Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Memuska schreef:Veraaa_ schreef:Nou sorry hoor maar ik geef de staleigenaar groot gelijk dat hij 's nachts niet meer gaat voeren. Als je je paarden zelf thuis hebt staan doe je dat ook maar een week..
Dan ben ik vast een uitzondering... Paarden krijgen hier de eerste maal hooi/voer om 6u, en de laatste maal dat ik er langs ga is omstreeks middernacht/half één. Nou heb ik wel het geluk weinig slaap nodig te hebben maar goed, ik geef eerlijk toe dat het niet altijd met volle zin is (bv in de winter als er sneeuw ligt). Maar anders kan ik echt niet slapen...
zwanepol schreef:Ja en blijkbaar zijn er meer mensen die dus niet langer dan 1 week de dicipline kunnen opbrengen...![]()
Ik doe dit al jaren zo en het gaat niet om 2 paarden maar om 14 paarden.
Als mijn vriend de hond uitlaat voor het slapen gaan, ga ik nog even bij mijn paarden kijken, een kwestie van 5 minuten, hoe moeilijk kan dat zijn....
Hoe lang ga jij dan weg als je naar een wedstrijd toe gaat?
Zelf neem je zeker ook geen eten mee of je haalt niets in de kantine?
mirgino schreef:Dus het paard heeft er geen last van en het is dus goed?mijn paard moest nuchter zijn voor bloed onderzoek en heeft vanaf gisterenavond 1930 geen voer meer gehad alleen het stro uit de box
vanmorgen om 7.30 de paddock in gegaan voordat de rest eten kreeg en de DA kwam om 10.40
dus heel lang geen eten,paard had er geen last van.
Maar ik snap echt niet dat mensen denken dat als het geen problemen geeft, dat het dan ok is... Een paard IS een graasdier, een continu eter, dat kun je toch niet ontkennen? Waarom zou het goed zijn dat ie zo lang zonder eten staat? Omdat het geen problemen geeft?
Ik kan begrijpen dat je geen mogelijkheid hebt, dat het er op jouw stal anders aan toe gaat, maar dat staat toch niet gelijk aan goed en gezond zijn? 

Een halve dag niets eten uit eigen beweging als er wel beschikbaar is, lijkt me sterk, maar er zullen altijd uitzonderingen zijn.
Vie schreef:Als een paard het niet gewend is om continu te eten en telkens in porties krijgt, zal hij in het begin als hij continu krijgt blijven eten tot hij voldaan is... Als ze weten dat er 'altijd voer' is, dan gaan ze vanzelf rustiger/trager eten. Bij mij betekende dat dat ik in het begin anderhalve-twee ba(a)l(en) (ik weet niet hoeveel kilo ze zijn, ze zijn iig niet die giga grote...) in mijn net propte en daar kwamen ze dan net een halve dag mee toe, in het begin nog niet eens... Nu is het twee baaltjes per dag, voor twee ponies (haflinger en fjinker) en er zit elke keer nog een restje in als ik kom.
Die van mij krijgen er geen hele plukken uit. Ik heb mazen van 3.5cm. Als ik een net met grotere mazen neem, is het ook zo op.

) met ook 1 plak hooi ertussendoor, en dan gaan ze rond 11 uur op de wei tot 16/17 uur, waarna ze dus de restjes van die ochtend nog op kunnen eten...
marnavik schreef:Als een paardje vrij rondloopt eet het ook de hele dag door........ lijkt me daarom logisch dat er de hele dag wat te knabbelen moet zijn om het dier zo gezond mogelijk te houden. Dus meerdere malen per dag voer neerzetten ( niet teveel anders vreten ze alles in een keer op)
En natuurlijk gaat dit ook verveling tegen...
Belangrijk: Water moet altijd schoon en voldoende beschikbaar zijn, een paardje drinkt aardig wat liters per dag.
Het wordt dan nat in de paddock?? ....... als jdie boer zich daar aan stoort kan hij beter geen paarden stallen.....
Het voer te duur..??? daar betaal je hem toch elke maand een x bedrag voor??
En anders koop je zelf een baal en voer je daar van. De paddock ruim de elke avond even op ( los hooi weg) anders wordt het idd wel een zootje op den duur.
. Dat leek mij de beste optie. Daarnaast stond hij nl de rest van de dag op een redelijk kleine stal en ik heb mijn paard liever in een uitloopstal. Hij stond de hele avond rondjes te draaien en begon te bijten omdat iedereen om hem heen steeds krachtvoer kreeg (je moest zelf voeren, dus iedereen voerde op een andere tijd) en hij waarschijnlijk af en toe wat toegestopt kreeg.