Pensionprijzen lopen spuigaten uit!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 11:06

Rosanna1990 schreef:
Ik ben het helemaal met je eens. In deze regio vallen de prijzen erg mee, maar ik ken mensen uit het westen die €500,- per maand betalen. Absurd gewoon. Ik heb het geluk dat ik alles bij huis heb, want als ik moest gaan stallen was het voor mij ook snel gedaan.

500,-.... pfff daar kan je hier een huis voor huren.... no way, dat zou ik echt niet voor een stalling betalen hoor!
Hier in de omgeving is de duurste stal volgens mij iets van 300,- euro. Dan sta je wel vol pension.
Ik betaal dit bedrag voor 2 paarden (hooi, stro, voer incl.), maar moet dan wel alles zelf doen.
Bij de buurman betaal je 180,- vol pension. Je paard komt de gehele dag buiten, van 7 tot het donker wordt (paddock), maar hij heeft relatief weinig land. Daarom ga ik daar ook niet heen, ookal is de prijs erg aantrekkelijk. Ik wil dat mijn paard voldoende weidegang krijgt.

Overigens zijn er hier in de omgeving juist meer grote pension stallen dan kleine. De meeste stallen hebben toch wel iets van 20 paarden staan.

Maar ik denk toch dat ik mijn handjes mag dicht knijpen met mijn kosten aan me paarden. Denk niet dat als ik ze bv aan huis heb, dat ik heel veel goedkoper uit zou zijn.

Maar als ik sommige prijzen hoor, dan kan ik me best voor stellen dat mensen hun paard niet meer kunnen houden.
Vind het overigens wel ergens logisch dat stalhouders hun prijzen dit jaar omhoog gooien, ivm met de hoge kosten van hooi en stro, alleen is het dan wel zo netjes dat ze het, zodra de prijzen weer zakken, ook weel omlaag doen. En dat gebeurt in veel gevallen niet.

Apple

Re: Pensionprijzen lopen spuigaten uit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 11:10

Het hangt er helemaal vanaf waar je woont. Punt is dat voor de pensionstallingen alles ook duurder wordt. Met name stro en hooi. Hier in de omgeving (randstad) zie je dus dat veel stallingen hun prijzen hebben moeten verhogen.

Het ontloopt elkaar ook niet zoveel, waardoor ik nu hier zie dat mensen moeten verhuizen met hun paard (en minder faciliteiten hebben/andere faciliteiten/geen faciliteiten) danwel zelfs hun paard moeten verkopen bij gebrek aan een alternatief.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 11:10

Ik heb het topic half doorgelezen en er wordt gezegd dat de stallen in het westen voral zo duur zijn. maar in het oosten kunnen ze er ook wel wat van. Ook wij zijn een aantal keren nu heir verhuisd van stal omdat de stalkosten echt heel erg hoog werden voor het weinige rijden dat ik nu nog kan doen. Er is hier een stal in de buurt die € 460,- per maand vraagt voor een paard. Ook is er een stal die nu al ruim 300 euro vraagt en daar moet je dan zelf nog 1 keer per week je stal uitmesten.

Gelukkig staan we nu op een voor ons betaalbare stalling al is het is wel heel hard zoeken geweest.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 11:11

Ik betaa 150 euro op zelfverzorgingsbasis wat inhoud dat ik zelf est en hem sávonds binnen zet.

Wel word hij buiten gezet en gevoerd.
Onderling helpen we elkaar allemaal en voor het geld heb ik een super plek, dit is iets unieks in deze regio.

In de prijs zit:

3soorten krachtvoer, muesli, witte en zwarte haver, mineraalbrok, maisvlok en korrel, zemelen
Onbeperkt hooi zowel wei als stal en weidegang
Iedere dag de hele dag biiten tot ik hem zelf s'avonds binnen zet, ze gaan voor 8 u na buiten.
Rijhal met goede bodem en verlichte buitenrijhal, direct aan het bos
Stro zoveel ik wil.

Wel ben ik zeker bekend met de achterlijk hoge prijzen, hier over de grens in Duitsland is het normaal dat je rond de 300 euro betaald pm en dan nog eens 50 a 60 euro weidebrengservice ;)
De overige beetje grotere stallen in mijn regio limburg vragen ook al snel 250 euro pm, en dan heb je nog niet eens een plek met iedere dag weide enzovoort.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 11:12

Trennie schreef:
Hoi Bokkers,

De laatste tijd hoor en zie ik met stijgende verbazing allerlei signalen waaruit blijkt dat de paardensport, los van de kredietcrisis, almaar duurder en daarmee moeilijker wordt om te beoefenen voor steeds meer mensen.

Ik hoor regelmatig dat mensen uit financiele noodzaak op zoek moeten gaan naar oplossingen om te kunnen besparen.
Mensen die zich in de schulden werken om hun paard maar aan te kunnen houden.
Mensen die onverwacht voor medische kosten komen te staan en dit niet kunnen dragen.
Ga zo maar door...

Het valt me op dat met name pensionstallen absurt hoge prijzen durven te vragen en daarnaast ook steeds de prijzen verhogen.
Ik schrik al helemaal als ik hoor wat men soms durft te vragen in combinatie voor hetgeen men te bieden heeft!
Het welzijn van het paard staat veelal niet eens centraal.

Wanneer je je bedenkt wat de kostprijs voor 1 paard is, dan ga je je wel 2 x achter het oor krabben:
Voorbeeld:
Mijn paard krijgt: wortel, lijnzaad, 2 kg biks en 1 kg muesli per dag.
Hooi kost me €12,50 per grote baal, waar ik 3 weken van voer.
Stro kost me €2,50 per baal, waar ik er 10 a 12 van in de maand nodig heb.
Ik ben voor mijn paard een kleine €50,- totaal kwijt per maand.

Dan komen daar natuurlijk voor mij nog de stal -en weidehuur bij en de verbruikskosten van water en electriciteit.
Alles bij elkaar ben ik €160.- per maand kwijt voor mijn paard en pony samen.
Ik wil daar wel even bij vermelden dat ik de verzorging zelf doe.

Voor een pensionstalling zijn het kosten als onderhoud en afschrijving van gebouw en stallen en hypotheek ipv huur.
Daarnaast is het niet meer dan logisch dat er ook geld in rekening wordt gebracht voor de dienstverlening in de vorm van dagelijkse verzorging van de paarden, in geval het volpension betreft.
Ik koop in het klein m'n fourage in.
Een pensionstal kan dit in het groot, tegen lagere prijzen doen.
Deze globale kostprijs in ogenschouw genomen, rechtvaardigd echter niet een sterk opgedreven pensionprijs.

Ik ben in deze alleen en kleinschalig.
Een pensionstal is grootschalig.
Bedenk: hoe groter, hoe relatief goedkoper.

Intussen wordt je op Marktplaats doodgegooid met pony's en paarden die men aan de straatstenen niet kwijt raakt.
De markt is, mede door de kredietcrisis, een heel stuk ingezakt.
Paarden die tot een paar jaar terug nog behoorlijk waardevast waren, brengen nu een heel stuk minder op.

Dit, in combinatie met dat het voor veel mensen steeds moeilijker wordt om hun paard nog langer te kunnen betalen, zie ik het gebeuren dat de paardensport een heel stuk zal inkrimpen.
Niet alleen vind ik deze tendens zorgelijk, maar ook ronduit zonde.

Enerzijds zal het overschot aan paarden via export of slacht zijn weg vinden.
Anderzijds snijden de pensionstallen zichzelf op de lange termijn in de vingers door zich nu rijk te rekenen.
Seetds meer mensen zullen moeten stoppen met het houden van een paard, waardoor stallen uiteindelijk leeg komen te staan.

Ook vraag ik mij af of de gemiddelde paardeneigenaar wel het besef heeft hoe de verhoudingen baten en kosten liggen in een gemiddelde pensionstal?

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 11:16

scoxxx schreef:
Maar dan nog, beetje "buitenland" in NL betaal je nog in aanschaf €500.000,-- voor 1 hectare + klein huisje erop, zonder paardenfaciliteiten. Hoe meer grond, hoe duurder. Enig idee wat hypotheek + aflossing kost voor een half miljoen?
€1200,-- per maand.... exclusief de kosten voor de rijbak, de tractor, de mestvoorziening, de stallen bouwen, hooi, gem. belastingen, stro, onderhoud, eigen eten, de auto, de essent-nuon-etc. - ehm... noem maar op.

Denk dat je nog wel een paar honderd euro boven op die 1200,- mag gooien aangezien de rente ook niet mis is.
Denk dat je eerder richting de 2000,- per maand gaat.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 11:17

Heb niet het hele topic doorgelezen :D
Ik heb zelf een pensionstal, en weet hoeveel het kost allemaal.
Wat veel mensen vergeten is dat er wel wat meer kosten bij komen kijken dan alleen stro, hooi en voer. Denk bijvoorbeeld aan arbeidskosten, onderhoud van stallen/ bak/ etc. Er komt echt veel bij kijken, wil je het goed doen.
En vergeet ook niet dat je het over een bedrijf hebt, en er ook wat aan moet kunnen verdienen, anders is het de moeite niet.
En je hebt als pensionklant een keuze wat betreft wat je wil gaan betalen, er is zoveel aanbod.

Ik zit altijd vol, heb zelfs een wachtlijst. Ik ben niet duur, en ga voor evengoed voor kwaliteit, en welzijn van paard en ruiter.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 11:27

Pfff dat er stallen bestaan waar je 500 euro per maand moet betalen, helemaal van de zotte natuurlijk, hebben ze er mineraalwater uit de kranen/drinkbakken? marmeren vloeren en gouden bekleding aan de deuren, kranen etc?? wordt er dagelijks nieuw zand gestort? en noem maar op.

ik betaal een eerlijke en nette prijs, en ben er tevreden mee, en woon er ook nog eens op 2 minuten vandaan.

Mij hoor je niet klagen.

Alleen jammer is wel dat er maar raak gekocht en gefokt wordt met paarden/ponys zonder goed na te denken.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 11:34

Daarom ben ik ook op zoek gegaan naar een particuliere stalling. Die zijn over het algemeen veel goedkoper dan de bedrijfsmatige pensionstallingen. Hier in de omgeving zijn ook genoeg (grotere) pensionstallingen, maar inderdaad veeeeels te duur!

Mijn tinker staat nu op een particuliere stal met vier andere paarden voor "maar" 115 euro s'zomers en 150 euro s'winters. Ze worden binnen en buitengezet, er wordt uitgemest en gevoerd. Zeg maar de hele verzorging erbij in! Tevens is er een buitenbak, paddock voor de winter, en genoeg weiland en met super buitenrij gelegenheid! Dit zijn ook mensen met een hart voor paarden, en doen dit niet om er veel geld aan te verdienen. Daarbij komt het soms voor dat mn stalgenoten en ik de verzorging voor enkele dagen over nemen, aangezien de staleigenaren wel eens weg zijn, maar dat doen we met alle plezier :D Mn tinker staat daar supermooi en ben zelf helemaal in mn nopjes met deze stal! Zo kan het dus ook ;)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 11:42

de prijzen zijn tegenwoordig ook echt om te huilen.. 300 euro is nog goedkoop.. Gelukkig betaal ik 180.- per paard.. Volpension.. Er wordt 2x per week gemest.. Elke dag opgestrooid.. Elke dag weidegang en in de zomer 24/7 weidegang.. Ook hele mooie uitrijmogelijkheden en het is er gewoon beregezellig.. :) (beetje reclame: er zijn nog stallen vrij) maar ik heb ook op een stal gestaan waar ik 300 per maand moest betalen en daar kreeg mijn paard geeneens weidegang.. Dus daar waren we ook snel weer weg..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:01

Ik geloof dat jij niet helemaal op de hoogte bent van de normale marktprijzen en dat jij je hooi beneden kostprijs voor een gemiddelde paardenhouder in kunt kopen...

Ik heb ruwvoer van eigen land.
Ik heb een boer die het voor mij maait, dus ik heb geen kosten aan benzine, trekker etc.
Wel heb ik kosten voor het persen en wikkelen door het loonbedrijf, en het op de plek zetten met behulp van shovel en balenklem.
Dat persen en wikkelen en op de plek zetten heeft mij bij de 1e snee, voor 11 balen een rekening opgeleverd van zo'n €240,- omgerekend per baal komt dat neer op zo'n €22,- per baal....

Die kosten worden met grotere hoeveelheden wel iets goedkoper per baal, maar persen en wikkelen zal niet beneden de €12,- uitkomen bij de loonbedrijven in onze regio. En dat is exclusief BTW.
Ik verkoop ze voor 30 euro. Daar moet ik ze over het algemeen ook voor inkopen namelijk. (uitgezonderd bij natuurorganisatie direct van het land)
Bij de fouragehandel betaal je vaak meer, zeker tegen het eind van de winter. Er komen vrachtwagens met aanhangwagens uit de randstad om hier voer op te halen...

Stro kun je met moeite vinden voor €2,50, heb laatst prijzen opgevraagd en dat lag meestal op €3,- per baal.
Als je geluk hebt dat je de juiste mensen kent kun je soms direct van het land goedkoop inkopen. Maar die contacten moet je dan dus wel hebben, en de mogelijken om het zelf op te halen en op te slaan. Hier ook, via fouragehandel ben je duurder uit.

Ik koop hemparade in. Via tussenpersoon voor €6,- per pak. Die prijs reken ik ook door. Heb ik vervoerskosten voor.
Zou ik ze via de Welkoop inkopen, dan betaal ik al meer dan €7,- per pak.

Hooi heb ik uit opslag, kost mij 3€,- per pakje. Die prijs reken ik ook door. Heb er wel weer vervoerskosten aan...
Zou ik aan huis mijn paard ingekocht hooi voeren in de winter, terwijl hij in de paddock en op stal staat, dan ben ik persoonlijk al:
15x€3,- = €45,- hooi
6x €6,- = €36,- hemparade
1x€12,- = €12,- muesli (minder dan 0,75 kg per dag, voor een sportpaard dus erg weinig)
Samen: €93,- per maand per paard...

Gelukkig heb ik 's zomers minder kosten omdat ze dan heel veel in de wei kunnen lopen, maar als ik ze op dieet moet houden en dus voor de nacht op de paddock met schuilstal moet zetten, heb ik wel weer extra hoge hooi- en strooisel kosten...

Als je kijkt naar alle investeringen die we gedaan hebben (met afgeronde ongeveer bedragen):
Bak: 7000 euro inmiddels
Paddock: 1500 euro
Omheining: 1500 euro (moet binnenkort weer palen bijkopen en koord vervangen ivm slijtage, na 4 jaar en er gaat tussendoor wel eens wat stuk aan palen, poortgrepen, lint, lintklemmen en draadhouders, haakjes, elastieken doorgangen, roldoorgangen, etc.)
Schuilstal en noodstallen: €1500,-
Bestrating paddock en pad naar paddock en aanleg mestbak: 15.000 euro

En dan hebben we nu een 1e offerte binnen voor vervanging van de oudegarage en kapschuren voor een nieuwe stal en garage voor zo'n 120.000 euro... Zeg dat het paardendeel zo'n 80.000 euro zal zijn.
Dan heb je ruimte voor 6 boxen, een zadelkamer, gangpad, poets/wasplaats en hooizolder en dat is nog zonder boxwanden (500 euro per stuk exclusief BTW kom je minimaal wel aan nieuw) installatiewerk en grondwerk...

Sorry, maar hoe lang denk je dat je erover doet om die investeringen terug te verdienen? En dan heb je ook nog de rente voor de hypotheek (5 a 6%), of rentederving bij investering van eigen vermogen (2,5 tot 4%)...

Nieuwe pensionstallen moeten enorm investeren. Zeker met ook een binnenbak erbij.
Als je begint te klagen over wat zij verdienen per paard, dus over de marge, dan moet je eerst maar eens in de boeken gaan kijken.

Bovendien betalen zij ook belasting over wat zij verdienen en moeten ze BTW afdragen. (6 tot 19%)

En er moet een inkomen verdient worden! De verzorging en het onderhoud van een stal met 40 paarden is een dagtaak.
Stel men vraagt 150 euro per paard (alleen buitenbak) en de voer en strooisel kosten per paard komen uit op €75,- per maand (paarden staan hele jaar op stal voor de nacht en krijgen hooi en krachtvoer bijgevoerd 2x per dag) Dan hebben ze een marge van 75 euro per paard, dus in totaal €3000,- aan inkomen waar de overigen kosten van hypotheek, afschrijving/aflossing, onderhoud, reserveringen voor groot onderhoud en vervanging materiaal/bak/omheining etc. brandstofkosten, water/stroom/gas, gemeentelijke lasten, waterschap, etc. nog van betaald moeten worden voordat ze er een eigen inkomen aan overhouden, waar vervolgens nog belasting over geheven wordt!

Sorry, maar dat is echt geen vetpot...
Ik kan er heel boos om worden als beweerd wordt dat het wel zo is.
Misschien dat een boeren (familie)bedrijf er een leuk zakcentje aan over houdt wanneer ze veel kosten af kunnen schrijven op de koeien, en zelfvoorzienend zijn op de meeste vlakken... Of mensen die in de goedkope guldentijd gekocht hebben en daardoor nu een lage hypotheek hebben, Maar bij een nieuw (aangekocht of opgebouwd) bedrijf is het gewoon nodig om hoge stallingskosten te rekenen om überhaupt rond te komen met de vaste lasten...

In de randstad zijn de kosten voor grond ook nog veel hoger dan hier.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:21

scoxxx schreef:
Brabant kenmerkt zich inderdaad in de grote versnippering van landbouw-doeleinde-groepen.
Rest van NL is een heel stuk minder versnippert en zie je wat meer grote pensionstallen, m.n. randstad-utrecht... die gordel.
Maar dan nog, beetje "buitenland" in NL betaal je nog in aanschaf €500.000,-- voor 1 hectare + klein huisje erop, zonder paardenfaciliteiten. Hoe meer grond, hoe duurder. Enig idee wat hypotheek + aflossing kost voor een half miljoen?
€1200,-- per maand.... exclusief de kosten voor de rijbak, de tractor, de mestvoorziening, de stallen bouwen, hooi, gem. belastingen, stro, onderhoud, eigen eten, de auto, de essent-nuon-etc. - ehm... noem maar op.

Maar Scoxxx, ik vind toch dat je de nuance mist. Je kunt niet stellen dat iets in Nederland zoveel kost. Nederland is een klein land, maar in oost groningen of in Delft, in Vaals of in vrouwenpolder, de prijzen van onroerend goed zijn nauwelijks te vergelijken.
Daarnaast heb je blijkbaar ook niet nagedacht over het bestaan van verschillende hypotheekvormen en dat er dus verschil in de aflossingsbedragen zullen zijn.
Kortom je zegt maar wat....

Als het zo is dat je duidelijk wil maken dat je begrip hebt voor de hoge prijzen, dan kun je dat beter zeggen zonder voorbeelden er bij. Ik begrijp ook dat een persionhouder er van moet leven en dat iedereen zich richt op een bepaalde doelgroep. Maar dat doet er in deze discussie helemaal niet ter zake

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:26

ik ben het vooral eens met de laatste zin in de openings topic.
En ja mensen beseffen vaak niet wat het houden van een paard nu werkelijk voor kosten met zig mee brengt.
Vaak word er een impuls aankoop gedaan en word er niet na gedacht dat je er jaren aan vast zit en er hoge kosten bij kunnen komen kijken als er problemen zijn!

Vroeger was paardrijden een elite sport en alleen weg gelegd voor de rijke mensen die hun dier op een manege konden stallen. Tegenwoordig koopt iedereen maar raak niet na denkend over of ze het wel rond kunnen breien nu en in de toekomst. En ja, de dieren zijn weer de dupe!!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:33

rapido schreef:
Vroeger was paardrijden een elite sport en alleen weg gelegd voor de rijke mensen die hun dier op een manege konden stallen.

In deze omgeving (oosten van het land) waren het vroeger voornamelijk de boeren(kinderen) met eigen land die paardreden. Niks elitesport, allemaal boeren. Zo zijn hier in de jaren 60 de rijverenigingen ontstaan.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:36

papagroom schreef:
Lynn_Nikita schreef:
wouterpaard, onderhoud misschien niet, maar wel de grondprijzen
in de randstad betaal je ook meer voor een huis dan in het noorden, je betaald dus ook meer voor de grond waar de stallen en bak ed op liggen
Ook is het daar denk ik moeilijker om aan hooi en stro te komen, puur omdat er minder van is in die regio
veel weiland hebben de meeste stallen niet, dus het verbruik van hooi en stro ligt ook vele malen hoger dan op een stalling in bv Friesland, waar ze 10 uur per dag buiten staan bij een boer

onzin...agrarische grond kost een fractie van bouwgrond en is hier op de vette klei vanwege de opbrengst zelfs aan de hnoge kant....30000/ha

Stallen en bak liggen over het algemeen op het bouwblok, dus de bouwgrond... Op agrarische grond mag je niet bouwen.
Dat wij hier op een wei een bak aanleggen en er geen gedoe over krijgen is mazzel. Als bedrijfsmatige pensionstal moet je dat soort dingen netjes regelen met vergunningen etc.
Alle grond in de randstad is erg duur, zowel bouwgrond (vrijwel onbetaalbaar) als agrarische grond! schreeuwend te kort en dan wordt het ook nog regelmatig ingepikt (onteigend met net woord :P) door de overheden vanwege nieuwbouw- en uitbreidingsplannen...

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:41

Ik heb ook het vermoeden dat de mestafvoer hier in de Randstad een stuk hoger liggen dan in de buitengebieden. Hoe kleiner de stal, hoe meer je hier in de buurt betaalt omdat de kosten dan per paard bizar hoog worden door de mestafvoer. Wij hebben geen boeren in de omgeving die mest willen ontvangen, dus we moeten het laten ophalen door de grote mestbedrijven (oliebol group etc). Dat kost een vermogen.

En mensen buiten de randstad: ik wilde dat het bij ons ook zo goedkoop was. Onder de 240 per maand kom je hier niet aan een stalling.. Tenminste, niet eentje met een buitenbak erbij. Met binnenbak zit je al snel rond de 400 euro.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:41

Trennie schreef:
skyline schreef:
ik woon in almere ,
mijn paard staat tussen muiden en amsterdam in voor 165 euro all in ,
Dat vind ik best wel mee vallen in vergelijkenis wat andere mensen betalen :),
Zeker in deze regio

Vraagt niemand zich nu af waarom men op deze stal wel uit komt met deze prijs in wellicht de duurste regio van Nederland? :+

Zoveel mogelijkheden:

boerenbedrijf die paarden er (zwart) naast doen, of boerenbedrijf dat zich uit heeft laten kopen door overheid/gemeente/melkquata heeft verkocht/varkensrechten heeft verkocht, overgenomen familiebedrijf/erfenis
particulier met stal over die niet alle kosten en het werk doorrekent, maar gaat voor een zakcentje als bijdrage in de algemene kosten en er een gewone baan naast heeft
Hypotheekvrije stal :P

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:45

JoyceB aan jouw argumenten gaan inderdaad de meesten aan voorbij. Er wordt wel geroepen hebben de mensen wel inzicht in de kosten van stalling maar er wordt dan alleen naar de eigen portemonnee gekeken. Een pensionhouder die wat wil bieden heeft gewoon flink wat kosten.
De meeste mensen die hier opsommen hoe goedkoop ze staan hebben een stal met weinig faciliteiten. Als je je klanten ook nog wat wil bieden, goede bodems, molen, solarium, warm en koud water, goede bestrating en verlichting, veilige omheining, binnen en buiten zetten evt dekens en peeskappen wisselen dan lopen de kosten voor de pensionhouder gewoon enorm op.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:53

Ben het met joyceB eens, ook moetmen rekening houden met aan de hypotheek, gas water en licht en evt het inhuren van een loonwerker voor het land.

Nee het is echt geen vetpot een eigen pensionstal hebben, als je al de uren om gaat rekenen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:04

Dan is er nog niet eens gekeken naar de kosten van het afvoeren van de mest! Dat is tegenwoordig ook niet meer zo goedkoop!

Kirsten_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:42

Het vervelend is, ik krijg het gevoel dat je voor steeds meer geld minder krijgt..
Het is wel makkelijk te zeggen, je kunt ook met wat minder luxe doen. Maar zoals vorige jaar winter, in November begon het te regenen en daarna begon het te vriezen/sneeuwen en dan sta je zo 3 maanden stil met je paard.. Niet super fijn al zeg ik het zelf.

Het is gewoon jammer dat de markt momenteel zo stuk gaat..
Eerst de paardenhandel zelf, straks de stallen nog..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:47

Vienna2007 schreef:
Dat zijn eenmalige kosten die je maakt. Die zijn er vaak al snel uit, door middel van een hoge pension stalling prijs.

Ik stond op een stal waar ik 420 euro betaalde in de maand. Maar een beetje onderhoud kon er niet vanaf, maar twee dikke nieuwe auto's voor de deur wel.

Sorry, maar je hypotheek is niet een eenmalig iets... Dat is een enorme maandelijkse kostenpost.
Een de aanschaf van dingen moet je ook afbetalen met rente, of er eerst jaren voor sparen/reserveren...
€420,- per maand is veel geld, en dat zij er voor kiezen 2 dikke nieuwe auto's te rijden in plaats van onderhoud te plegen is natuurlijk niet fijn, en in mijn ogen ook bedrijfsmatig gezien niet verstandig (nieuwe auto's schrijven zo hard af dat de eerste 4 jaar bijna weggegooid geld is O:))
Maar onderschat de (meer)kosten van paarden aan huis houden niet.

Als ik geen paarden aan huis had gehad had ik:

geen 3ha land nodig gehad (aan huis is het meer waard dan die 25.000 euro per ha losse grond)
    En was mijn huis bijna de helft goedkoper geweest, met nog steeds een grote tuin en hadden we een kant en klaar nieuw huis gehad in plaats van moeten verbouwen :P
    geen dure gedraineerde buitenbak nodig gehad
    geen onderhoudsintensieve gedraineerde paddock nodig gehad
    geen dure verlichtingsmasten
    niet honderden m2 bestrating van erf en paddock
    geen nieuwe paardenstal hoeven te bouwen...
    Niet zoveel waterschapslasten
    Niet zoveel onderhoudskosten
    niet hoeven te omheinen
    nu hartstikke rijk geweest met paar keer per jaar luxe vakanties en nieuwe dure auto's op de oprit en dure merkkleding en nieuwe dure mobieltjes en andere gadgets omdat we niet zoveel hypotheekrente hoefden te betalen :P
    En heeeeeeeel veel vrije tijd om samen met man en kind allerlei leuke dingen te doen ;)

Als ik al die kosten die ik nu extra maak op een rijtje zet en op tel, kan ik daar makkelijk enkele tientallen jaren een paar paarden van in pension zetten... :P
En aangezien ik al in de 30 ben, was het dan wel tijd om er mee te stoppen of rustiger aan te doen ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:50

@kirstenD
Die rot maanden heb ik ook gehad met mijn paarden aan huis.
denk dat diegenen met binnenbak, de enigen waren die blij waren dat ze dat goed geregeld hadden en meer betaalden...
Wij kwamen echt iet met trailer en paard het erf af.

1 meevaller: ik was zwanger dus kon toch niet rijden...

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:52

Tja prijzen stijgen niet alleen van de stallingen maar ook huren en ook gewoon de simpele boodschappen??.

Waarom zoveel ophef over stallingsprijzen terwijl de meeste nog steeds vol staan of wachtlijsten hebben?.

Tja vind het niet gek dat de prijzen ieder jaar omhoog gaan ik weet niet wat de TS wil zeggen maar alles mag stijgen in prijzen maar een stalling met paard niet???.

joyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:58

Ik betaal per maand 255 euro, daarbij heb ik wel heel veel mogelijkheden.
Ik heb 1 grote grand prix buitenbak, met een super bodem waardoor je zomer en winter kunt blijven rijden.
- En een 30 x 60 buitenbak/losgooipaddock.
- Een grote binnenbak van 40 x 80
- Paarden staan in ruime stallen van 4x4
- Alle paarden worden elke dag van 9u tot 5u in groepen op de wei gezet.

Enz.