zou jij je paard mee laten lopen in de manegelessen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zou jij je paard mee laten lopen in de manegelesen?

ja maar wel met een maximun van 3 keer
33 (6%)
ja lekker makkelijk toch hoef ik niet te rijden
6 (1%)
ja het scheeld een hoop in de kosten
16 (3%)
nee er komt geen ander op mn paard vanwege persoonlijke training
369 (70%)
nee anders gaan al mn spullen kapot
13 (2%)
nee ik wil dat mn paard weet wie zn baasje is
89 (16%)

Totaal aantal stemmen: 526

Skyka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 12:28

Mijn paard loopt zo af en toe ook wel mee. Vaak tijdens de ponykampen.
Wel is de regel dat ze alleen in de lessen mee loopt die worden gegeven door de eigenaresse van de manege. Dit omdat zij weet hoe mijn paard is en hoe ik haar rijd. (rijdt zelf ook één keer in de week bij haar in de les.)
Mijn spullen worden hierbij ook gebruikt en tot nu toe is dat geen probleem, mocht er wel wat gebeuren dan valt dat vast op te lossen.

Een financieel voordeel heb ik niet. Wel het voordeel dat mijn paard eens door een ander wordt gereden en deze waarschijnlijk andere dingen voelt waar ik dan weer iets mee kan doen. Ook ben in zelf niet zo'n springer en kan ze dat dan ook lekker doen.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 12:31

zelf geen ervaringen mee maar als ik zeker weet dat het paard netjes behandeld wordt zou ik haar wel mee laten lopen.
puur omdat ik zelf niet zoveel rij en zei het enig vindt, en kwa kosten scheelt het natuurlijk weer.

ik zou wel willen dat mijn spullen gebruikt worden.. zou niet een aftans zadel op mijn pony gooien.

ook is mijn pony super geschikt voor de kleinere beginners dus zou het ideaal zijn manege blij,, ik blij.

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 12:39

[quote="Tat_jana"]zelf geen ervaringen mee maar als ik zeker weet dat het paard netjes behandeld wordt zou ik haar wel mee laten lopen.
puur omdat ik zelf niet zoveel rij en zei het enig vindt, en kwa kosten scheelt het natuurlijk weer.

ik zou wel willen dat mijn spullen gebruikt worden.. zou niet een aftans zadel op mijn pony gooien.

ook is mijn pony super geschikt voor de kleinere beginners dus zou het ideaal zijn manege blij,, ik blij.[/quote

bij mijn paarden word een manege zadel gebruikt die dan ook alleen voor hen gebruikt word en dat zijn nette goede zadels maar ik rijd dan ook op een 5 sterren fnrs manege dat is mischien ook verschillend per manege welke spullen er worden gebruikt dat weet ik niet maar ik bedoel het hoeft niet slecht te zijn niet je eigen zadel te gebruiken.

Tat_jana

Re: zou jij je paard mee laten lopen in de manegelessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 12:45

wollie27 in dat geval zou ik ook de manege zadels gebruiken.
helaas hier in de buurt staan de paarden er netjes bij,, maar het tuig is nou niet om over naar huis te schrijven, dus in mijn geval pony gebruiken prima maar met mijn spulletjes :j

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 12:50

Tat_jana schreef:
wollie27 in dat geval zou ik ook de manege zadels gebruiken.
helaas hier in de buurt staan de paarden er netjes bij,, maar het tuig is nou niet om over naar huis te schrijven, dus in mijn geval pony gebruiken prima maar met mijn spulletjes :j

daar heb je gelijk aan maar ik had voor mijn paarden dan een wat goedkoper zadel gekocht een zadel van meer dan 2000 euro laat ik niet door de manege ruiters gebruiken.
maar ja inderdaad je hebt gelijk in z,n geval

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 15:57

nee echt niet! ik train liever zelff
mijn paard is super eigenwijs en een eigen wil. doet alleen voor mij alles. verder kan ik er ook niemand op zetten. Ook puur uit veiligheid zou ik het niet doen!

rebekka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 18:28

Mijn pony zou wel mee mogen lopen, het is natuurlijk opzich ook wel handig omdat je zelf niet hoeft te rijden, maar ik zou hem niet vaker dan 1 of 2x mee laten lopen zodat ik zelf ook nog een paar keer kan rijden.
En ja, de spullen...
Neem aan dat gevorderden ruiters daar wel goed mee omgaan?
mijn pony in ieder geval wel :p

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 18:36

hihi mijn paardjes staan lekker aan huis! :).
En als ze op een manege staan!
Liet ik ze niet mee lopen..
Met mijn pony kon dat wel! Maar toch heb liever geen andere mensen op mijn paarden! Dan lopen ze meestal de next day gelijk anders.
We hebben hier wel een meisje die af en toe op de paardjes komt rijden! Niet op mijn 4 jarige want dan krijgt ze gelijk vliegles maar wellicht over 2 jaar. Want zo wennen ze wel aan andere mensen die op dr rug zitten. Bijv kleine kinderen van je familie die even op je paard willen stappen!
Me nichtje reed daarbij wel eens op mijn pony waarbij ik haar dan les kon geven. Maar in een manegé les zou ik die van mij niet aan vrijstellen! :=. Denk ook niet dat, dat goed gaat komen! :')

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 18:39

Ik laat mijn paard ook niet mee lopen met de manege lessen. Reden is dan ook dat hij best één kennig is en wanneer je te veel druk op de teugels neemt staat hij ook zo stil. Wanneer er dan een manege ruiter aan gaat trekken is hij hier niet van gedient en laat dit dan ook duidelijk merken.
Plus dat menneer wel op zijn rust is gesteld en niet houd van schreeuwende en luid ruchtige kinderen om hem heen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 18:47

Oh jeetje, wat erg als een paard stil gaat staan als ze aan de teugels trekken... := Je paard wordt er echt niet minder van en manegeklanten leren d'r alleen maar van, dus het stil gaan staan als er aan de teugels getrokken wordt lijkt me niet echt een reden om een paard niet mee te laten lopen in de manegelessen. Braaf juist :+

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 19:19

Mijn paard laat ik niet voor manege lessen gebruiken.
Om te beginnen is het een zwaargebouwd type paard en deze worden nogal snel voor (te) zware ruiters gebruikt.
Het is dan ook nog eens een paard wat maar heeeeel subtiel aangeeft lichamelijke pijnen/klachten te hebben.
En ook omdat het een braaf hardwerkend diertje is wat altijd haar uiterste best voor je zal doen (en dit wil ik uiteraard ook zo houden!), maar als je ze niet goed kent rij je ze gewoon kapot als je wil, ze blijft namelijk lopen ook al is ze haar grenzen al ver voorbij.

sjakie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 17:48

Nee, ik zou mijn pony echt niet mee laten lopen in manegelessen, maar dat is gewoon omdat je bij haar gewoon meteen merkt als er een ander opgereden heeft. Ze is behoorlijk eenkennig, dus dat zou hem echt niet gaan worden als er continu een ander op zou rijden.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 19:39

Nooit van mijn leven, ik weet hoe ze daar met paarden omgaan..

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 19:44

Ken jij nu al alle maneges? WOW!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 19:47

Wat mij ook opvalt is dat mensen un paard dermate eenkeenig is waardoor zij denken dat het niet kan. Mensen je hebt het er zelf naar gemaakt dat je paard eenkennig is. Ze worden echt niet zo geboren hoor. Daarbij leren de gevorderde ruiters daar ook mee omgaan. Het hoeft niet altijd makkelijk te gaan toch?

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 23:36

Mijn paard is voordat ze van mij werd een jaar manegepaard geweest! Ze was ondanks dat ze weleens ondeugend is best geliefd! Ik ben ook zeer tevreden over deze manege en of je nou op een manege leert rijden of bij een boer of waar dan ook niemand is meteen een topruiter! Je zult zelf ook weleens iets fout gedaan hebben als beginner. Om daar nou meteen manege's voor af te rekenen.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 14:39

Vind ind erdaad de reden eenkennig of hij is gevaarlijk als er een ander opgaat, niet echt een reden om een paard neit in een manege les te laten lopen.
Want bij 9 van de 10 is het paard een tweedehandsje (om het maar even zo te noemen) en heeft er voor de huidige eigenaar ook al anderen op gereden, dus wat nou eenkennig, paard heeft waarschijnlijk meer ruiters op zijn rug gehad dan de huidige eigenaar kan vermoeden.
En juist een paard met zo'n karakter maakt het voor een gevorderde ruiter aantrekkelijk om te blijven lessen.
Oke als het paard een verleden van bijv mishandeling heeft, vind ik het nog een ander verhaal.
Maar mensen die zeggen dat er niemand anders op hun paard kan omdat ie gevaarlijk is en eenkennig is... denk dat dat meer tussen de oren van de eigenaar zit.
Maar goed, ieder zijn eigen menig over zijn eigen paard natuurlijk.

Die van mij zouden ze met alle liefde mogen gebruiken, als ze dat zouden willen... (en dat is nog maar de vraag :P)

Antje1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 14:43

Ik zou dat niet willen, je weet nooit hoe er met je paard omgegaan wordt daar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 14:53

Antje, als je paard op een mange gestald staat neem ik aan dat je weet hoe ze daar met paarden om gaan. Bovendien, als je er niet achter zou staan zou je wel een andere stal hebben. Sta je niet op een manege gestald, is het laten meelopen in de lessen ja of nee doorgaans überhaupt niet van toepassing.

NewChapter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 15:07

Hallo,

Ik sta sinds kort met mijn pony op een nieuwe stal en dat is een club.
Hiervoor stond ik met mijn pony op een pensionstal dus was dit helemaal niet gewend.
Nu ik op de club sta word mijn pony 4x gereden door lesklantjes in de week.
Omdat ik maar een kleine pony heb zijn de kinderen ongeveer 8 jaar en hobbelen
een beetje rond door de bak. Mijn pony houd van aandacht en lopen dus voor mij
was het echt een uitkomst. Als ik nog op mijn stage ben word hij lekker gereden
en gepoetst en krijgt hij volop aandacht. Ik zie dat hij het erg naar zijn zin heeft maar
ook natuurlijk nog erg moet wennen. Hij is erg braaf met de kindjes op zijn rug en die rijden
vooral met een slappe teugel en je ziet dat mijn pony er ontspannen bij hobbelt.

Bij het begin vond ik het erg moeilijk omdat ik 6 jaar lang altijd zelf voor mijn pony heb gezorgd
maar ik studeer nu en merk dat ik minder tijd heb. tuurlijk is er soms wel iets vervelends bijvoorbeeld
dat die ergens een wondje heeft maar dat kan ook bij mij gebeuren.

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 15:13

Nee liever niet.
Misschien zou ik mijn merrie nog wel aan ervaren ruiters 'uitlenen' maar zeker niet aan pubers die alles denken te weten.
En waarom?Omdat ik niet wil dat mijn merrie wordt 'verpest' door mensen die te hard zijn en niet kunnen rijden.(Klinkt heel erg hard maar gelukkig zijn er maar enkelen van deze mensen op de manege waar ik rijd.)
Overigens laat ik mijn merrie wel eens door een klein schattig kindje uitstappen , niets mis mee toch? ;)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 15:17

Er zijn gewoon af spraken te maken met de manege. Als je bijvoorbeeld geen mensen met een harde hand erop wilt (ik noem even wat). Ze weten dondersgoed (instructeur) wie wel en wie niet.

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 15:21

Nee. Jij bent als eigenaar verantwoordelijk als er iemand van je paard afdondert en letsel oploopt.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 15:28

Ik zou het zelf niet zo gauw doen omdat ik vooral veel graag zelf train en ik wil weten wie mijn paard rijdt.
Wel een vaste bijrijder als ik echt geen tijd heb maar dan wel iemand waarvan ik weet dat mijn paard er wat aan heeft.
Desnoods laat ik hem even longeren ofzo door iemand anders maar rijden doe ik het liefste zelf.
Ik heb op mijn stal meerdere bijrijdpaarden gezien en gehad.
Vooral omdat de eigenaar geen tijd had, onvoldoende ervaring om zelf altijd te rijden, een blessure.
Zo werdt er een westernpaard gebruikt in de gevordeden lessen. Eigenaresse had iets gebroken. (weet zo niet meer wat)
Viel nog niet mee want wij rijden dressuur en het ging om een quater van 1.50. Daar zet je niet even iedereen op.
Zelf heb ik een KWPN merrie gereden die erg bang was. Eigenaresse deed het vooral zodat het paard wat ervaring kreeg onder
een betere ruiter. Ben er mee gestopt omdat de eigenaresse het weer verpestte door neit door de hoeken te rijden en het paard
maar wat haar gang te laten gaan.
Ook liep er bij ons in de lessen een superstoere Fries x KWPN ruin. Nog een jonkie waarvan de eigenaresse weinig tijd had en die
had dan ook een vaste bijrijdster. Namelijk een stevig meisje wat je niet op elke pony kunt zetten. Uiteindelijk ook gestopt omdat
haar dochter kon gaan rijden en het meisje ook niet alle ervaring had. Het was een behoorlijk jong ding.
Dus bij ons gebeurd het nogal eens.
Pas ook weer een 3 jarige die net beleerd was. De mensen hadden weinig ervraring en door ervaren ruiters kreeg hij en beweging
en ervaring. Heel belangrijk.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 18:12

PBA_ schreef:
Wat mij ook opvalt is dat mensen un paard dermate eenkeenig is waardoor zij denken dat het niet kan. Mensen je hebt het er zelf naar gemaakt dat je paard eenkennig is. Ze worden echt niet zo geboren hoor. Daarbij leren de gevorderde ruiters daar ook mee omgaan. Het hoeft niet altijd makkelijk te gaan toch?

Als ik er een beginner op zet is er niks aan de hand en niet aan de teugels komen. Als ik er iemand op zet die alleen maar denkt:"Zo we zullen eens laten zien wat ik kan met dit paard" Dan gaat ie er 100% naast. Paard is onder het zadel niet al te fijn behandeld geweest en pikt het kleineren dus ook niet meer, ook ik heb het geregeld te stellen met hem als hij er anders over denkt als mij. Ik vindt het leuk dat ie wat pit heeft, maar hij kan zulke enge sprongen maken dat ik het niet aan zou durfen vanwege de gevolgen na een ernstige val en ik dat niet zou kunnen vergoeden.