wat vinden jullie van geschoren paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: wat vinden jullie van geschoren paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:20

Cinnepin schreef:
modder wangen hahaha klinkt zo leuk

is ook leuk Lachen Lachen echt als ik mijn paard als parttime varkentje rond zie scharrelen.......... heb ik het helemaal naar mijn zin Lachen

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:21

Maar ik had het ook over de gemiddelde recreatie en amateurwedstrijdruiter Lachen. En de meeste paardenbezitters vallen toch echt onder die categorie.
In die categorie wordt de scheermachine ook flink gebruikt Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:21

KiWiKo schreef:
Anoniem schreef:
modder wangen hahaha klinkt zo leuk

is ook leuk Lachen Lachen echt als ik mijn paard als parttime varkentje rond zie scharrelen.......... heb ik het helemaal naar mijn zin Lachen

haha idd, mijn shettie van een halfjaar loopt er ook zo bij! Is echt leuk! Zo hoort t ook denk ik dan! Lekker plezier maken in de modder Tong uitsteken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:22

Yinari schreef:
Maar ik had het ook over de gemiddelde recreatie en amateurwedstrijdruiter Lachen. En de meeste paardenbezitters vallen toch echt onder die categorie.

onnodig...... helemaal mee eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:23

Yinari schreef:

Idd als je in de hoge sport zit en veel paarden moet doen ( zoals kiwiko ) dan kan ik t me nog wel voorstellen en mdeische problemen uiteraard maar de gewone ruiter die t meer voor hun plezier doet of af en toe eens een wedstrijdje idd vind ik t ook onzin!

eszip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:24

kiWiKo, ben het met je eens, ik vind het heel praktisch en voor het paard eigenlijk ook! Mijn paard kwam bijna niet meer over de hindernissen heen met zijn teddyvacht, hij was werkelijk aan het koken, nu met zn geschoren vachtje kan hij zijn warmte veel beter kwijt en is hij weer lekker fief;)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:54

KiWiKo schreef:
Yinari schreef:

onnodig...... helemaal mee eens!

Mwah ligt eraan wat voor vacht je paard heeft vind ik. Ik scheer mijn halve Ijslander liever niet, maar heb toch echt niet veel keus als ik een beetje fantsoelijk wil blijven rijden in de winter.

Hij word sloom met zijn gigavacht, zweet van oor tot staart na 20 minuten stappen/draven en dan vraag ik wat van hem op B niveau.

Terwijl als ik hem scheer is hij weer vrolijk en wil echt voor mij aan het werk.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:58

hihihi nou noem je ook wat Ineke Lachen Lachen die van jou maakt bijzonder vacht aan ........ Lachen

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 20:22

Dus moet je dat per individu bekijken Knipoog want ik val toch ook onder de catagorie amateurwedstrijdruiter - recreatieruiter.
Wanneer ik hem niet scheer word hij toch echt ziek, omdat hij kouvat of oververhit raakt.

Alles wat de naturals zeggen kan prima zo zijn voor het merendeel van de paarden, maar ook niet allemaal. Ieder moet voor zich weten wat hij of zij doet met het paard. Elk paard verschilt en daarbij spelen er ook verschillende factoren mee met hoe het dier gehouden word en wat het moet doen van de eigenaar.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 20:52

De mensen die ik ken en die hun paard scheren doen dit uit praktische overweging, niet omdat het mooier is o.i.d.

Zelf scheer in mijn haflinger niet omdat ik alleen recreatief rijd en niet in een tempo waarbij ze erg bezweet raakt.
Mijn haflinger zweet overgens niet zo heel erg of snel, daarvoor moet ik aardig doorsjouwen met haar.

Mijn andere paard waarmee ik dressuur heb gereden werd in het begin wel geschoren vanwege de trainingen en zijn overmatige zweten, het is een paard wat iets moeilijker zn lichaamwarmte kan.
Toen ik minder wedstr ben gaan rijden met hem en later geen wedstr meer reed heb ik hem niet meer geschoren, de lichte traingen die we toen nog deden waren in de afbouw fase naar zn pensioen toe.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 20:59

ik heb mijn tinker deels geschoren
omdat ik naar het rijden naar 1 dik uur stappen nog geen droog paard heb
en ik wil niet dat hij bezweet de stap op gaat dat ik niet echt gezond
dat heb ik een paard keer gedaan tot meneer begon te hoesten hij stond al onder een 150 grams regen deken
toen heb ik besloten om hem te scheren
ik heb hem geschoren daarnaar een 350 grams deken op gelecht
en heb nergens meer last van heeft hij gezweet is hij binne 10 tot 20 min kurk droog en is hij op adem dan zet ik hem in zijn stalletje
ik zie er dus meer voor delen in
en aan gezien ik hem op redelijk hoog nivo train is het gewoon een stuk handiger
maar mijn halfinger staat lekker te teddyberen in de weide hoor niets fijner als een teddy paard
die word nog niet bereden en kent nu het zadel dan hoef ze voor mij niet geschoren te worden nergens goed voor maar mocht ze volgend jaar heel dik in de vacht zitten en ik zit met het zelvde probleem dan doe ik er niet moeilelijk over om haar te scheren

groetjes

Helina0611

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 22:28

knooopje schreef:
Cinnepin schreef:
Ik vind scheren onzin! Zo'n paardje maakt niet voor niets een vacht aan! Gewoon lekker de natuur zijn gang laten gaan en niet dat proces verklooien omdat jij geen zin heb om langer uit te stappen of om dat hij er anders niet uitziet op shows en wedstrijden etc.
Als je een paardje in t zweet rijd en je stapt ff lekker uit is de onder vacht allang droog en kan ie gewoon weer naar buiten ( of stal net waar je hem hebt ).
Enne oja voor t uiterlijk, ik vind t er absoluut niet uitzien trouwens!

hihi kijk naar de manen van je fjord!dat is niet natuurlijk!

nou mijn fjord heeft wel natuurlijke manen zie onderschrift!

(heb haar inmiddels al bijna 10 maanden profiel is oud Boos! )

Helina0611

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 22:37

Twiggy2008 schreef:
Wat ik dan weer niet snap, he, nu we het hier toch over hebben.... Sommigen op bokt vinden het zo zielig, een paard het hele jaar door buiten. Want dan krijgen ze het koud, al die nattigheid, blabla.... Maar in dit soort topics lees ik weer hoe lastig en dik een wintervacht kan zijn en dan hebben alle paarden het ineens bloedheet en een superdikke vacht. Ik snap dat niet zo, eerlijk gezegd Bloos . Kan aan mij liggen, hoor, maar ik vind die nuance toch altijd weer bijzonder. Knipoog

dacht je dat paarden het niet heet kunnen hebben dan??

mijn paard had over de 40 graden koorts
stond te zweten in de stal
met 10 min wandelen schuimen op vlanken en tussen de benen en staart

vee arts erbij geweest, over verhit! zsm vacht er af!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 00:17

Helina0611, kun jij nou een beetje lezen of niet? Verward

Jij hebt het over een paard met koorts. Dat is iets heel anders dan waar ik het over had, hoor, mocht je het nou nog niet snappen. Slapen Overigens heb ik ook ergens een opmerking geplaatst over 'medische indicaties'. Lees nou eerst eens goed, voordat je reageert op mijn post. En probeer te begrijpen waar IK het over heb en niet waar jij het over hebt, want dat zijn twee totaal verschillende zaken.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 00:54

Wij (de eigenaresse en ik de bijrijdster Vork ) zijn de enige op onze recreatieve stal die niet scheren en met dekens in de weer zijn!

Paard wordt bijna elke dag bereden, veel lange buitenritten van dik 2,5 uur of wat basis dressuurwerk in de bak (basis als op L niveau).
Paard zit echt in wintervacht, maar zweten en hijgen? Nee daar heeft hij totaal geen last van!!
Ja tuurlijk is hij wel wat nat na het werk, maar als hij eenmaal op adem is gaat hij gewoon met wat kuil op stal (zonder zweetdeken...ook zo'n onzin...) en dat gaat prima!

Overige stalgenoten rijden ook alleen maar recreatief, nooit heel erg intensief dus snap niet waarom al die paarden geschoren en al onder een deken staan maar ieder zijn ding.
(gister gingen er 2 weg op buitenrit met uitrijdeken op omdat het paard geschoren was en het vroor...hoe bedoel je onlogisch Tong uitsteken )

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 00:56

Ik vind Teddy's geweldig! Mijn poown is ook een pracht teddy. Maar voor wedstrijden e.d. is het wel erg lastig met een teddy. Dus ze is sinds dit jaar geschoren... vind het eigenlijk maar niks zo'n naakte dame... haha

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 13:24

Als het gaat erom gaat of geschoren mooi is of niet, ik vind geschoren paarden niet mooi. En nu de "maar". Ik heb mijn paard ook gedeeltelijk geschoren. Het ziet er niet uit, maar is erg functioneel. Beestje wilde met de beste wil van de wereld niet meer drogen na het rijden en ik was ontzettend lang bezig met stappen, deken, nog meer stappen, deken enz. Helemaal scheren wilde ik niet, dus dan maar een gedeelte eraf! O ja, ik rijd geen wedstrijden. Ik deel mezelf in bij de enthousiaste recreatieruiters.

Helina0611

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 17:57

Twiggy2008 schreef:
Helina0611, kun jij nou een beetje lezen of niet? Verward

Jij hebt het over een paard met koorts. Dat is iets heel anders dan waar ik het over had, hoor, mocht je het nou nog niet snappen. Slapen Overigens heb ik ook ergens een opmerking geplaatst over 'medische indicaties'. Lees nou eerst eens goed, voordat je reageert op mijn post. En probeer te begrijpen waar IK het over heb en niet waar jij het over hebt, want dat zijn twee totaal verschillende zaken.

o sorry zo had ik het niet begrepen. mijn exuses Knipoog

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 21:17

hmm ik houd niet van geschoren paarden,vind t erg onnatuurlijk.Het hele verhaal over dat paarden zo verschrikkelijk nat en bezweet zijn,lijkt me sterk overdreven (behalve voor de echte wedstrijdruiters)Ik geloof niks van de verhalen van mensen die eens een keer naar een wedstrijdje gaan en dan al die poeha met 30 grams deken dan weer 100 gram enz enz
Paard is paard en geen barbiepopje.
Verder lees ik vaak over kouvatten en nat op de wei,ten eerste vat je kou door een virus.Paard zou hoogstends spierpijn kunnen krijgen als ze drijfnat en in de kou en in de schaduw op een wei gezet worden.Lijkt me dat niemand dat doet toch.
Verder heeft iedereen t erover dat je een paard wel een half uur uit zou moeten stappen na die wedstrijden?Uhh zweetdeken,kwartiertje uitdampen en voordat je thuis bent is je paard toch weer droog ofniet?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 21:40

connie1964 schreef:
hmm ik houd niet van geschoren paarden,vind t erg onnatuurlijk.Het hele verhaal over dat paarden zo verschrikkelijk nat en bezweet zijn,lijkt me sterk overdreven (behalve voor de echte wedstrijdruiters)Ik geloof niks van de verhalen van mensen die eens een keer naar een wedstrijdje gaan en dan al die poeha met 30 grams deken dan weer 100 gram enz enz
Verder lees ik vaak over kouvatten en nat op de wei,ten eerste vat je kou door een virus.Paard zou hoogstends spierpijn kunnen krijgen als ze drijfnat en in de kou en in de schaduw op een wei gezet worden.Lijkt me dat niemand dat doet toch.
Verder heeft iedereen t erover dat je een paard wel een half uur uit zou moeten stappen na die wedstrijden?Uhh zweetdeken,kwartiertje uitdampen en voordat je thuis bent is je paard toch weer droog ofniet?

Ik overdrijf niet dat mijn pony in zijn wintervacht na 20 minuten stappen en wat draven echt drijfnat is. Was het maar zo dat hij maar een klein beetje zweette, dan zou ik hem namelijk echt niet scheren.

Ik vind dekens maar een gedoe namelijk, maar als ik nog fantsoelijk wil rijden zal ik hem echt moeten scheren. Heb het een tijdje geprobeert hoor om het in elk geval uit te stellen en kijken of het ging zonder te scheren...

Gevolg was wel dat hij op het laatst als ik s'middags om een uur of 4 klaar was met rijden uitgestapt (ruim een half uur), hem daarna met stro over hem heen gewreven. Is ook goed voor de bloedsomloop.... om 7 uur was hij nog niet droog.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 21:43

Onze draver is ook drijfnat tijdens bosritten, echter wij ervaren dit niet als een probleem. We stappen hem uit tot hij op adem is, hij is dan nog wel nat, hij gaat zó de paddock weer in. Nooit ziek nooit verkouden. Mijn arabier zweet ook wel, maar niet zoveel, maar die zetten we ook gewoon zo terug.

Lys_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 21:46

bij sommige paarden vind ik het wel mooi maar bij de meeste echt niet!
wij hebben zelf 1 teddy en 1 met deken op dus die is in de nek teddy en daaronder niet Clown

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 21:48

Meestal is het avond als ik rijd (doordeweeks in elk geval) en nu met deze kou zet ik hem dan echt niet buiten na het rijden.
Hij blijft in de paddock ook veelal maar stil staan en dat in combi met wind vind ik niet zo geslaagd.

Ik verhuis zaterdag naar een stal waar hij overdags in de paddock gaat s'winters de hele dag met vriendjes. Maar s'avonds op stal. Dan heb je dus in principe weer het zelfde.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 21:50

Ineke2 schreef:
Meestal is het avond als ik rijd (doordeweeks in elk geval) en nu met deze kou zet ik hem dan echt niet buiten na het rijden.
Hij blijft in de paddock ook veelal maar stil staan en dat in combi met wind vind ik niet zo geslaagd.

Ik verhuis zaterdag naar een stal waar hij overdags in de paddock gaat s'winters de hele dag met vriendjes. Maar s'avonds op stal. Dan heb je dus in principe weer het zelfde.

een paard dat te langzaam opdroogt (op stal, weinig luchtbeweging) vat eerder kou dan een paard dat sneller opdroogt (buiten), mits ze maar te eten hebben en kunnen rollen in het zand (die van ons gaan op een gegeven moment wel rollen, maar niet altijd meteen direct na het rijden, vaak gaan ze eerst wat rondbanjeren en even wat eten )

Helina0611

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 22:19

connie1964 schreef:

net voor dat me paard ziek werd was ze dag en nacht nat op de hals, borst, vlanken en onder haar staart. ook als ze niet meer deed dan alleen maar lekker los in de bak.
met rijden was donna toch ook zeer nat, net voor ze ziek was dat ik gewoon 1 uur bezig was om haar dan ook maar een beetje droger en minder dampent te krijgen.
en me paard maar hijgen tijdens het rijden en tegen stribbelen want lopen wilde ze niet, dus moest ik bewijze van hulpmiddelen gebruiken om der voorwaards te krijgen, is dat leuk Neen!

en toen werd ze ziek tja haartjes er af en weer een blije poowie onder me kont die zich helemaal happy voelt met haat vachtje nu. en btw me paard heeft alleen maar een 200 gr op en krijgt ook niet zwaarder en ook voorlopig niet lichter er op dus zo gedoe is dat ook niet!!

daar in tegen heb ik dan wel een Fjord dus dat is heel anders in onderhoud dan bv een arabiertje