan staan.
Een overdag gezellig met zn drietjes buiten. Dan hoeft de fries niet te spelen maar kan hij lekker eten ;).

Zou ik kunnen proberen. Maar ik twijfel daaraan.
Merrie heeft nogal losse achterbenen, heb er een hard hoofd in of ze het pikt om een stalgenoot te hebben....

Maar het zou wel een oplossing kunnen zijn :j

Misschien zal het meevallen als ze ook snacht de mogelijkheid hebben om naar buiten te gaan.
Ze moeten onder een overkapping door begreep ik?
Als dat zo is betekend het dus dat de shetlander zelfs al mag hij niet in de stal wel droog kan staan.
Dat zou toch super zijn. 2 jongen huppels bij elkaar nou top.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 17:45

manonlalala schreef:
Saffier: ik dacht te hebben gelezen dat ts de bak niet op tijd klaar had kunnen maken.
Maar als het even gaat dooien en de plassen drogen op, kan de bak toch alsnog goed worden gemaakt voor als het weer gaat vriezen? (als de bak overdekt is)

Hahaha, wanneer denk je dat dat is? In april 2011 of zo.
En ik heb niet de luxe van een binnenbak, een buitenbak is waar ik het mee moet doen.
Ik ben particulier met paarden aan huis.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:45

nadita schreef:
Brainless schreef:
Paarden kunnen met de vorst gewoon naar buiten... althans de mijne staan wel buiten.

Ik kan niet in het land komen. De laan waar ze over moeten is keihard bevroren met diepe gaten en bobbels.
Daar breken ze de benen.

Ze lopen overdag een paar uur in het landje achter mijn huis.

Ze breekt ook haar benen als je haar kluistert.
Een jaarling verveeld zich dood zo lang op stal. Speeltjes in de box zijn leuk voor de eigenaar, maar niet voor een paard.
Een jaarling moet ook samen lopen en spelen kunnen met leeftijdgenoten.
Er is dus duidelijk werk aan de winkel voor je!!
Gauw voor gezelschap zoeken en dat hij eruit kan. Binnenbak????
Een paard brengt zorgen. Die moet je als eigenaar oplossen. Ze zijn afhankelijk van jou!!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 17:45

manonlalala schreef:
Saffier: ik dacht te hebben gelezen dat ts de bak niet op tijd klaar had kunnen maken.
Maar als het even gaat dooien en de plassen drogen op, kan de bak toch alsnog goed worden gemaakt voor als het weer gaat vriezen? (als de bak overdekt is)

Hahaha, wanneer denk je dat dat is? In april 2011 of zo.
En ik heb niet de luxe van een binnenbak, een buitenbak is waar ik het mee moet doen.
Ik ben particulier met paarden aan huis.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:46

nadita schreef:
En kun je me een site geven waar je die Kong kan kopen? Moet wel sloopbestendig zijn ;)

Ik heb die niet van een site, maar uit de dierenwinkel. Is normaal een speeltje voor honden (ik begin te twijfelen over het merk). Is van Rubberachtig spul. Er zit aan de binnenkant een soort van doolhofje in waardoor het voer zich een weg naar buiten moet zoeken. (Let op dat je niet die van hardplastiek neemt want die gaan stuk als ze er eens op staan) Ik stop er kleine blokjes wortel in.

Een appel aan een touwtje in de stal ophangen? Zoek eens op bokt naar stalspeeltjes. Ik denk dat je haar toch via voer zal moeten bezighouden. Misschien iets minder hooi op de weide voeren?