Wie doet er ook zo weinig met zn paarden?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:20

capopjekop schreef:
Die laatste opmerking vind ik een beetje kinderachtig :o

Ik vond hem eigenlijk wel hilarisch ;)

Nee even zonder gekheid, als er een periode is waarin je het mega druk hebt met belangrijkere zaken dan is het natuurlijk begrijpelijk dat je trouwe viervoeter of voeters even op nummer 2 komen te staan.
Minder is het als wat ik vaak zie dat paarden in erbarmelijke omstandigheden zonodig buiten moeten staan en de baas geen tijd/zin heeft om fatsoenlijk te verzorgen. En ik bedoel dan geen aai over de bol en snel een plakkie hooi neer kwakken!

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:25

Citaat:
Minder is het als wat ik vaak zie dat paarden in erbarmelijke omstandigheden zonodig buiten moeten staan en de baas geen tijd/zin heeft om fatsoenlijk te verzorgen. En ik bedoel dan geen aai over de bol en snel een plakkie hooi neer kwakken!

uh.. sorry hoor maar er zit nogal een verschil tussen gewoon 24/7 buiten staan en 24/7 buitenstaan in erbarmelijke omstandigheden.
ook is het niet zo dat paarden die gewoon 24/7 buiten staan, niet bereden worden e.d. niet fatsoenlijk verzorgd worden.
enne.. de paarden gaan d'r niet dood van als je ''snel 'n plakkie hoor neerkwakt'' zonder ze 'n aai over de bol te geven?
beetje rare reactie dit.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:27

Ongetwijfeld dat mensen mijn paarden ook erg sjielugh of verwaarloosd vinden...zien eruit als zwijnen en ik poets ze niet eens....
Ze staan in de sneeuw en hebben niet eens een deken op..
IK kom, ik knuffel en donder een paar plakjes ( lees: 2 balen per keer) neer, schep nog wat stront, sleep nog wat met jerrycans water uit de auto en vertrek weer...
( weliswaar 2x per dag toch zéker een uur werk, maar wie ziet dat?)
Laatst bijgewerkt door _rosita_ op 30-11-10 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:28

Ik denk dat het wel ok is hoor, ze krijgen dagelijks hun voer, hooi en water en ze staan niet alleen. Maar ik begrijp je absoluut hoor, ik voel mij ook erg slecht over de situatie nu. Mijn paard heeft ataxie, ze staat nu van half oktober op de weide, voordien altijd op een manege waar ik dagelijks tutte en kroelde met der en haar bijna dagelijks reed. Nu staat ze dus op de weide, op 15 minuten van bij mij, met een andere merrie. We brengen hun dagelijks hooi, musli en wat brood of wortelen en natuurlijk water, maar ik heb nu geen contact meer met der. Vroeger was ze zo blij als ik kwam, nu is ze een halve gek geworden die alleen aan lopen en eten denkt. Ik kan der niet poetsen want ze blijft niet staan en ik kan der nergens vast hangen, en als ik wat tijd met der wil doorbrengen loopt ze de hele tijd af en aan, maar ze blijft nooit lang bij me. Het is alsof ik men meisje kwijt ben, mis de Chica van vroeger vreselijk ;(

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:29

_rosita_ schreef:
Ongetwijfeld dat mensen mijn paarden ook erg sjielugh of verwaarloosd vinden...zien eruit als zwijnen en ik poets ze niet eens....
Ze staan in de sneeuw en hebben niet eens een deken op..
IK kom, ik knuffel en donder een paar plakjes ( lees: 2 balen per keer) neer, schep nog wat stront, sleep nog wat met jerrycans water uit de auto en vertrek weer...
( weliswaar 2x per dag toch zéker een uur werk, maar wie ziet dat?)

kan echt niet hoor, echt sielughh
_O-

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:31

ik heb zelf niet altijd even veel tijd.
maar heb altijd tijd voor alle 3.
en 2 lopen zo enzo albuiten
en de ander word naast dat ik hem buiten zet ook door de stal nog buiten gezet,

maar naast los lopen krijgen ze ook allemaal nog een kusje knuffel poetsbeurt en degene die het kunne worden gelongeerd.
rijden is bij mij niet van toepassing.

ik vind dat een paard wel zijn verdiende aandacht hoort te krijgen en is het niet van de eigenaar dan maar een verzorger

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:35

rapido schreef:
capopjekop schreef:
Die laatste opmerking vind ik een beetje kinderachtig :o

Ik vond hem eigenlijk wel hilarisch ;)

Nee even zonder gekheid, als er een periode is waarin je het mega druk hebt met belangrijkere zaken dan is het natuurlijk begrijpelijk dat je trouwe viervoeter of voeters even op nummer 2 komen te staan.

Ik kwak ook 4x per dag een plakje hooi en een emmer water bij mijn paard, zij wordt ook niet geborsteld (staat 24/7 buiten). De mijne staat niet te wachten om een aai over haar bol.
Wat is dan in jouw ogen fatsoenlijk verzorgen??

Helaas staat ze nu (tijdelijk) alleen maar hopelijk staan er binnenkort weer 2.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:37

Ik kwak ook 4x per dag een plakje hooi en een emmer water bij mijn paard, zij wordt ook niet geborsteld (staat 24/7 buiten). De mijne staat niet te wachten om een aai over haar bol.
Wat is dan in jouw ogen fatsoenlijk verzorgen??

Helaas staat ze nu (tijdelijk) alleen maar hopelijk staan er binnenkort weer 2.[/quote]

in wie zijn ogen?

Brainless

Re: Wie doet er ook zo weinig met zn paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:40

Sorry quote is weggevallen:
Was tegen Rapido

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:48

In mijn ogen is fatsoenlijk verzorgen geen aai over de bol, plakkie hooi neer kwakken en weer weg wezen!
waarvoor heb je dan paarden? heb eerder het idee dat het bij velen een blok aan het been is.
En nee daar gaan ze niet dood van en ja als je denkt zo goed te kunnen doen dan vooral blijven doen!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:50

Wat is goed verzorgen in jou ogen dan? Ben nu wel nieuwsgierig :)

Ik neem aan dat het niet altijd plakje kwakken is. Ik kwak als ik haast heb ook weleens een plakje neer. Maar als ik wel de tijd heb dan kan ik ook prima een hele tijd met Hans kroelen. Die vind dat echt geweldig, echt mijn maatje. Ik heb pony's om voor te zorgen, rijden en wandelen zijn op zijn tijd leuk, maar dat is een bijkomstigheid voor mij.

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:52

Mijn paardje doet op dit moment ook niets. I.v.m. reuma kan ik haar in de winter niet goed rijden/longeren. Soms hobbel ik er een paar rondjes op rond, maar met het weer van deze week is dat gewoon onmogelijk. Met borstelen en tutten doe ik haar ook geen lol mee. Daar wordt ze alleen maar heel erg chagrijnig van. Uiteraard krijgt ze wel dagelijks verzorging en weidegang.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:54

rapido schreef:
In mijn ogen is fatsoenlijk verzorgen geen aai over de bol, plakkie hooi neer kwakken en weer weg wezen!
waarvoor heb je dan paarden? heb eerder het idee dat het bij velen een blok aan het been is.
En nee daar gaan ze niet dood van en ja als je denkt zo goed te kunnen doen dan vooral blijven doen!

nu noem je wat je niet goed vind.
maar wat vind je wel goed?
ik ben erg benieuwd want ik deel jou mening ergens lichtelijk wel

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:56

Nou capopjekop dat is al heel wat!
durf te wedden dat er veel zijn die dat al geeneens doen.

En zOrrO, ook goed bezig ;)

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:57

? en wat is volgens jou nou een goede verzorging?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:58

zie voorbeelden boven.

Een beetje meer aandacht dan plakkie hooi en evt een knuffel!

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:06

@ rapido: Ben het deels met je eens, maar wat als je paard van veel aandacht niet vrolijk wordt? Mijn paard moet daar echt niets van hebben. Ze gaat dan slaan en bijten. Vind het persoonlijk dat je dan een paard er niet mee "lastig" moet vallen, omdat het jou een beter gevoel van verzorging geeft. Natuurlijk vind ik het leuk om met een paard te tutten, maar als mijn paard dat niets vind, is bij mij de lol er ook snel vanaf. Wat ik nog wel eens doe is lekker een wandelingetje met haar maken. Verder wil mijn paard, gewoon lekker paard zijn.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:08

Ben ik met je eens JoannevZ. Hans vindt het echt heerlijk, als ik poep aan het scheppen ben komt hij altijd bij me staan. De andere 2 niet, die eten liever hun hooi. Die vinden een kriebelbeurt in de zomer weleens lekker als ze jeuk hebben, maar echt behoefte hebben ze er niet aan. Dus dan ga ik mezelf ook niet opdringen als ze geen zin hebben. Hansje laat het zelf merken wanneer hij aandacht wil :)

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:09

JoannevZ schreef:
@ rapido: Ben het deels met je eens, maar wat als je paard van veel aandacht niet vrolijk wordt? Mijn paard moet daar echt niets van hebben. Ze gaat dan slaan en bijten. Vind het persoonlijk dat je dan een paard er niet mee "lastig" moet vallen, omdat het jou een beter gevoel van verzorging geeft. Natuurlijk vind ik het leuk om met een paard te tutten, maar als mijn paard dat niets vind, is bij mij de lol er ook snel vanaf. Wat ik nog wel eens doe is lekker een wandelingetje met haar maken. Verder wil mijn paard, gewoon lekker paard zijn.

maar dan geef je je paard wel de aandacht die het paard accepteert.
ben het namelijk met beide eens
ik vind een paard totaal geen aandacht geven niet goed.
maar je moet ook niet over enthousiast zijn.

heb zelf een 3 jarige die kan je uren lang met 1 borstel poetsen.
en ik heb een merrie die het na 2 borstels eigenlijk wel weer goed vind en helemaal gelukkig is als je gewoon bij haar in de paddock komt zitten.
elk paad zo zijn manier he

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:18

Ik lees hier vaag over mensen die vinden dat het een goed gevoel aan de baas geeft om het paard te longeren, maar voor het paard verder niet nuttig is?

Sorry maar ik vind het zelf nou niet super fijn en geweldig om te longeren, maar ik weet dat het paard dan wat beweging krijgt onder andere, en vind het een beetje onzin als er zo naar gekeken word!

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:19

zolang je paard bij andere paarden staat is 't niet perse nodig om je paard aandacht te geven.
neemt niet weg dat veel paarden 't heerlijk vinden om even aandacht te krijgen van mensen, maar ik vind 't nogal raar om te stellen dat een paard menselijke aandacht nodig heeft..

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:21

Illusion schreef:
zolang je paard bij andere paarden staat is 't niet perse nodig om je paard aandacht te geven.
neemt niet weg dat veel paarden 't heerlijk vinden om even aandacht te krijgen van mensen, maar ik vind 't nogal raar om te stellen dat een paard menselijke aandacht nodig heeft..

heb een tijd minder met mijn paard gedaan.
wil je weten wat er gebeurde? ze werd mager! door stress...
mijn paarden hebben hun aandacht nodig en dan is een maatje niet altijd genoeg.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:21

Ligt eraan Millanka. Als je het puur voor de beweging doet en je paard staat 24/7 buiten, dan voegt het niet veel toe in mijn ogen. Pak je het serieus aan met bijzet of dubbele longe dan kan het wel helpen bij de training. En het voegt ook iets toe aan beweging als het paard veel op stal staat.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:26

Millanka schreef:
Ik lees hier vaag over mensen die vinden dat het een goed gevoel aan de baas geeft om het paard te longeren, maar voor het paard verder niet nuttig is?

Sorry maar ik vind het zelf nou niet super fijn en geweldig om te longeren, maar ik weet dat het paard dan wat beweging krijgt onder andere, en vind het een beetje onzin als er zo naar gekeken word!

voor mijn paard is het een goede manier om haar spieren te behouden maar zichzelf niet teveel te belasten.
ze heeft een cyste in haar voorknie dus lekker gaan trainen zit er niet meer in.
maar omdat ze zo werkwillig is is longeren aan een halster een feest voor mevrouw geworden.
en dit terwijl ze het vroeger haten :D

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:37

Illusion schreef:

Er zijn wel degelijk paarden die menselijke aandacht nodig hebben, die inderdaad dus vermageren of helemaal gek worden als ze alleen maar de basis verzorging krijgen (ook al staan ze 24/7 buiten!!)

Sommige vinden het geen probleem, maar ik ken ook genoeg paarden die er helemaal gek worden dan.