joyce kun je niet wat meer varatie in je pad aanbrengen. gewoon nog ergens een lus extra.
Eilandje
Geplaatst: 21-04-09 09:51
Wat een leuk en interessant topic!! Ik zou zo een eigen weide willen om hiermee aan de slag te kunnen gaan, haha.
Dus moest ik ooit een eigen weide hebben, dan zou ik zoiets zeker overwegen.
Alhoewel sommige zaken nu ook al wel zijn op de weide (horend bij een pensionstal) waar mijn paard 24/7 (in een groepje van 3) op staat: schuilstal in één hoek, automatische drinkbak aan de andere kant, hooi wordt op verschillende plekken gevoerd, en helemaal achteraan staan er verschillende bomen waar ze graag tussen staan en waar takken en stammetjes enz liggen waar ze wel eens aan knagen. Zo lopen ze toch ook wel redelijk wat heen en weer, alhoewel er geen zo’n parcours is uitgezet. Het is een droge weide die het hele jaar door niet echt modderig wordt, dat is het grote gemak. In een andere groep hebben ze een berg in hun stuk, dat vinden paarden blijkbaar ook heel fijn, want ze staan er vaak op, en de ruinen galopperen er ook op en af, dus moest ik ooit een eigen weide hebben maak ik zeker een heuveltje
joyce B
Geplaatst: 21-04-09 09:58
ja, dat kan, door ergens een dwarsverbinding te maken van het linker naar het rechterpad. Er moeten alleen nog wel een paar extra doorgangen komen, liefst ook wat breder zodat ze niet te krap de bocht om hoeven. Nu moeten ze eerst de buitering kort eten, en dan kunnen ze ook een verbindingsweg erbij krijgen, die ik dan weer kan verschuiven.
Ik wil er echter niet een vaste verbinding van maken omdat mijn binnenwei nu makkelijk onderhouden kan worden met grote machines. Makkelijk met gieren, hooien en onkruid spuiten. Het linkerpad is te smal, anders hadden ze dat ook mee kunnen hooien, maar goed, heb er voor gekozen om die binnenwei daar voor te bewaren en laat de buitenring ook niet bemesten. Hoogstens dat ik er een keer de paardenmest over uit zal rijden. Daarnaast kan ik hem echt heel flexibel indelen zodat ik natte stukken kan sparen en rekening kan houden met hoeveel gras er staat en de groep op kan splitsen als dat nodig is.
Hebben jullie de foto's ook bekeken? De grastrack is ook maar 1 deel van het gehele plan. Het voorste deel, met de verschillende paddocks met hun ruwvoermogelijkheden, de verschillende inloopstallen, het bospad met kleine paddock (overweeg om die paden aan te vullen met meer houtsnippers om te kijken of dat ook goed gaat, zonder modder) is veel spannender en afwisselender. De wei, de bak en het graspad is extra. Het lange graspad vooral voor de droge zomermaanden om hem heel te houden. En bijkomende voordeel is dat door ze daar schraal te houden ze waarschijnlijk slanker blijven en ik binnenin meer gras overhoud om te hooien.
Het ziet er allemaal best leuk uit. Maar ik ben bang dat mijn weiland daar te klein voor is, dan heeft mijn paard geen ruimte meer om even een flink sprintje te trekken omdat er overal hekwerk staat.
tamary
Geplaatst: 21-04-09 12:24
xxappiexx schreef:
Het ziet er allemaal best leuk uit. Maar ik ben bang dat mijn weiland daar te klein voor is, dan heeft mijn paard geen ruimte meer om even een flink sprintje te trekken omdat er overal hekwerk staat.
Je heb nog steeds de hele lengte van je wei om de paarden te laten rennen.
Mauve7
Geplaatst: 21-04-09 13:03
Ik vind dit echt een interessant en goed uitvoerbaar concept . Als wij de paarden over een paar jaar (hopelijk) bij huis kunnen hebben dan is dit zeker een optie vooral omdat mijn ene paard ook niet teveel gras nodig heeft terwijl beweging mogelijk blijft op de track.
opisop_shop
Geplaatst: 21-04-09 13:31
Mijn oom en tante hebben een heel groot stuk weiland, waar de paarden het hele jaar door 24/7 op lopen. Zij hebben destijds toen ze de wei aanlegden (2006) ook een meertje aangelegd. Volgens mij hebben ze er niets speciaals mee gedaan, enkel uitgegraven zodat je bij het grondwater kwam en wellicht zelf nog wat bijgevuld maar dat weet ik eigenlijk niet. De paarden kunnen er nu lekker natuurlijk drinken en zoeken er 'szomers afkoeling; al dan niet met ruiter. Het is er zo diep dat ze op sommige plekken moeten zwemmen. Ik vind het geweldig voor ze!
Volgens mij moet zoiets op kleinere schaal daarom al helemaal goed te realiseren vallen, in je paddockparadise gaat het neem ik aan meer om een formaatje grote vijver?
joyce B
wow, wat luxe, zo'n eigen zwemvijver. Zou hier wel passen, maar vind het zo zonde van het gras. Misschien als we ooit het land van de buurman erbij kunnen kopen
Ik neem een abbo op dit topic. Vind veel ideeën echt goed bedacht. Als je soms beseft hoever een paard van de natuur afstaat (de mijne zette het vanmorgen op het lopen omdat er een bult zand bij de bak gestort was). Ik sta er wel voor open!
Denk wel dat een grote poel juist makkelijker / beter / schoner is , daar zit veel meer "leven" in dan zo'n klein stilstaand stinkplasje
wuswa
Geplaatst: 21-04-09 14:23
@ joyce: mooie plannen! Jouw stuk lijkt op het mijne. Helaas woon ik er niet bij zoals jij..... Naw heb ik minder wei en meer bos. Vandaar dat ik ooit een stukje bos heb afgezet (ca 0,5 ha) en heb laten uitdunnen. Leuk voor de paarden, dacht ik. Lekker wat schaduw en spannend om doorheen te gaan. Mooie foto's gemaakt van hele happy paarden. Het duurde niet lang voordat de gemeente/provincie op de stoep stond. Paarden in het bos mag dus echt niet. Mijn advies aan jou is: kijk eerst even in het bestemmingsplan. Als een (gedeelte van) perceel de bestemming 'bos' heeft mag je hoogstens een beetje uitdunnen maar geen palen, lint laat staan paarden daarin. Ook is er al eerder gezegd dat je niet zomaar bomen mag planten en poelen mag (laten) graven. Zelfs niet als ze er ooit gezeten hebben en de bestemming agrarisch is. Kortom: eerst in het bestemmingsplan kijken want in Nl gelden erg veel (soms onbegrijpelijke) regeltjes. Bv je krijgt van de gemeente een aanlegvergunning om een aantal bomen te kappen (bestemming agrarisch) maar je moet vervolgens op basis van de Boswet op hetzelfde perceel weer herplanten + een toeslag omdat je gekapt hebt..... Echt, dat is de werkelijkheid! Klinkt een beetje gefrustreerd maar dat word je vanzelf als je je erin gaat verdiepen.
Hoe weten ze eigenlijk of je een boom geplant hebt , of dat hij zelf spontaan opgekomen is...?
Whinnylando
Geplaatst: 21-04-09 14:39
Ik had hier nog nooit van gehoord: Paddock paradise.
Maar na het zien van deze link > http://www.freewebs.com/gydjulind/paddockparadijs.htm vind ik het wel een geweldig idee. Dit is ook ideaal om je weiland goed te houden in de winter en je paarden toch in beweging te houden met minimale schade aan de grasmat. Het idee is zoveel natuurlijker als hoe we nu onze weides indelen. Toch meer het vakjes-rechtoe-rechtaan-idee. Zeg nu zelf op je werk zit je liever ook in een ruimte die wat variatie heeft ipv allemaal je eigen vierkante hokje.
wuswa
Geplaatst: 21-04-09 15:02
pmarena schreef:
Hoe weten ze eigenlijk of je een boom geplant hebt , of dat hij zelf spontaan opgekomen is...?
bij mij maken ze 1 x in de zoveel tijd luchtfoto's....
ik ga vanavond bijlezen maar ik weet niet of het al benoemd is maar wat zijn de ervaringen met paarden die er in vollegalop door heen gaan, wat ik helemaal niet zo verwonderlijk vind.
Ik heb even geen tijd om het hele topic door te lezen, maar ik kwam er bij het lezen van de openingspost achter dat wij thuis ook al aardig wat dingen hebben gerealiseerd, gewoon omdat we dit leuk en mooi vonden staan haha!
We hebben een soort van paddenpoel uitgegraven, waar de paarden kunnen drinken en evt. in kunnen (dit doen ze echter nooit). Daarnaast hebben we langs een wat verder uitgegraven sloot een pad tussen bomen en bosjes door. Als laatste hebben we een heuvel gemaakt van het uitgegraven zand, waar de paarden erg vaak op en af galloperen, of gewoon lekker bovenop om zich heen staan te kijken.
Als er belangstelling voor is kan ik wel eens wat foto's maken? We hebben 1 ha land.
DubbelFun
Geplaatst: 21-04-09 15:20
wuswa schreef:
bij mij maken ze 1 x in de zoveel tijd luchtfoto's....
Bij mij ook maar ik ken iemand die heeft over een klein jaar uitgesmeerd ongeveer een kompleet bos uitgedund en er een illegaal huis neergezet. En hij woont er nog steeds. Het is dus ook maar net of ze iets wíllen zien geloof ik.
Zo , DD , die heeft ook lef dan , een heel huis illegaal neerzetten dat is best gewaagd qua kosten...
Met die bomen enzo vind ik het maar een beetje vaag eigenlijk.
Als er een zaadje of dingetje in je wei terechtkomt dat zelf gaat ontkiemen , kan er ook een boom uitgroeien. Ik zie men er zelfs nog voor aan dat als je dat ding laat gaan en er een boompje uit gegroeid is , dat je het dan niet mag kappen
Net zo met een poel. Je mag toch gerust een gat graven van een klein metertje diep. Dat er dan water in komt te staan....tsja. Als je een gat graaft van een metertje of 5-10 in doorsnede met het midden een kleine meter diep , niet in het volle zicht... kan me voorstellen dat ze dat niet extreem boeiend vinden om op dat soort dingen allemaal te gaan letten achter een huis.
Als het nu vanaf de openbare weg goed zichtbaar is lijkt het me alweer anders.
wuswa
Geplaatst: 21-04-09 16:32
Tis wat DD zegt: het is net wat ze willen zien. Ik heb last van een anonieme melder. Dan moet de gemeente zo'n melding checken al is ie nog zo onzinnig. Zo zou ik laatst een gastank bij de stal geplaatst hebben. Nee dus maar je hebt die lui wel weer op je terrein en dan zien ze dat je in die ellendige vorstperiode je mest her en der in het bos hebt gegooid omdat de mest in de aanhanger vast gevroren was. Legen gaat dan niet en je moet toch wat.... Jammer mag niet, want bos. In het weiland mag je bergen laten liggen en over je land slepen maar niks in dat bos. Dus opruimen maar!
Wuswa, er zijn inderdaad heel wat belachelijke regeltjes, dat is hier in België ook zo... En als je dan zo'n persoon hebt die om wat voor dwaze reden dan ook alles gaat melden (of het nu klopt of niet), dan kan je al niet veel meer doen...
@Wuswa: volgende keer een stuk landbouwfolie ergens op de grond en een tijdelijk mesthoop maken
wuswa
Geplaatst: 21-04-09 18:20
DubbelDun schreef:
@Wuswa: volgende keer een stuk landbouwfolie ergens op de grond en een tijdelijk mesthoop maken
Prima idee maar ik dacht als ik het nou goed verdeel, dan zie je er niets meer van in het voorjaar. Zo'n tijdelijke mesthoop kost in vergelijking met het verspreiden in het bos meer werk want dan moet je het opnieuw oppakken en op de aanhanger scheppen (bah). Maar ja, het opruimen nu was ook geen klein karwei (wel iemand met een kraan gevraagd...). Je hebt wel gelijk hoor. Mocht het weer gebeuren dan richt ik een tijdelijke mesthoop in en schep het daarvan wel op de aanhanger. Wil mijn weilanden 'schoon' houden dus laten liggen is sowieso geen optie. Ben daar nogal precies in....
Riddershow
Geplaatst: 21-04-09 19:39
Hoe zit het met het kapot lopen van het land? Ik vind het een super princype. Maar in hoeverre lopen ze niet al het goede gras kapot?
(ik heb ca 6000 m2 grasland en de rijbak, waar ze wel niet zomaar inmogen aangezien het een hele simpele is en ik bang ben dat hij te snel naar de *piep* zal gaan) Dus wat is de verwachting met 2 monsters? lopen ze het kapot of valt dat wel mee? En dan met 365/24/7
Dat ligt natuurlijk maar net aan je bodem en wat je er verder mee doet... breng je veel versteviging aan enzo.
Ik heb het "paddock paradise" - boek zojuist binnengekregen , grappig wel. Over die waterpoel staat erin dat het idd. gewoon een zelf gegraven gat kan zijn. En over verontreiniging / beestjes dat je je daar geen zorgen over hoeft te maken want dat die natuurlijke verontreiniging juist eerder goed dan slecht is in het kader van natuurlijk afweersysteem versterken enzo