paard op 1000 m²?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 09:41

ElCamino schreef:
tja....en dan noemen we niet eens de pensionpaarden op "luxe" stallen met de beste accomodaties...VOOR DE BAASJES JA!!!!!, lekker in de molen ( dan hoef je niet te rijden) gooi hem op vrijdag maar los voor €8.00 ( dan heeft hij vrij, hij werkt zóóó hard) en verder "lekker " 23 uur op stal, op zaagsel, anders wordt hij te dik....met een piepklein plukje kuil....anders wordt hij ms ziek.....
Nou, dan liever de TS die ze dan bij huis heeft maar waar ze meer paard kunnen zijn !

Waarom zou je altijd van het een uiterste naar het ander gaan?
Er zijn genoeg plekken waar je die tussen weg met gemak vind maar nee er zijn altijd paarden die het slechter hebben.
Ja omdat mijn paard de hemel op aarde heeft zou het goedmaken dat ik ze 1x in maand helemaal in elkaar mep want ze heeft het zoveel beter dan de paarden die wekelijks geslagen worden en 23 uur op stal staan. Ja tuurlijk.

ElCamino

Re: paard op 1000 m²?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 10:36

tigra: dit slaat de plank volledig mis ! Het gaat mij erom dat iedereen over de TS walst die haar best doet wat ruimte te maken voor haar paarden en dat die het dus nog altijd beter hebben dan wat ik omschreef..... ik praat helemaal niet over in elkaar meppen.....en hemel op aarde.....

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 10:42

ElCamino schreef:
tigra: dit slaat de plank volledig mis ! Het gaat mij erom dat iedereen over de TS walst die haar best doet wat ruimte te maken voor haar paarden en dat die het dus nog altijd beter hebben dan wat ik omschreef..... ik praat helemaal niet over in elkaar meppen.....en hemel op aarde.....

Vind je ik vind de argumenten "beter als 23/7 op een pensionstal met alle luxe voor de ruiter" anders helemaal nergens over gaan.
Het feit dat je wil goedpraten en het doen lijken dat het slechter kan is niet echt een geweldig argument waarom het wel goed is.
Er zijn zoveel paarden die het slechter hebben maakt dat iets waar het iets beter is dan meteen acceptabel?

Het voorbeeld over het meppen is precies wat jij ook doet alleen dan beter dat ze op een paar vierkante meter staan dan 23/7 op stal. Net of dat de enige optie zijn die bestaan.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 17-09-10 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

funnyteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 10:53

Waarom moet er als tegen argument altijd iets aangehaald worden wat slechter is dan de situatie waar het onderwerp over gaat. Dat is een verkapte vorm van goed praten wat krom is.
Een paard hou je niet op 1000 m2. Een fatsoenlijk baasje houdt zijn paard ook geen 23 uur in een stal.
En ja in mijn ogen zijn er dus ook veel onfatsoenlijke baasjes. Die kiezen namelijk niet voor het paard maar voor hun eigen gemak en vertier. Dat mag niet hardop uit gesproken worden, maar dat doe ik toch. Elk paard hoort minstens een dagdeel op een fatsoenlijk stuk buiten te kunnen staan.
Waar ze ook de benen kunnen strekken zonder vast te zuigen in de modder of niet kunnen rennen omdat het te klein is.
Kun je dat een paard niet bieden, zoek een andere hobby. Zoals zoveel mensen wensen en dromen hebben, maar het ook niet uitvoeren omdat het eigenlijk niet haalbaar is.
Ik heb altijd de vraag waarom het met paarden houden altijd maar wel haalbaar moet zijn? Zijn wij ruiters zulk egoïstisch volkje?

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 11:02

Ik heb niet alle bldz gelezen,maar mijn mening is dat ik liever mijn paard houd op 1000m2 met inloopstal en vriendje dan dat hij op een pensionstal staat in een box met tralies voor zijn neus....en er dagelijks een uurtje uitkomt {vaak niet eens in de buitenlucht}

Maar ik snap dondersgoed dat dat niet voor iedereen is weggelegd,maar als je de keuze zou kunnen maken tja dan koos ik voor de padock met schuilstal en een paar uurtjes grazen per dag.

{btw ik houd ze ook zo in mijn achtertuin s'winters :o ,cheqk mijn profiel,zomers kunnen we gelukkig beschikken over enkele hectare's weiland}

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 11:14

Ik heb het al eerder gezegd, maar gras is niet heilig. Je moet echt veel grond hebben en het goed onderhouden. Gewoon gras is niet voldoende voedzaam, dus moet je wel bijvoeren. Als het niet veel is, gan ze er in de winter vanaf.
Ik wil liever het hele jaar door zelfde kwaliteit ruwvoer wat gewoon beter is.
En aan huis is niet heilig, maar vind maar eens de perfecte pensionstalling. Ik ken ze niet..........
Ideaal is in ieder geval 's ochtends ruwvoer en daarna evt hardvoer. Lekker buiten en bij slecht weer of heet weer schuilmogelijkheden. Op grote weides in brandende zon hoeft van mij ook niet. Ik heb zo goed als zwarte pony's en die heb ik een paar keer overdag binnen gehouden. denk je dat ze dan einde van de dag tegen het ritme van stal in naar buiten worden gezet?
net als dat ze naar binnen komen en in vrij donkere stallen staan. Beter is als zon onder gaat en met verlichting voor ons, zodat w geen dikke wintervachten krijgen.
En gehele dag meerdere porties ruwvoer en meerdere en kleine porties hardvoer.
je mag op de gemiddelde stal blij zijn als ze 2x hooi/kuil krijgen. Soms krijgen ze 2 of 3x hardvoer en dan wat de pot schaft.

Nee, ideaal is als je een beetje verstand heb van paarden om ze thuis te hebben en de paarden lekker buiten te hebben met de keus om te schuilen in combinatie met goed ruwvoer.

Voor beginnende paardeneigenaren is een stal of manege vaak best fijn om wat meer begeleiding te krijgen, ook al gaat het ten koste van dingen.

En wat wordt aangehaald staat er buiten. Paarden worden sowieso wel slecht gereden of ze nou wel of niet buiten staan. Dat paarden fris zijn en men gaat trekken kan best en is zonde, maar is verder niet afhankelijk van hoe de paarden staan. WEL van goede begeleiding. En dat zie je aan de vele topics op bokt gewoon dat er veel mis gaat.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:09

Wel jammer dat alles wat je "als voorbeeld" noemt meteen weer uit zijn verband wordt getrokken....typerend weer...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:26

ElCamino schreef:
Wel jammer dat alles wat je "als voorbeeld" noemt meteen weer uit zijn verband wordt getrokken....typerend weer...

Ik vond het anders vrij typerend wat jij deed altijd maar weet iets aanhalen dat het slechter kan. Wat ik hier in dit topic zoveel lees.
De luxe accomodatie is zogezegd voor de ruiter? Ja maar dat je kosten wat het kost paarden aan huis wil hebben dat is niet voor de ruiter?
Ik zie het verschil niet de ene wil inderdaad alle luxe voor zich zelf en kijkt niet naar een paard keur ik zeker niet goed. Maar omdat je perse een paar vierkante meter aan huis heb moeten je paarden zich daar maar in aanpassen omdat je als ruiter zijnde perse aanhuis wil hebben. Ik vind daar niets beters aan hoor.
Dat jij er geen problemen mee hebt is prima hoor maar kom dan niet met een raar argument dat je het liever ziet dan 23/7 op stal zeker gezien er dus veel meer keus is dan de 2 die je noemt.
Het is helemaal geen of of situatie en dat is waar het omgaat.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:38

Maar in bepaalde gevallen heb je toch geen keuze?
stel dat je aan de randstad woont, en je kunt kiezen tussen je paard op 1000 m² aan huis, met eigen bepaling van beloop, voer etc, of op een gemiddelde manege, dan kiest iedereen toch om zijn paard aan huis te houden?
en de realiteit is gewoon dat de meeste mensen in die situatie zitten, als iedereen zijn paard moet wegdoen omdat ze maar tussen die twee dingen kan kiezen, dan zouden er niet veel boktleden meer overschieten, en zouden de slachthuizen voller zijn dacht ik.

en daarbij, TS vraagt of het mogelijk is om je paarden op 1000 m² te houden, zonder dat ze daarbij ongelukkig worden, denk dat ts ondertussen wel al weet dat het inderdaad mogelijk is, mits de juiste indeling, en dat het naast die indeling fijn is voor het paard als die regelmatig eens meekan naar het bos of de zee om zijn benen deftig te strekken, en in de zomermaanden op een grotere weide kan, al dan niet gehuurd...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:50

Duhelo schreef:
Maar in bepaalde gevallen heb je toch geen keuze?
stel dat je aan de randstad woont, en je kunt kiezen tussen je paard op 1000 m² aan huis, met eigen bepaling van beloop, voer etc, of op een gemiddelde manege, dan kiest iedereen toch om zijn paard aan huis te houden?
en de realiteit is gewoon dat de meeste mensen in die situatie zitten, als iedereen zijn paard moet wegdoen omdat ze maar tussen die twee dingen kan kiezen, dan zouden er niet veel boktleden meer overschieten, en zouden de slachthuizen voller zijn dacht ik.

en daarbij, TS vraagt of het mogelijk is om je paarden op 1000 m² te houden, zonder dat ze daarbij ongelukkig worden, denk dat ts ondertussen wel al weet dat het inderdaad mogelijk is, mits de juiste indeling, en dat het naast die indeling fijn is voor het paard als die regelmatig eens meekan naar het bos of de zee om zijn benen deftig te strekken, en in de zomermaanden op een grotere weide kan, al dan niet gehuurd...

Ik vind dat je altijd de keuze hebt uit meerdere dingen maarja dan is de reistijd natuurlijk weet te lang of het is te duur. Tja zo kunnen we er natuurlijk altijd aan uit. Heb al de meest rare dingen voorbij zien komen(niet op bokt) waarom mensen niet opzoek gaan naar iets beters.
Als ik voor zo'n keuze zou staan? Dan weet ik het wel ja. Dat is of het paard verder weg stallen waar wel keuze is uit meerdere stallingen of ja heel drastisch het paard verkopen naar iemand die mijn paard kan bieden wat ik niet kan.

Daarbij mogelijk vast wel op een bakje van 10x10 is het ook mogelijk. Daar zijn dus wel degelijk de meningen erg over verdeeld ik ben zeker niet overtuigd dat paarden gelukkig kunnen zijn op 1000m2. Om zoveel redenen. Maar je geeft een paard geen keus dus zullen ze het er wel mee moeten doen. Dat kun je als gelukkig om schrijven en laten we eerlijk dat zullen we nooit weten tenzij paarden wonderbaarlijk ineens gaan praten. Daarbij is een paard dat onder het zadel of voor de kar de benen kan strekken iets totaal anders omdat de paard daar zelf geen controle over heeft dus ook geen vrijheid ik vind dat toch een heel wezelijk verschil.
Ik had mijn mening al heel wat pagina's terug verteld prima voor het overwinteren maar dan moet je echt wel in de zomer beschikken over een ruimere plaats. Weet niet of de TS daar al duidelijkheid over had gegeven gezien ik het niet kan bijhouden met lezen.

Daarbij heb je het over de juiste indeling je bedoelt paddock paradise achtig iets?
Vind dat zeker niet ideaal als je maar beperkte ruimte hebt. Eerlijk gezegt vind ik als je zoiets wil doen toch veel ruimte moet hebben.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 17-09-10 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:52

@duhelo , eens ,helemaal eens. iedereen weet dat het mooiste is je paard op een oneindig glooiende wei met natuurlijke schuilmogelijkheden te hebben . en eens ,je moet er wat voor over hebben om je paard een leven te bieden waar het gelukkig is en paard kan zijn. maar als daar de keus ligt tussen een paard aan huis op een beperkte ruimte maar met eigen keus voor voer en buiten en intensief contact met je paard , of voor de grote wei en uren reistijd in de week geen\minder overzicht op de zorg en voerschema dan wist ik het ook wel [en weet ik het ook wel] ik heb ze thuis op een beperkte ruimte, maar ik voer hoe ik wil ,paarden komen veel meer buiten en ik heb door de hele dag zicht op ze te hebben een goed beeld van ze. de dierenarts komt hier alleen nog voor de enting ---effe afkloppen---het is een enorme job erbij onderhoud,reparaties inkoop hooi stro regelen mestafvoer, dus voor het eigen gemak en luiheid je paard dicht bij huis stallen is het ook niet hoor ;) het is een manier van leven geworden en een ideaal. dus ts , mijn advies is lekker doen . er zullen altijd mensen blijven roepen dat het niet goed is en dat een paard op minimaal zoveel ruimte hoort . mijn vraag is dan ? hoe zouden zij dat doen als ze in dezelfde positie als de ts komen? gaan ze dan elke dag een uur heen in de auto en een uur terug om het paard toch de ruimte te gunnen of gaan ze toch voor de optie voor het paard dichterbij en op kleiner oppervlak? nu zullen ze roepen optie een..maar ik heb er al meer de mening zien bijstellen als de situatie daar is :Y)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:55

knollentuin schreef:
mijn vraag is dan ? hoe zouden zij dat doen als ze in dezelfde positie als de ts komen? gaan ze dan elke dag een uur heen in de auto en een uur terug om het paard toch de ruimte te gunnen of gaan ze toch voor de optie voor het paard dichterbij en op kleiner oppervlak? nu zullen ze roepen optie een..maar ik heb er al meer de mening zien bijstellen als de situatie daar is :Y)

Waarom zou het nodig zijn om je paard elke dag te bezoeken als ze lekker elke dag de vrijheid hebben om te doen wat ze willen voldoende beweging krijgen. Dan kun je best redden met 2/3 keer per week je paard te zoeken want dan komen ze niets te kort.
Een paar treurt er niet om hoor als je niet elke dag komt.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:59

En waarom heb je een paard? Toch voor je zelf? Niet omdat dat paard het zo fijn vindt... :)

Ik heb het topic verder door gelezen en wil even laten weten hoe mijn situatie zit.

Toen ik mijn shet nog had (en mijn haf) stonden die ook samen op 1000m². Het lukte nét. Ik had een paddock van 10*15m en dan twee weitjes waar ze 's zomers enkel overdag op stonden. Verder kregen ze onbeperkt ruwvoer.

Nu heb ik er een tinker kruising bij en werd het me te krap. Dus ik huur nu nog 1000m² bij en dit is naar mijn idee prima te doen... Ze hebben nog steeds die paddock en nu dan twee grote weides. Genoeg te eten, ze hebben er eigenlijk de hele zomer dag en nacht op gestaan + ruwvoer en nu staan ze er enkel nog overdag op. Heb de weides even laten rusten en heb nog steeds gras!

Ik ga even foto's zoeken ter illustratie. :)

Edit:
Dit is mijn stukje grond:
Afbeelding

Die twee stipjes zijn de paarden. Ze hebben echt ruimte genoeg om een sprintje te trekken en dus ook voldoende te eten (mits bijvoeren).

De mesthoop en stal staan natuurlijk wel op een stukkie apart (de stal is een 5*10ofzo?).
Laatst bijgewerkt door Vie op 17-09-10 13:06, in het totaal 2 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 13:00

@ tigra ,ja en daar ben ik het dan weer niet mee eens, maar ja ik doe aan wedstrijden en rij op hoger niveau ,dus ben ik niet klaar met 3 x op bezoek bij mijn paard . en 2-3 keer naar je paard vind ik dus zowiezo not -done je hoort elke dag je paard te checken op wondjes ,de omheining ok? water en ga maar door .
daarnaast als je maar 3x per week aan je paard toekomt hoef je er niet aan te denken om m aan je huis te zetten want dan ben je veeeel meer tijd kwijt

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 13:02

Ik heb zelf meerdere soorten stallen gehad,

Ja, ik heb zelf op de pensionstal gestaan waar ik over praat en mijn paard wist niet beter dan dat hij op stal stond en er alleen uitkwam als ik ging rijden.

Daarna ben ik bij een boer gaan staan waar hij overdag een aantal uur in de paddock kon en verder op stal. Hij ging daar niet in de wei.

Nu staan ze aan huis, op een terrein met 2 stallen , een rijbaan en weiland. Veel extra werk maar ben er blij mee en is zeker niet makkelijker voor de ruiter.

Nogmaals het is niet mijn bedoeling om alleen te laten zien wat slechter is, dat is nooit de intentie geweest, ik vond alleen maar dat de TS haar best doet en dat ze in elk geval probeert haar paarden meer ruimte te geven.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 13:06

knollentuin schreef:
@ tigra ,ja en daar ben ik het dan weer niet mee eens, maar ja ik doe aan wedstrijden en rij op hoger niveau ,dus ben ik niet klaar met 3 x op bezoek bij mijn paard . en 2-3 keer naar je paard vind ik dus zowiezo not -done je hoort elke dag je paard te checken op wondjes ,de omheining ok? water en ga maar door .
daarnaast als je maar 3x per week aan je paard toekomt hoef je er niet aan te denken om m aan je huis te zetten want dan ben je veeeel meer tijd kwijt

Ik wil niet eens paarden aan huis.(nouja we hebben 2 shetten thuis maar tel ik niet mee) Gehad maar werkt voor mij zoiezo niet. Ik zie veel meer voordelen in een particuliere stal. En ja daar kom ik dagelijks maar wat ik zei keuze uit weinig ruimte of alleen stal zou voor mij simpel zijn ook als ik persoonlijk minder kan komen. Daar lijdt het paard niet onder.
En ja ik kies voor een paard die zou het echt niet erg vinden om in een natuur gebied rond te huppelen met andere paarden.
Maar daar in tegen vind ik het wel belangrijk dat ik mijn paard het minimale geef wat een paard nodig heeft in mijn ogen dus!

Al met al verschillende meningen prima maar ga niet smijten met het kan slechter. Want dat weten we ondertussen wel.
Ik zou er niet voor kiezen. Een ander wel prima zolang het mijn paard niet betreft.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 13:07

Tigra_ schreef:
Waarom zou het nodig zijn om je paard elke dag te bezoeken als ze lekker elke dag de vrijheid hebben om te doen wat ze willen voldoende beweging krijgen. Dan kun je best redden met 2/3 keer per week je paard te zoeken want dan komen ze niets te kort.
Een paar treurt er niet om hoor als je niet elke dag komt.
Er zijn mensen die een paard hebben om er op te rijden en niet alleen maar om in een wei te deponeren en af en toe naar te gaan kijken! Dan kun je nog beter géén paard nemen want laten we eerlijk zijn dat als je een paard goed wil verzorgen dit ook een smak geld kost en in goede verzorging versta ik niet alleen maar op een wei zetten en even koekeloeren als ik zin/tijd heb want in mijn ogen is dat geen goede verzorging!

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 13:09

Mijn paarden (2 grote ponie's) krijgen het minimale wat nodig is en ze staan dus op 2000m². Met shet en pony lukte het nét op 1000m². Ze hebben frisse lucht, staan samen, kunnen lopen, rennen, scharrelen, vreten, schuilen... Wat hebben ze nog meer nodig?

Oké, groter is altijd leuker, maar hier kunnen ze dus ook prima hun ei op kwijt i.m.o.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 13:11

Vie schreef:
Mijn paarden (2 grote ponie's) krijgen het minimale wat nodig is en ze staan dus op 2000m². Met shet en pony lukte het nét op 1000m². Ze hebben frisse lucht, staan samen, kunnen lopen, rennen, scharrelen, vreten, schuilen... Wat hebben ze nog meer nodig?

Oké, groter is altijd leuker, maar hier kunnen ze dus ook prima hun ei op kwijt i.m.o.

Dat is dus het punt jij vind dat het minimale een ander vind dat niet acceptabel.

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 13:20

Ik wil hier toch ook effe reageren !
Mijn mening : ik zou het niet doen, ik heb natuurlijk makkelijk praten, heb bijna 2Ha weide, droge weide met schuilhokken en paddocks en stallen. En ben het eigenlijk volledig met 'Bulck' eens, als je de ruimte niet hebt, niet aan beginnen, hoewel ik absoluut niet het bijna alle dagen minstens 20 à 23u binnen staan op pensionstal goedkeur, met geeneens weidegang in de meeste gevallen, en al helemaal bijna niet in de winter.
Dus mijn bescheiden mening, als je de ruimte niet hebt, hoe erg het ook is, hou dan geen paarden ....tot....je de ruimte wel (weer ?) hebt !

Er is een gezegde waar alle waarheid eigenlijk inzit : die meisten Pferde stehen sich kaput !'

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 13:20

Omdat een paard geen loop-scharrel-vreet-kudde-dier is? :+
Ik snap nl. niet zo goed wat er niet acceptabel zou zijn aan wat ik mijn paarden bied... Of wat een ander er niet acceptabel aan zou vinden. Ik leer graag bij. ;) Ik bied ze alles wat ze van nature nodig hebben, alleen zijn het geen kilometers uitgestrekte velden met bossen, beekjes (hoewel dat beekje is wel geïntegreerd...), maar een beperkte ruimte (zoals alle paarden hier zijn beperkt door draadjes).

Ik ben van mening dat je een paard echt wel wat kan bieden, ook op een klein stukje grond. Je moet het alleen handig weten in te delen en er handig mee om gaan.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 13:23

dus ulysse1 als jij je 2 ha kwijt raakt en een kleiner stuk overhoudt stop jij met je paarden op eigen terrein en ga je een plek zoeken waar ze die ruimte wel hebben ook al moet je daar een uur voor in de auto -heen en terug? en laat je dan de zorg aan een ander? of stop je dan helemaal met het hebben van paarden?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 13:28

Vie schreef:
Ik snap nl. niet zo goed wat er niet acceptabel zou zijn aan wat ik mijn paarden bied... Of wat een ander er niet acceptabel aan zou vinden. Ik leer graag bij. ;) Ik bied ze alles wat ze van nature nodig hebben, alleen zijn het geen kilometers uitgestrekte velden met bossen, beekjes (hoewel dat beekje is wel geïntegreerd...), maar een beperkte ruimte (zoals alle paarden hier zijn beperkt door draadjes).

Ik ben van mening dat je een paard echt wel wat kan bieden, ook op een klein stukje grond. Je moet het alleen handig weten in te delen en er handig mee om gaan.

Tja ik zou persoonlijk niet weten hoe je 1000m2 handig in kan delen. Je hebt de ruimte die simpel gezegd 40 bij 25 is. Zo'n 5 meter breder dan een normale rijbak. Dan kun je met een beetje pech geen rechthoekig stuk hebben en schuin of op wat voor manier dan ook. Dan kun je ze of de gehele ruimte geven. Deels zand, deels aangestraat en de rest weide houden. Veel meer kan ik er persoonlijk niet van maken. Hoe meer je met paadjes gaat werken hoe minder ruimte je over houdt.
Maar ben benieuwd wat voor indelingen je daar allemaal van zou kunnen maken. Ik zie er eerlijk gezegd gewoon weg niet maar ik sta open voor een leuke indeling misschien wat voor de shets hier.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 13:31

alsof het OF/OF is; je kan toch best een weide bij zoeken ook die misschien iets verder van huis is. dan breng je ze toch gewoon in het weideseizoen naar daar? is het nu zo'n ramp dat je wat verder moet rijden? als het daar al op aan komt, doe dan die knol maar weg zou ik denken. in de zomer heb je toch al minder werk bij de paarden als ze grazen. ff kijken of ze in orde zijn, drinken bijvullen en klaar als je wilt.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 13:34

Tigra_ schreef:
Vie schreef:

Tja ik zou persoonlijk niet weten hoe je 1000m2 handig in kan delen. Je hebt de ruimte die simpel gezegd 40 bij 25 is. Zo'n 5 meter breder dan een normale rijbak. Dan kun je met een beetje pech geen rechthoekig stuk hebben en schuin of op wat voor manier dan ook. Dan kun je ze of de gehele ruimte geven. Deels zand, deels aangestraat en de rest weide houden. Veel meer kan ik er persoonlijk niet van maken. Hoe meer je met paadjes gaat werken hoe minder ruimte je over houdt.
Maar ben benieuwd wat voor indelingen je daar allemaal van zou kunnen maken. Ik zie er eerlijk gezegd gewoon weg niet maar ik sta open voor een leuke indeling misschien wat voor de shets hier.

mijn paddock is al 1000m² en ik ziet met de beste wil van de wereld niet hoe ik daar nog een stukje weide zou van moeten afspannen? 10a is in mijn ogen toch echt maar gewoon een zandpaddock en eventueel een verharde uitloop... meer past gewoon niet!
maar nochmaals, als die paddock al heel de winter droog is en ze kunnen daar lekker rondrennen, is dat voor de winter zeker beter dan wat veel andere paarden krijgen (en je kan ze ook moeilijk heel je weide laten omploegen he), maar voor een heel jaar door, zou ik het behoorlijk saai vinden...