Pensionstallen in de randstad->DRAMA

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:18

shadowflower schreef:
Zoiezo als je in de randstad woont zou ik er voor kiezen om bijv. 1 uur te reizen naar mn paard in volpension waar het voldoende buiten komt. dan maar 2 a 3 keer per week naar de knol maar dan weet je wel dat t beestje gelukkig is inplek van op een stal opgesloten te staan. is t niet mogelijk had je niet aan paarden moeten beginnen. Is mijn persoonlijke mening.

Dat doe ik nu ook, 1 uur reizen :).
Ja er zijn voor de zomermaanden heel veel weilanden te huur, maar het is allemaal tot en met oktober. Daarna moet je gewoon ergens een box huren en daar heb ik geen zin in.
Ik heb het rondzoeken nu even helemaal rust gegeven. Dat moet van mezelf in ieder geval voor een heel jaar. Daarna probeer ik opnieuw ;).

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:20

Celiien schreef:
Volgens mij doe ik het dan wel goed:
woon in de randstad, btaal 190,- per maand en er wordt gevoerd en binnen/buiten gezet :))
paarden 's winters een paar uur zegmaar 07.00-14.00, 's zomers dag nacht
maar de bak is zwaar rot als t geregend heeft oid. Wel ingang aan t bos :)

Jij doet het zeker niet verkeerd qua kosten en buitengang! (en ik weet ook wel waar je staat denk ik ;))

Wat ik zelf vind en heb gemerkt, is dat er weinig stallen zijn die én goede faciliteiten hebben én veel buitengang. Het lijkt een beetje het een of het ander te zijn.

En wat ik niet wil voor mijn paarden is dat ze elke keer heen en weer gesleept worden tussen 'ergens' 24/7 op een land staan en daar moeten wennen en dan elke winter weer de onzekerheid waar je je paarden kwijt moet. Als je er 1 hebt, is dat nog niet zo'n probleem, maar met 2 is het al lastiger.
Dan wordt het automatisch kiezen voor iets wat voor beide partijen te doen is: 's zomers overdag in het land, 's winters overdag in de paddock door stal en voor mij redelijke faciliteiten zodat ik kan rijden / longeren in een bak of paddock.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:22

Twiggy2008 schreef:
Amen! Ik heb ook het idee dat het grotendeels aan jezelf ligt als paardeneigenaar. :j
En verder sluit ik me aan bij de woorden van Shadowflower. Ik had mijn paard echt nooit gekocht als hij niet (grotendeels) buiten zou kunnen staan.

Dat is zeker zo. Veel mensen kiezen toch nog voor faciliteiten voor zichzelf en niet zozeer voor hun paard. 24/7 buiten met niks erbij, dat wil haast niemand.

ben op dit moment ook bezig met mail tikken aan jullie btw :D

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 12:59

Toch heb ik het idee dat het wel aan het veranderen is: steeds meer stallen bieden weidegang/paddock ook in de winter aan. Paardenwelzijn wordt dus belangrijker gevonden dan eerst ;)

Ik heb net weer even op marktplaats gekeken en eigenlijk valt het me in de buurt van amsterdam helemaal niet tegen! Het is niet altijd even dicht bij, maar toch.

Daks

Re: Pensionstallen in de randstad->DRAMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:35

hinke wij hebben nog stallen vrij. dicht bij mijdrecht. paarden komen in de winter in paddock's

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 09:03

Heb ook even op MP gekeken in mijn buurtje en er is ten noorden van Utrecht zat weidegang te vinden, hoor. :j
En dan heb je het alleen maar over MP, nog niet eens over de plekken die daar niet opstaan. :)

Ik denk dat je als paardeneigenaar ook niet moet pikken dat je pensionstalling geen mogelijkheden biedt. Praat erover, geef aan wat jij wil, zeker als je zulke hoge bedragen betaalt die ik hier voorbij zie komen. Toen ik op mijn stalling kwam jaren geleden, was het ook normaal dat alle pony's en paarden in de winter naar binnen gingen. De Shets bleven wel buiten. Ik heb gewoon gezegd dat ik mijn paard dan ga verhuizen in de winter, omdat ik 'm niet op stal wilde hebben. Ik mocht hem die winter destijds alsnog bij de Shets houden op het land. Revolutie daar, joh. :D

Zo staat hij al jaren en er staan regelmatig grotere pony's erbij. Dus dat kan ook nog, maar geef het zelf aan. En desnoods ook waarom, dan begrijpen ze het ook. Valt mij op dat veel stallingen zo traditioneel zijn en er gewoon niet altijd bij stilstaan ofzo, dat paarden niet urenlang in een stal horen.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 09:20

Ik sta zelf op een hit actief-stal in de Randstad, maar die kost inderdaad wel € 300,- per maand. Zou ik dat niet kunnen betalen en zou ik geen plek kunnen vinden waar mijn paard 24/7 naar buiten kan ('s winters minimaal de hele dag) dan zou ik geen paard willen, want ik wil het geen paard aandoen om hele dagen op stal te moeten staan.

Is trouwens inderdaad geen Randstad-probleem. Ik kom oorspronkelijk uit Friesland. Stalling is daar wel iets goedkoper (niet eens heel veel) maar er zijn nauwelijks stallen waar de paarden altijd buiten kunnen. Heeft ook met de grond (klei) te maken. Ik denk dat je in Drenthe waarschijnlijk veel meer stallen hebt waar de paarden altijd buiten kunnen staan. :)

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 20:33

Jibbel schreef:
Wat ik zelf vind en heb gemerkt, is dat er weinig stallen zijn die én goede faciliteiten hebben én veel buitengang. Het lijkt een beetje het een of het ander te zijn.

En wat ik niet wil voor mijn paarden is dat ze elke keer heen en weer gesleept worden tussen 'ergens' 24/7 op een land staan en daar moeten wennen en dan elke winter weer de onzekerheid waar je je paarden kwijt moet. Als je er 1 hebt, is dat nog niet zo'n probleem, maar met 2 is het al lastiger.
Dan wordt het automatisch kiezen voor iets wat voor beide partijen te doen is: 's zomers overdag in het land, 's winters overdag in de paddock door stal en voor mij redelijke faciliteiten zodat ik kan rijden / longeren in een bak of paddock.

Het is hier idd het een of het ander. Ik wil mijn merrie ook niet heen en weer slepen van 24-7 weidegang en dan weer in onzekerheid zitten voor een stal in de winter.

Ik sta nu op een prima stal in de vlietlanden. Enige nadeel is dat ze niet buiten komt s' winters. Ik hou zoiezo altijd marktplaats in de gaten, mocht ik ergens een stal vinden waar zij veel buiten komt en ik lekker buiten kan rijden met haar dan ben ik weg. Maar voor nu moet ik het doen met deze stal. Ze komt nu zomers wel hele dag op de wei trouwens, zou haar ook niet 24/7 buiten willen hebben met dit slechte weer.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 12:51

Isegrim schreef:
Ik sta zelf op een hit actief-stal in de Randstad, maar die kost inderdaad wel € 300,- per maand. Zou ik dat niet kunnen betalen en zou ik geen plek kunnen vinden waar mijn paard 24/7 naar buiten kan ('s winters minimaal de hele dag) dan zou ik geen paard willen, want ik wil het geen paard aandoen om hele dagen op stal te moeten staan.

Is trouwens inderdaad geen Randstad-probleem. Ik kom oorspronkelijk uit Friesland. Stalling is daar wel iets goedkoper (niet eens heel veel) maar er zijn nauwelijks stallen waar de paarden altijd buiten kunnen. Heeft ook met de grond (klei) te maken. Ik denk dat je in Drenthe waarschijnlijk veel meer stallen hebt waar de paarden altijd buiten kunnen staan. :)

300 euro voor een hitactief stal, veel geld! Terwijl je zou zeggen dat het juist een goedkopere manier is om paarden te houden.
Ik kom ook uit friesland en imo is het daar wel duidelijk goedkoper. En volgens mij komen ze daar wel vaker swinters buiten, dan niet op het land maar wel in een paddock.

@jastiehorse: idd, je kunt je paard wel voor de zomer ergens anders neer zetten, maar dan sleep je je paard 2 keer per jaar naar een andere plek.

Ik ben nu aan het kijken in de buurt van zaandam maar het lijkt wel of daar nog minder stallen zijn dan in de buurt van amsterdam :o?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 12:59

een hitactief stal is heel duur om aan te leggen.
De bodemroosters kosten per m2 zo'n €10 en er ligt vaak wel voor een 1000m2 aan die roosters, daarbij kost het grondwerk met drainage en onderlaag en toplaag ook veel geld in materiaal en aanleg. Er liggen grote delen bestrating, ook snel zo'n €10 tot €15,- per m2 inclusief leggen, dure voercomputer met voerboxen voor krachtvoer en ruwvoer (dubbel, per stuk tussen de €15.000 en €20.000) en zo'n grote inloopstal kost ook genoeg. Daarbij verbruik je voor zo'n loopstal over het algemeen ook gewoon strooisel en eten die dieren gewoon hooi en krachtvoer.

Stallen die 's zomers dag en nacht weidegang aanbieden (zonder strooiselkosten en zonder krachtvoerkosten in die periode van 4 tot 6 maanden) en in de winter op stal met elke dag een paar uur op de wei of in een zandpaddock hebben veel minder investeringskosten, en ook lagere onderhoudskosten over het jaar genomen.
Voor kleine groepen met paarden kan het eigenlijk al helemaal niet uit om zo'n groot terrein in te richten met al die dure onderdelen.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 13:07

Hinke schreef:
300 euro voor een hitactief stal, veel geld! Terwijl je zou zeggen dat het juist een goedkopere manier is om paarden te houden.

Ik betwijfel het. Ten eerste is het een hele flinke investering, het systeem vergt flink wat onderhoud etc. Hooguit kun je zeggen dat het minder arbeidsintensief is voor de stalhouder en tijd is natuurlijk ook geld. Maar ik vind het niet duur. We hebben een altijd berijdbare bak (eb & vloed), een verwarmde kantine en alles wordt voor je geregeld. Als de hoefsmid komt, hoef ik er niet bij te zijn. Als de dierenarts moet komen en ik heb geen mogelijkheid om vrij te nemen, is de stalhouder erbij. Tandarts komt eens in de zoveel tijd, je hoeft alleen je naam op het bord te zetten. En zo kan ik nog even doorgaan, van alle gemakken voorzien.

Tegenover onze stal is een manege waar de paarden in donkere hokken van 2,5 x 2,5 staan zonder enige mogelijkheid tot onderling contact en daar betaal je € 450,- per maand. |( Maar ja, daar hebben ze drie binnenbakken en veel andere 'luxe' faciliteiten. Ik zelf betaal liever voor het welzijn van mijn paard.

Citaat:
Ik kom ook uit friesland en imo is het daar wel duidelijk goedkoper. En volgens mij komen ze daar wel vaker swinters buiten, dan niet op het land maar wel in een paddock.

Dat laatste zou ik niet weten want toen ik nog in Friesland woonde, kende niemand het woord 'paddock'. :') Het is wel goedkoper, maar ik vind het niet gigantisch veel schelen. Ik zou hier in de buurt ook voor een veel lager bedrag terecht kunnen, maar dan voldoet het niet aan mijn eisen.

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 13:15

Ik woon ook in de randstad, en mijn paarden staan op een pensionstal.
Niet alles heel netjes, maar ik heb alles wat mijn paard nodig heeft.
Zomer 24/7 en in de winter overdag naar buiten in een paddock.
We hebben een bak en deze zomer word er een longeercirkel aangelegd.
Er word gevoerd, buiten en binnen bezet.
En dat voor 170 euro per maand exc voer.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 13:16

Donkere stallen van 2,5 bij 2,5 vind ik echt not done!! En wat moet een mens met 3 binnenbakken :?

Vind 300 euro voor een hitactief stal ook wel vrij prijzig hoor. Snap wel dat de investeringskosten hoog zijn..

Heb nu eindelijk een stal gevonden in de buurt waar de paarden s'winters 7 uur naar buiten gaan en zomers de mogelijkheid tot 24/7 weidegang! Goede buitenbak erbij en 10 minuten stappen van de vlietlanden (recreatiegebied). Ik ga dinsdag kijken, ben erg benieuwd! Het fijne is ook wel dat ze ervaring hebben met drachtige merries, komt voor mij goed uit :P

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 13:36

Citaat:
Dat laatste zou ik niet weten want toen ik nog in Friesland woonde, kende niemand het woord 'paddock'. Het is wel goedkoper, maar ik vind het niet gigantisch veel schelen. Ik zou hier in de buurt ook voor een veel lager bedrag terecht kunnen, maar dan voldoet het niet aan mijn eisen.

Bak=paddock ;) hoe je het ook noemen wil.

@jastiehorse: zo dat zou ideaal zijn die stal:) Welke stal is dat? De vlietlanden is een mooi gebied om te rijden, heb er zelf ook wel gereden. Maar de route ernaar toe kan wel wat druk zijn. Zo moesten wij over een hoge enge brug om bij de vlietlanden te komen ;)

@zorry: welke stal is dat?

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 13:38

Hinke schreef:

Ja, duh. :P Maar toen ik nog in Friesland woonde en paarden had, bestond zoiets gewoon niet, stallen met uitloop e.d. Paarden stonden 's winters gewoon op stal bij vrijwel alle stallen.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 13:46

Isegrim schreef:

Waar ligt jouw stal dan ergens?

Op termijn wil ik wel een eigen paard aanschaffen, maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om het paard op een stal te zetten waar je wel 400 euro voor betaald, maar waar je paard een uurtje naar buiten mag. Als hij geluk heeft. Dan maar wat langer reizen naar de arbeit :o

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 13:51

Narya schreef:
Waar ligt jouw stal dan ergens?

Op termijn wil ik wel een eigen paard aanschaffen, maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om het paard op een stal te zetten waar je wel 400 euro voor betaald, maar waar je paard een uurtje naar buiten mag. Als hij geluk heeft. Dan maar wat langer reizen naar de arbeit :o

http://www.neville-stables.nl/

Als er geen plaats was geweest bij deze stal, hadden wij ons paard op dat moment niet gekocht. We hebben eerst een stal uitgezocht die aan onze eisen voldeed en toen pas een paard gekocht.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 13:57

Tja woon ook in de randstad en heb nu sinds begin februari mijn fjord verhuist naar Brabant waar hij nu een super plekje heeft (paddock paradise). Had wegens opleiding even minder tijd voor mijn beestje en verzorgster vind ik geen oplossing. En ergens vol op een wei gooien is ook geen oplossing heb namelijk een fjord die zeer gevoelig is voor hoef-/spierbevangenheid is. En nu loop hij op zandgrond en ook gelijk minder last met dik worden. Wat wil je nog meer als baas voor je beestje. Alleen als baas naar beestje wil ja dan moet je een eind rijden.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 14:23

Isegrim schreef:
Hinke schreef:

Ja, duh. :P Maar toen ik nog in Friesland woonde en paarden had, bestond zoiets gewoon niet, stallen met uitloop e.d. Paarden stonden 's winters gewoon op stal bij vrijwel alle stallen.

In welk jaartal was dat? :P

@Marcella: je hebt je paard naar brabant verhuisd en je woont zelf nog in de randstad?
Zover hoop ik toch niet te hoeven reizen ;) .

@isegrim: ik ga ff je stal bekijken:)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 14:31

Tja woon nog bij mijn ouders. En heb dus ieder weekend vakantie in brabant en slaap dan in een tent bij mijn paard. ;)

Het is maar enkele reis ruim 100 km.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 15:50

Hinke schreef:
In welk jaartal was dat? :P

Jaartje of tien geleden?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:13

Isegrim schreef:
Hinke schreef:

Tegenover onze stal is een manege waar de paarden in donkere hokken van 2,5 x 2,5 staan zonder enige mogelijkheid tot onderling contact en daar betaal je € 450,- per maand. |( Maar ja, daar hebben ze drie binnenbakken en veel andere 'luxe' faciliteiten. Ik zelf betaal liever voor het welzijn van mijn paard.

Citaat:

Dat laatste zou ik niet weten want toen ik nog in Friesland woonde, kende niemand het woord 'paddock'. :') Het is wel goedkoper, maar ik vind het niet gigantisch veel schelen. Ik zou hier in de buurt ook voor een veel lager bedrag terecht kunnen, maar dan voldoet het niet aan mijn eisen.

Ik woon ook in Friesland en ons deel van Friesland is helemaal niet zoveel goedkoper dan andere delen van het land.
Ik kom rond Amsterdam ook prijzen tegen van €125,- per maand, als ik de bokkers die posten in topics over stallingsprijzen, mag geloven... En in andere provincies ook nog wel goedkoper.
Hier bij ons wisselt het heel erg wat je betaald. Er zitten goedkope adressen tussen (minder dan €125,- per maand voor stal met buitenbak), normaal is tussen de €130 en €175,- per maand, vanzelf uitmesten en krachtvoer kopen, tot volpension met krachtvoer, en duur dan zit je al richting de €200,- denk dat eenvoudige pensionstalling dus niet eens zoveel scheelt gemiddeld genomen.
Hier zul je ook niet veel stallen tegenkomen met een Agterberg bodem, eb en vloed bak, of andere dure merkbodems... All-weather tuft of vlokken en gedraineerd is al heeeeeel bijzonder ;)

Voor stalling met binnenbak is goedkoop rond de 150,- (zeldzaam) normaal is zo tussen de €180,- en €250,- en duur is boven de €250,-

Echt enorme bedragen (€300,- of meer, zoals je in de randstad wel vind, zul je hier inderdaad niet snel tegenkomen. Minder rijke mensen die dat kunnen (en willen) betalen denk ik, en genoeg beter betaalbare alternatieven ;)

De duurste (meende gehoord te hebben dat het pensiongeld daar tussen de €300 a €350,- ligt) , slechts een paar jaar oude, stal die ik ken, in Wergea, heeft overigens ook geen geschikte weide of voldoende paddocks om de paarden 's winters allemaal buiten te kunnen zetten. Je hebt alle luxe met, naast prachtige binnenbak, kantine etc. een overdekte trainingsmolen en overdekte longeerbak, maar de paarden staan in de winter 24/7 op stal. Jammer dat zo'n nieuwe en luxe stal niet meer goede paddocks heeft laten aanleggen ivm paardenwelzijn.

Paddocks zijn hier sowieso vrij nieuw (van ongeveer de laatste 5 jaar wordt er steeds meer op 's winters buiten lopen gelet), maar worden wel steeds vaker aangelegd.
Meestal bij kleinere stallen konden paarden wel een paar uur in de buitenbak, al of niet zelf doen. Of er was een klein stukje wei, of even loslaten in de binnenbak. Tegenwoordig lees je vaker een advertentie met zandpaddocks, of stenen paddocks.
Het is ook het behoud van je bak...

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 17:12

Prijzen van 125 euro rond amsterdam? Vind je die op marktplaats?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 17:16

nee, op bokt ;)
In de topics over hoeveel mensen betalen voor hun stalling en in welke regio/plaats dat is.
Daar hoor je soms zelfs prijzen waarvan je denkt of die mensen beneden kostprijs staan... (90 euro inclusief stal, voer en strooisel bijvoorbeeld)

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 19:28

De stal heeft geen naam, is gewoon bij een boer.
We zitten in rotterdam-overschie.