Paard dat weeft

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 11:35

superwoman schreef:
patserke schreef:
@superwoman: ik had zelf 2 jaar niet gereden, ze voelde voorwaarts aan, maar ik dacht dit iseen kwestie van wennen, omdat ik er ook even tussenuit was.
thuis was ze heel zuur, ook erg voorwaarts en moeilijk terug te rijden. als ik me been eraan legde vloog ze naar voren en in stap dribbelen, een bonk stress, en er kwwam melk uit haar tepels, ik kreeg de vrouw moeilijk te pakken zowel mail als bellen..ik heb niet laten keuren, heb ik veel spijt van, dan had ik niet zoveel kosten en stress gehad. ze heeft in de tussentijd ook nog een aantal maanden in arnhem gestaan met soortgenootjes, dan ging ik in het weekend naar dr kijken en even wat stappen door de bossen

wel was ze zuur met aansingelen daar, niet wetend dat het bijv rugklachten zouden kunnen zijn

Niet alleen het niet keuren is een fout van de koper (onderzoeksplicht)
Maar ik kan ook niet begrijpen waarom je niet iemand met verstand van paarden mee had genomen en je een paard ging kopen na 2 jaar niet te hebben gereden..
Bij mij zou je niet eens het paard mogen bekijken...omdat ik simpelweg iemand zoek die er meer voorbereiding in wil steken.
Een paar prive-lessen op een manege kunnen al voldoende zijn om er weer "in" te komen.

@Yommie: wat verwacht je van de dierenarts?
Volgens mij kun je beter iemand bellen die verstand heeft van jouw rechten en je kan vertellen welke stappen je moet ondernemen.
Zover ik heb begrepen heeft jouw dierenarts het paard niet gekeurd of gezien?

dat ik een onderzoek plicht heb je gelijk in ,maar dan nog had ik niet gezien dat hij weefde..

maarja dierenarts om advies gevraagt en die zegt"terug brengen"niet alleen om de slijtage etc,maar hij weet hoe gek ik ben met mijn andere paard,en de kans dat andere paarden het gaan overnemen zit er in..
Dus dan zou ik hem al apart moeten zetten ,wat niks oplost,want hij gaat dan de hele dag weven..
En ik heb ook met andere mensen te maken daar,en ik denk ook niet dat hun zitten te wachten dat hun paard straks het zelfde gaan doen...
Het is heel jammer maarja..nu nog de vorige eigenaresse te pakken krijgen... :Z

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 11:37

HEEL VEEL STERKTE EN SUCCES bij het terugbrengen van het paard.
Ik hoop dat je snel een ander lief paard vindt waar je veel plezier mee zult beleven.

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 11:57

diana1 schreef:
HEEL VEEL STERKTE EN SUCCES bij het terugbrengen van het paard.
Ik hoop dat je snel een ander lief paard vindt waar je veel plezier mee zult beleven.

dank je:)

nu nog het proberen netjes af te handelen..en der te pakken zien te krijgen...
ze zal wel geen plek hebben etc..maarja

geerke

Re: Paard die weeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 12:01

uit onderzoek uit amerika blijkt dat paarden weven niet van elkaar overnemen....

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 12:11

Daar geloof ik ook niet in (dat ze het gedrag kopieren), maar dan nog zou ik hem absoluut terug brengen!

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 12:18

Mooi dat de dierenarts ook bevestigd dat je hem terug moet brengen.
Nu nog die verkoper te pakken zien te krijgen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 12:18

ik zou hem niet terugbrengen....ik zou de uitdaging aangaan om te proberen hem weer normaal 'paard 'te laten zijn...wel zou ik iets van het aankoop bedrag terug willen.....maar goed...wat ik zou gedaan hebben is niet echt van belang natuurlijk..
(en ik ben natuurlijk best wel eigenwijs en ietwat eigenaardig..)

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 12:23

Yommie, als de verkoper hem niet terug wil nemen dan kun je hem altijd nog aan geerke verkopen, die durft de uitdaging wel aan. :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 12:25

mmm...geerke zit erg ver en zit vol...maar als dat niet het geval was geweest prima hoor!
(maar dus niet voor 3000euro)

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 12:28

Kan het niet laten Geerke (ff een vooruitziende blik?)......waarschijnlijk zal dit ook de reactie van de vorige eigenaar zijn???? :=

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 12:38

welke eigenaar bedoel je TS of de eigenaar daarvoor?
Ik ben trouwens niet op zoek naar een paard...als ik dat wel was was het een andere zaak(ik heb er een staan...ja,ook een grasmaaier,maar daar zou ik nog op kunnen rijden...die mij een aardige duit aan pillen kost per dag...dus voordat ik iets nieuws uitzoek moet deze eerst maar eens overlijden...)

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 12:44

geerke schreef:
welke eigenaar bedoel je TS of de eigenaar daarvoor?
Ik ben trouwens niet op zoek naar een paard...als ik dat wel was was het een andere zaak(ik heb er een staan...ja,ook een grasmaaier,maar daar zou ik nog op kunnen rijden...die mij een aardige duit aan pillen kost per dag...dus voordat ik iets nieuws uitzoek moet deze eerst maar eens overlijden...)

oh ik hoef niet eens het hele aankoop bedrag te hebben ,
voor 1750 mag je hem ook ophalen als die dan maar niet bij de slacht ofzo beland:)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 12:47

het ziet er niet naar uit dat mijn pablo binnenkort overlijd...maar je weet het niet...mocht het snel gebeuren hoor je van me...het is toch een ruin?
want ik heb een hengst hier...dus een merrie gaat niet..teveel herrie..

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 13:00

geerke schreef:
het ziet er niet naar uit dat mijn pablo binnenkort overlijd...maar je weet het niet...mocht het snel gebeuren hoor je van me...het is toch een ruin?
want ik heb een hengst hier...dus een merrie gaat niet..teveel herrie..

ja het is een ruin:)

van ze koppie:P
http://www.mijnalbum.nl/Album=IASAJFZU

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 13:44

Yommie schreef:
dat ik een onderzoek plicht heb je gelijk in ,maar dan nog had ik niet gezien dat hij weefde..

maarja dierenarts om advies gevraagt en die zegt"terug brengen"niet alleen om de slijtage etc,maar hij weet hoe gek ik ben met mijn andere paard,en de kans dat andere paarden het gaan overnemen zit er in..
Dus dan zou ik hem al apart moeten zetten ,wat niks oplost,want hij gaat dan de hele dag weven..
En ik heb ook met andere mensen te maken daar,en ik denk ook niet dat hun zitten te wachten dat hun paard straks het zelfde gaan doen...

Dat paarden het weven over nemen is erg achterhaald.
Men denkt nu dat het door de omgeving of situatie komt waar ze in zitten en wsl zelfs in de genen, omdat niet elk paardin dezelfde situatie er aan begint.

Maar wat wil je dan zeggen tegen de vorige eigenaresse?
Je moet eerst weten wat je rechten zijn!
Zij zit duidelijk niet meer op dit paard te wachten en heeft bij de verkoop dit verzwegen.
Geeft geen blijk van iemand die te vertrouwen is.

Carolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:01

Mijn paard was een verschrikkelijke wever. Het ging de hele dag door alsof ze verdoofd was van links naar rechts, soms ging ze heel snel met slidings door de stal, soms heel langzaam alsof ze verdoofd was. Heel zielig. Ze had het erger als ze alleen achterbleef. Enorme verlatingsangst. Ze was eigenlijk alleen gelukkig met een vast vriendje - samen op stal, samen in de wei of paddock. Gelukkig was ze met rijden een kanjer!
Zij kreeg wel vroeg last van slijtage door het weven. Zij had op haar 9de al atrose. Toch heeft zij tot dit jaar op zz-dressuur niveau gelopen. Nu is zij 19 en mag ze met pensioen. Zij is vorige week naar de bejaardenwei gegaan! Daar staat ze met 9 andere paarden dag & nacht te genieten van haar laatste jaren (?)

Ik zou liever niet meer een wever willen maar ik had haar voor geen goud willen missen!

Heel veel plezier met je wever (het is echt niet het einde van de wereld)...

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 14:14

superwoman schreef:
Yommie schreef:

Dat paarden het weven over nemen is erg achterhaald.
Men denkt nu dat het door de omgeving of situatie komt waar ze in zitten en wsl zelfs in de genen, omdat niet elk paardin dezelfde situatie er aan begint.

Maar wat wil je dan zeggen tegen de vorige eigenaresse?
Je moet eerst weten wat je rechten zijn!
Zij zit duidelijk niet meer op dit paard te wachten en heeft bij de verkoop dit verzwegen.
Geeft geen blijk van iemand die te vertrouwen is.

ik denk niet dat het achterhaald is als een dierenarts het zegt ,want ik neem aan dat hij wel op de hoogte blijft op medische gebied:)

en moet ik het risico nemen dat mijn andere paard ,of het paard van iemand anders het gaat overnemen...

moeilijk hoor:(

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:33

Tja, dit is typisch zo'n geval van meningen verschillen (en ook de interpretaties van onderzoeken zijn zelden zwart-wit) en dat is bij professionals echt niet anders. Het is altijd heel belangrijk om ook zelf je in materie te verdiepen en nooit klakkeloos iemands mening over te nemen, ook al heeft die ervoor gestudeerd..

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:25

Mm als paarden het overnemen had het maatje van mijn paard het ook al moeten doen.Ze staan al jaren samen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 18:50

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 21:16

troi schreef:
Het is altijd heel belangrijk om ook zelf je in materie te verdiepen en nooit klakkeloos iemands mening over te nemen, ook al heeft die ervoor gestudeerd..

Helemaal mee eens!
Na mijn ervaringen met D.A -en denk ik nu zelf ook mee en overleggen we alles.
Ben nu ook helemaal tevreden met die van mij, juist omdat hij naar me luisterd en we samen komen met de beste behandelmethode. Ik ken mijn paarden immers het beste ;)

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 21:53

Het weven op zich is het probleem in dit paard, lichamelijk en/of psychisch en is niet besmettelijk op zich, maar de impact van onrust ,beweging en tegen de deur aantikken brengt wel degelijk een negatieve onrust....maar ook de aanblik....kun je vergelijken met een mens die met zijn hoofd tegen de muur staat te bonken !!!
Er zijn mensen en dieren die zich daar voor af kunnen sluiten, maar de gevoeligsten onder ons en paarden die rust nodig hebben worden er wel degelijk "gek" van.....ik vind dat je dat de ander niet aan mag doen !!!
Heb je de wever thuis staan en er is rust, dan is het nog jouw keuze of je dit het paard aan kunt doen.....
Ik heb het over de trieste gevallen die als een zombie staan te ijsberen, de hele dag door, geloof me , ze doen het heus niet voor hun eigen plezier hoor !!!
De endorfine komt vrij bij extreme pijn (net als de praam op de neus ) is niet iets om weg te wuiven, maar wel degelijk een vorm van dierenkwellerij !!!

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 22:27

@Geerke,
Ik bedoel de eigenaresse voor TS.

@Yommie,
Heb je contact gehad met de vorige eigenaresse?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 11:47

Ik zou het paard lekker met een groepje op de wei doen en in ieder geval een deel van het aankoop bedrag terug willen. Verder ben je toch blij met het paard? Kijk of jullie eruit kunnen komen. Weven is niet het einde van de wereld en ontstaat door stress op stal en te weinig beweging. Ik heb ooit een paard verkocht die nooit had geweeft, maar dan bij mij ook veel buiten stond met andere paarden. Binnen een week op een manege op flink voer en een uurtje per dag rijden is ze begonnen te weven. Ik heb haar maar weer opgehaald en nu heeft ze wel een goed plekje gelukkig, maar in sterss situaties op stal (als buurman weg gaat) weeft ze nog steeds. Ik heb net weer een paard gekocht die het ook doet in dit soort situaties. Ik weet het en hou er rekening mee. Ze komt in de winter op stal naast een gepensioneerde merrie waar ze ook altijd samen mee naar buiten kan; staat ze op stal ook nooit alleen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 11:54

het is trouwens een schitterend aansprekend paard met veel uitstraling...ik kan mij voorstellen dat TS er voor gevallen is...
verder ga ik met Lante mee...gedeelte van het aankoop bedrag terug en het beste ervan maken..