Ervaringen met Shapley's MTG (o.a. tegen zomereczeem/mok)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

joyce83

Re: Ervaringen met Shapley's MTG (o.a. tegen zomereczeem/mok)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 09:35

Whinnylando daar kun jij ook niks aan doen. Er komt hier in elk geval geen MTG meer op. Nek is nog wat dik, gelukkig geen etter of zo. Staart heeft hij nog flink geschuurd. Gisteren deed het hem wel wat pijn toen ik de wondzalf erop deed, vanmorgen gelukkig niet meer naar mijn idee.

Dat kleine plekje was trouwens rustige huid voordat ik begon met smeren. Er is nooit een wondje vooraf geweest. Dus denk een extreme reactie op het spul.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 13:02

Ja erg heftige reactie, hoop dat het snel weer dicht is voor het warme weer er weer aankomt. Nu is het in iedergeval ideaal weer om te genezen.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 14:35

Ik ben benieuwd of iemand dit weet? Trekt MTG ook echt in de bloedbaan e.d.? Mijn pony is drachtig dus ik wil wel zeker weten dat het extern blijft en niet gevaarlijk is voor het veulen..

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 18:58

weet iemand waar ik dit spul kan kopen in de buurt van utrecht?
Ik heb atorka er ook al op gewezen. Ze gaan uitzoeken of ze het eventueel kunnen bestellen en dan kijken of ze het ook kunnen gaan verkopen.

Is het misschien een idee om een nieuw topic te openen met foto's? Dus een voor en erna foto na een paar maanden?

Voor zover ik in dit topic lees is iedereen erg tevreden.
Die van mij heeft een hele lichte vorm van ecxeem maar heb toch besloten om alles eraf te halen (met tranen in mijn ogen)
Toen ik hem kreeg had hij super lange manen maar wel dun.

Door 2 dagen schuren miste hij een stuk in het midden. Ik had alles steeds gevlochten en doordat hij eigenlijk 3 vlechten weggeschuurd had ontstond er een gat.

Ik heb toen alles eraf gehaald ook in de hoop dat als het terug komt het een stuk dikker terug komt.

Hoevaak smeren jullie het er nu op? 1 x per 2 dagen of 1 x per 3 dagen of zo?

Ik hoop ook gauw een fles te hebben. WIl graag dat mijn ventje weer mooie lange manen krijgt!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 19:23

Enamorado schreef:
Die van mij heeft een hele lichte vorm van ecxeem maar heb toch besloten om alles eraf te halen (met tranen in mijn ogen)
Toen ik hem kreeg had hij super lange manen maar wel dun.

Door 2 dagen schuren miste hij een stuk in het midden. Ik had alles steeds gevlochten en doordat hij eigenlijk 3 vlechten weggeschuurd had ontstond er een gat.

Ik heb toen alles eraf gehaald ook in de hoop dat als het terug komt het een stuk dikker terug komt.

Hoevaak smeren jullie het er nu op? 1 x per 2 dagen of 1 x per 3 dagen of zo?

Ik hoop ook gauw een fles te hebben. WIl graag dat mijn ventje weer mooie lange manen krijgt!

Mijn paard heeft vorig jaar precies hetzelfde gedaan. In het midden van de manenkam een stuk kaal geschuurd. Ik heb de MTG ook gebruikt. Voor zijn manen heeft het geloof ik wel geholpen, voor zijn maantop niet.

Dit jaar weer hetzelfde. Zijn manen waren weer aangegroeid. Ben op tijd met wassen en eczeemdeken begonnen, maar toch weer een hap uit het midden van de manenkam.
Maar ik heb niet alles eraf gehaald. Heb wel op het punt gestaan, maar het bovenste gedeelte van de manen zijn bijna een meter lang. Ik heb echt een paar keer op het punt gestaan, maar het niet gedaan.
Nu heeft hij de helft lang en de helft kort, ongeveer 15 cm. Met een kaal stuk in het midden.

Ben wel weer begonnen met de MTG. Het is zowiezo goed om de huid soepel te houden en de MTG draagt hieraan bij.
Ik doe het eens per week. En om de twee weken was ik de manen en staart.

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 22:46

boeflover schreef:
Ik ben benieuwd of iemand dit weet? Trekt MTG ook echt in de bloedbaan e.d.? Mijn pony is drachtig dus ik wil wel zeker weten dat het extern blijft en niet gevaarlijk is voor het veulen..

Ik heb het ook gebruikt tijdens de dracht van mijn shetlander en zij heeft er geen hinder van gehad zij heeft een mooi kerngezond veulen op de wereld gezet.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 15:22

Ik gebruik het nu ook twee weken en de manen en staart beginnen nu toch echt sneller te groeien. Ook op een plek waar eerst een wondje zat is nu al niets meer van te zien. Fijn spul! jammer dat het zo stinkt. Gelukkig heb ik speciale zeep thuis tegen knoflook en uiengeur waar die geur goed mee van mijn handen gaat. Want zelfs na het douchen rook ik die typische teer geur nog op mijn handen ;-)

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:58

Klopt Morelia, ik vind het ook een on-aangename geur.. Ik probeer er zelf ook altijd zo min mogenlijk met mijn handen aan te komen, inmasseren ofzo doe ik niet...

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 09:46

Ik draag altijd handschoenen, want ik vind het ook niet te pruimen die lucht.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:58

Ik meld me ook in dit topic..

Heb sinds kort een pony met een heel stuk afgeschuurde manen:
Afbeelding

Heb inmiddels alles op 1 lengte getrokken en probeer het nu weer snel bij te laten groeien d.m.v. MTG. Ben benieuwd :)

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 04:57

@Morelia, hoe heet die zeep tegen knoflook en uiengeur? Lijkt me errug handig :D (in de keuken)

Nieuwe MTG'ers welkom en leuk dat er foto's gemaakt worden, ben ik altijd erg benieuwd naar :)

@Enamorado, ik smeer het ongeveer om de dag of 2 dagen dun op de manenkam. Gewoon manen aan 1 kant en dan op de bovenkant een lijntje MTG en insmeren. Ik heb dus geen last van vette troep enz.

Gisteren kwam ik tot de ontdekking dat de manen toch echt onder de hals uit beginnen te komen. Realiseerde me ineens "hey ik heb een fries!"

*Toen ik mijn merrie kocht in mei waren de manen redelijk kort voor een fries (15 cm ofzo) de vorige eigenaar zei dat ze de knopen eruit gekamt hadden en het daarom zo kort was.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 10:31

Wow Whinny heb je het in 3 maanden voor elkaar gekregen om de manen onder de manenkam uit te laten komen. Ik heb Rhoda ook vanaf 1 mei en ik denk dat d'r manen nu hooguit 5 cm zijn (lengte manenkam). Zal vanaf nu wat vaker foto's maken van de voortgang, gebruik de MTG nu 3 dagen.

Heb jij trouwens foto's?

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 19:47

Dit zijn de foto´s van een bladzijde terug Minka ;) Heb nog geen foto van nu, ik probeer iedere maand foto's te maken dus wacht nog even tot augustus. Toevallig hebben wij op dezelfde dag een paard gekocht :D

Whinnylando schreef:
Eindelijk foto's gemaakt (vergat iedere keer camera mee te nemen naar stal)

1 mei (meteen ook de eerste dag dat ik haar had)
http://i645.photobucket.com/albums/uu17 ... CF1349.jpg
http://i645.photobucket.com/albums/uu17 ... CF1360.jpg

pas 23 mei begonnen met smeren

1 juni, de opstaande plukjes zijn gaan liggen.
Afbeelding
ook 1 juni
http://i645.photobucket.com/albums/uu17 ... _klein.jpg

De manen nu (5 juli)
De wat dunnere plek manen richting de schoft is gekomen door de vliegendeken.
Afbeelding
En nog eentje van nu, ben wel trots :D
http://i645.photobucket.com/albums/uu17 ... CF1750.jpg

Benieuwd wat jullie ervan vinden :D

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 21:22

ben nu een maandje bezig met smeren, zo'n 3 a vier keer per weer, het lijkt wel te werken, hij jeukt sinds een week nu helemaal niet meer, en heb hem nu twee dagen zonder deken, maar dat komt omdat het hier nu geen muggen weer is, ik hoop dat het zo blijft, we zullen zien.

heb ook het idee dat zijn manen nog nooit zo lang zijn geweest in de zomer!

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 08:55

Ik smeer nu dagelijks, maar m'n vliegendeken heeft er wel onder te lijden. Hij is helemaal vet en vies. Morgen ben ik een week bezig, dan ga ik om de dag smeren of is dat te snel? Verder ziet d'r manenkam er rustig uit op de plek die ik insmeer :)

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 20:01

Ik ben nu nog niet eens 1 week bezig. Ben donderdag begonnen en geloof het of niet maar ik zie echt verschil! En niet zo'n beetje ook.
Ik ga proberen foto's te maken maar vergeet het steeds.
Ik doe het elke dag op en vanaf volgende week ga ik het ojm de dag doen.
Mijn vliegendeken ziet er inderdaad ook helemaal niet meer uit. Heb hem maar even gewassen gister.
Maar ik ben benieuwd hoe hij er over 5 weken bij staat.
Ik had hem natuurlijk helemaal super kort geknipt dus zal wel even duren voordat er weer wat hangt.
Inmiddels is het denk ik toch al 3 a 4 cm lang.
zal het eens meten en proberen foto's te maken.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 23:02

Klopt mijn deken is ook 1 vieze plekzooi. Vraag me soms wel af of die nog genoeg ademt zo maar ik heb er maar 1 en naar de stomerij brengen kost een week, dat gaat nu gewoon niet...

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 08:59

Jij hebt ook de SIH toch? Bij mij is die bij de deken helemaal zwart en vies. Ik kan hem wel naar de stomerij brengen, want ze staat nu ook onder d'r regendeken, maar denk niet dat het nut heeft zolang ik dat spul nog gebruik..

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 11:01

Ja klopt :)
Ik had eerst een gewone exceemdeken en daar trok minder in (die sluit minder aan). Merk wel dat het nu veel minder vet is op Pride zelf (dat trekt in de deken :P).

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 16:27

Rhoda d'r manen vorige week (foto is 3 maanden na de vorige foto genomen, maar na 1 week smeren)

Afbeelding

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 17:53

Wat een lekker dier is het toch :)
Heeft ze nou eigenlijk ook exceem?
Heb je ook een foto van voor de mtg dan is het duidelijker, heb al wel ff in je profiel gespiekt ;)

Zal hier ook zsm foto's van Pride plaatsen voorheen en nu :)

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 17:58

De foto hier bovenaan de pagina (15-7) is van 3 maanden geleden en eigenlijk is de foto hierboven van voor de MTG, want hij is vrijdag genomen en ik ben woensdag begonnen :Y)

Dus dit is m'n mikpunt een manenkam breed, nu kijken hoe snel het z'n werk doet ;) Ben benieuwd naar foto's van Pride d'r manen :j

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 18:04

Pink die Rambo kan gewoon in de wasmachine hoor :) Heb ik ook al 2 keer gedaan. Niet heter als 30 graden en het gaat goed.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 19:25

Oke ben benieuwd!

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 19:54

Verwacht geen wonderen wat betreft schoner worden... ;)