Nieuwe wet ? Paard mag niet alleen staan.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Whitney2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:06

Wij hadden voor onze shet een paar meter van de wei afgezet. Hier kon de shet wel onderdoor, maar de rest niet, bovendien was hier ook het inloopstalletje voor de pony. De paarden gingen 's nachts op stal.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 14:22

kazary schreef:
Phara, als die mensen voor jou zijn verantwoording hadden genomen had het diet geleerd wat een kudde was en had jij nu dat probleem ook niet.
Als die wet er gaat komen hebben we uiteindelijk meer kans dt er minder paarden zijn die niet snappen hoe ze paard moeten zijn.

Krips, dat recht zou er wel mogen zijn.
Er zijn ook mensen die denken dat ze super voor hun kind zorgen, maar toch word het uit huis geplaatst.
Mensen zijn soms blind en een ander moet daar soms voor ingrijpen.

Dat is waar... Maar als die wet er nu komt, moet ik die ouwe rakker van 19 dus nog helemaal over de rooie jagen.... Hij heeft overigens wel tot vorig jaar gestaan dat hij kon neuzen met een ander paard dat langs hem in de weide stond (gescheiden door onze stroomdraad en hun afrastering van kippengaas oid, zijn nl twee aangrenzende "tuinen" maar die konden nog makkelijk bij elkaar) en weet je he? Ik heb vakantiedagen dat ik soms heel de dag bij de paarden zit, en ik heb hem echt NOOIT contact zien zoeken met die andere. Dan stond die andere te gillen en te roepen op hem. En die twee op stal die hinnikte terug. En Ex ging helemaal aan de andere kant van de weide grazen.... := (Die tuin is van de buren schuin achter. Dus grenst met het achterste stuk. Zo'n 30tal meter denk ik. En Ex ging dan helemaal vooraan staan, dus dan stond hij zo'n 70 a 80 meter van hem verwijderd :') )

Als Phara of Pret nieuwsgierig bij hem gaan snuiten, dan draait hij zijn kont naar ze en gaat in de achterste hoek van zijn stal staan.... :=

We zijn begonnen met Phara en Pret aan elkaar te laten wennen, we zitten alleen nog met een probleem :') Samen buiten is geen probleem, maar ze binnen halen :oo (heb mijn moeder er eindelijk van overtuigd dat ze allebei honderden kilo's wegen en dat ze echt wel tegen een stootje kunnen, dus dat ze gerust een beetje mogen knokken om aan elkaar te wennen en te bepalen wie op welke plek hoort....)

Heleen123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 15:04

breng de shet in het ergste geval zomers naar een boer die een kudde shets op zijn land heeft staan oid.. dus zomers gescheiden in verschillende kuddes en dan 's winters weer met elkaar thuis..
Als de combi goed is hoeft dat geen bezwaar te zijn

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 15:39

essiedepessie schreef:
poes schreef:
Ook een hengst kan bij een maatje, maar snap wel dat dat nog ergens een uitzondering is.
Sja sliding plates: die kies jij om te zetten, niet je paard hoor.

Ja en? je kunt moeilijk stops maken zonder plates.

feit is gewoon dat als ze er een trap mee uit delen dat de schade aanzienlijk is.

Dan ben je toch niet slim bezig!?
paarden horen bij elkaar, het zijn kudde dieren, dat weet gewoon iedereen.
Wil je alleen maar in de sport en betekend dat dat jouw paarden daar onder moeten lijden?
dan zou ik er echt mee stoppen. Dit is toch niks voor je paarden. Alleen maar omdat
jij zo nodig de sport in wilt mogen je paarden geen paard meer zijn? Vind dat echt te
gek voor woorden hoor...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 15:59

IMO ben je nu ook heel erg zwart wit hoor GreenRider, had je liever dat die plates er onderuit gingen en het paard alsnog in de sport ingezet werd en stops moest maken zonder? :n

Of wil je dat die tak van de westernsport maar gewoon helemaal afgeschaft moet worden? :?

Izzy19

Re: Nieuwe wet ? Paard mag niet alleen staan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 20:13

Mijn paard staat alleen op de wei, de weide naast hem staan er wel koeien en schapen, maar andere paarden staan wel een hele eind verder. Ik moet zeggen, ik heb mijn paard daar nog niet ongelukkig door gezien. Ik zou het ook heel fijn vinden om een 2de paard te zetten zodat hij een vriendje heeft, maar jammer genoeg heb ik hiervoor de tijd niet en ook de plaats niet meer. Mijn paard staat in de winter overdag hele dagen buiten en in de zomer zelfs constant.
Zo'n wet vind ik onzin, hoe ga je zoiets controleren en waar ga je het onderscheid maken? Een hengst kan vaak niet tegelijk met andere paarden buiten, vooral niet in het dekseizoen. Er zijn zoveel uitzonderingen dat zo'n wet praktisch gezien onmogelijk is.

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:39

Tja.... Die shet zou makkelijk kunnen denk ik.

Alleen die wet... Ik ben er wel voor dat paarden niet alleen mogen staan, alleen mijn pony staat nu wél alleen. :n Mijn vader wilt er absoluut géén shetje bij. en een geit? Tja. Mijn pony vind het geweldig als er een ander dier bij is, en dan wil ze hem/haar ook gelijk besnuffelen. :+ Maar dat andere dier vind dat helemaal niks. we hebben het al een keer geprobeerd met een geit. alleen die geit vind het niks die rent weg terwijl ze wel is opgegroeid met paarden.

ik hoop eigenlijk dat die wet komt. want dan kan ik mn pony op de manege stallen :oo dan hoef ik geen uur te rijden op mn pony om bij de manege te komen. ( nee mijn ouders vinden het niks om een trailer te kopen. omdat ze ijzers heeft ofzo??? )

Maar ja. we zien wel :j *Hoop,Hoop*

_JustMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 12:02

En koeien dan? Onze buren hebben 1 koe...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 13:39

Een koe is toch ook wel heel iets anders als een paard..... Beter iets dan niets , maar het blijft een verre van ideale situatie.

Je zou zelf toch ook gek worden als je alleen maar andere diersoorten om je heen zou hebben de hele dag , en geen enkel mens.

Of al zou je alleen al de hele dag tussen de babies zitten , dat zijn dan nog mensen , maar daar heb je ook geen fluit aan op een wat gelijkwaardiger niveau. Dan ben je toch ook blij als je weer eens een volwassen mens ziet. :P

heyhallohey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 19:52

Ik zou het niet als wet laten invoeren, sommige paarden kunnen nu eenmaal helaas niet bij andere paarden staan. Maar je zou er in de omgeving eromheen wel paarden neer kunnen zetten, of desnoods iets van geiten ofzo erbij zetten,.
Dus zou het dan miss wel invoeren maar niet dat er geen paard alleen in 1 stukje land mag staan.. Alleen als er dus wel paarden in de omgeving staan

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 20:55

Dan alleen als ze er direct naast staan wat mij betreft , zodat ze tenminste elkaars schoft kunnen krauwelen.

Paarden die niet met andere paarden kunnen worden niet geboren , maar gemaakt.

Op dit moment zijn er wel paarden die niet makkelijk samen met een ander paard kunnen maar als alle veulens die vanaf nu worden geboren , gewoon met andere paarden opgroeien dan komen er tenminste niet meer van die a-sociale stumperds bij.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:06

En wat doe je met de generatie die het niet kan omdat ze zo gemaakt zijn? IMO als je plan zo slecht overdacht is, is de kans heel klein dat het ooit echt een wet word.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:09

pmarena: mijn pony kán dus niet met andere paarden staan, tenminste: niet met meer dan 1. Hij is daarvoor te dominant en gaat de kudde beschermen (en aanvallen als ze niet in zijn cirkel blijven). Bovendien valt hij mensen aan die aan zijn kudde willen komen. Zo is hij niet gemaakt, dat zit in hem.
Hij staat nu overigens wel alleen, maar omdat hij zeer gevoelig is voor hoefbevangenheid. Dus ik kan hem niet met zijn vriendje op de wei zetten, er moet een draadje tussen zitten omdat hij op dieetland moet staan.

Dus nee, ik ben tegen de regel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 07:17

Phara : de huidige situatie daar kun je dan wat soepeler naar kijken , maar dan is de nieuwe generatie tenminste "gered" van eigenaren die allerlei drogredenen verzinnen om maar goed te praten dat ze hun paard voor hun eigen gemak zo verknipt maken.

Welsh : het dier heeft een vriendje. Staat zo te lezen alleen een draadje tussen. Dan is er toch geen probleem ? Ik maak de regels niet , maar voor mijn eigen normen voldoe je dan toch aan het minimale van 1 ander paard en mogelijkheid tot lekker krauwelen over de draad. Ook al doen ze het wellicht niet of kijken ze niet naar elkaar om : daar gaat het niet om , het gaat maar om de mogelijkheden bieden :)

En op de vraag wie het gaat controleren : ik denk dat mensen dat wel doen die wèl het beste met paarden voor hebben.

Nu zie je best vaak zo'n zielig geval alleen in een weitje staan te verpieteren omdat het zo leuk is voor de kinderen , maar men denkt totaal niet aan wat leuk is voor het beestje.

Er zijn dan vaak zat mensen in de omgeving die wel beseffen dat dat een lichte vorm van dierenkwelling is maar wat kunnen zij er aan doen ? Als het nu wettelijk vastgelegd wordt dan zouden mensen in de omgeving bvb. kunnen bellen ofzo , dat er een wet overtreden wordt , en dan kan er ingegrepen worden om het beestje te helpen.

Ik begrijp wel dat veel mensen de ernst van een paard dat alleen staat niet inzien. Het beest ziet er goed uit , kruipt niet over de grond van de pijn , zit niet onder de wonden en is geen wandelend skelet. Maar het is gewoon echt heel erg fout om een kuddedier zo alleen te houden. Zo'n dier past zich wel aan , wat moet 'ie anders ? Maar dat houdt niet in dat je het beestje op die manier een goed leven geeft.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 10:06

Hij kan nu niet kroelen over het draad: wij hebben het draad bewust hoog gemaakt omdat anders er 1 doorheen gaat :=
Maar hij ziet zijn vriendje en dat is voor hun beide genoeg (en ze staan natuurlijk ook regelmatig even samen).
Ik zou nooit een paard kopen als ik weet dat die alleen komt te staan. Het kán altijd gebeuren dat je stalgenoot vertrekt en je paard dan even alleen komt te staan als je niet snel een ander vind. Maar ja, dat doe je niet bewust, dat overkomt je.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 10:16

ik vind het deels terecht deels niet.
mijn tinker loopt op het moment alleen
mijn shet loopt alleen omdat de weide nog niet helemaal afgezet is
mijn kwpn staat op stal en komt buiten 3 uur perdag ook alleen

we willen dadelijk alles bij elkaar

maar denk eens aan de dekhengsten?
een hengst kan goed bij een hengst of ruin maar als ze weten dat ze mogen dekken enz
dan zijnhun de ''baas''
we hadden het er laatst op stal over
www.haflinger.nl
hoe ga je dat doen
de hengsten komen elke dag buiten maar wel appart van elkaar
als de hengsten ook bij elkaar moetten kunnen ze net zo goed de dieren in laten slapen want dat word een regelrecht bloedbad dan

zo zijn dekhengsten nou eenmaal en dan praat ik hier over haflingers dus koudbloedden
moetten de volbloed hengsten dan ook bij elkaar
ik denk dat er dan zowat een ramp gebeurt?

ik hoop dat deze wet niet door gevoerd word inelkgeval niet voor (dek)hengsten

dat ze maar eens wat gaan doen aan paarden die op een manege of dergelijke gestalt staan
waar de paarden niet buiten komen alleen om te rijden

ik heb in pension gestaan ergens noem geen namen maar daar kwam de helft van de paarden nooit buiten
de manege paarden alleen op zondag soms en in de grote vakantie
dat ze dat maar eens gaan aan pakken!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 10:21

Hengsten kun je best bij elkaar zetten, maar dan moet je er geen merrie's tussen gooien. Want zonder merrie's hebben ze weinig te bevechten (naast mijn pony staan een stuk of 10 hengsten samen, hartstikke leuk!)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 10:25

dat kan best zijn
met hengsten die dekken kan het gewoon NIET
ben vorigjaar met een kennis naar de irishcob hengsten keuring geweest
daar kwam een hengst los
en toen zijn er 4 in gevecht geraakt
waaren daar merrie's?
nee want het is een hengsten keuring

dus dekhengsten kunnen niet samen
dan kun jij of iemand anders me vertellen van wel
het risico nemen doen we niet en gelijk hebben we!

liefs

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 10:30

Als je stuk land maar groot genoeg is, dan wil het best. Tuurlijk kunnen niet alle paarden samen, maar dat is met een normale kudde ook zo. Dus als je het uitprobeert en het werkt echt niet, nou ja prima! Mijn pony kan ook niet in de kudde. Maar als je het nooit probeert weet je het ook niet ;)
Het gaat hier wel goed, maar het is echt een enorm stuk land zodat ze elkaar niet in een hoekje kunnen drukken zeg maar. Stuk of 10 hengsten bij elkaar, weide iets verderop staan ook aardig wat hengsten samen. Henstenhouderij in een dorp verderop laat ze ook samen in de wei. Gaat prima! Die hengsten kunnen het goed met elkaar vinden :)
Dus het is onzin dat hengsten per definitie niet bij elkaar kunnen :)
(daarmee zeg ik dus nog een keer: het kan altijd zo zijn dat je hengst niet samen kan met andere hengsten. T is natuurlijk altijd aan de baas om te bepalen wat voor het paard het beste is.)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 10:35

ja das waar

als de hengsten van jongs af aan bij elkaar staan gaat dat vaak ook wel
maar wij nemen dat risico niet
daar ken ik hun lang genoeg voor

en een hengst bij een kudde merrie's gaat het ok niet worden
want dan mogen ze niet meer via KI dekken

liefs

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 10:37

Denk wel dat de hengst enorme lol heeft als hij in een kudde staat van alleen maar merrie's :D :D :D
(alhoewel... merrie's kunnen flinke krengen zijn :P)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 10:41

Welshcobfan schreef:
Denk wel dat de hengst enorme lol heeft als hij in een kudde staat van alleen maar merrie's :D :D :D
(alhoewel... merrie's kunnen flinke krengen zijn :P)

ja dat wel lekker een *** vakantie
maar voor de hengsten houder is het minder aangezien de hengsten dan niet meer KI mogen dekken of ze moetten eerst z'n test ondergaan heet dat ook een soa test bij paarden whaahha

liefs

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:59

Dat van die hengsten is er dus ook weer 1 uit het rijtje van gemakszucht van de mens. Vreemde hengsten op een hengstenkeuring , dat is toch niet zo raar dat je daar problemen mee krijgt :?

Zeker niet met een heleboel van die verknipte opgepompte testosteron-hengsten bij elkaar.... als die hengsten nou gewoon eens op een paardvriendelijke manier gehouden zouden worden zoals in het voorbeeld van Welshcobfan , dan heb je al veel minder risico.

Het is toch triest dat hengsten waarmee paardwaardig wordt omgegaan gewoon lekker in het land kunnen met elkaar , en overal op de wereld doen ze niet moeilijk met hengsten maar zijn het gewoon leuke gezins-rijpaarden , maar bij ons zijn er weer hele kuddes mensen die bij hengsten meteen denken aan bloedbaden enzo.... dat panische gedoe over hengsten.

Natuurlijk zijn veel hengsten ook van die testosteronbommetjes maar wat wil je als je de hele dag in afzondering staat en met krachtvoer opgepompt wordt om showend voor de dag te komen , en alleen af en toe eens wat zaad rond mag strooien :P

Dat is net als een vechthond , die worden gewoon agressief gemaakt.

Als ze nu vandaag beginnen met alle nieuwgeboren hengstveulens verplicht in de kudde op laten groeien en ook zo houden , dan zijn die dieren dat gewend , kunnen ze hun ei kwijt en dan heb je dat panische gedoe eromheen ook niet. En omdat het wat moeilijker kan zijn om een fijne groep te vinden voor je hengst , zullen wellicht veel mensen ook veel eerder ervoor kiezen om hun dier te laten ruinen. Want er zijn nog best veel hengsten die amper of geen waarde hebben voor de fok , en toch hengst gehouden worden omdat de eigenaren dat wel leuk vinden. En vervolgens is het dier veroordeelt tot een leven in afzondering want ja het is een hengst he en die kan niet bij anderen. En zo praat men de eigen keus weer goed...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:10

Je moet het altijd eerst proberen voordat je kunt zeggen: mijn paard past niet in een kudde.
Want hoe weet je ander of het wel of niet kan?

Mijn pony is bv vriendelijker alleen dan met een vriendje, hij vindt het alleen ook prima! (dus in theorie zou hij alleen kunnen staan) Dan heeft hij niet de zorg van zijn minikudde van 1 paard te beschermen. Maar voor zijn vriendje is het wel belangrijk om samen te staan, die wordt echt eenzaam alleen. Dus vandaar dat ze wel samen staan op 1 wei, met een draadje ertussen.

Soms kom je er achter dat je paard toch echt alleen moet staan (of met nog 1 vriendje). Het is sowieso wel moeilijk om een goede kudde te vinden als je een zeer dominant paard hebt.
Die van mij is allang geruind, maar heeft echt hengstengedrag. En nee die zou ik ook nooit van mijn leven meer in een kudde plaatsen :=
Dan heb ik medelijden met de kudde en met de eigenaren :=
(en natuurlijk ook wel met mijn pony, alhoewel het erg goed voor zijn conditie was om continu te gaan cirkelen om de kudde :D)
Hij heeft nu een onderdanig vriendje, maar als ik de keuze heb tussen een dominant vriendje en alleen staan? dan kies ik voor het alleen staan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 20:01

En toch gaat dat niet op Pmarena en Welshcobfan :n
De (dek)hengst bij ons is wel gewoon sociaal opgevoed, maar vorige keer was hij door de draad gegaan. In de wei ernaast stonden drie ruinen, dan moet ie toch laten zien dat HIJ 'the man' is. Tjemig wat heeft ie ze geklierd, op hun rug gaan staan met voorbenen, bijten, steigeren, ze kregen geen moment rust en wij kregen niks van die groep te pakken dus ze hebben echt wel even bij elkaar gezeten. De ruinen hadden allang geaccepteerd dat hij de baas was en ze kennen elkaar uit de stalgang en van samen rijden, maar hij was echt aan het bullyen. Het is gewoon, ondanks een braaf karakter, echt een hengst, begin van het dekseizoen dus ook vol testosteron en helemaal het baasje. Gelukkig niks gebeurd uiteindelijk maar o wat had het snel gebeurd kunnen zijn, met drie van de vier op ijzers...