Gezeur omdat pony geen deken heeft? zielig?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:43

Sodeletuut schreef:
Twiggy2008 schreef:
Dat oudje van mijn vriendin staat overdag nu ook gewoon buiten met dikke dekens op, hoor. Maar wel lekker buiten, waar ze haar oude benen kan strekken. En dan de nachten binnen. Vind ik een prima manier, maar ja, er zullen vast mensen zijn die dat beestje zagen staan in de kou overdag en dachten 'oooooooooooh, wat sieluggggg'. ;)

En als ik dat zie denk ik; wat heerlijk zeg, zo'n oudje lekker in de wei! En tsja, oudjes kunnen zich minder goed warm houden over het algemeen, dus dan kan een dekentje naar mijn mening geen kwaad hoor.. Want als het warmhouden ze wel lukt, vallen ze over het algemeen veel af omdat ze al hun energie stoppen in het warm houden. Dus een dekentje kan dan een hoop schelen..

Dat vind ik dus ook en ik ben zelf erg anti-deken, maar ik blijf wel kijken naar het paard.
Maar als je zelf je paarden gaat scheren of je rijdt ze steeds zeiknat, dan ligt het dus voornamelijk aan jezelf dat de paarden het buiten niet redden, omdat jij die omstandigheden creeert. Dan hoeft het niet per definitie aan het paard te liggen. Ik ken warmbloeden die het prima buiten doen met een dikke wintervacht en veel ruwvoer, hoor. ;)

Ismay1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 23:46

Even los van alle discussies ed.

Iedereen heeft zijn eigen mening.
Of het zielig is of niet heeft te maken met je eigen paard: wat is hij/zij gewend , leeftijd etc.etc.
Als een paard altijd gewend is met deken te staan in een binnenstal en komt bij een nieuwe eigenaar in een buitenstal terecht, vol in de wind en krijgt geen deken om.. ja dan is het wel zielig.

malita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 13:58

geen deken erop gooien,krijg je geheid gesodermieter van als je dit nu nog doet.
je pony is prima in staat om het zonder deken ervan af te brengen.
heeft zijn inmum-systeem opgebouwd dus waarom zou je in godsnaam willen luisteren naar
mensen die toch altijd wat te zeuren hebben?!
gooi er nu een deken op en over een paar maanden willen ze dat je weer iets anders doet.
omdat het zo zielig is....? laat ze lekker kletsen meid, jij moet naar je pony en naar je hart/verstand luisteren.en zo te horen weet je daar heel goed het antwoord al op.
ik zie (hier in de buurt) niet zoveel pony's/paarden meer met een goede inmumsysteem.top dat die van jullie het wel heeft!

martine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 22:12

paard kan prima zonder deken.

Vanntje

Re: Gezeur omdat pony geen deken heeft? zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 22:39

zoals ik al eerder zei, ik heb er geen zeggen schap meer over HIJ wou geen deken, maar NU ik toch weg ben krijgt ze wel een deken...
Dus hier kan opzich een slotje op...

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 14:51

trouwens even een update... ze heeft nu dus WEL een deken....
Zwaar tegen mijn princiepes in...

XMarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 17:29

Ik zou het lekker zo laten.
Als jij denk dat het zo goed is en je paard kan prima zonder deken waarom zou je dan een deken op doen?
Alleen maar omdat iemand anders dat zegt terwijl diegene jouw pony niet eens zo goed kent(denk ik).
Alleen als je merkt dat ze een deken nodig heeft omdat ze bijvoorbeeld veel dunner word omdat ze veel energie stopt in het warmhouden van zich zelf.
Maar als dat niet zo is dat zou ik het gewoon zo laten.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 18:57

Waratje schreef:
Cinnepin schreef:
mediche redenen is wt anders, maar daar gaat het hier iet om.

Er zijn ook mensen die een veulen al een deken op doen want anders heeft ie t koud wnt hij bibberde, dan vind ik ook van de zotte! Zo verkloot je helemaal het systeem van een paard. En dan raar kijken als t paardje ziek word omdat ie t door de deken juist koud krijgt. heb een aantal keren dus veulens onder dekens zien staan, of jaarlingen )

Ook voor veulens en jaarlingen kan er een medische reden voor zijn. Wat noem jij trouwens "medische redenen"? Want er zijn paarden die het gewoon niet comfortabel hebben zonder deken. Dat kan te maken hebben met waar ze vandaan komen (ras, maar ook hoe ze hun jonge jaren hebben doorgebracht), maar ook gewoon met individuele aanleg.
Bij ons loopt een andalusier die echt wel een deken nodig heeft, die heeft gewoon geen vacht die bedoeld is voor ons klimaat.

de mensen van paard natuurlijk hebben ook arabiertjes lopen zonder deken. komen ook uit warm land. ras maakt niet uit elk paard kan zich aanpassen aan dit weer. alleen moet je dan vanaf volgend jaar zomer helemaal geen deken meer opdoen.
het is een eigen keus. paardjes kunnen idd wel rillen in het begin dan geef je ze meer ruwvoer en dan komt het heus wel goed. en wintervacht hoef je niet altijd te zien.

de draver bij ons op stal heeft ook nauwelijks vacht als je het met de tinker vergelijkt, maar koud heeft ze het niet hoor. en ze valt niet af en ze is happy zonder deken.

als het kan lekker zonder deken laten staan.

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:00

Je zegt het zelf al.

Als je er zelf geen probleem mee hebt en je paard al helemaal niet.. Laad de rest lekker zeuren..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:29

callum schreef:
de mensen van paard natuurlijk hebben ook arabiertjes lopen zonder deken. komen ook uit warm land. ras maakt niet uit elk paard kan zich aanpassen aan dit weer. alleen moet je dan vanaf volgend jaar zomer helemaal geen deken meer opdoen.

De arabiertjes van PaardNatuurlijk komen niet uit een warm land, die zijn gewoon in NL geboren. En daarnaast kan het ene arabiertje daar uitstekend mee omgaan, waar het andere arabiertje het gewoon niet trekt. De Anda bij ons op stal komt uit Spanje, hij heeft niet als jong paard geleerd met kou om te gaan, zijn vacht kan ook niet goed met regen uit de voeten. Simpel, hij krijgt een deken op en dan doet hij het goed.
Niet ieder paard kan zonder deken, zeker niet als er wat meer eisen aan worden gesteld in de winter.

Fosco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 18:16

Zolang ze een lekker dikke wintervacht heeft en je niks aan haar merkt zou ik haar lekker zonder deken laten staan :D
Dus je kunt het beste kijken hoe je paardje het doet zonder deken (of tie een goede vacht krijgt) en dan beslissen :)
die van ons staat ook lekker zonder deken buiten en dan gaat prima zo :D

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 18:18

Is niet zielig :)
Ze heeft altijd zonder deken gestaan,
dus weet zich zelf goed te redden.

en het verschilt naturlijk per paard.
Jij kent je paard het beste!

sueann

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 18:51

het is niet zielig pony,s kunnen zig zelf reden zonder deken

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-11 21:34

hebben jullie me laatste post gelezen?

nadiajob1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 23:30

er heeft mij ooit iemand vertelt, alleen als jij een dikke winterjas aandoet dan doe je je pony een deken op. ik heb de mijne wel een deken opgedaan en is ongeveer hetzelfde verhaal als jou. ik hoop dat je er wat aan hebt! Groetjes..

_Grietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:23

Mijne heeft ook nooit een deken op, en is ook nog nóóit ziek geweest, en snel weer droog als ie heeft gezweet.
Vind dat je deken gewoon af kan laten hoor, laat die mensen maar zeuren ;)

oeps, zie net je laatste post, wat jammer!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:32

Ik heb het topic verder niet gelezen, maar kan aan de hand van je titel al zeggen: het is NIET ZIELIG!!!! Ik vind paarden mét dekens eigenlijk eerder zielig, dan een paard zonder. Maar dat staat even los van dit topic! ;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:33

Livanna schreef:
trouwens even een update... ze heeft nu dus WEL een deken....
Zwaar tegen mijn princiepes in...

Waarom.....?

chantkyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 03:08

Al is je pony gewend zonder deken hoeft het niet! Is helemaal nie zielig
Dus lekker zo laten staan al is niet nodig, jy weet wel beter of je
Paard wel of geen deken op moet.

;)