Waarom kies jij voor je paard op stal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 22:51

@Nicole... volgens mij doel ik niet op jou persoonlijk... ergens stond dat mensen die hun paarden op de wei hebben geen geld hebben voor beters..
En tuurlijk zou ik het ook lekker vinden om te kunnen rijden zonder een enorme modderlaag van mijn paard af te halen. Maar helaas mijn pony kwijnt weg op een stal en dan gaat zijn plezier voor het mijne.

Ik ben ook van mening dat een stapmolen en rijden niet de beweging is die genoeg is voor een paard, laat staan een plezierige ''dagbesteding''
Er is zo veel strijd tegen legbatterijen, varkens die nooit het daglicht zien tot ze in de veewagen naar de slacht gaan. En bijna iedereen vind dit zielig.. Maar een paard hele dagen op stal is dan ineens voor veiligheid ed... :n daar kan ik met mijn hoofd niet bij.
Ik ben dus ook zeker niet tegen paarden die op stal staan, maar wel tegen paarden die ALLEEN maar op stal staan en nooit een wei of ander paard van heel dichtbij mee maken

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 22:52

Dani62 schreef:
absque_dubio schreef:
Dan nog een vraagje aan de mensen die zeggen een stalpaard te hebben, hebben jullie op de wei wel voldoende schuilmogelijkheiden, staan ze in een kudde, en hebben ze genoeg gras?

Ik snap niet waarom je dit aan mensen met een STALpaard vraagt?

Sorry, misschien een beetje verkeerd geformuleerd. :)
Het was meer bedoelt van dat mensen zeggen dat hun paard het niet naar hun zin heeft buiten en dus een stalpaard is, en ík ben van mening dat daar een reden voor is. (Misschien geen goede warme droge plek, te weinig ruimte, te weinig paarden, verzin t maar)

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 22:56

Mijn paard staat van mei tot oktober ongeveer (ligt geheel aan het weer) 24/7 op de wei als het erg slecht weer is haal ik haar soms een nachtje binnen, dat doe ik voor mijn eigen gemoedsrust.

Vanaf ongeveer november gaan ze bij ons op de winterwei en die wordt compleet vertrappeld, zodra het gras op is staat mijn paard liever binnen als buiten.

Hoe ik dat weet? Nou vanaf het moment dat ik haar buiten zet staat ze alweer te wachten tot ze naar binnen mag en vanaf een uur of 4 begint zij voor het hek te ijsberen, letten mensen niet op met het binnenhalen van hun eigen paard is de kans groot dat zij zichzelf binnen zet.

19LindA83

Re: Waarom kies jij voor je paard op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 22:58

Maar ws wil ze alleen naar binnen omdat daar het voer is, zodra je buiten gaat voeren wil ze echt niet naar binnen hoor!!!
Die van mij staan ook bij het hek, maar ook alleen rond voertijd, en ze weten heus wel dat er geen binnen is! Dus dit heeft niks met binnen te maken maar met voer.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 22:58

Oke 19Linda83, heb ik je verkeerd begrepen, sorry!

En Lara-Silver, Als jij argumenten gaat gebruiken als:
ook meteen belachelijk dat mensen denken te mogen beslissen een paard van een van zijn meest belangrijke behoeftes te ontzien.

Dan heeft verder argumenteren geen zin meer.

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 23:00

nou geloof mij, als ik mijn paard in de dag en nacht groep zet (met kuil) weet ik zeker dat zij ook heen en weer blijft rennen voor het hek. Zelfs de naturalmensen bij mij op stal noemen mijn paard een geval apart.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 23:05

wyoming schreef:
nou geloof mij, als ik mijn paard in de dag en nacht groep zet (met kuil) weet ik zeker dat zij ook heen en weer blijft rennen voor het hek. Zelfs de naturalmensen bij mij op stal noemen mijn paard een geval apart.

Die paarden zullen ook zeker wel bestaan. :j
Maar zet jij je paard overdag wel buiten? Dat vind ik namelijk wat anders dan mensen die hun paard weinig tot niet buiten zetten.
Ik vind het jammer dat het door héél veel mensen word gezegt, terwijl ík het idee heb dat dat niet klopt..

meliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 23:10

Mijn paardjes staan s`winters overdag buiten en gaan s`avonds tegen half tien weer naar binnen.
Waarom? Ja eerlijk is eerlijk om mijn gemoedsrust!
En dan weet ik wel op stal kan ook van alles gebeuren,maar als ik denk aan vorige week toen er om 7 uur s`morgens iemand op mijn raam stond te kloppen dat de pony van mijn schoonvader door de straat liep,was ik heel blij dat die van mij op stal stonden.
De pony was dus achteraf al tegen 3 uur s`nachts aan de wandel gegaan omdat de stroomklok niet werkte door de vorst,en dan te bedenken dat er op 500 meter een snelweg ligt.
Maar gelukkig kwam hij eerst een aantal tuintjes tegen :P waar nog een paar grasprietjes verstopt waren,en toen ik ook nog met een paar lekkere brokjes kwam kon zijn dag niet meer stuk :D

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 00:00

ik heb dr geen, ik kies echter voor buiten... enige nadeel is dat ze nat zijn met rijden en in de winter ook nog eens viezer..bedoel een warme droge stal kan fijn zijn! althans voor mij dan :P ze zullen altijd de gelegenheid hebben te schuilen in een droge stal dat wel.

Denk dat je soms ook genoodzaakt bent...als het echt echt moet ivm tijdelijk nergens anders ruimte dan zorg ik dat ze zoveel en lang mogelijk buiten staan.

Mijn droom is een fokkerij maar ja...zowel hengsten als merrie's 24/7 buiten is lastig... ik ben al jaren opzoek naar de beste mogenlijkheid dat ALS ze dan toch soms op stal moeten dat ze zoveel mogelijk vrijheid en loopruimte hebben. (denk dus zelf al aan een soort van grote uitloop/padock voor 1 hele rij stallen of voor wat dan ook.)

iig ik kies voor buiten ondanks dat binnen ook voordelen heeft met bepaalde dingen...mja buiten heeft ook zn voordelen. Echter zijn de voordelen binnen meer voor mij dan dan voor het paard

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 00:22

nicole3939 schreef:
Citaat:
Twiggy: om sociaal contact te hebben in alle vrijheid?

Moet ik nu zo flauw zijn om te zeggen:
* waarom doe je een paard een bit in;
* waarom ga je erop zitten
*etc
Is een paard dan niet alleen maar geschikt om lekker in het wild te lopen?

Had je het tegen mij eigenlijk? :+
Mijn paard heeft nog nooit van zijn leven een bit ingehad, wist je dat? :D

Ik denk dat je het allemaal niet meteen zo zwart/wit moet zien met dit soort 'argumenten'. Ik gun mijn paard gewoon een echt paardenleven, naast zijn leven met mij, de mens, zijn baasje. ;)
Ik heb daar altijd heel, heel bewust over nagedacht, toen ik hem als jonkie kocht. Dus ja, hij leeft zo'n beetje als een halfwild paard het grootste gedeelte van de dag, zo zou je het wel kunnen noemen ;) . Rijden is maar zo'n klein beetje van het hebben van mijn paard (heb door de weersomstandigheden al maanden niet meer gereden zelfs). :P

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 00:24

die van mij staat op stal en daar is hij blij mee ook . als ik hem iets te lang buiten laat staan begint hij al te hinneken en weet niet hoesnel hij naar zijn schone stal wil

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 08:20

nicole3939 schreef:
19LindA83: ik veroordeel helemaal juist geen mensen die hun paard buiten hebben staan. Ik vind dat iedereen dat voor zichzelf moeten weten, en je idd zelf aan je paard kunt zien of hij happy is of niet.

Ik word het juist beu om me altijd te moeten verdedigen omdat mijn paard wel binnen staat. Als ik dan zeg dat hij genoeg beweging krijgt omdat ik elke dag erheen ga, en haar rijd, en ze ook nog elke morgen in de stapmolen staat, en dan nog commentaar krijg omdat ik niet goed voor me paard zorg, dan word ik daar wel eens moe van.

Dit is alleen gecontroleerde beweging, een paard moet ook eens lekker paard kunnen zijn en eens kunnen bokken, rennen en rollen.
Ook het krabbelen en spelen en stoeien is daar een groot onderdeel van.

Je gaat zelf de verdediging in en misschien omdat je in je achterhoofd weet dat een paar uurtjes buiten best prettig zou zijn voor je paard.
Maar goed ik begrijp dat er stallen zijn die nu helemaal geen uitloop aanbieden en dan word het ook moeilijk, echter ik zou nooit voor zo'n stal kiezen.

Dit is toch een zinloze discussie want die is al diverse malen gevoerd hier op bokt.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 08:25

Ik vind deze discussie helemaal niet zinloos..
ik denk dat het aanzet tot nadenken..
Kijk, ik ga er van uit dat iedereen het beste voorheeft met zijn paardje.. en als je hierdoor gaat nadenken over zijn leefsituatie vind ik dat alleen maar positief..

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 08:27

meliza schreef:
Mijn paardjes staan s`winters overdag buiten en gaan s`avonds tegen half tien weer naar binnen.
Waarom? Ja eerlijk is eerlijk om mijn gemoedsrust!
En dan weet ik wel op stal kan ook van alles gebeuren,maar als ik denk aan vorige week toen er om 7 uur s`morgens iemand op mijn raam stond te kloppen dat de pony van mijn schoonvader door de straat liep,was ik heel blij dat die van mij op stal stonden.
De pony was dus achteraf al tegen 3 uur s`nachts aan de wandel gegaan omdat de stroomklok niet werkte door de vorst,en dan te bedenken dat er op 500 meter een snelweg ligt.
Maar gelukkig kwam hij eerst een aantal tuintjes tegen :P waar nog een paar grasprietjes verstopt waren,en toen ik ook nog met een paar lekkere brokjes kwam kon zijn dag niet meer stuk :D

Paarden kunnen ook vanuit hun stal losbreken.... heb al regelmatig meegemaakt dat er op stallen de volgende ochtend 1 van de paarden alvast in de wei was gaan staan... of bij de voerton...

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 11:26

Lara_Silver schreef:
En kom het zo vaak tegen: ja maar hij staat bij het hek. Vaak is de rede hier achter heel anders dan wordt aangenomen, niet altijd, maar vaak. Ik weet dat mijn pony te lang door de sneeuw ploeteren niet leuk vind, zeker als hij niet rond etenstijd bij het hek staat, even alles opwarmen en rusten. Maar dan mag hij mooi nog een tijdje blijven staan, ik wil dat hij er minstens 3-4 uurtjes op een dag uit komt. Maar ik weet ook heel goed dat er zich rond de avond een hele andere motivatie achter zit, namelijk de drang naar de gevulde voerbak en ruif, zeker niet naar de stal.

Mijn paard deed dit ook, voor de omheining heen en weer lopen, hele gleuven maakte ze in de wei. Ik wist echt niet wat ik met haar aanmoest :n Voor het eten deed ze het, dus ging ik haar gewoon in de wei voeren, toch bleef ze het doen. Ze stond op dat moment met 1 andere pony samen. Ik ben gaan studeren, mijn paard ging ook verhuizen, naar een stal waar ze tenminste in een groep naar buiten kon. Ze liep (bijna) nooit meer heen en weer voor het hek. (Alleen soms rond etenstijd) Dus ik denk dat je daar een heel goed punt hebt :j (En natuurlijk zijn er uitzonderingen)

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 11:30

Tja, ik twijfel erg.... ik zou persoonlijk in de winter zeker voor 's nachts op stal kiezen. (Bijv. tot 20.00uur en vanaf 07.00uur 's ochtends ofzo vind ik nog prima). Ben bang dat ze hem misschien jatten ofzo of andere rare dingen er mee gaan doen. In de zomer vind ik dit niet zo erg want dan is het toch erg lang licht. Eigenlijk wel raar, als het echt niet anders kan zou ik het misschien wel doen, maar zeker niet met een duur (sport)paard. Niet dat ik die koop maargoed, voor zulk soort mensen kan ik het zeker begrijpen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 11:32

Ik kijk naar wat het paard fijner vindt en deels naar mijn eigen gemak.

B'elanna staat 's nachts zomer en winter binnen. Zij heeft vroeger een stal gehad die uitkwam op de wei, dus ze kon zelf kiezen. En tegen een uur of 5 stond ze binnen. Met regen stond ze ook binnen. Vaak met het hoofd buiten, dat wel. En rond 7 uur verbouwt ze haar stal (alle stro in één hoek) en gaat ze liggen. Zij waardeert haar stal gewoon.

Wiz is meer een buitenpaard. Hij is drukker op stal, heeft meer bewegingsdrang. Is ook jonger. Hij staat in de zomer dus 24/7 buiten. Een beetje afhankelijk van het weer haal ik hem rond december 's nachts naar binnen. De wei heeft een groot afdak om te schuilen, maar geen schuilstal, dat mag niet). Ik vind dat toch niet fijn. Bovendien is het kleigrond. Die kan behoorlijk nat worden in de winter.
En tenslotte heb ik niet zoveel zin om in de winter in het donker in de blub mijn paard te gaan zoeken. Dus in de winter staat Wiz ook binnen.

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 18:00

absque_dubio schreef:
wyoming schreef:

Die paarden zullen ook zeker wel bestaan. :j
Maar zet jij je paard overdag wel buiten? Dat vind ik namelijk wat anders dan mensen die hun paard weinig tot niet buiten zetten.
Ik vind het jammer dat het door héél veel mensen word gezegt, terwijl ík het idee heb dat dat niet klopt..

Mijn paard staat overdag gewoon buiten ja (in een kudde) en vanaf het moment dat zij zelf niet meer bij het hek staat 's avonds mag ze buiten blijven slapen. (en meestal is dat rond half mei en ze geeft het ook vanzelf weer aan als ze naar binnen wil, meestal in oktober) Tja mijn paard is dus eigenlijk zo verwent dat ze dat zelf uit maakt maar ik wil wel dat ze overdag naar buiten gaat en soms moet ik haar dan ook echt meesleuren.

Als ik mijn paard trouwens dwing om buiten te blijven slapen voor zij dat dus zelf aangeeft dan rent zij zichzelf gewoon de verzuring in. Ik heb het ooit eens een weekend geprobeert in april en ze heeft gewoon alleen maar lopen rennen (op advies van ze went er wel aan, je moet haar laten staan), ze was zelfs mager geworden en kon nog amper lopen. Dat was dus eens maar nooit meer!

Maar zoals ik al zei: een geval apart!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 19:20

FitzChivalry schreef:
Ik vind deze discussie helemaal niet zinloos..
ik denk dat het aanzet tot nadenken..
Kijk, ik ga er van uit dat iedereen het beste voorheeft met zijn paardje.. en als je hierdoor gaat nadenken over zijn leefsituatie vind ik dat alleen maar positief..

Niet in die zin zinloos maar er zijn altijd zoveel mensen die dan boos gaan reageren en dan krijg je een bijna zinloze duscussie die al heel vaak gevoerd is op bokt.
Het zal zeker mensen aan het denken zetten.

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 19:56

Mijn paard staat in de winter iedere dag 2 a 3 uur buiten. Daarnaast haal ik haar er dan ook nog eens 3 uur per dag uit. In de zomer staat ze van 10 uur 's ochtends tot 5 uur 's middags op het land. Waarom niet het hele jaar door?? Nou omdat onze stal daar geen mogelijk voor biedt en ben ik toch altijd erg bang voor blessures...

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 20:04

Niet hele topic doorgelezen maar:

Mijn Asra en Luna staan gewoon binnen, tenzij ik ze op de wei zet.
Waarom?
Asra heeft op 2,5 jarig leeftijd zandkoliek opgelopen, omdat de boer het gras nooit de kans wilde geven om te groeien.
De paarden moesten altijd maar buiten staan van 8 tot 16 uur.

Ben verhuist en hier moet je het zelf doen, en zijn de weilanden normaal gesproken nu dicht om te laten groeien.
Komt mij beter uit, voor Asra zijn veiligheid, ze blijven gevoelig he na zandkoliek

Tartarus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 21:19

In de zomer gaat ze s'morgens 7 uur de wei op en s'avonds laat weer op stal. Dit omdat het niet veilig is om ze s'nachts op de wei te laten. In de winter moeten ze helaas op stal omdat het land niet te begaan is, ze staan dan tot hun knieen in de blup.. Ze komt dan wel meerdere keren per dag uit de stal naast het rijden.

Als het kon zou ze in de zomer de hele dag in de wei en s'winters overdag.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 21:52

Moderatoropmerking:
Enkele persoonlijke aanval-berichten verwijderd. Gelieve normaal en op een vriendelijke manier op elkaar reageren.

suuzje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 21:58

ik heb mijn pony's 24/8 uur buiten staan mijn pony's hebben wel om rond 4 uur gaan ze bij het hek staan en willen ze eten
's nachts heb ik ze wel liever binnen staan want ik woon naast een hele drukke weg een mijn buren hadden een fokkerij daar was eens een paard uit de wei gebroken 's nachts want hij wou niet naar beneden en toen is die onder de auto verongelukt dus... je snapt wel dat ik ze 's nacht liever binnen heb staan want overdag houd mijn moeder oma en opa ze inde gaten

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 00:09

Interessant topic. :j

Mijn pony staat overdag de hele dag buiten, met slecht weer op een grote paddock en met goed weer op de weide. 's Nachts gaat ze op stal.
Waarom? Omdat er geen schuilstal bij de paddock of weide is en de staleigenaar écht geen zin heeft om midden in de nacht zijn bed uit te komen om mijn pony binnen te zetten als het is gaan regenen.. :+
Dus eigenlijk staat mijn pony 's nachts op stal voor zowel haarzelf (ze blijft lekker droog en ze heeft een warm/zacht bedje stroo) als voor mij/de staleigenaar. (ze hoeft niet midden in de nacht naar binnen als het begint te regenen)

Als er een goede schuilstal was geweest, had ze voor mijn part 24/7 buiten mogen blijven.