Wie heeft er al nieuw hooi/kuil gekocht? dit jaar schaars!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Question

Re: Wie heeft er al nieuw hooi/kuil gekocht? dit jaar schaars!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 09:11

Hier in het zuiden heb ik helaas wel last van prijsverhoging, eerst was het een kwartje per baal, maar nu wordt het meer dan een euro per baal.
Flink balen.. (haha leuke woordspeling :+ )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 09:15

Nou mijn landje is nog niet eens bijgekomen van de eerste keer hooien. Ondanks de 2e forse buien ligt het er nog kaal en geel bij, met hier en daar een plukje gras.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 09:35

Maar dat is het ook. De 1e snee is bij velen te langzaam gegroeid en dat is merkbaar aan de kwaliteit, ik had altijd van dat grove dikke stekelige hooi, nu is het net of het jong gras is geweest, dun en piekerig.

De 2e snee gaat al met kunstmest en daarna drijfmest, varkensmest, heb ik gezien en dat wil ik absoluut niet hebben. Dus ik moet zoveel mogelijk hooi en daarna rollen gaan halen om toch nog die 1e snee te hebben en dat was niet veel. Zijn hooi is al bijna weg, natuurlijk heeft hij bestellingen, een hele platte wagen vol en dan enkelen, maar dat is natuurlijk elk jaar zo, dat zijn pensions en maneges....

bugpluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 11:45

russel schreef:
Met zoveel hooi op een dag, kan je dan niet beter rollen gaan gebruiken?

ja daar heb ik ook al aan zitten denken, maar als je kijkt naar de kilo's in zo'n baal en ik vergelijk dat met mijn hooibaaltje qua kosten dan lijkt het bijna net zo duur te blijven. Tenzij ik natuurlijk een baal van 300 kilo neem maar dat eten mijn 2 paarden niet vlot genoeg op. Dus weet het ook niet, ben ook al aan het zoeken geweest en ook bereid met mijn trailer op en neer te rijden een aantal keren om het wat goedkoper te krijgen (gelukkig rijd de auto op gas ;) )

Dus als iemand nog wat weet in Tilburg omgeving, laat het vooral horen :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 11:57

Buiten het aantal kilo's in zo'n baal moet je ze ook kwijt kunnen. Buiten opslag is bij mij geen optie (ik wil sowieso geen voordroog voeren) en grote balen onder een dak is hier niet mogelijk.

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 12:11

DubbelDun schreef:
Buiten het aantal kilo's in zo'n baal moet je ze ook kwijt kunnen.

Dat is helemaal waar, als je het niet kunt op slaan moet je wel door het jaar heen kopen. Daar wordt het nooit goedkoper van natuurlijk.

Ik hoor dat er hier regelmatig 200 euro per ton wordt genoemd; pfff dat valt niet mee....

Enige dat ik hier heb gemerkt is dat degene waar wij vorig jaar genoeg hooi voor een heel jaar van konden krijgen, nu maar de helft beschikbaar had in juni. Maar bij een loonwerker hier konden we nog net 5 ton goede kwaliteit 1ste snede krijgen, en daarmee zijn we weer compleet tot volgend jaar september.
Altijd weer een opluchting als er genoeg goed hooi binnen is!

Bij beiden hebben we zo grofweg uit m'n hoofd ong. 125 euro per ton betaald.
Vind ik, vergeleken met een aantal jaren geleden, nog genoeg! (maar, ja, vroegah was alles beter he... of in ieder geval goedkoper ;) )

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 12:17

Wij hebben het ook gemerkt bij het maaien van de wei aan het begin van de maand. We hebben er de helft minder pakken afgehaald als vorige jaren. We hebben nu zo'n 95 pakken liggen en hopelijk kunnen de het land nog voor de tweede keer maaien, maar we zullen sowieso nog pakken bij moeten halen bij de fouragehandel.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 17:20

Nou hoop ik 1 ding en dat is niet dat het hamsteren van de paardeneigenaren het hooi nu duurder maakt omdat de vraag nu gigantisch is. Geen idee hoeveel hooi er jaarlijks "overblijft". Ik heb zo vaak gehad dat als ik ergens nieuw hooi wilde gaan halen ze me liever nog wat ouds wilde verkopen omdat ze nog van vorig jaar hadden liggen. Ik heb nu aardig wat binnen, nog niet genoeg voor het hele jaar maar wel aardig wat. Hoop op een lang warm najaar zodat ze lang op het land kunnen blijven. Dat scheelt ook weer.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 17:27

Het meeste hooi wordt altijd direkt na het hooien verkocht, dus ik denk dat het met het hamsteren wel mee zal vallen.
Mensen die de ruime hebben stouwen het vol, mensen die die ruimte niet hebben kunnen iet hamsteren :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 23:00

Wij zijn ook aan het hamsteren, ook omdat ik nl altijd 1e snee wil....maar nu zeker, want als ik in de winter te kort kom en er is niets meer of ik moet 5 euro voor een pakje betalen......ik zie ze bij fouragehandelaren dikwijls voor 7 of 8 euro per pakje liggen in de winter....moet er niet aan denken.

trimmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 23:22

Gelukkig hebben wij zelf land en al een aantal keren kleine pakjes gehad

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 23:29

Hoo/kuil schaars???

Hier niet hoor wij zitten overvol..

Onze sleufsilo van de eerste snede(voor de koeien) is 20 meter lang.. dit jaar hadde we zo veel gras dat onze sleufsilo alleen al van de eerste snede nu meer als 30 meter is.. De 2de snede hebben we half om half gehooid en gekuilt. en nog steeds hebben we ontzettend veel...

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 08:51

Bij ons in NH is het wel schaars. Onze "vaste" boer baalt dit jaar niet eens. De 2e snede is altijd om te balen, maar omdat het gras zo slecht is gegroeid heeft hij het nodig voor zijn eigen koeien. Hier veel hoge sprieten en weinig gras.
De 1e snedes waren hier wel goed. Gelukkig een ander adresje gevonden, die wel wat duurder was.

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 08:56

bugpluisje schreef:
russel schreef:
Met zoveel hooi op een dag, kan je dan niet beter rollen gaan gebruiken?

ja daar heb ik ook al aan zitten denken, maar als je kijkt naar de kilo's in zo'n baal en ik vergelijk dat met mijn hooibaaltje qua kosten dan lijkt het bijna net zo duur te blijven. Tenzij ik natuurlijk een baal van 300 kilo neem maar dat eten mijn 2 paarden niet vlot genoeg op. Dus weet het ook niet, ben ook al aan het zoeken geweest en ook bereid met mijn trailer op en neer te rijden een aantal keren om het wat goedkoper te krijgen (gelukkig rijd de auto op gas ;) )

www.weidezicht.nl

Zitten in Kruisland bij Roosendaal, bellen is sneller dan mailen......

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 08:56

Hier in Noord Belgie spreken ze ook over een mega prijsstijging en een tekort. Kan wel kloppen want sinds het hooien is het weiland nog altijd geel! Hier heeft het niks geregend.
Ik heb (eigen gras) nu 1,25 per baal betaald. 191 balen. Ik heb ze allemaal gehouden omdat ik bang ben voor alweer zo'n strenge winter. Zelfs nu al ben ik hooi aan het bijvoeren.
Ik ben blij dat het koeler gaat worden en ik hoop echt zo op regen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 09:03

Citaat:

Mijn paard at, toen ik nog die grote had, heb nu kleinere, in 3 weken tijd samen met een shet zo een baal op...dat was in de winter, nu in de zomer zal dat een week of 4, 4,5 zijn. Dan is het best te doen...Zorg dat je het droge spul hebt en niet te vochtig. Maar voor in de wintermaanden is dat ook te doen, dan is het nl koud genoeg en rot het niet weg...het droge spul rot helemaal niet weg..Ik betaalde voor een baal van 300 kg 30 euro incl brengen.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 09:08

Ik heb een paar weken geleden toch ook maar hooi besteld, maar ik kon nog hetzelfde afrekenen per baal.
Ook was het nog niet bekend of het duurder zou worden, maar ik kon er wel vanuit gaan... :roll:

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 09:46

Het scheelt wel in prijs wat je bij wie betaald. Ik heb baaltjes gekocht voor 3,25 (wordt ook maar één keer gemaaid van onbemest land) en nu kan ik baaltjes krijgen voor 2,25 (van het land) Ik heb dus straks 130 baaltjes.

Dit is alleen het eerste jaar dat ik de paarden bij huis heb. Hoeveel (kleine) baaltjes rekenen jullie voor één paard om knap de winter door te komen. Ik zou het nl erg vervelend vinden als ik straks halverwege de winter tekort kom. Ik heb nu eigenlijk geen idee. Iemand??

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 10:00

Ik voer aan 2 e-ponies 's zomers (met weidegang) een halve baal per dag en 's winters 1 baal per dag. Dus ik gok een 250/275 balen per jaar, dus 125/135 per paard per jaar.

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 10:05

thanks, dan moet ik dus nog wat inslaan :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 10:06

Als ik een baal van 20 kg heb, dan kan ik 2 dagen per baal doen, 1 paard, maar de meeste balen zijn ongeveer 16 kg, die zijn kort of heel los geperst. Dan redt je het niet, dan heb ik 1 baal per dag, als het hooi dan ook nog grover is, dan zit er helemaal niet veel in een pak...dus stevig geperste lange balen, die je bijna niet opgetilt krijgt, is wat ik het liefst heb...

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 10:07

@noivadapaz; hoe zwaar zijn de baaltjes?
Ik doe met 2 paarden ong. 2,5 week met een grote baal; weet niet precies hoe zwaar die zijn; gok zo'n 350 kg. Nu krijgen ze wel redelijk veel voor de zomer, omdat het gras in de weilanden meer op kort hooi lijkt dan gras.... Toen het van de winter zo koud was kregen ze nog meer, als er meer gras is krijgen ze minder.
Zeg dat dit gemiddeld is; dan gebruik ik (52/2,5)*350 kg = ruim 7000 kg per jaar voor 2 paarden; 3500 kg per paard per jaar.
Standaardregel is geloof ik zo'n 8kg hooi per dag; kom je ook op 3000 kg per paard per jaar.
Kan wel kloppen, ik voer best veel hooi :o :D

Hangt er dus erg vanaf hoe zwaar je kleine baaltjes zijn; gemiddeld denk ik een kilo of 15? dan zou ik per paard zo'n 230 baaltjes rekenen als je een heel jaar (tot september 2011) rond wil komen.

Ik heb trouwens ook een jaar kleine baaltjes gevoerd, die waren relatief zwaar, weet het niet meer precies, maar geloof dat ik er toen ook net boven de 200 per paard heb gevoerd in een jaar.

Hoeveel paarden heb je trouwens? Als je het kwijt kan zijn grote balen vaak wel goedkoper dan kleintjes. Als je zorgt dat je mooi droog hooi hebt in grote balen (geen kuil-achtig spul) en droog kan opslaan, blijft het ook lang genoeg goed om 2 of 3 paarden van te voeren.

edit; zie dat Russel ook op ruim 3500 kg per paard per jaar zit :-)
Laatst bijgewerkt door Jolo op 22-07-10 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 10:08

@russel: Dan heb je wel meer hooi voor je geld, maar ook de kans op schimmelsporen is groter bij strak geperste balen. Ik heb ze liever klein (te tillen) en los.

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 10:34

@ DD. grotere balen hoeven niet per saldo strakker geperst te worden. Is afhankelijk hoe de pers is afgesteld. Moet je wel gelijk geven dat ze niet te zwaar moeten worden. Moet wel leuk blijven.

Wij hebben op dit moment zelf 26 pakken groot ( 450 KG) in de folie zitten. Was van uitstekende kwaliteit grof stengelig paardenhooi. We hopen nog een keer te kunnen hooien en moeten dan ook regelmatig water geven. Merk wel dat er veel weiden bij ons in de buurt geel liggen en dat de koeienboeren klagen dat ze achter liggen met hun gras voorraad. Tevens al verschillende mensen gehoord die op dit moment al bezig zijn aan hun oogst van dit jaar. Zou hier in de buurt dus best wel een kunnen zijn dat het hooi duur gaat worden. Tot nu toe is het nog voor een normale prijs weg gegaan maar met deze droogte.
Een aantal mensen schrijft dat ze normale opbrengsten hebben, maar dat ligt aan het waterbrengend vermogen van de grond. Je ziet hier ook wel stukken die niet beregend worden die groen zijn. Staat echter ook niet veel op en zijn laag gelegen percelen of op klei.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 10:38

hier (in het Gooi) betaal ik 4 euro voor een gewoon baaltje hooi! Dit was voorgaande jaren net zo dus ben benieuwd of de prijs hier ook omhoog gaat en vooral of hij wanneer er weer genoeg hooi is dus de daarop volgende jaren weer omlaag gaat!?