Hoeveel uur op de wei is acceptabel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:26

Ik wil binnenkort graag een hond. Zo eentje die erg graag speelt, voor je werkt enz. Het liefst een beetje een grote hond. Ik hou van grote honden.
Hij moet alleen wel de hele dag in de bijkeuken blijven (2x3 meter) want ik ben de hele dag weg en bang dat 'ie anders het huis onder piest, iets kapot vreet enz. maar dat geeft toch niks? Hij ligt toch alleen maar te slapen. Hij kan daar ook eten en drinken, dus heeft ie alles wat ie nodig heeft. (?)
Als ik thuiskom, laat ik hem altijd even een half uurtje uit en kan hij heel hard rennen, spelen enz. 's Morgens voor ik wegga, moet ie effe snel poepen en plassen want heb ik geen tijd.
Hij wordt goed verzorgd, krijgt 1e klas voer enz.
Moet kunnen toch? Ik kan het niet helpen dat ik niet meer tijd en ruimte voor hem heb toch?

:)* Of moet ik dan maar geen hond aanschaffen? ;)

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 13:34

flugeltje schreef:
Nou als ze 24/7 op het land staan kan je niet rijden.. anders had het 21/7 geweest

Dusss...

Het is redelijk algemeen bekend dat met de kreet 24/7 op de wei of buiten bedoeld wordt dat het paard niet op stal staat, dat zegt niets over het wel/niet rijden/wandelen weet ik wat nog meer :+

vuurneon

Re: Hoeveel uur op de wei is acceptabel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:35

Nou, ik rijd vaak ook op hetzelfde weiland als waar hij staat, dus zelfs met rijden zit ik dan op 24/7 :P

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:35

ik denk gewoon dat een dier optimaal gelukkig is als hij zelf mag kiezen ;)
Dan zal het vast kiezen waar het zich zelf op dat moment het fijnste bij voelt, en zodra dat gevoel verandert, is die in staat om zijn situatie weer te wijzigen naar hoe het dan voelt.

En door een dier (langdurig) in een stal op te sluiten heeft het gewoon erg weinig keuzevrijheid.

Mooi voorbeeld van de hond...
Hier komt dus eerst ook geen hond. totdat we een hek om onze tuin hebben en een goede nieuwe stal zodat hij zelf heen en weer kan lopen en kan kiezen of die buiten of binnen is.
Een hond 3x per dag uitlaten wordt normaal gevonden, maar een paard wordt er bij de gemiddelde 24/7 binnenstal, niet 3x per dag uitgelaten... Dat zou al een hele verbetering zijn voor veel paarden. paar uurtjes paddock met vriendjes, weer even een paar uurtjes op stal, weer even paar uurtjes naar buiten of longeren of in de stap/trainingmolen, wandelen aan de hand of op de wei, en weer paar uurtjes op stal, en dan nog (een paar uurtjes) rijden...

Er zijn ook echt wel mensen op zulke stallen die hun best doen. Die zoeken bijvoorbeeld een bijrijdster of verzorgster die hun paard er enkele dag per week of elke dag nog een keertje extra uithaalt. Om te rijden, of los te laten, om te longeren of te wandelen en te poetsen... Of ze regelen het onderling met stalgenootjes dat ze beiden op ander moment van de dag komen en elkaars paarden dan loslaten. (Mits er ruimte is natuurlijk!)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:40

sflj schreef:
Ik wil binnenkort graag een hond. Zo eentje die erg graag speelt, voor je werkt enz. Het liefst een beetje een grote hond. Ik hou van grote honden.
Hij moet alleen wel de hele dag in de bijkeuken blijven (2x3 meter) want ik ben de hele dag weg en bang dat 'ie anders het huis onder piest, iets kapot vreet enz. maar dat geeft toch niks? Hij ligt toch alleen maar te slapen. Hij kan daar ook eten en drinken, dus heeft ie alles wat ie nodig heeft. (?)
Als ik thuiskom, laat ik hem altijd even een half uurtje uit en kan hij heel hard rennen, spelen enz. 's Morgens voor ik wegga, moet ie effe snel poepen en plassen want heb ik geen tijd.
Moet kunnen toch? Ik kan het niet helpen dat ik niet meer tijd en ruimte voor hem heb toch?

Ik heb twee schaapjes van een zeldzaam ras. Ze zijn kostbaar, en schapen kunnen niet goed tegen de regen, dus ik heb ze in de schuur, ieder in een fruitkist van 2x2, ruimte zat en lekker mals stro dat iedere dag opgegooid wordt. 's Avonds oefenen we voor de shows, lopen aan een lijntje, en dan zijn ze gelijk uitgelaten. Weide dat is voor gewone schapen, die van mij hebben hun energie nodig, dat zijn prijsbeesten. Ieder om beurt uitlaten wel, want samen gaan ze veel te hard spelen. Ze worden goed verzorgd, krijgt 1e klas voer enz.
Moet kunnen toch? 8-) ;)

Speedy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:48

Mijn verzorgpaard staat het hele jaar door buiten ;)
Heeft wel een inloopstal, die als het moet ook gewoon dicht kan zodat ze binnen staan.
Maar mijn vz paard. wil niet eens meer op stal staan.
En het is natuurlijk per paard verschillend ;)
Het licht er ook aan hoeveel beweging ze zelf op een dag krijgen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:04

Bandida schreef:
sflj schreef:

Ik heb twee schaapjes van een zeldzaam ras. Ze zijn kostbaar, en schapen kunnen niet goed tegen de regen, dus ik heb ze in de schuur, ieder in een fruitkist van 2x2, ruimte zat en lekker mals stro dat iedere dag opgegooid wordt. 's Avonds oefenen we voor de shows, lopen aan een lijntje, en dan zijn ze gelijk uitgelaten. Weide dat is voor gewone schapen, die van mij hebben hun energie nodig, dat zijn prijsbeesten. Ieder om beurt uitlaten wel, want samen gaan ze veel te hard spelen. Ze worden goed verzorgd, krijgt 1e klas voer enz.
Moet kunnen toch? 8-) ;)

Dit is echt lachen, want schapen kunnen idd niet goed tegen de regen, zeker niet als ze dan nog in de modder staan :-) Krijgen ze het rot van.
Ach ieder houdt zijn paarden hoe hij dat wil, en daar gaat een topic niets aan veranderen.
Wij als aapachtige hangen ook niet meer in de bomen. We wonen in blokjes (zeker diegene die in een appartement wonen), rijden rond in wagentjes (eveneens weinig ruimte) en zitten gemiddeld ook 8-9 uur binnen op een vaste plek.
Moeten wij als aapachtigen dan niet de ruimte hebben, om van boom naar boom te slingeren? Laten we alles gewoon vallen en gewoon terug gaan in de tijd, want dat is onze roets waar we gelukkig in zouden zijn. :-) lol

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:09

Mayo schreef:
flugeltje schreef:
Nou als ze 24/7 op het land staan kan je niet rijden.. anders had het 21/7 geweest

Dusss...

Het is redelijk algemeen bekend dat met de kreet 24/7 op de wei of buiten bedoeld wordt dat het paard niet op stal staat, dat zegt niets over het wel/niet rijden/wandelen weet ik wat nog meer :+

En 24/7 op stal betekent of 24/7 of 23,5/7 op stal waarbij de baas het paard zo nu en dan uit stal trekt, een zadel op zijn rug gooit, een rondje gaat bupsen om het dier daarna weer terug op stal te trappen :j.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:13

petitparis schreef:
mijn vorige paard had de keuze binnen (ruime stal met dikke laag stro en altijd hooi) of buiten (helaas in de winter een modderige paddock met grote boom voor schaduw). Waar stond ze? in de gietende regen en zelfs een keer in de hagel in de typische schuilhouding. Had eerder de indruk dat ze ging schuilen voor de beestjes en de zon...
Maar vind wel dat je of je paard een schuilplek moet bieden zodat het kan kiezen bij "extreme" weersomstandigheden of toch binnen halen. bv vind het redelijk onverantwoord een paard de hele dag in de blakke zon zonder schaduw te laten staan bij 35°C

Mee eens :j, die warmte hebben ze ook veel meer moeite mee dan kou of regen, daar zijn ze op berekend. Maar ik vind het trouwens even onverantwoord om een paard in diezelfde hitte binnen te hebben staan, ze kunnen die warmte met geen mogelijkheid kwijt in een stal, al helemaal niet als het een binnenhal met stallen is. Op het land staat er tenminste nog een briesje of misschien schaduw etc.

Citaat:
Nou, ik vind het er anders vaak nogal apatisch uitzien, zo in de stromende regen, niet echt een beeld van een gelukkig paard dat blij weer een regenbui over zich heen krijgt.
Dat idee heb ik ook wel eens, maar het feit dat ze er zelf voor kiezen om daarin te gaan staan, geeft toch al aan dat ze niet ongelukkig zijn.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:19

bulck schreef:
Dit is echt lachen, want schapen kunnen idd niet goed tegen de regen, zeker niet als ze dan nog in de modder staan :-) Krijgen ze het rot van.
Ach ieder houdt zijn paarden hoe hij dat wil, en daar gaat een topic niets aan veranderen.
Wij als aapachtige hangen ook niet meer in de bomen. We wonen in blokjes (zeker diegene die in een appartement wonen), rijden rond in wagentjes (eveneens weinig ruimte) en zitten gemiddeld ook 8-9 uur binnen op een vaste plek.
Moeten wij als aapachtigen dan niet de ruimte hebben, om van boom naar boom te slingeren? Laten we alles gewoon vallen en gewoon terug gaan in de tijd, want dat is onze roets waar we gelukkig in zouden zijn. :-) lol

En voor het gemak ga je maar even voorbij aan het feit dat 'wij' voor dat alles zelf gekozen hebben en de dieren dat niet kunnen. Maar da's slechts een klein detail, verder moeten ze niet zeuren. Hè? ;)

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 14:19

Zo leuk wat voor gesprek/discussie er kan ontstaan uit een doodsimpele vraag :? Ik vroeg nergens om een discussie of wat dan ook, puur meningen over het minimaal aantal uren buiten in iig de zomerperiode.

Sommigen hebben antwoord gegegeven op mijn vraag en weer anderen hebben de ruimte genomen om te preken en te veroordelen :roll:

Zafinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:22

sflj schreef:
bulck schreef:

En voor het gemak ga je maar even voorbij aan het feit dat 'wij' voor dat alles zelf gekozen hebben en de dieren dat niet kunnen. Maar da's slechts een klein detail, verder moeten ze niet zeuren. Hè? ;)

Nou , ik ben geboren en ik heb nou niet bepaald gekozen om naar school te gaan en daar 8 uur te zitten. Of met de auto ergens heen te gaan. Dus ik heb echt niet voor dat alles zelf gekozen.

dirtchick

Bij mn vorige stal kon het 24/7, waar ik nu sta kunnen ze ruim 8 uur per dag naar buiten wat ik wel jammer vind, alleen waar ik nu woon is er helaas geen optie voor.
Laatst bijgewerkt door dirtchick op 03-09-09 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

hyppolyte schreef:
Citaat:
Nou, ik vind het er anders vaak nogal apatisch uitzien, zo in de stromende regen, niet echt een beeld van een gelukkig paard dat blij weer een regenbui over zich heen krijgt.
Dat idee heb ik ook wel eens, maar het feit dat ze er zelf voor kiezen om daarin te gaan staan, geeft toch al aan dat ze niet ongelukkig zijn.

Dat mensen het er zielig of apatisch uit vinden zien, is antropodinges. ;)
Het is heel paard-eigen om op die manier te 'schuilen'. Kont in de wind om hun buik, oren en ogen droog te houden. Hoofd naar beneden om hun borst en keel droog te houden. Staart tegen de kont om hun edele delen droog te houden. Niks zieligs of apatisch aan, maar juist heel natuurlijk.
In de vrije natuur zal een paard nooit een grot in rennen om te schuilen. Dat schuilen in een stal hebben wij mensen bedacht.

Nu ben ik persoonlijk erg blij met m'n inloopstal, zodat mijn paarden tenminste nog de keus hebben. Maar ze rennen er vrijwel nooit in om te schuilen vanwege het weer. Wel vanwege de dazen. Hoewel dat in de loop van de zomer ook steeds minder wordt.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:28

sflj schreef:
bulck schreef:

Hoezo heb ik daarvoor gekozen? Ik ben gewoon geboren in deze wereld, de westerse dan nog wel dus ben je onderhevig aan de maatschappij.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:31

bulck schreef:
Moeten wij als aapachtigen dan niet de ruimte hebben, om van boom naar boom te slingeren?

Tja daar kan je als mens rustig over nadenken, en dan beslissen wat je wil of niet. Dat is toch wel anders voor onze huisdieren.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:34

Zafinne schreef:
Dus ik heb echt niet voor dat alles zelf gekozen.

Dat geeft je nog niet het recht iets minder dan 'het beste wat je kan doen' te kiezen voor een huisdier dat afhankelijk is van jou ;)
En ik besef ook wel dat 'het beste wat je kan doen' niet voor iedereen en overal hetzelfde is. Maar streven naar dat beste lijkt me toch wel aan de basis te liggen voor dierenliefde. En dus ook paardenhouden.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:38

Bandida schreef:
bulck schreef:
Moeten wij als aapachtigen dan niet de ruimte hebben, om van boom naar boom te slingeren?

Tja daar kan je als mens rustig over nadenken, en dan beslissen wat je wil of niet. Dat is toch wel anders voor onze huisdieren.

In welk opzicht vind je dat anders? Ik ben opgegroeid tot de persoon die ik nu ben, door omgevingsfactoren die dat gestuurd hebben. Je hebt nog primaten(primitieve volkeren) in Azie en Afrika die heel anders leven. Zijn zij gelukkiger of ongelukkiger?
Laatst bijgewerkt door bulck op 03-09-09 14:53, in het totaal 2 keer bewerkt

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:43

Bandida schreef:
Zafinne schreef:
Dus ik heb echt niet voor dat alles zelf gekozen.

Dat geeft je nog niet het recht iets minder dan 'het beste wat je kan doen' te kiezen voor een huisdier dat afhankelijk is van jou ;)
En ik besef ook wel dat 'het beste wat je kan doen' niet voor iedereen en overal hetzelfde is. Maar streven naar dat beste lijkt me toch wel aan de basis te liggen voor dierenliefde. En dus ook paardenhouden.

Heb je hier nu één reactie gelezen van een paardenliefhebber die niet het beste met zijn dier voorheeft? Wel aanvallen naar het aantal uren dat ze buitenkomen of het zelfs opportuun stellen dat iemand die niet voldoet,dan maar beter geen paard houdt en dat komt dan toch van die mensen die hun paarden houden onder het mom 24/7 buiten op de wei.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:46

Zij kunnen niks beslissen voor zichzelf, jij wel.

Of de gorilla's misschien gelukkiger zijn kan alleen jij weten bulck ;-)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:47

bulck schreef:
Heb je hier nu één reactie gelezen van een paardenliefhebber die niet het beste met zijn dier voorheeft?

Nee. Maar er is een groot verschil tussen het beste voor hebben en weten wat het beste is en daar naar streven.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:49

Bandida schreef:
Zij kunnen niks beslissen voor zichzelf, jij wel.

Of de gorilla's misschien gelukkiger zijn kan alleen jij weten bulck ;-)

Waar slaat dat nu weer op :roll:

Babsding

Bij ons staan de paarden elke dag 7 tot 9 uur buiten!

bulck

Bandida schreef:
bulck schreef:
Heb je hier nu één reactie gelezen van een paardenliefhebber die niet het beste met zijn dier voorheeft?

Nee. Maar er is een groot verschil tussen het beste voor hebben en weten wat het beste is en daar naar streven.

En wie gaat bepalen wat het beste is?

Iris_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:50

Ik vind het idioot om te vertellen hier dat paarden op stal meer blesueres krijgen. Mijn paard heb ik moeten laten slapen. En dat was er toevallig geen 1 die alleen maar op stal stond, maar goed dit is net de discussie zoals God houdt van je.. Sommige denken dat ze alles beter weten, zijn ervan overtuigd en kunnen geen andere mening aanhoren.