6,5 uur in paddock zonder water en hooi

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:39

mijn paard moest nuchter zijn voor bloed onderzoek en heeft vanaf gisterenavond 1930 geen voer meer gehad alleen het stro uit de box
vanmorgen om 7.30 de paddock in gegaan voordat de rest eten kreeg en de DA kwam om 10.40
dus heel lang geen eten,paard had er geen last van.

Veraaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 17:24

Memuska schreef:
Veraaa_ schreef:
Nou sorry hoor maar ik geef de staleigenaar groot gelijk dat hij 's nachts niet meer gaat voeren. Als je je paarden zelf thuis hebt staan doe je dat ook maar een week..

Dan ben ik vast een uitzondering... Paarden krijgen hier de eerste maal hooi/voer om 6u, en de laatste maal dat ik er langs ga is omstreeks middernacht/half één. Nou heb ik wel het geluk weinig slaap nodig te hebben maar goed, ik geef eerlijk toe dat het niet altijd met volle zin is (bv in de winter als er sneeuw ligt). Maar anders kan ik echt niet slapen...

En ik heb toevallig wel veel slaap nodig;) Mijn vader doet wel de hond daar 'bed' bij de paarden en regelmatig ligt er dan al eentje te slapen. Ik denk vind als je de paarden genoeg ruwvoer geeft en toegang krijgen tot water het nog niet zo'n probleem is. Zeker omdat ze ook met maatjes staan!

Veraaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 17:27

zwanepol schreef:
Ja en blijkbaar zijn er meer mensen die dus niet langer dan 1 week de dicipline kunnen opbrengen... :+

Ik doe dit al jaren zo en het gaat niet om 2 paarden maar om 14 paarden.
Als mijn vriend de hond uitlaat voor het slapen gaan, ga ik nog even bij mijn paarden kijken, een kwestie van 5 minuten, hoe moeilijk kan dat zijn....

Hoe lang ga jij dan weg als je naar een wedstrijd toe gaat?
Zelf neem je zeker ook geen eten mee of je haalt niets in de kantine?

Ik zou de disipline wel op kunnen brengen, ik rij namelijk elke dag, doe elke dag de stallen en me paarden staan er goed bij.
Als ze er nu ziek van werden oid, dan zou ik uiteraard nog een rondje maken savonds laat maar zo gaat het ook gewoon goed dus vind ik het gewoon niet nodig.
Ligt eraan hoeveel paarden er mee gaan, maar meestal van 10 tot 18.00 ongeveer.
Niet altijd eet ik, tenzij we het echt niet druk hebben.. Maar dat gaat gewoon niet altijd.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 18:02

mirgino schreef:
mijn paard moest nuchter zijn voor bloed onderzoek en heeft vanaf gisterenavond 1930 geen voer meer gehad alleen het stro uit de box
vanmorgen om 7.30 de paddock in gegaan voordat de rest eten kreeg en de DA kwam om 10.40
dus heel lang geen eten,paard had er geen last van.
Dus het paard heeft er geen last van en het is dus goed?

Het spijt me zeer en dat is niet enkel op jou bedoeld. ;) Maar ik snap echt niet dat mensen denken dat als het geen problemen geeft, dat het dan ok is... Een paard IS een graasdier, een continu eter, dat kun je toch niet ontkennen? Waarom zou het goed zijn dat ie zo lang zonder eten staat? Omdat het geen problemen geeft?

's Net hetzelfde als zeggen dat roken niet slecht is, 'want ik ben 80 en heb er niets aan overgehouden'...

Sorry, ik kan die redenatie niet volgen. :+ Ik kan begrijpen dat je geen mogelijkheid hebt, dat het er op jouw stal anders aan toe gaat, maar dat staat toch niet gelijk aan goed en gezond zijn? :?

Ikzelf werk overigens met een fijnmazig hooinet wat ik twee keer per dag vul... Elke ochtend en avond zit er nog een restje in. Ze hebben dus ruim voldoende, rusten tussendoor af en toe wat, maar dat duurt geen 6 uur... Ze hebben ook nog een stukje gras, gaan van het hooi, naar het gras, trekken een sprintje, gaan naar water, gaan naar gras, liggen even, gaan wat hooi eten, ...

denice

Re: 6,5 uur in paddock zonder water en hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 18:30

en ik had twee hooinetten gevuld op twee paarden, en na een uur hadden ze die leeg...wat doe ik verkeerd?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 20:39

denice schreef:
en ik had twee hooinetten gevuld op twee paarden, en na een uur hadden ze die leeg...wat doe ik verkeerd?

Teken dat ze honger hebben! ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 21:12

of de gaten waren te groot (maas van 5cm is groot zat, veel hooinetten hebben 10cm of groter), of je had ze niet voldoende gevuld ;)
Hoeveel kg zat er in?

Als ik de fijnmazige hooinetten voor de nacht vul zit er 4kg in voor mijn paard. Er past meer in overigens. Daar doet ze de hele nacht mee. Vaak zit er 's ochtends nog een restje in.
In het begin eten ze langere tijd achter elkaar tot ze zich voldaan voelen, daarna nemen ze pauze en eten ze af en toe een beetje.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 08:18

Het verschilt ook heel erg per paard. Ik heb er thuis 4 staan, een arabje, fjord, ijsco en een lusitano. De ijsco stopt NOOIT met eten, zelfs niet als hij tonnetje rond is en bijna geen stap meer kan verzetten, hij eet echt de hele dag door en ja, hij is 100% gezond, terwijl de rest een uurtje eet en vervolgens een uur niks staat te doen, of zelfs een halve dag niks doet.

Die ijsco staat dus in de zomer maar 1 uur op het gras, omdat hij zelfs daarvan al tonnetje rond wordt. De rest van de dag krijgt hij 2 plakken hooi en een pavo koek.

Het ligt dus ook heel erg aan je paard hoe snel/veel hij eet en nodig heeft. Snel eten hoeft niet persé te betekenen dat ze honger hebben.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 10:23

ijsco.... :? bedoel je hier een ijslander mee?

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 12:36

ja

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 13:59

Als een paard het niet gewend is om continu te eten en telkens in porties krijgt, zal hij in het begin als hij continu krijgt blijven eten tot hij voldaan is... Als ze weten dat er 'altijd voer' is, dan gaan ze vanzelf rustiger/trager eten. Bij mij betekende dat dat ik in het begin anderhalve-twee ba(a)l(en) (ik weet niet hoeveel kilo ze zijn, ze zijn iig niet die giga grote...) in mijn net propte en daar kwamen ze dan net een halve dag mee toe, in het begin nog niet eens... Nu is het twee baaltjes per dag, voor twee ponies (haflinger en fjinker) en er zit elke keer nog een restje in als ik kom. :)

Grote mazen hebben overigens geen zin zoals Joyce B al aangaf, dan trekken ze het er even lustig uit als zou het gewoon zo gegeven worden. De mazen van mijn net zijn bv. maar 3.5cm. Hebben ze fijn werk mee, ze worden er niet te dik mee, want ze krijgen er geen grote hoeveelheden uit per keer...

Shahazai: Ik ben het met je eens dat het per paard ook een beetje verschilt, er zijn echte vreetmachienen en daar zijn die fijnmazige netten goed voor. :j Een halve dag niets eten uit eigen beweging als er wel beschikbaar is, lijkt me sterk, maar er zullen altijd uitzonderingen zijn. :)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 14:06

funnyhorses schreef:
denice schreef:

Teken dat ze honger hebben! ;)

Dat lijkt me vrij onmogelijk na een nacht op het land, daarna biks en gelijk erachteraan het hooinet ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 09:51

Geen gras meer..

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 16:16

Dat kan. Ik ben nu erg mijn best aan het doen, ga later en kom vroeger, overdag gooi ik ze op het land zodat ze iig wat te knabbelen hebben. Daar gooi ik dan hooi ook bij. Ik heb twee fijnmazige hooinetten besteld, die komen morgen, en verder kan ik er weinig meer van maken..!

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 19:02

dat gebeurt hier ook :)

geen water, geen hooi, maar dan 6 uurtjes.
Tja, pony komt op stal maar denk maar niet dat hij water gaat drinken, de liksteen is veel belangrijker :')

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:30

bumper schreef:
dat gebeurt hier ook :)

geen water, geen hooi, maar dan 6 uurtjes.
Tja, pony komt op stal maar denk maar niet dat hij water gaat drinken, de liksteen is veel belangrijker :')

Tja als je niks te vreten krijgt dan wil je wel likken om de tekorten weer aan te vullen! ;(

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 12:12

van 6 uur geen voer krijg je geen tekorten aan vitaminen of mineralen mits je de rest van de dag wel voldoende binnen krijgt.
Van 6 uur zonder voer kun je wel honger krijgen en een gevoelige maag vanwege brandend maagzuur...

migomirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 13:55

Vie schreef:
Als een paard het niet gewend is om continu te eten en telkens in porties krijgt, zal hij in het begin als hij continu krijgt blijven eten tot hij voldaan is... Als ze weten dat er 'altijd voer' is, dan gaan ze vanzelf rustiger/trager eten. Bij mij betekende dat dat ik in het begin anderhalve-twee ba(a)l(en) (ik weet niet hoeveel kilo ze zijn, ze zijn iig niet die giga grote...) in mijn net propte en daar kwamen ze dan net een halve dag mee toe, in het begin nog niet eens... Nu is het twee baaltjes per dag, voor twee ponies (haflinger en fjinker) en er zit elke keer nog een restje in als ik kom. :)

:)

Mijn paarden krijgen echt genoeg. maar als ik ze continu te eten zet eten ze zich ook compleet rond. Paardje is al bevangen geweest. En op het land, hebben ze eerst hooi gehad eten ze ook alsof ze nooit te eten krijgen. En ze krijgen echt niet te weinig hooi! :D

Maw onbeperkt werk hier helaas niet, ook niet als ik het in hooinetten doe. Die hebben ze ook in mum van tijd leeg helaas |(

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 14:03

Dan voer je waarschijnlijk te rijk voer!

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 14:17

Als ze met hooinet nog snel eten, heb je toch echt té grote mazen... :) Die van mij krijgen er geen hele plukken uit. Ik heb mazen van 3.5cm. Als ik een net met grotere mazen neem, is het ook zo op. :j

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 15:23

nou, de paarden hier hebben het voordroog nu wel weer gezien ;)
Ze krijgen afgewogen 12 tot maximaal 16kg voordroog voor 2 grote pony's en een paard voor de nacht (maar net hoe vol de netten zijn) en dat geef ik ze nu tussen 21.30 en 23:00 en dan hebben ze rond 9 uur 's ochtends de netten nog niet helemaal leeg. Alles bij elkaar hebben ze de laatste dagen een vol net over. Soms meer.
Dan voer ik 's ochtends weer wat erbij (vers uit de kruiwagen is het lekkerst geloof ik O:)) met ook 1 plak hooi ertussendoor, en dan gaan ze rond 11 uur op de wei tot 16/17 uur, waarna ze dus de restjes van die ochtend nog op kunnen eten...
Ze hebben hier dus echt onbeperkt aan op het moment. Denk dat ze nu ongeveer 16 tot 20kg voordroog krijgen per dag en dus die 5 a 6 uren weidegang (er staat hier voldoende gras).

Zou toch echt een keertje wegen hoeveel voer ze krijgen als die zo hongerig blijven dat ze alles achterelkaar opeten en zo snel hun fijnmazige net leeg hebben...

Als er op het land bijna niets meer te eten staat moeten ze dat natuurlijk wel in kunnen halen.
Meten is weten zeggen ze altijd. In dit geval dus wegen!

pennyputs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 15:40

Als een paardje vrij rondloopt eet het ook de hele dag door........ lijkt me daarom logisch dat er de hele dag wat te knabbelen moet zijn om het dier zo gezond mogelijk te houden. Dus meerdere malen per dag voer neerzetten ( niet teveel anders vreten ze alles in een keer op)
En natuurlijk gaat dit ook verveling tegen...
Belangrijk: Water moet altijd schoon en voldoende beschikbaar zijn, een paardje drinkt aardig wat liters per dag.

Het wordt dan nat in de paddock?? ....... als jdie boer zich daar aan stoort kan hij beter geen paarden stallen.....
Het voer te duur..??? daar betaal je hem toch elke maand een x bedrag voor??
En anders koop je zelf een baal en voer je daar van. De paddock ruim de elke avond even op ( los hooi weg) anders wordt het idd wel een zootje op den duur.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 20:24

hallo,

Helaas geen magen kunnen bekijken, het was echt veel te druk vandaag.
Ik doe volgende week weer een poging voor jullie :)

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 09:46

marnavik schreef:
Als een paardje vrij rondloopt eet het ook de hele dag door........ lijkt me daarom logisch dat er de hele dag wat te knabbelen moet zijn om het dier zo gezond mogelijk te houden. Dus meerdere malen per dag voer neerzetten ( niet teveel anders vreten ze alles in een keer op)
En natuurlijk gaat dit ook verveling tegen...
Belangrijk: Water moet altijd schoon en voldoende beschikbaar zijn, een paardje drinkt aardig wat liters per dag.

Het wordt dan nat in de paddock?? ....... als jdie boer zich daar aan stoort kan hij beter geen paarden stallen.....
Het voer te duur..??? daar betaal je hem toch elke maand een x bedrag voor??
En anders koop je zelf een baal en voer je daar van. De paddock ruim de elke avond even op ( los hooi weg) anders wordt het idd wel een zootje op den duur.

Ik ben inmiddels al verhuist ;). Dat leek mij de beste optie. Daarnaast stond hij nl de rest van de dag op een redelijk kleine stal en ik heb mijn paard liever in een uitloopstal. Hij stond de hele avond rondjes te draaien en begon te bijten omdat iedereen om hem heen steeds krachtvoer kreeg (je moest zelf voeren, dus iedereen voerde op een andere tijd) en hij waarschijnlijk af en toe wat toegestopt kreeg.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 12:54

Wees blij dat je daar weg bent.
:)