staan jullie paarden met beenbescherming in de wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

evoos

Re: staan jullie paarden met beenbescherming in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:50

mijne heeft niks om,
staat de hele dag in de wei en 's nachts op stal

verado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:24

mijn paard staat altijd maar half uur of langer buiten in het paddock.
Maar daarnaast rijdt ik ook nog dus hij hoeft er niet veel in want hij staat ergens anders,
waar de wei vaak bezet is en paddock niet.
Ik doe wel altijd peesbeschermers aan en springschoenen,
Maar paarden die 24/7 buiten staan snap ik wel dat ze zonder gaan.
Want die zijn dat gewent, en dan is het eigelijk niet nodig.
Tjaa ieder zijn eigen mening,

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 22:44

Mijn hummeltje heeft niks om. Hij heeft al scheve beentjes :(:) dus beenbescherming zal hem meer slecht dan goed doen. Bij mijn paard deed ik het ook nooit. Zolang het paard normaal doet in de wei is er niks aan de hand.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 08:42

nee

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 10:46

Ik ben ook groot voorstander van paarden zonder beenbescherming op de wei.
Helaas ben ik door een peesblessure wel "gedwongen" het te doen.
Ik heb geen zin meer in maanden stappen en leuke uitjes laten gaan...
Maar momenteel ben ik behoorlijk aan het klungelen met de beschermers. Ze zitten niet meer lekker. Er ontstaan wat schuurwondjes. En ik heb al wat gewisseld met merken, maar ik ben er nog niet uit.
Vanmiddag naar de DA en ik ga hem even voorleggen wat ik het beste kan doen...

petietjeplus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 13:56

Altijd beenbescherming, voorkomen is beter dan genezen

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 13:58

ik gebruik het sowieso niet... straks kunnen onze paarden helemaal niks meer hebben... ze moeten wel tegen ene stootje kunnen.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 14:01

Mijne zoveel mogelijk zonder, alleen met springen krijgt hij ze om, in de wei, bak, en met rijden gewoon lekker zonder. Is wel zo prettig, alleen soms achter bandages in het najaar/winter omdat hij onder het spronggewricht met rijden zijn benen schuurt:S. Maar op het land gaat er altijd modder en viezigheid tussen zitten, dat dan weer irritatie veroorzaakt, en dat kan dan weer mok worden, dus van mij hoeft het niet, en mijn paardje vind het denk ik best zo:).

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 14:02

Vorig jaar zomer had m'n merrie ineens aan dr achter kroonranden wondjes, waaarschijnlijk omdat m'n ruin paar keer te dicht tegen dr aan heeft gelopen.
Toen wel paar springschoene gekocht, maar wat een ondingen. Ze heeft ze echt maar 1 of 2x om gegaan :S

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 14:04

Ik vind dat je het 'zorgen voor je paard' ook kunt overdrijven hoor :o

Bij ons staan ze soms met 20 graden met deken op, springschoenen, pees -en kogelbeschermers om.... Kom op zeg het blijven wel dieren, geen aankleedpopjes om het zo maar even te zeggen.

Mijn haf staat dan ook alleen met regen/vliegendeken op het land, maar zeker niet met beenbescherming, die zal ze toch wel af weten te krijgen haar kennende...

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 14:16

Beenbescherming in de wei...
Mja. >;)
Zolang je paardje geen topper is, waarom dan wel ?!?
Topper in de zin van: NK, EK, WK materiaal dan. ;)
Een huis,tuin en keuken of wannabe -bovenstaand paardje laat je toch gewoon vrij lopen?!?
Sommige bescherming begrijp ik nog wel: vliegentop bij geen manentop voor de ogen, exceemdeken, zonnebrand bij witte snoetjes, maar verder...

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 18:14

Weetje waarom veel (sport)paarden witte plekjes op hun pezen hebben? Nou daardoor!
Het is eigenlijk super slecht om je paard in de wei te zetten met peesberscherming..
want dan worden die pezen warm, en dat is niet goed!
Je kan zelf zonder peesbechrming rijden..
Maar bij sommige paarden is dat soms wel nodig..

Maar op de wei..
is het eigenlijk onzin..
Maarja..
Het is je eigen beslissing!!!!

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 18:17

Mijn paard staat van 8.30 tot 17.00 buiten. Beetje sneu om haar dan de hele dag met beschermers om te zetten, bovendien vind ik het persoonlijk onzin en allerminst prettig voor het paard.

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 18:20

MarvanTom schreef:
Mja. >;)
Een huis,tuin en keuken of wannabe -bovenstaand paardje laat je toch gewoon vrij lopen?!?
Sommige bescherming begrijp ik nog wel: vliegentop bij geen manentop voor de ogen, exceemdeken, zonnebrand bij witte snoetjes, maar verder...

En waarom zou een 'toppertje' dan wél met bescherming om moeten lopen?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 18:23

Mijn paard staat zonder beschermers op de wei. Hij mag van de week weer voor het eerst na een periode boxrust van 8 maanden ivm een peesblessure, die hij op de wei opgelopen heeft. En toch gaat hij zonder bescherming. Ik vind de nadelen niet opwegen tegen de voordelen voor mijn paard.
En pech kan je toch hebben. Dit paard heeft bij mij een peesblessure opgelopen op de wei, mijn vorige paard is afgemaakt door een ongeluk op de wei, waardoor ze een gat dwars door haar hals had. Daar helpt geen beschermer tegen, dan kan je ze net zo goed met een harnas aan op de wei zetten. Op stal kunnen ze net zo goed wat krijgen, daar zetten we ze ook niet in de beschermers.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 18:31

Magnummm schreef:
MarvanTom schreef:
Mja. >;)

Da's een beetje een vooroordeel. Die paarden staan meestal weinig in de wei omdat ze, áls ze in de wei gaan, helemaal los van god gaan en ze blessures willen voorkomen.

Mijne staat zonder. Recreatiepaardje wordt 't en z staat 24/7 buiten :D
Als mijn poon niet zulke gekke dingen nodig heb wordt t ook niet gekocht, net als dekens, 100supplementen, bandages, hulpteugels etcetraaaa.

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 18:33

Daarom heb ik altijd medelijden met die 'toppers'; omdat ze nauwelijks buiten komen.. Paarden die vaker buiten komen, mankeren over het algemeen minder vaak iets!

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 18:33

Mijn eigen paarden niet (ik dénk er niet over), maar op mijn werk staan de paarden altijd rondom in de beenbescherming + springschoenen. Ik vind het maar niks hoor, de hele dag, maar goed dat is mijn keus niet.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 18:37

Magnummm schreef:
Daarom heb ik altijd medelijden met die 'toppers'; omdat ze nauwelijks buiten komen.. Paarden die vaker buiten komen, mankeren over het algemeen minder vaak iets!

Helaas weet ik uit eigen ervaring dat dat helemaal niet zo hoeft te zijn. Soms is het gewoon een kwestie van domme pech. Ik vind dat altijd zo'n naar vooroordeel, ook een paard dat elke dag op de wei staat kan zich ineens lelijk verstappen.

knockout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 18:37

Vind het wel grappig dat veel mensen zeggen dat ze zuinig zijn op hun paard en het daarom buiten zetten met bescherming....
Net alsof ik niet zuinig ben op mijn paard en er gek mee ben. Als je paard maar een paar uur per dag buiten komt, snap ik wel dat je er wat om heen doet. Eerder stond die van mij dat ook en er was regelmatig een ijzer af, dus dan toch maar een spring schoen om. Nu staat hij hele dagen en nu zelf dag en nacht buiten, dus is het ook niet meer nodig, omdat hij niet meer zo uit zijn plaat gaat.
Tuurlijk rennen en spelen ze nog wel, maar niet zo idioot meer als toen hij nog veel binnen stond.

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 18:40

erleyne schreef:
Magnummm schreef:

Helaas weet ik uit eigen ervaring dat dat helemaal niet zo hoeft te zijn. Soms is het gewoon een kwestie van domme pech. Ik vind dat altijd zo'n naar vooroordeel, ook een paard dat elke dag op de wei staat kan zich ineens lelijk verstappen.

Ik zei ook niet dat het met alle paarden zo het geval is.. Maar naar mijn ervaring(en) zijn paarden die vaker buiten staan, toch wat 'harder' en lopen niet bij elk wondje kreupel. Kan ook aan mij liggen en dat het idd gewoon puur geluk is! :)

Sanne_Amiga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 18:45

Alleen peesbeschermers en springschoenen om als ze weer voor het eerst de wei op gaat! Verder laat ik de peesbeschermers lekker af! Springschoenen laat ik meestal wel om ;)

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 18:52

Zonder, mijn paarden staan iedere dag buiten en snachts op stal.
Het enige moment waarop 1 van mijn paarden iets om krijgt is als hij net is beslagen en hij gaat weer de wei op, soms trapt hij de nieuwe ijzers af, vooral als het wat nattig is in de wei.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 20:58

Magnummm schreef:
MarvanTom schreef:
Mja. >;)

Hihihi! Da's inderdaad een goeie!
Heb ik niet aan gedacht, komen die 'toppertjes' uberhaupt wel eens op een wei dan?
_O-

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 21:07

Stel je eens voor dat ze zouden struikelen }:0

Nee, ik ben zwaar tegen beenbescherming in de weide.
Ik zie er het nut niet van in. Zeker niet als je bandages oid aandoet, dat maakt geen verschil.
Heb zelfs eens een oud paardenboertje horen zeggen dat de benen daarmee juist blessuregevoeliger gaan worden. Nee, doe mij maar zonder. Ik heb nog nooit een peesblessure gehad bij mijn paarden,
en ze staan dag en nacht in de weide. En ze gaan nog elke dag uit hun plaat hoor :Y)
Maar ik heb nu ook weer niet een dunbenige KWPNer die ze tegenwoordig fokken, waar als je tegen blaast ze een blessure hebben. Geef mij maar mijn selle francais met zijn boomstambenen :+