Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
IndianLady schreef:Persoonlijk vind ik het ee mooi idee, maar wegen de hoge stallingskosten op tegen een gewone pensionstalling waar je paard 24/7 buiten staat en ook onbeperkt kuil/hooi krijgt.
Toen aan het zoeken was naar een stalling kwam ik op internet bij een Hit actefstal in Lunteren. Het leek net of de paarden in een natuurgebied stonden zo mooi en groot. Zie ik dan de HAs van Eowyn dan denk ik, dat je mooi goed betaald voor een groot stuk paddock. Sorry maar ik vind er persoonlijk niks aan.
EmptyWords schreef:in de steg in en hit stal...ik vind het neit zo...de schuilstal staat in de tocht en de paarden mogen maar een bepaalde tijd van het kuil eten (en dan gaat de klep gewoon dicht)
daarbij heb ik ook gezien hoe iemand z'n paard 20 jaar op stal heeft gestaan emt deken, en daar in is gezet zonder deken...die heeft een paar beroerde weken gehad (ze wisten neit of ie het zou redden)
het idee is leuk...maar voor mij lijkt het niets
P_A_R_Love schreef:EmptyWords schreef:in de steg in en hit stal...ik vind het neit zo...de schuilstal staat in de tocht en de paarden mogen maar een bepaalde tijd van het kuil eten (en dan gaat de klep gewoon dicht)
daarbij heb ik ook gezien hoe iemand z'n paard 20 jaar op stal heeft gestaan emt deken, en daar in is gezet zonder deken...die heeft een paar beroerde weken gehad (ze wisten neit of ie het zou redden)
het idee is leuk...maar voor mij lijkt het niets
Dat is een kwestie van voorlichten![]()
Je moet je paard zowieso niet meteen (in de winter) zonder deken zette..
Tja dan weet je zelf ook wel dat je paard 9 van de 10x ziek word
EmptyWords schreef:P_A_R_Love schreef:Dat is een kwestie van voorlichten![]()
Je moet je paard zowieso niet meteen (in de winter) zonder deken zette..
Tja dan weet je zelf ook wel dat je paard 9 van de 10x ziek word
het was niet eens het idee van de eigenaar, maar van de stalhouder, die vind dat ieder paard zomaar zonder deken kan
daarbij...voor mij was het logisch dat het paard ziek werd
joyce B schreef:waar is jouw stal dan?
Heb via de vertegenwoordiger gehoord dat er zowel in de buurt van Hilversum, als in de buurt van Mander (Hengelo?) gewerkt wordt aan het realiseren van een HIT-Actief stal. Ook in België wordt op het moment een grote stal gebouwd.
pmarena schreef:Op zich vind ik een systeem met een track toch het allermooiste.
Als je een stuk land hebt en je wilt en mag er op een enthousiaste manier paarden houden , heb je imo. 4 opties :
- volbouwen met stallen en rijbanen en stapmolen en kantine enzo , weiland ondergeschikt
- voornamelijk weiland houden , en dan een stalgebouwtje erop zetten waar de paarden bvb. 's nachts in kunnen , of vrij in en uit kunnen lopen.
- HIT-actief stal maken , dus in het midden een ruime paddock en aan de randen wat voorzieningen die allemaal vanuit het midden toegankelijk zijn
- een track maken.
Wat mij betreft is een track het mooiste systeem.
Bij een weiland heb je nog te snel te maken met verveling en paarden die te veel eten.
Een HIT-stal is wat dat betreft wat interessanter met allerlei hoekjes en gaatjes , maar dat is nog steeds een "luie" opzet waarbij het paard veel staat te lummelen.
Een track is dan mooier. Dan heb je het looppad juist rondom je hele wei , met een paar leuke bochten en ruimere stukken erin , her en der op de route iets van water / hooi / kruiden / slaapplaats / liksteen enz.
Dat is pas echt leuk voor een paard en maakt pas echt het paard-instinct in het dier wakker , van "trekken" met de kudde naar een bepaalde plek.
En het midden kun je dan altijd nog gras houden , maar dan moeten ze wel steeds een hele route afleggen voordat ze bij gras / hooi / water / slaapplaats enz. komen. Dat is veel leuker en natuurlijker dan alles maar zo op een presenteerblaadje direct toegankelijk aan te reiken.