Hit actief Stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Hit actief Stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 09:42

Klopt, er werden ook altijd Parelli-dingen georganiseerd.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:31

willeke_nijs schreef:
Is er iemand die nu op een hit-actief stal staat? Zoja, wat betalen jullie per maand aan pensiongeld?

Ik betaalde vorig jaar op de maesberg 275 euro en 10 euro voor de trailer.
Weet niet hoeveel het nu is want ik sta er niet meer.

Duzzell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 17:36

wij krijgen ook een hitactief stal ben nog aan het twijvelen om er in te gaan met dit weer is het natuurlijk super maar zou het in de winter ook super zijn?

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 18:06

IndianLady schreef:
Persoonlijk vind ik het ee mooi idee, maar wegen de hoge stallingskosten op tegen een gewone pensionstalling waar je paard 24/7 buiten staat en ook onbeperkt kuil/hooi krijgt.
Toen aan het zoeken was naar een stalling kwam ik op internet bij een Hit actefstal in Lunteren. Het leek net of de paarden in een natuurgebied stonden zo mooi en groot. Zie ik dan de HAs van Eowyn dan denk ik, dat je mooi goed betaald voor een groot stuk paddock. Sorry maar ik vind er persoonlijk niks aan.

Ja, geloof zeker dat lunteren qua natuur veeeeeeeeeeeeel mooier is, maar wij zitten aan/in de randstad.
Dan is dit de super oplossing.
Wij zijn niet gunstig gelegen als sommige anderen, die betere grond en natuur om zich heen hebben.

Hier hebben ze veengrond, nou daar word je al niet vrolijk van.
De paarden kan je hier onmogelijk klokkie rond op het land laten staan in de winter, want het is veels te nat, waardoor het hele land naar zijn grootje gaat.

Dus voor in de randstad is dit een super idee.
Hier moet je roeien met de natuurstukken die je heb en dat is niet al teveel.

Duzzell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 17:33

wij gaan denk ik ook maar in de actief stal.
het heeft heel veel voordelen.en als ik het niet vind dan ga ik gewoon weer in stallen staan.
bij ons is die in november af dus het wordt nog spannend.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 12:43

waar is jouw stal dan?
Heb via de vertegenwoordiger gehoord dat er zowel in de buurt van Hilversum, als in de buurt van Mander (Hengelo?) gewerkt wordt aan het realiseren van een HIT-Actief stal. Ook in België wordt op het moment een grote stal gebouwd.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 12:50

in de steg in en hit stal...ik vind het neit zo...de schuilstal staat in de tocht en de paarden mogen maar een bepaalde tijd van het kuil eten (en dan gaat de klep gewoon dicht)

daarbij heb ik ook gezien hoe iemand z'n paard 20 jaar op stal heeft gestaan emt deken, en daar in is gezet zonder deken...die heeft een paar beroerde weken gehad (ze wisten neit of ie het zou redden)

het idee is leuk...maar voor mij lijkt het niets

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 14:09

EmptyWords schreef:
in de steg in en hit stal...ik vind het neit zo...de schuilstal staat in de tocht en de paarden mogen maar een bepaalde tijd van het kuil eten (en dan gaat de klep gewoon dicht)

daarbij heb ik ook gezien hoe iemand z'n paard 20 jaar op stal heeft gestaan emt deken, en daar in is gezet zonder deken...die heeft een paar beroerde weken gehad (ze wisten neit of ie het zou redden)

Dat is een kwestie van voorlichten :z
Je moet je paard zowieso niet meteen (in de winter) zonder deken zette..
Tja dan weet je zelf ook wel dat je paard 9 van de 10x ziek word :roll:

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 14:20

Ik kan me voorstellen dat mensen die in de randstad wonen en geen stalling kunnen vinden met weidegang dit een fijne oplossing is, maar ikzelf trek er nog steeds niet zo hard aan.
Daarbij komt nog eens dat ik de stalling erg duur vind.
Als ik al zie dat op de meeste hitactiestallen rond de 300 euro aan stalling wordt gevraagd.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 15:06

tja, als je naar de prijzen kijkt van kracht- en ruwvoermachines, bodemroosters enzo, dan is het niet zo gek dat er een aardige prijs tegenover staat. Anders zijn die investeringen niet terug te verdienen voor het versleten is...

Denk dat een normale traditionele stalling met boxen en weidegang en paddocks voor in de winter minder kosten hoeven te maken.

Verder zijn er in Duitsland veel stallen die minimaal 's zomers ook nog weidegang koppelen aan de actiefstal.
Voorbeeld: http://www.pferdepension-nackenberg.de/ ... nsion.html

Ik zie er de toegevoegde waarde wel van in, maar zie wat op tegen de investeringen in de benodigde apparatuur en infrastructuur van stroom en water die ervoor nodig is.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 19:55

P_A_R_Love schreef:
EmptyWords schreef:

het was niet eens het idee van de eigenaar, maar van de stalhouder, die vind dat ieder paard zomaar zonder deken kan

daarbij...voor mij was het logisch dat het paard ziek werd

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 20:20

Dan nog kan de eigenaar zelf ook nadenken.
Als je paard al zo lang met deken op staat, laat je ze natuulijk niet opeens buiten zonder deken staan.
Vind het ook dom van haar, eerlijk gezegd.

En idd klep gaat dicht, maar op stal is de kuil ook een keer op en dan kunnen die van ons over een klein uurtje weer lekker eten.
Die paarden zijn dat zo gewent. Ze eten, geloof mij heel veel.

En wat betreft de kosten, Joyce je heb helemaal gelijk.
Er gaat ontzettend veel kuil doorheen, alle machine onderhoud, aanschaf enz...
Dus de prijs, dat valt echt wel mee. Tuurlijk is 300 euro een smak geld, maar dat vind ik ook voor een paard in een hokje van 3x3 en die krijgt 3 keer biks en 3 keer kuil. die van ons eten meer.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 20:26

Hij denkt wel na, maar als een stalhouder zegt da thet kan..tja hij heeft het paard er s'zomers neergezet hoor, en gewoon geen deken opgedaan

en ik heb het gewoon niet op zo'n stal het is me teveel tocht, en ze kunnen naar mijn idee gewoon niet ergens lekker warm liggen/staan

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 20:48

tocht??? :?
Dan moet je voor en achter openingen hebben.
Daardoor krijg je tocht, maar als je gewoon 1 opening heb dan heb je geen tocht. Het kan wel zijn dat als de wind erop staat dat het wat in kan waaien.

Tja en midden in de zomer? vorig jaar? tja toen hadden we een slechte zomer, dan nog had de eigenaar zelf in moeten grijpen.
Je meot zelf naar je paard kijken of hij/zij zonder deken kan.
Ik hou mijn oudere merrie ook altijd in de gaten, als ik merk dat ze last krijgt van haar rug, gaat er gelijk een dekentje op.

Maargoed meis, even goeie vrienden. ;) Ik moet er niet meer aan denken om mijn paard in een stalletje van 3x3 23 uur per dag te zetten.
Ze zijn nu veel gelukkiger, ze slopen de stal als ik ze bv even te lang binnen laat staan. Als ik de deur open zou laten staan, dan staan ze gelijk buiten. :+

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 22:02

mijn paard staat s 'nachts op stal, overdag in de wei, er zijn tussenwegen hoor ;)

maar goed, ik kwam hier niet om te zeiken, maar om mijn bevindingen te vertellen :P

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 22:55

EmptyWords schreef:
P_A_R_Love schreef:

het was niet eens het idee van de eigenaar, maar van de stalhouder, die vind dat ieder paard zomaar zonder deken kan

daarbij...voor mij was het logisch dat het paard ziek werd

Die stal eigenaar noemt zijn paarden van 1.65 ook haflingers :Y)
Ieder paard kan ook zonder deken,tenzei die geschoren is ;)
Alleen met een goede afbouw van de deken..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 23:06

haha, nou ja, je paard blijft je eigen verantwoordelijkheid, en ok zou niet op een stal willen staan waar ik niet zelf mag bepalen of ik mijn paard een deken op wil doen.
Al ben ik zelf voor de mensen hier wel lastig, want ik zeur wel om een vliegendeken tegen de mugjes en dazen, omdat de paarden anders het land stuk rennen en zichzelf in het zweet rennen en zelfs soms door de draden gaan... Maar goed, dat is dan in het belang van het welzijn van het paard en mijn land zal ik maar denken :P

Duzzell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 08:13

joyce B schreef:
waar is jouw stal dan?
Heb via de vertegenwoordiger gehoord dat er zowel in de buurt van Hilversum, als in de buurt van Mander (Hengelo?) gewerkt wordt aan het realiseren van een HIT-Actief stal. Ook in België wordt op het moment een grote stal gebouwd.

mijn hitactief stal komt in loosdrecht
en is 285 euro per maand.
maar hij is pas in okt/nov af

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 08:21

Dat zal dan de stal zijn die hij bedoelde, Loosdrecht ligt in de buurt van Hilversum...
Kun je waarschuwen als jullie stal klaar is en misschien een open dag heeft ofzo? Hilversum is nog wel te doen vanuit het noorden ;)

Duzzell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 11:47

ja ik zal je waarschuwen als ik het niet vergeet want duurt nog een tijd stuur me straks anders ff een pm dan staat ie in me inbox en ken ik het niet vergeten:P

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 11:52

[PP] 2de Hit-Actief Stal In Nederland!!!

Ik zou het zeker doen, en het is ook nog eens 10 kilometer dichterbij huis.
Het lijkt mij geweldig.

Oeps, zie nu pas dat het een topic is van februari :o
Heb je de stap nog gemaakt? En zo ja bevalt het?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 12:29

Op zich vind ik een systeem met een track toch het allermooiste.

Als je een stuk land hebt en je wilt en mag er op een enthousiaste manier paarden houden , heb je imo. 4 opties :

- volbouwen met stallen en rijbanen en stapmolen en kantine enzo , weiland ondergeschikt

- voornamelijk weiland houden , en dan een stalgebouwtje erop zetten waar de paarden bvb. 's nachts in kunnen , of vrij in en uit kunnen lopen.

- HIT-actief stal maken , dus in het midden een ruime paddock en aan de randen wat voorzieningen die allemaal vanuit het midden toegankelijk zijn

- een track maken.

Wat mij betreft is een track het mooiste systeem.
Bij een weiland heb je nog te snel te maken met verveling en paarden die te veel eten.

Een HIT-stal is wat dat betreft wat interessanter met allerlei hoekjes en gaatjes , maar dat is nog steeds een "luie" opzet waarbij het paard veel staat te lummelen.

Een track is dan mooier. Dan heb je het looppad juist rondom je hele wei , met een paar leuke bochten en ruimere stukken erin , her en der op de route iets van water / hooi / kruiden / slaapplaats / liksteen enz.

Dat is pas echt leuk voor een paard en maakt pas echt het paard-instinct in het dier wakker , van "trekken" met de kudde naar een bepaalde plek.

En het midden kun je dan altijd nog gras houden , maar dan moeten ze wel steeds een hele route afleggen voordat ze bij gras / hooi / water / slaapplaats enz. komen. Dat is veel leuker en natuurlijker dan alles maar zo op een presenteerblaadje direct toegankelijk aan te reiken.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 12:46

pmarena schreef:
Op zich vind ik een systeem met een track toch het allermooiste.

Als je een stuk land hebt en je wilt en mag er op een enthousiaste manier paarden houden , heb je imo. 4 opties :

- volbouwen met stallen en rijbanen en stapmolen en kantine enzo , weiland ondergeschikt

- voornamelijk weiland houden , en dan een stalgebouwtje erop zetten waar de paarden bvb. 's nachts in kunnen , of vrij in en uit kunnen lopen.

- HIT-actief stal maken , dus in het midden een ruime paddock en aan de randen wat voorzieningen die allemaal vanuit het midden toegankelijk zijn

- een track maken.

Wat mij betreft is een track het mooiste systeem.
Bij een weiland heb je nog te snel te maken met verveling en paarden die te veel eten.

Een HIT-stal is wat dat betreft wat interessanter met allerlei hoekjes en gaatjes , maar dat is nog steeds een "luie" opzet waarbij het paard veel staat te lummelen.

Een track is dan mooier. Dan heb je het looppad juist rondom je hele wei , met een paar leuke bochten en ruimere stukken erin , her en der op de route iets van water / hooi / kruiden / slaapplaats / liksteen enz.

Dat is pas echt leuk voor een paard en maakt pas echt het paard-instinct in het dier wakker , van "trekken" met de kudde naar een bepaalde plek.

En het midden kun je dan altijd nog gras houden , maar dan moeten ze wel steeds een hele route afleggen voordat ze bij gras / hooi / water / slaapplaats enz. komen. Dat is veel leuker en natuurlijker dan alles maar zo op een presenteerblaadje direct toegankelijk aan te reiken.

Dit vind ik wel heel mooi klinken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 12:59

Is ook supergaaf :j

Zeker als je het kan combineren met verschillende ondergronden enzo , je kunt het natuurlijk zo "gek" maken als je zelf wilt...

Bvb. een stukje rotsachtig , een stukje tussen wat bomen en bosjes door zoals een soort ruiterroute , waar ze doorheen kunnen lopen / rennen maar ook ervoor kunnen kiezen om lekker onder het groen een dutje te doen , een wat bredere uitsparing met een waterpoeltje , een fijne schuurpaal of boom ergens onderweg...enz. enz.

Paarden zijn dan constant aan het lopen en het is steeds spannend om wat verderop te gaan kijken omdat ze niet in 1 keer het hele weiland overzien.

Ik vind dit echt een enorm gave opzet en zelfs met een vrij klein weiland kun je zo toch nog heel veel afwisseling geven en veel beweging en natuurlijk gedrag stimuleren.

Alleen moet je dan natuurlijk wel een plek hebben waar je dit kan en mag realiseren.

Hoeft op zich ook nog niet eens duur te zijn , desnoods zet je met prikpaaltjes met lint een leuke route af , op Marktplaats kun je vaak zelfs gratis allerlei bruikbare materialen vinden om er een spannende en aantrekkelijke route van te maken.

Hoeft dan maar een fractie van een HIT-stal te kosten maar is nog veel en veel leuker voor de paarden.

Alleen heb je dan wel weer het probleem van de controle over het rantsoen van paarden die veel of juist weinig nodig hebben.

De paarden die meer nodig hebben zul je dan toch dagelijks even uit de groep moeten halen om bij te voeren.

Maar het is natuurlijk ideaal als ze zo gestimuleerd worden om veel te bewegen en steeds te kijken of er verderop nog iets interessants is.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:36

Het idee is leuk maar ik denk dat paarden toch met grootste deel van de dag staan waar het voer is, en als het op is lopen ze naar het volgende voer. En ze gaan natuurlijk die route kapotlopen dus dat wordt in de winter ook een blubberzooi. Dan zul je toch alweer iets van een bodem aan moeten gaan leggen, in ieder geval op de eetplaatsen, en dat maakt het duur.

Of je zou inderdaad met prikpaaltjes steeds de route moeten verleggen. In de zomer kun je dan ook mooi het afgrazen regelen. Maarja, in de winter lopen ze dan dus ook álles kapot.

Maar als er een keer niks op TV is ga ik eens zo'n route 'ontwerpen'. Vind ik gewoon leuk om te doen.