bijdrage voor verzorgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:14

Kom op. Zou je echt geld vragen als je iemand uit de brand helpt? Vind dit voorbeeld ook niet echt opgaan voor de situatie trouwens hoor.
pmarena schreef:
Serieus ? :))

Ik zou het ook niet vragen , want heb het hem zelf aangeboden :j

Maar zou het wel accepteren als hij het zelf voorstelt en eerlijk gezegd zou het me ook wel storen àls hij het niet zelf voorstelt :P

Als je toch alleen al aan brandstof 400 euro in de maand kwijt bent , de rest van de kosten niet eens meegerekend. Kun je nagaan hoeveel die buurman dan in zijn zak houdt.

Rijdt hij elke dag met je mee , je moet steeds rekening met hem houden (lijkt mij persoonlijk al reden genoeg om er niet aan te beginnen want dan heb je nog niet het volledige plezier van je "eigen" auto , maargoed :P ) en die vogel komt met steeds mooiere spullen je auto in omdat jij nu immers de reiskosten voor hem betaald , haha :))

Daar gaat mijn rechtvaardigheidsgevoel echt enorm van jeuken gewoon :D

Laat zo'n vogel lekker ook 200 euro mee betalen , dan heb je er allebei pas echt voordeel aan :j

Somebitch

Re: bijdrage voor verzorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:16

Nou ik ben het eens met Pmarena hoor. :j

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:16

waarom is dat gek??

als je op een manege les moet gaan volgen en een paard van daar krijgt dan moet je daar toch ook nog voor betalen

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:20

laat maar... vind het echt vaag

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:22

Ik vind het toaal niet vaag, ooit een eigen pony / paard gehad. Misschien snap je het dan wel?

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:23

dodyg schreef:
waarom is dat gek??

als je op een manege les moet gaan volgen en een paard van daar krijgt dan moet je daar toch ook nog voor betalen

En als je dat uitrekent in het geval van mijn leaser.
Op de manege waar ze reed kostte het 12 euro voor een uur.
Ze heeft sowieso 2x in de week mijn paard, en niet een uur, maar echt een gehele dag. Ze mag doen wat ze wilt (behalve nog niet naar het bos)
Maar iig, op een manege ben je voor 2x les in de week dus 24 euro dan kwijt in de week. Ik reken nu even een maand in 4 weken.
Dus dat zou betekenen dat ze in principe op een manege in een maand 96 euro kwijt zou zijn voor 2x in de week in totaal 2 uurtjes les.

Bij mij is ze in de maand dus 50 euro kwijt, sowieso 2 hele dagen in een week. En verder heeft ze ook alle vrijheid als ze naar stal wilt gaan.
Wilt ze les volgen, dan kost dat 7,50 (bij mijn staleigenaar) en zelfs dat is niet eens nodig, hij heeft haar een aantal keer gratis geholpen met tips.
In principe bespaart mijn leaser nu heel wat geld. En ze heeft mijn paard echt voor haar zelf, zoals ik al zei: Ze kan/mag alles met mijn paard doen, behalve nog niet naar het bos. Maar dat is omdat ze nog geen ruiterbewijs heeft.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:23

Ilse : dat weekje is uit de brand helpen , maar als het daarna overgaat in een constant blijven meerijden hè , daar heb ik het over ;)

Dus dat jij als auto-eigenaar voor dat ritje maandelijks 400 euro aan brandstof kwijt bent , wat die buurman ook zou zijn met een eigen auto , maar hij rijdt gratis met je mee en houdt dus elke maand 400 euro over dankzij het meerijden met jou.

Nog veel meer dan die 400 eigenlijk want een auto kost heel wat meer dan alleen brandstof.

Vind jij het dan niet heel redelijk dat hij de helft van die brandstofkosten betaald , zou jij serieus gewoon vrolijk nog bvb. 2 jaar hem gratis rondrijden ? :)

Dan heeft hij toch dankzij jou 24 x 400 = 9.600 euro bespaard , haha.

Dat kun je hem gerust gunnen want rijden deed je toch wel dus voor jou wordt het niet duurder...maar hij mag zijn besparing toch ook wel een beetje met jou delen vind ik , omdat jij de oorzaak ervan bent :)

Laat hem dan de helft betalen van alleen de benzinekosten , en dan bespaart hij nog 4.800 euro in die 2 jaar.... plus nog eens al die kosten van onderhoud , wegenwacht , afschrijving , reparaties , banden , wegenbelasting enz. enz. :)

Alleen maar fair dat hij dan een bijdrage doet in JOUW kosten , en zelfs dan profiteert hij er nog ruim van :j

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:24

Somebitch schreef:
Ik vind het toaal niet vaag, ooit een eigen pony / paard gehad. Misschien snap je het dan wel?

De 1 vindt het vaag de ander niet. Iedereen heeft ook zijn/haar eigen mening erover ;)

Ik bv snap Ilse wel, ik had dus eerst namelijk ook iets van: Vind het onzin om iemand te laten betalen voor mijn paard!
Maar na een aantal gevallen heb ik toch de stap genomen!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:25

Naja ik kan me echt niet voorstellen waarom het vaag zou moeten zijn..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:27

ilse86 schreef:
Ik heb er persoonlijk een beetje moeite mee dat mensen vaste kosten voor een deel willen "verhalen" op de bijrijders. Dus ook kosten die ze sowieso wel hebben als het paard ook stilstaat. Dus hoefsmid, voer, strooisel, dierenarts.

dat is maar betrekkelijk. Een paard dat serieus gereden wordt brengt toch heel andere kosten met zich mee dan een paard dat alleen weiversiering is. Ik ben er in al dit soort situaties altijd vanuit gegaan dat degene die er de meeste baat bij heeft, ook de meeste kosten draagt. En vaak komt dat neer op een gesloten portemonnee, maar ik kan me ook voorstellen dat je ervoor betaald wordt om een paard te rijden of juist het omgekeerde.

wat dacht je van een ervaren ruiter die een paard voor iemand corrigeert/bijhoudt, door er wekelijks een kee rop te rijden? In dat geval vind ik een bijdrage van de eigenaar aan de ruiter niet vreemd.
Of een ervaren wedstrijdpaard dat een stapje terug in de wedstrijden en door iemand als leerpaard kan worden gereden, inclusief bv wedstrijden op een lager niveau? Dan vind ik een bijdrage van de ruiter aan de eigenaar niet vreemd.
Of een ervaren ruiter die een wedstrijdpaard zoekt omdat zijn eigen paard geblesseerd is? Dan lijkt me een gesloten beurzen aanpak een aardig idee.

/poging om het wat concreter te maken

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:28

Ik denk ook dat het ligt aan waar je woont en hoe je bent opgevoed (normen en waarden).
Ik vraag nooit een bijdrage voor het lenen/meerijden van mijn auto.
Als ze hem lenen en ze rijden een grote afstand tanken ze hem vaak uit zichzelf, maar kleine stukjes hoeft van mij echt niet.
Mijn man heeft tijdelijk de overbuurman meegenomen omdat zijn auto kapot was, daar ga je toch geen geld voor vragen??!!
Hier heb je gelukkig niet de mentaliteit van voor wat hoort wat.

Vorig jaar nog verschillende paarden in mijn wei gehad die tijdelijk weiland zochten. Daar ga ik echt geen vergoeding voor vragen.
Mijn trailer? wordt op dit moment vaker geleend dan door mij gebruikt.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:29

dat paard staat er toch. vreet gewoon en poept gewoon. voer en strooisel betaal je toch. ook al heb je geen bijrijder. dan begrijp ik niet zo goed dat je iemand die je paard aandacht geeft laat betalen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:31

Brainless : Tijdelijk iemand uit de brand helpen is heel wat anders dan structureel op iemand anders zijn kosten mee-profiteren :)

Ik wil voor nood-hulp ook geen betaling , maar geef het zelf altijd wel als iemand mij helpt. In de vorm van de tankbeurt onderweg betalen , of een aardigheidje...gewoon een blijk van waardering omdat ik weet dat het die ander toch kosten geeft.

Die ander helpt je al , dat is al hartstikke aardig , moet hij dan ook nog voor de kosten opdraaien :P
Laatst bijgewerkt door pmarena op 02-02-10 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:31

Ik verzorg nu een fjord, mag komen wanneer ik wil, doen wat ik wil en rijden waar ik wil, puur recreatief. Eigenaar kijkt er niet naar om maar durft wel 100 euro te vragen. Elke dag neem ik me weer voor dat het de laatste is, 1 omdat ik het absurt veel vind en 2 omdat zij totaal niet in hem geïnterreseerd word. Waarom dat ik toch door blijf gaan? Het is een super dier, lief maar karakter. En wat gebeurt er met hem als ik stop?

Dus ik ben slim geweest en heb met de eigenaar afgesproken dat als Darko ooit te koop komt te staan dat ik hem als eerste mag overkopen voor dezelfde symbolische 100 euro.

Maar ook ik vind dat je er geen droombedragen voor zou moeten vragen. 50 euro tot daar toe, op de meeste maneges betaal je veel meer voor een pak minder te mogen/kunnen doen, maar ze moeten het wel mogelijk hebben. Ik heb in de tijd dat ik mijn eigen paard had een verzorgster gehad die van mij niks moest betalen, maar iedere 1e van de nieuwe maand stond ze samen met haar moeder voor mijn deur met 75 euro dat ik niet mocht weigeren, omdat ze veel leerde van mijn paard en ookal hielp zij mij heel goed, het waren hun principes. Zij maakte gebruik van mijn eigendom en met het excuus: "als je een auto leen betaal je toch ook voor de benzine?" werd de envolope in mijn handen gedrukt. Zo kan het dus ook gaan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:33

ilse86 schreef:
dat paard staat er toch. vreet gewoon en poept gewoon. voer en strooisel betaal je toch. ook al heb je geen bijrijder. dan begrijp ik niet zo goed dat je iemand die je paard aandacht geeft laat betalen.

Dat hadden we al gehad :P

Maargoed , als jij serieus ook 2 jaar lang iemand met je mee zou laten rijden in jouw auto , voor benzinekosten van 400 euro per maand waar diegene niks aan bijdraagt , zonder dat je diegene een beetje een profiteur gaat vinden , dan ben je wel consequent in je denkbeeld ;)

Vertel even waar je zoal rijdt , dan zijn er zat mensen die gratis mee willen rijden denk ik :P
Laatst bijgewerkt door pmarena op 02-02-10 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:34

@ilse, ook in dat voorbeeld van dat leerpaard? Er is nogal een verschil in kosten voor een paard dat dag en nacht op de wei loopt of een die in pensionstalling met alle faciliteiten staat ;) Ik vind het nogal kortzichtig, beetje het idee van wel de lusten, niet de lasten. Een ruiter die een goed opgeleid leerpaard als volledig zijn eigen paard kan beschouwen, daar mag IMO best een financiele vergoeding tegenover staan.

Ik heb regelmatig paarden van anderen gereden, naast onze eigen paarden, nooit een bijdrage in het onderhoud betaald, maar wel veel andere kosten zelf gedragen, + de paarden (veel) verder opgeleid.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 02-02-10 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:36

Ik heb 2 jaar lang iemands paard bij mij in de wei gehad.

Mijn bijrijdster betaald niets, mag mijn paard/trailer/spullen gebruiken. Ze hoeft niet te mesten ed.
Ze mag alle dagen rijden als ze wilt.
Op dit moment gebruik ik hem niet en staat er alleen voor haar.
Heel soms gebruik ik hem om "les" op te geven aan mijn nichtje.

Ik heb mijn bijrijdster een jaar lang naar de manege gereden, gewoon omdat ik dat ook leuk vond.
Een vriendin van mij neemt al jaren haar collega mee naar het werk.
Ik neem kinderen van een ander mee naar zwemles/paardrijles/dansles zonder daar wat voor te vragen. Ik rij toch al.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:38

ik zou me daar ook aan ergeren.

Ik heb dat al als je allebei een auto hebt, je gaat graag samen ergens naar toe, maar jij bent elke keer diegene die moet rijden. Dan is het wel zo eerlijk om af te wisselen met welke auto je rijd, of dat diegene die altijd mee rijdt deelt in de kosten...

Zo ook met het meerijden met de trailer.
Ik heb 2 paards trailer en 2 auto's die een trailer kunnen trekken, waarvan 1 de auto kan trekken met 2 paarden erin.
Als we dan samen ergens heen gaan, kan dat gezellig met mijn 4x4 auto (op benzine, met hoog verbruik) en 2 paardstrailer met 2 paarden er in, of we gaan allebei apart, ik met de andere (gas en zuinig rijdende auto) 2 paardstrailer met 1 paard.
Als we allebei apart gaan kost het mij de helft aan de brandstofkosten omdat ik dan met minder gewicht in een zuinige auto op gas rijd. Maar het is niet gezellig voor mij, en ook niet voor mijn paard. Als we samen rijden moet ik met de auto die op dure benzine en onzuiniger rijd, met meer gewicht in de trailer.

Tja, sommigen doen dan wat vreemd als je zou willen delen in de kosten van de benzine, want je gaat toch al heen? Maar dat gaat dan toch wel steken op den duur als dat zo vanzelfsprekend wordt genomen. Dan vind ik het heel normaal als iemand elke week samen naar les gaat en dus zelf niet hoeft te rijden, dan meedeelt in de kosten. En als dat dan aangeboden wordt, je het aanneemt en later wordt er raar over gedaan achter je rug om, dan komt dat ook niet leuk over...

Tja, het lijkt off-topic, maar vind het wel vergelijkbaar qua situatie...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:39

Het idee om daar maar aan te denken, zo van maar hij/zij bespaart 100 E daar wil ik dan 50E van.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:40

volgens mij is het andersom. Hij maakt 100 euro kosten, en daar draag ik een gedeelte van.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:40

Nee, want degene heeft geen extra kosten, die rijdt toch al.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:41

goh, ik vraag geen bijdrage in de kosten (alleen les van een door mij bepaalde instr, op eigen kosten), en toch kan ik geen bijrijder vinden ;)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:43

Brainless schreef:
Nee, want degene heeft geen extra kosten, die rijdt toch al.

en dat snap ik dus niet, als de meerijdende partij er zo over denkt. Ik ben heel gemakkelijk erin als ik zelf rijd, en heb idd zoiets van 'laat die kosten maar zitten'. Maar als iemand daar al van tevoren avnuit gaat, en zeker als dat structureel zou zijn, krijg ik er wel moeite mee.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:47

Ik dus niet, maar degene moet dan niet regelmatig gaan "eisen" dat ik op bepaalde tijden moet rijden die mij niet uit komen.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:47

maar ff voor de goede orde. ik rij minimaal een kwartier heen en een kwartier terug naar mijn paard. zou de eigenaar mij dan kilometervergoeding meoten betalen?

@pmarena
als het structureel zou zijn (en diegene wél een eigen auto had) wel. dacht dat het om een situatie ging waarbij je iemand uit de brand helpt.
Dus als iemand zonder te betalen op andermans paard rijdt, is het een profiteur?

@ Lielle
Laat mij maar kortzichtig zijn dan. Zij wil dat ik ongeveer op haar niveau kom en help met het beleren van de jonge paarden. Daarvoor neem ik prívélessen die mij wekelijks 30 euro per uur kosten. Dus néé, ben geen profiteur die alleen maar de lusten op zich neemt. :)