Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Imker

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 15:23

De muur is niet nat, alleen plakt er wat van het stromot tegen de muur aan.
De muur gaan vegen, vind ik een béétje teveel van het goede. Bloos

Vandaag heb ik contact gehad met diverse leveranciers van andere merken strokorrel en zoals het er nu uitziet, gaan deze ook participeren in dit experiment.
Als dat allemaal doorgaat, ga ik ook met een verzadigingstestje werken van alle 4 de merken.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 15:29

Om het wat objectiver te houden zou je denk ik hetzelfde nog eens uit moeten voeren maar dan de paarden wisselen van stal of eenvoudiger de strokorrels omwisselen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 15:30

Kunnen en mogen ze dit ook eten?
En doen ze dit ook? Ik weet dat je ruin 2 happen heeft genomen maar daarna heb je er niet meer over gesproken, betekend dit dat ze er niet meer van eten?
Ben erg benieuwd naar het eindresultaat Ja

Claudienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 15:39

Wat leuk zeg, dat je dit doet! Lachen
Volgde het al even, ben heel benieuwd naar de uiteindelijke resultaten Knipoog

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 15:41

Dinopino, nog meer objectief??? Ik denk dat je zelf wel inziet dat het dan een multijarenplan wordt en dat niet zinvol is. Wat jij voorstelt is als het ware een experiment met álle paarden van Nederland, want tja, ieder paard heeft zijn eigen eigenaardigheid en manier van doen op stal....
De producenten zijn het met de wijze van mijn experiment eens en steunen dit ook op deze wijze. De stallen zijn allemaal gelijk en het aantal uren dat de paarden binnen staan ook.
Als je nu ook nog eens moet gaan wisselen van paard/product dan ziet men door de bomen het bos niet meer.
Daarbij komt ook nog, dat ik ook duidelijk vermeld hóe het betreffende paard op stal is en vermeld ook duidelijk welk strooisel bij welk paard gebruikt is.

Griebels, ze kunnen en mogen het eten, de paarden hier hebben ieder een paar happen genomen. Toen kwamen ze erachter dat het helaas geen biks was en zijn ze aan hun hooi begonnen.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:18

ze mogen het eten?? lijkt me niet echt de bedoeling en ook niet gezond, mede om de reden dat het gaat zwellen. ben bang voor koliek. de pony van mijn buuv at er lekker in, daar hebben we stal danook weer leeg gehaald.
ben zelf ook aan het experimenteren bij een vieze merrie. heb nu ongeveer 2 weken 1 zak korrel erin op de bodem en daar over heen inmiddels 1 1/2 zak vlas. deze combinatie schijnt goed uit te pakken, ook al vind ik het wel wat klam worden. let wel ook ik ben net als Imker een "pietlut" vwb schone stallen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:21

Het product mag gegeten worden, alleen de paarden vinden er niets aan (geen geur en geen smaak). Na een paar happen houden ze er ook mee op.
Je zou er voor de zekerheid wat azijn over kunnen spuiten, maar m.i. is dat echt onnodig. Het zet wel uit, maar valt direct uiteen bij contact met vocht, daardoor is er ook weinig reden tot koliek-paniek. Het zet ook niet op zoals pulp.
Daarbij zijn er ook de nodige gevallen van vlaskoliek en strokoliek, dus om ik maak me daar niet zo druk om.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:28

ja dat het uiteen valt bij contact met water is mij bekend, zo heb ik het ook in de stal gedaan. de buurpony bleef het echt eten ondanks dat het gelijk nat gemaakt is na het verspreiden in de stal. er zijn meer van dit soort gevallen bekend. het gros zal er af blijven (zo ook mijn paard) maar je heb natuurlijk altijd uitzonderingen.
ik vind het trouwens leuk zoals jij het allemaal bijhoudt. ik volg het al een aantal dagen en blijf dit zeker doen. ik ben zelf ook op deze manier aan het uitproberen.

trouwens nog een andere tip: ipv azijn wordt er ook wel een beetje afwasmiddel overheen gespoten, schijnt ook te helpen. zo zie je maar, er wordt in Nederland heel wat geëxperimenteerd.

Dat is juist het leuke.

Succes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:37

mag ik vragen het paard dat het wel at was dat een koudbloed ?
Laatst bijgewerkt door Tanja op 15-12-08 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:48

nee, het is een welsh x new forest

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:50

imker schreef:
Sorry, maar ik blíjf het vragen: algemene vragen/opmerkingen in het andere topic, de aan het experiment gerelateerde vragen kunnen hier gesteld worden. Echt, het wordt voor mij zo haast een onmogelijke taak om de vragen op te sporen en te behandelen.
[VSW] Stro-korrels?

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:55

ah interresant imker
heb je toevalig ook foto'van je stal toen je ruin nog op andere bodembedekking stond?
wij hebben ook zo'n smeerlap op stal en ik vraag me duidelijk af of dit wat voor hem zou kunnen zijn, zijn stal is 's ochtends kaal in het midden met alles naar de zijkanten gelopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 17:02

Tarwestro als gewoon wordt over het algemeen ook niet snel gegeten door de paarden, vandaar dat ze nu ook niet echt eten, schijnt nl niet lekker te smaken. Ik heb een winter tarwestro gehad en dat was ideaal, want hij at zijn box niet leeg.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 17:47

imker schreef:
Nee, foto's van op vlas heb ik niet, dat was geen prettig gezicht, kan ik je wel vertellen.

Vind jij het zo'n verschil?
Mijn stal was met nieuw vlas er in de eerste 1-2 weken eigelijk heel schoon. Pas daarna werd het een bende. En zo ver ben jij nog niet met de strokorrels...

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 17:53

Imker, haal jij bij de Ecobodem stal de natte plekken die goed zichtbaar zijn, ook niet weg?
Dus in feite trek je de stal gewoon weer recht, en begraaf je de natte plekken op de normale potstalmanier zeg maar.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 17:56

Needje schreef:
imker schreef:
Nee, foto's van op vlas heb ik niet, dat was geen prettig gezicht, kan ik je wel vertellen.

Vind jij het zo'n verschil?
Mijn stal was met nieuw vlas er in de eerste 1-2 weken eigelijk heel schoon. Pas daarna werd het een bende. En zo ver ben jij nog niet met de strokorrels...

dat is dus de hamvraag van dit onderzoek!! de resultaten worden dmv foto's weergegeven.
ik ben nu ruim 2 weken bezig met deels korrels / vlas het is bruin, doch nog redelijk droog. haal elke dag meerdere malen de keutels eruit en om de paar dagen de natte plekken. ben er ook nog niet uit of vlas echt zo geweldig is zoals ze zeggen endus of je het werkelijk maar 1 x in de 3 maanden! volledig hoeft te verwijderen. ik denk dat ik daarvoor te schoon ben.

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 17:59

Vlas vind ik echt rampzalig. Heb het een week of wat geprobeerd, maar nog naast het feit dat ze er meteen aan gingen eten, het snel goor werd, vond ik het ook glad en lastig mesten.
Vond tot nu toe de krul uit pak het fijnst.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 18:02

russel schreef:
Klikt belovend, ooit gezien dat hij er van at? Ook als het al niet meer in korrelvorm is? Nou zit ik in een gebiedje waar het erg vochtig is, langs een stroompje en in een dal waar het regelmatig dauwvorming of mist hangt, zeker in de zomerperiode, dus de korrels zullen snel uitelkaar vallen.
.

van een vochtige omgeving valt de korrel niet uit elkaar. de korrel moet dan echt contact hebben met nattigheid is mijn ervaring.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:19

Needje, als je het topic een beetje doorleest, dan kom je er achter dat het topic nog 8 weken zal duren.

Koortje, het is idd de bedoeling dit op te potten, voor zover nodig. Dat doe ik ook niet alleen bij de Ecobodemstal, maar ook bij de Strovanstal.
Zou je svp de algemene vragen in het andere topic willen plaatsen?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:48

Citaat:
Vandaag heb ik contact gehad met diverse leveranciers van andere merken strokorrel en zoals het er nu uitziet, gaan deze ook participeren in dit experiment.
Als dat allemaal doorgaat, ga ik ook met een verzadigingstestje werken van alle 4 de merken.

Met welke merken ga je de test uitbreiden?

louiisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:49

ben ik de enige die de bedoeling hier van niet snapt? Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:53

Ja, jij bent de enige..

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:02

dit topic is puur om te laten zien hoe het verloop is, het andere topic is eigelijk voor vrijwel alle vragen, simpe toch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:38

Even een tijdelijk slotje om dit topic geheel op te schonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:50