Voor diegene die een paard aan huis hebben...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Voor diegene die een paard aan huis hebben...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 23:33

Dat idee heb ik ook. En vervolgens heb je geen mooie makkelijk weg te halen hopen in je paddock liggen maar uitgespreide plakkaten van 1 m².
Dus voor mij geen kippen meer in de paddocks :D

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 23:45

Zidore schreef:
volgens mij krabben je kippen alleen de mest uit als er voldoende granen/haver/zaden in je paardenvoer zitten hoor!

Die van ons krabben alles uit elkaar, ook de stalinhoud zonder mest want je weet maar nooit wat er helemaal onder die berg zit verstopt toch?

Hier trouwens 4 van de 5 kippen die zelfs bij -6 nog braaf 'hun werk' doen
Afbeelding

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 23:48

wow flettie! ik vind het echt wel interessant. hoeveel mest gooi je dan in je kippenhok (hoeveel paarden heb je?)

en schep je uit de kippenren de paardenmest/vuile stro ook weer of laat je dat zitten? of composteerd dat??

ben erg benieuwd! zou denk ik een hoop paardenhouders mestafvoer schelen, of niet??

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 00:00

Zidore schreef:
wow flettie! ik vind het echt wel interessant. hoeveel mest gooi je dan in je kippenhok (hoeveel paarden heb je?)

en schep je uit de kippenren de paardenmest/vuile stro ook weer of laat je dat zitten? of composteerd dat??

ben erg benieuwd! zou denk ik een hoop paardenhouders mestafvoer schelen, of niet??

Ik heb 2 Tinkers en 1 Shet. In de winterperiode gaan er 1-2 kruiwagens per dag in. 1 kruiwagen uit de stallen en 1 kruiwagen aan stront uit de paddock (die ik nu met dit weer niet uitmest want dat valt niet meer los te bikken :') ).
In de zomerperiode (van eind april tot begin oktober) komt er niks bij want dan staan de paarden 24/7 buiten op een andere grote weide.
De mest verteert gewoon, wij halen niks uit de kippenren. Ja, nou ja, af en toe neemt mijn schoonvader een paar emmertjes mee voor zijn tuin maar dat tikt natuurlijk niet aan ;)
Voor ons scheelt het heel wat omdat wij niet echt de ruimte voor mestopslag aan huis hebben (behalve dan de kippenren) maar hoe andere paardenhouders er tegenover staan weet ik niet. Onze buren gooien hun mest op het eigen akkerland en dat wordt in het voorjaar dan weer onder geploegd. Helaas hebben wij alleen aangrenzende weilanden en geen akkerland want dan hadden wij daar onze mest kwijt gekund (hadden die boeren vast geen problemen mee gehad).

Edit: trouwens, mest is niet het enige wat onze kippen eten (naast gewoon kippenvoer). Al ons keukenafval incl. koffiezakjes e.d. werken zij ook vakkundig weg :j

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 00:05

dubbel wow!
Hoe groot is je kippenren?
En lopen ze dan aan het einde van de winter niet op een enorme berg??
Geef je trouwens ook haver of andere granen aan je paarden??

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 00:34

Ca. 15x15 meter en nee, ze lopen dan niet op een enorme berg :D
De paarden krijgen muesli en onbeperkt hooi. En de kippen dus (kippen)graan, leftovers uit de keuken en paardenmest.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 00:48

ah da's wel een flinke kipperen idd. wel een hele goede oplossing/uitvinding vind ik het! Wil ook al heel lang kippen dus sla 2 vliegen in 1 klap!

is het na de zomer helemaal geslonken of hoe ziet de ren er dan uit?
en
nog 1 vraagje ;-) stinkt het kippenhok niet?

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 06:03

shetjessweet schreef:
4 shetlanders op ruim 2000m2 is ongeveer wat je bedoeld met minder denk ik? Dat heb ik hier aan huis. Er staat halverwege de wei een schuilstal met daarvoor een stuk betegeld. De wei is in tweeën gesplitst. Zomers wisselen we tussen de twee stukken heen en weer. In de winter staan ze de hele tijd op het zelfde stuk. Nee, daar groeit dan geen gras meer. :+ Voor de stal werd het ontzettend modderig, daarom is er nu een stuk betegeld en hebben we een paadje van hele dikke tegels door de modder aangelegd. Overigens is het niet zo dat de hele wei in een modderpoel veranderd. Sommige stukjes wel, maar het grootste deel blijft begaanbaar. En natuurlijk hebben ze hun stoepje en de stal nog.

Dit zal ik overigens niemand aanraden hoor. Er groeit niet veel gras meer en we moeten het hele jaar door (veel) bijvoeren. Bovendien komt er steeds meer onkruid in de wei te staan, ondanks onze pogingen dit te voorkomen of weer weg te krijgen. Eigenlijk moet de hele boel omgeploegd en opnieuw ingezaaid worden. Maar ja, waar laten we onze pony's dan.

onze beide shetten hebben in totaal 10000 m2. maar das ook niet alles hoor.... moeten ook ( bijna) hele jaar door bij voeren. in het voorjaar verdelen we de weide in 2 stukken. op die mannier hoeven we van ongeveer half mei tot eind augustus niet bij te voeren maar de rest van het jaar dus wel. ze hebben TWEE schuil schuurtjes ( 1 was het oude kippen hok maar omdat één van de beide pony's de ander constant wegjaagt en lelijk doet hebben we deze maar opgestrooit zodat ze hoe dan ook alle twee onder dak kunnen als ze dat willen ( maar het zijn shetlanders. ik dacht dit voorjaar met die heftige stormen hier laat ik ze maar snel binnen zetten met al dat onweer die hagel en die wind. en onze mieppies staan met de billen naar het ruwe weer toe rustig te grazen of er niks aan de hand is). wel hadden we problemen met voeren. omdat ik hier doordeweeks niet woon ( bij mijn vriend thuis en diens moeder is bij hem ingetrokken een jaar terug ) moet mijn schoonmoeder ze voeren en verzorgen. ( ik kom wel 3x in de week mest uit de weide halen, poetsen, kijken of alles ok is). maar mijn schoonmoeder heeft een spier ziekte in haar benen en loopt dus heel wankel. ze kan wel de ruif in de oude kippen schuur vol gooien maar niet de schuine helling naar de weide aflopen met een arm vol hooi. ze krijgen dus hooi in de kippen schuur vanuit een ruif om vertrappen tegen te gaan maar daar gaat één van de pony's gewoon voor staan ( in mijn profiel staan foto's. die zwarte is het "kreng") en laat de ander niet eten.ze heeft haar voer en water naast elkaar staan en blijft daar dus ook uren staan te eten en vervolgens gewoon te rusten zonder die andere er bij te laten. we dachten dat ze wel zou eten als we er niet bij waren omdat ze ook vrij scshuw is maar ze werd dus echt dun nu!!! nu hebben we aan de voorkant van de hooiruif een rooster gemaakt zodat ze beide aan één kant kunnen staan. dit werkt wel stukken beter en de pony komt inmiddels weer wat aan. voor de zekerheid tanden laten bekijken ( waren ok) en een worm spuit gegeven om alle andere oorzaken uit te sluiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 08:12

Ik heb 3 paarden, 4 stallen. Een africhtingsbak van 15 x 15, 1.70 hoog. En zo'n 8 ha grasland. Ik rij vrijwel altijd op de wei, of ga naar de binnenhal een stukje verder op.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 09:02

Mijn beurt:

Ik heb 2 shetters en een fjord. Vroeger 2 fjorden en een new forester. Ze staan bij mijn ouders, waar ik dus tot 14 jaar geleden ook woonde..

Ik heb 2 buitenboxen van hout, 3x3 met tussenwand en tralies. Maar ik heb de boxen altijd opstaan, ik doe ze nooit dicht.

Mijn paddock loopt in een lange brede L vorm. Het langste stuk vna de L is 15 meter en 4 breed. Het korste stuk van de L is 10 meter en 3 breed.

Voor de stallen hebben we een stuk van 6 bij 2 betegeld, zodat ze altijd droge voeten hebben als ze de stallen in of uit lopen en droog kunnen staan in regentijden.

In de paddock hang ik dagelijks 4 netten vol met hooi, ze krijgen dus onbeperkt hooi. Ik mest niet elke dag uit, omdat ze tegenwoordig buiten mesten en amper binnen. Op de grond in de stallen ligt stro, dat ik wel om de dag ververs, of opstrooi. Ik voer 3/4 baal per dag.

Twee maal daags worden er brokken gegeven, de shetjes een handje vol en de fjord die bijna jaarling is, krijgt nog altijd 2 kg veulenbrok per dag.

De mest gooi ik in mijn mestbak, die ingegraven ligt in de grond, als hij vol is leegt de buurman hem voor mij, betalen hoef ik er nooit wat voor, al bijna 20 jaar niets aan betaald.

Ze staan hier zeg van november tot aan april/mei in de paddock. Ligt aan het weer. Die andere maanden gaan ze 24/7 de wei op. Die ligt aan de andere kant vna het huis. Grootte...poeh geen idee. Gok in totaal 100m bij 50m, en dat verdeeld in stukjes, zodat ik kan verweien. Als omheining heb ik in de paddock mooie houten balken. Om de wei schapegaas.

Water gebruik ik als het even kan de regen voor. Overal hebben we regentonnen staan aangesloten op logisch de regenpijpen en goten. Bij de stallen loopt er zelfs een regenpijp rechtstreeks de waterbak in.

Edit: ik heb niet de hele zomer gras als ik geen kunstmest strooi. Door logisch te verweien hou je best lang door de maanden heen. Later in het jaar tegen sept dan moet ik meestal hooi bij gaan voeren.

Ik heb ook geen bak. Nooit gehad. Ik rij altijd buiten, of in mijn weitje, of in een bak die ik huur. Aangezien mijn fjord nu nog geen jaar is, heb ik daar voorlopig niet mee te maken.

xNaNcYxJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 13:58

wij hebben 1 hectare grond 3 weilanden en 3 paarden

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 17:37

Ik heb de paarden wel niet aan huis maar een stuk land wat ik alleen huur dus vergelijkbaar ;-) .
Hier staan een paard en Haflinger op 1.3 hectare. Er zijn drie stallen (vroeger echt stallen, nu als inloopstal) en een rijbak(je) van 15x35m. De weide is verdeeld in drie stukken (2x4000m² en 1x5000m²). Er is een grote hangaar als opslagplaats voor hooi.
De paarden lopen altijd buiten en kunnen dus kiezen of ze binnen of buiten staan. Ik strooi de stallen niet op, want de Haflinger vreet die in no-time leeg ;-) Ze mesten bijna altijd buiten of in de derde stal, waar ze niet staan (als ze bij bvb felle zon binnenstaan zie je dan plots een pony naar buiten lopen, de derde stal ingaan, mesten en terug naar de eigen stal :+ ). Mest haalde ik altijd uit het weiland, maar met dit weer blijft het liggen (uiteraard niet in de stal). In de winter staan ze ook 24/7 buiten en ik laat ze momenteel de weide van 5000m² kapot lopen. De andere twee weides zijn eind deze zomer opnieuw ingezaaid, zodat ze op het gras kunnen tegen dit voorjaar. Ze kunnen in de schuilstallen via een stukje dat maar heel kort gemeenschappelijk is voor twee landjes, om bij het derde weitje te komen moeten ze doorheen de paddock.
Later wil ik wel een pak meer grond zodat ik niet hoef in te zitten met vertrappelen/mest uithalen/extra werk - liefst ook een overdekt verhard stukje en als ik kon kiezen, zou ik de rijbak wel groter maken (maar dat is hier niet mogelijk ivm helling).
Wbt de mest heb ik een stukje van ongeveer 100m2 waarop ik telkens de mest uitgooi en in de aarde werk. Dit systeem pas ik nog maar toe sinds mei, maar tot nu toe is het stukje niet verhoogd oid en zakt de mest goed weg in de aarde. Mocht het toch ophogen maak ik zoals vroeger een mestbult en voor 25€ komt een boer dit ophalen.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 17:44

hoi
ik heb 1 haflinger aan huis. in een eigen stal bestaande uit een box, berg ruimte, en een stukje binnen ruimte rond de box.
een bak/paddock van 18 x 6 en een weitje van 15x6. ik rij in een rijbak in de buurt. ik woon in de randstad.
al met al goed te doen. de buren hebben ook paarden waar ze samen met een hek er tussen staat.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 17:48

4 mini's en 1 maxi
20 x 40 bak
2 keer ongeveer 20 x 15 paddocks.
Grote schuur met 3 boxen en een opslag.
En wat weiland erbij op nog geen hectare.