Prijzen pensionstalling rijzen de pan uit?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Geldt er bij jouw pensionstal een verhoging in de kosten per 1 januari 2009? Zo ja, met welk bedrag wordt dit verhoogd per maand?

1. Ja, de prijs gaat omhoog tussen de 10 -25 euro
155 (31%)
2. Ja, de prijs gaat omhoog tussen de 25 -50 euro
27 (5%)
3. Ja, de prijs gaat omhoog tussen de 50 -75 euro
9 (1%)
4. Ja, de prijs gaat omhoog tussen de 75-100 euro
8 (1%)
5. Nee, er geldt bij ons geen prijsstijging
298 (59%)

Totaal aantal stemmen: 497

CherylDaraxo

Re: Prijzen pensionstalling rijzen de pan uit?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 18:12

Ik vind sommige prijzen belachelijk hoog. Bij ons gaat het in ieder geval tot nu toe niet omhoog, maar dat kan zo anders zijn. Ik betaal 200,- euro (uitmesten, eten, buitenbak, binnenbak) em we betalen appart stro (hoeveel het is verschilt volgens mij wel eens)

deniesje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 19:22

hoi wei hebben een grote buitenbak en een kleine zware buitenbak en een longeerbak en een binnebak wei betallen nu nog voor een d pony 215 maar het gaat omhoog hoeveel weet ik niet maar ja dat weet ik pas ongeveer met de kerst te vertellen e pony's daar betaal je 227,50 euro voor paarden 235,00 denk ik behalve als je en grotere stal hebt dan betaal je voor een paard 245 euro maar heb gevragen hoeveel we omhoog gaan dan zegt ie ja ietsjes maar hij kon niet zeggen hoeveel en we hebben een solarium waar je geld in moet douwen en warm water en dat kost ook geld maar we hebben geen goede binnenbak vind ik ja nu is ie wel fijn omdat ie er weer houtsnippers in heeft gedaan maar ja dit zijn bij ons de prijsen maar denk dat het met 10 euro omhoog gaat gr

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 20:46

Netje schreef:
Tinkerlady: ik kan je verhaal helemaal volgen behalve het stuk over brandstof en het voltanken van de vrachtwagen. De brandstof is de afgelopen weken (als ik kijk naar diesel) van ca. €1,20 naar €1,03 gegaan; dat is toch een aanzienlijke daling (en het zal wellicht nog wel wat goedkoper worden). Ook snap ik niet waarom je kleine baaltjes koopt: die zijn nou eenmaal erg duur !

Brandstof was toen gewoon duur, dat is nu weer anders behalve voor diesel...dat is nog steeds prijzig. Verder zijn natuurlijk buiten de brandstof ook de energieprijzen in 2008 aanzienlijk hoger geworden. Hoe groter het complex hoe meer verlichting en verwarming... Ik koop geen kleine baaltjes, ik voer goede kwaliteit kuil in grote balen zoals ik schreef. Als aanvulling voor een speciale pensionklant die een paardje heeft met aanleg voor spierverzuring door teveel suikers, koop ik die kleine baaltjes...Ik heb daar dus geen mega voorraad van liggen....

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 20:47

Tinkerlady schreef:
Netje schreef:
Tinkerlady: ik kan je verhaal helemaal volgen behalve het stuk over brandstof en het voltanken van de vrachtwagen. De brandstof is de afgelopen weken (als ik kijk naar diesel) van ca. €1,20 naar €1,03 gegaan; dat is toch een aanzienlijke daling (en het zal wellicht nog wel wat goedkoper worden). Ook snap ik niet waarom je kleine baaltjes koopt: die zijn nou eenmaal erg duur !

Brandstof was toen gewoon duur, dat is nu weer anders behalve voor diesel...dat is nog steeds prijzig. Wij hebben de tractor op diesel en de vrachtwagen op euro. Verder zijn natuurlijk buiten de brandstof ook de energieprijzen in 2008 aanzienlijk hoger geworden. Hoe groter het complex hoe meer verlichting en verwarming... Ik koop geen kleine baaltjes, ik voer goede kwaliteit kuil in grote balen zoals ik schreef. Als aanvulling voor een speciale pensionklant die een paardje heeft met aanleg voor spierverzuring door teveel suikers, koop ik die kleine baaltjes...Ik heb daar dus geen mega voorraad van liggen.

Verder klopt de opgave van de kostprijs van een paard inderdaad als een bus. In onze opzet komen de vaste kosten per paard per maand uit ergens tussen de 75 en 100 EUR. Dan heb je basisvoer, stalling, ruwvoer, weidegang, mestafvoer en nog niks bijzonders.

Ik ga toch maar eens nadenken of ik onze prijs niet moet gaan verhogen in 2009....465 EUR vangen lijkt me niet gek Knipoog
Worden we in de paarden toch nog eens rijk...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 20:55

Montignac schreef:
madamX schreef:
Voor diegene die wil weten wat de landelijke normen zijn (die ook gehanteerd worden door grote accountant kantoren) wil ik hier wel uiteenleggen wat een gangbare pensionstal aan kosten heeft.
Houdt er wel rekening mee dat dit normen zijn, dus gemiddelden, maar wel zeer goede, realistische leidraden. Stallen die ver boven deze normen zitten doen iets heel erg verkeerd qua bedrijfsvoering en moeten zich echt afvragen waar ze mee bezig zijn. Helaas hebben dergelijke stallen nog steeds klanten.
Ik ga hier uit van een paard, geen pony.
De gemiddelde prijzen in Nederland voor pensionstalling is; stal met alleen buitenmanege € 200/mnd; stal met binnenmanege € 260/mnd. In noord, oost en zuid Nederland is het 10-15% lager, in west en midden Nederland is het 15-20% hoger.
Dan de voerkosten:
De meeste paarden krijgen krachtvoer; ik ga hier uit van een basisbrok. Een standaard pensionstal besteld de brok in bulk en kan minimaal 2 ton brok per keer bestellen. De prijs is dan gemiddeld €0,21 per kilo. Je kan voor jezelf uitrekenen wat jou paard eet per dag.
Dan ruwvoer: de meesten geven hooi. Nu wisselt de hooiprijs regelmatig maar het is bekend dat de gemiddelde hooiprijs € 0,12 per kilo is en de prijs van voordrook/inkuil ligt gemiddeld op € 0,13 per kilo. Deze prijzen kunnen tot 25% naar boven en naar beneden afwijken (niet meer of minder).
Dan heb je de strooisel kosten: veel stallen gebruiken tarwestro. Gemiddeld gebruikt men hiervan 40 tot 56 kilo per week. De prijs hiervan ligt tussen de € 75 en € 95 per ton: net als bij ruwvoer kunnen de prijzen tot 25% naar boven en naar beneden afwijken.
Dan houtkrullen: gemiddeld wordt per week 57 kilo verbruikt en de prijs per ton varieert van € 205 tot € 220.
Tja, dan heb je nog de kosten voor mestafvoer, want de gangbare paardenhouder voert zijn mest af. Deze berekening ligt ingewikkelder omdat men rekening moet houden met het feit of het paard weidegang krijgt en hoeveel weidegang. De normen maken dan onderscheidt in sportpaarden, manegepaarden etc. Voor het gemak doe ik dat niet en kies hier voor gemiddelden. Dan kom je uit op mestafvoer kosten van € 53/paard/jaar als ze op stro staan en € 73/paard/jaar als ze op ander strooisel staan.
Dan heb je nog de arbeidskosten: gemiddeld is berekend dat een stalhouder voor een pensionpaard 75 uur per jaar kwijt is. Hoe hoog het uurloon is wat ie berekend is mij niet bekend (maar als ik dat zo hoor rekenen enkelen € 200/uur of zoiets)
Dan zijn er nog kosten voor het weiland, die zijn gemiddeld € 225/hectare/jaar
Dan komen er nog kosten voor verzekering, afschrijving, rente, energie, telefoon, accountant, etc. en die is voor de meeste gangbare pensionstallen ongeveer € 8000/jaar.
Als ik dus vluchtig een rekensommetje maak waarvan ik uitga dat een paard 3 kilo krachtvoer per dag krijgt (zomer en winter), 10 kilo hooi (zomer en winter) en dat hij op stro staat van € 95 per ton, dan kom ik uit op kosten van ruim € 100 per paard per maand. Dit klopt als een bus. (voor diegenen die het niet geloven, neem maar contact op met bv ABAB accountants).
Pensionstallen die hoger uitkomen doen echt iets fout, die hebben waarschijnlijk gouden bakstenen gebruikt tijdens de bouw of drukken geld achterover om op vakantie te gaan.
Zelf heb ik geen gangbare pensionstal, dus de berekening ligt hier anders, maar de kosten per paard per maand ligt hier op € 50,-.
Om terug te gaan naar het begin van dit verhaal vind ik de pensionprijzen die genoemd worden realistisch; prijzen van € 400,- of meer zijn totaal niet realistisch en ik zou dan ook zeggen…. Zoek een andere stal met een management die deugt.

Jeetje, bedankt ook hiervoor! Ik ga n.a.v. jouw verhaal een opzetje maken wat mijn pension kwijt is aan mijn paard aankosten. Alles wat daarboven komt moeten ze dan maar verantwoorden. Nogmaals, dat ik meer betaal dan anderen is een keuze maar ik weten waar we naartoe gaan....nogmaals bedankt!

uh, die prijzen zou ik niet zomaar voor waar aannemen voor iedereen... Dat ligt toch wat genuanceerder...
Maar net hoe en waar een stal inkoopt en welke kwaliteit.

Een vriendin heeft haar paarden ook op stro, koopt groot in, maar is toch echt wel 1,5 keer zoveel kwijt per ton stro.
Hooi kun je hier in de regio (Noorden, dus zou niet duur moeten zijn) niet kopen beneden de 2,50 per pakje (ongeveer 15k/20g) en 2 jaar geleden betaalde ik bij de fouragehandelaar in het dorp al 3,75 voor 1 pakje hooi. Grote balen hooi kosten hier bij het goedkoopste adres 20 euro per baal en ga er vanuit dat 1 paard minimaal1 baal per maand opeet als hij op stal staat beneden. Meer gangbare prijzen (ook voor voordroog) zijn 25 tot 30 euro. Vorig jaar ook. Kostprijs van een baal is al minimaal 12 euro voor het persen en wikkelen via loonbedrijf bij ons. Exclusief BTW! Kleine voordroogpakjes (40kg ong.) betaal je tussen de 5 en 7 euro voor. 2 jaar geleden was het persen en wikkelen al 3,50 per pakje.

Zakgoed kun je de prijzen gewoon van bekijken in de winkels, bulkgoed zou je op moeten vragen, dat is inderdaad goedkoper per kg.

Houtkrullen en zaagsel en vlas en hennep heb ik vorig jaar alle prijzen van opgevraagd en houtkrullen in grote zakken op pellet kwam nog uit op iets van 7 euro. Vlas op zijn goedkoopst tussen dee 6 en 7 euro, maar ook gerust 8 a 9 euro per zak. Hennepstrooisel ook ttussen de 6 en 7 euro per zak en ook wel duurder via de hennepfabriek in Nieuwe Pekela. (als ik het goed onthouden heb)

Ik heb "geen prijsverhoging" gestemd. Ik heb paarden aan huis en 2 gastpaarden erbij. De vaste stal/weidehuur gaat niet omhoog. Mensen betalen apart voor ruwvoer en kopen eigen strooisel en krachtvoer. Kosten van ruwvoer zijn gestegen, krachtvoer is ook duurder geworden evenals het strooisel, dus indirect is er wel een stijging van de maandelijkse kosten. Daar heb ik zelf ook last van.
Het was voor ons geen goed hooi jaar, dus hebben maar krap aan ruwvoer van eigen land en kwaliteit had ik ook graag anders gezien. Prijs ligt hoger omdat het wikkelen en persen duurder uitvalt dan pakjes hooi persen, maar na hooibroei dit voorjaar zag ik kleine pakjes persen in minder goede omstandigheden niet zitten. Het gaat ook snel op omdat de paarden door het natte najaar minder op het land kunnen lopen dan de vorige jaren.

Ik vind ook dat het op zijn minst klantvriendelijk zou zijn als pensionstallen toe zouden lichten waar de prijsstijgingen vandaan komen.
Vergelijkingen met boertjes die voor de hobby goedkoop wat pensionruimte aanbieden vind ik geen eerlijke vergelijking. Die zitten heel anders in de lasten en schrijven veel van de kosten af op de koeien.

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 20:59

Ik betaalde op de stal waar ik stond eerst 150 euro en dat werd in maart verhoogd naar 185 euro per maand.
Hiervoor hebben we een warm koude wasplaats,uitmesten 1x in de 2 week, naar buiten laten en binnen halen, hooi kuil en brok kwa voer en een binnenbak van 15 bij 30.
En vanaf deze maand een stapmolen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 21:17

Ik ben het dus wel eens met de prijzen van MadamX, ik heb dus zelf een paar jaar alleen stal met wei gehuurd, onderhoud was voor mijzelf. Ik heb dus idd ingekocht en weet ook de bulkprijzen, ken de prijzen van hooi en stro, de verschillende soorten stro, de goedkoopste adressen voor vlas, zaagsel, hooi en stro.

Zelf ben ik nu 60 euro per maand kwijt zonder dat ik bulkprijzen kan hanteren, heb immers maar 1 1/2 paard en voor de shet doe ik maar even verwaarlozen, dat is zo weinig. Ze staan nu dus aan huis, dus weet exact wat het mij kost.

Ik heb als duurste 275 per maand betaald, werd 1 keer per week uitgemest en de stallen waren ronduit smerig, er werd nauwelijks opgestrooid, gelukkig lag er vlas. Er werd schraal gevoerd en smerig veel te rijk kuilgras. Daar werd ontzettend geld op uit gespaard. Verder waren de stallen groot, nieuw en luxe, de binnenbak superluxe, solarium, luxe zadelkamer, luxe buitenbak en kleine aparte weitjes waar je overigens voor moest betalen als ze buiten mochten en helaas meer kort, een uur of 2 per dag. Toen voelde ik mij al genept, was bij een koeienboer die ook pension was begonnen met een hagelnieuw complexl, dat wel. Dus geen omgebouwde ouwe troep.

Overigens vertelde mijn fouragehandelaar dat het voer weer goedkoper wordt, omdat de granen goedkoper zijn. En de benzineprijs is bijna 50 cent per liter goedkoper geworden, dat scheelt ook in de totale prijzen.

Joyce, je betaalt wel veel voor je vlas en zaagzel, ik heb ze voor 6, maar als ik de moeite neem om naar mijn oude adresje te rijden, heb ik ze goedkoper. Overigens koop ik dan 1 pallet, maar als ik bv 3 pallets afneem is het weer ietsjes goedkoper.

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 21:22

Pff als ik al die prijzen hier zie ben ik wel heeeel blij met mn 2 paarden bij mij thuis.. Dan maar geen super de luxe binnenbak en solarium.. Wel lekker wakker worden sochtends en naar buiten kijken en mn paardjes in de wei zien ( als vriend zo lief is geweest om ze alvast buiten te doen)
Ik ben ook minder geld kwijt aan hooi en stro. We hebben zelf een loonbedrijf dus de meerprijs van het hooi en stro hoef ik niet te betalen. Als de kosten er maar uit zijn. Aangezien we elk jaar 4000 pakjes in de schuur doen voor handel heb ik iig genoeg stro..

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 08:00

Zoals ik al zei, de prijzen die ik noem zijn normen, landelijke gemiddelden, en worden gehanteerd door grote accountantkantoren. Stallen die niet uitkomen met de genoemde prijzen, die meer betalen, zitten dus hoger dan de normen: dan doen zij iets verkeerd en wordt het hoog tijd hun eigen management onder de loep te nemen. Argumenten als 'inkoop is duurder' of 'loonwerker hier is al duur' zijn zwak en wijzen meestal op slecht management. In dat geval zijn de verkopers en loonwerkers slimmer. Dat is nou ondernemen.

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 08:06

Russel, welk deel van het land zit jij?
Als iemand nog een goedkope vlashandel in het noorden van het land weet, dan hoor ik dat graag!

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 08:18

De stal van Haf is dit jaar verhoogd van 180 naar 190. Dus dat valt erg mee. Wow 465 is wel érg veel!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 08:46

Ik heb nog geen verhoging gehad, we hebben hier niet zoveel maar t kost ook niet veel. Zomer/winter:80/100 euro.
Ik heb er drie, 2 merries en een veulen, het veulen mag nog gratis bij de moeder staan, ik weet nog niet wat ik voor haar ga betalen vanaf 6 maanden oud.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 08:59

JoNew schreef:
Heb ook gestemd!

Bij ons gaat de stalling met 10 euro omhoog en dat was vorig jaar ook zo wegens de gestegen stro prijzen.

Ter vergelijking: Ik woon echt midden in de randstad, sta op een redelijk luxe stal, paard heeft box van 3x3 mtr. moet zelf uitmesten en betaal straks 328 euro. Bij ons in de buurt is dat "normaal". Voor een stal zonder binnenbak en met minder faciliteiten betaal je ook al snel 250 - 275 euro hier in de buurt.

Bij ons in de buurt is trouwens een stal die gaat met 115 euro omhoog! En geloof dat er niet echt een duidelijke reden is opgegeven. BIj ons ook niet trouwens, maar 1o euro is nog te overzien... 4% verhoging zeg maar. Ik doe op mijn werk de in- en verkoop en zo'n procentuele prijsverhoging is redelijk normaal.

Hier een stalgenoot die met verbazing de prijs verschillen ziet!
Voor 200 euro met binnenbak, tijd om te verhuizen naar boven of naar onder!
Ik zou bij ons in de buurt geen goedkopere stalling weten waar je zoveel hebt en mag als bij ons.

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 09:03

Ik schrik er wel van hoeveel mensen er hier 200-300 euro moeten betalen en dan ook nog zelf uitmesten! Als je zoveel geld betaalt zou dat er toch wel bij mogen zitten, waar betaal je anders voor?
Ik betaal 175 en er wordt voor mij gemest, gevoerd en buitengezet.

meart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 09:24

@ scoopje.....in welke buurt zit je dan?

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 09:24

belgisch limburg

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 09:29

Toevallig ben ik vrij bekend met de stalling van de TS. Deze stal staat erg hoog aangeschreven in de paarden(men)sport. Een 5 sterren stal met álles erop en eraan. Dan betaal je misschien (veel) meer dan anderen met dergelijke faciliteiten, maar men betaald ook deels voor de reputatie van de stal (is mijn mening dan he Knipoog)

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 09:38

Ik vind het belachelijk duur hoor. Ook al sta je bij een stal die hoog aangeschreven staat.
Ik betaal voor mijn jaarling 50 euro in de maand. Hij staat 24 uur per dag buiten en wordt bijgevoerd met kuil. Paarden die bij ons binnen staan en overdag naar buiten gaan betaal je 150 euro in de maand. Buiten en binnen zetten wordt voor je gedaan evenals de stallen en voeren. Eigenlijk hoef je zelf niks te doen. Maar we hebben alleen een buitenbak. Maar zitten dan wel in 5 min in het bos.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 09:51

MariekeS_ schreef:
Toevallig ben ik vrij bekend met de stalling van de TS. Deze stal staat erg hoog aangeschreven in de paarden(men)sport. Een 5 sterren stal met álles erop en eraan. Dan betaal je misschien (veel) meer dan anderen met dergelijke faciliteiten, maar men betaald ook deels voor de reputatie van de stal (is mijn mening dan he Knipoog)

Tja, er zijn mensen die voor gebakken lucht willen betalen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 10:09

Ik heb wel gestemd. Ik verwacht geen prijsverhoging.
We hebben gewoon weer stro uit nederland ipv uit spanje. We hebben dit jaar 2 snedes van het land gehaald (hadden vorig jaar 1 snede, ook voldoende maar mindere kwaliteit) en krachtvoer prijzen zijn weer dalende. Dieselprijzen worden ook weer normaal. Sommige andere kosten zijn wel weer gestegen maar ik verwacht dat dat weer gecompenseerd wordt door de prijsstijging van vorig jaar (van 175 naar 185) en de andere gedaalde kosten.

Wij hebben voor dit bedrag: jaar rond weidegang, boxen van 3x3,5, buitenbak die 360 dagen per jaar te rijden is en goed bijgehouden wordt en volpension (incl. binnen-buiten doen, dagelijks drollen verwijderen en zonodig opstrooien, 1 maal per week alles leeg, onbeperkt hooi en 2 voerbeurten per dag) sollarium tegen betaling, wasplaats, grote zadelkast, staling trailer en een super goede sfeer krijgen we er gratis bij.

Als er al een prijsstijging aan zal komen zal die 5 tot 10 euro zijn.

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 10:20

Ik wilde een pension klant nemen op stal maar ben even gaan rekenen wat mijn paard per maand kost:

kost rond de 100 euro en dan doe ik super zuinig met stro!
voor een pension klant waar ik dan ook nog mensen over de vleor zou hebben en niet kan verwachten dat ze net zo zuinig met stro zijn als ik,
en het werk wat ik er van zal hebben moet ik dus wel 250 per maand vragen?

ik heb een super bak met verlichting en mooie buiten stallen

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 10:28

Montignac schreef:
@Caeruleau, de stal waar mijn paard staat is wel luxe te noemen en de facaliteiten voor ruiter en paard zijn ook goed. De stallen zijn ruim en licht en de paarden kunnen naar buiten kijken. We hebben een binnen- en buitenbak, wasplaatsen en solarium,een restaurant en schone toiletten en kleedruimte met douche. De stal staat algemeen bekend als luxe. Paarden worden niet buitengezet alleen tegen extra kosten. Dit is verder allemaal niet erg, ik heb daar voor gekozen en blijf hier ook verder staan. Ik voel me er prettig mijn paard heeft het naar zijn zin en de uitrijmogelijkheden zijn legio (rand van het bos bij beekbergen) Hulp als je het nodig hebt en altijd mensen aanwezig.

Ik heb rondgevraagd bij omliggende pensionstallen met dezelfde facaliteiten maar die komen niet boven de 300 euro per maand uit.

Hier in de randstad betaal je 225 voor die luxe! En de paarden worden nog voor je buiten gezet mocht je dat willen!
Ik vind het vrij prijzig, voor dat geld huur je bijna een hele woning!

benedicte5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 10:35

Jeetje,465 euro per maand ik dacht dat wij veel betaalden.Wij zijn precies 1 jaar geleden 25 euro omhoog gegaan...355 voor pony tot 148 cm en 395 voor paard...Ik heb nog niets gehoord over verhoging en ik hoop dat het zo blijft,heb er namelijk 3 staan en ik vind dat ik al genoeg geld daarheen breng!!!
Maar zou daar nooit weg willen,het is een toplocatie met top begeleiding!!!

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 11:19

als ik alles lees ben ik echt heel blij waar ik nu sta zeg. ik zou het niet kunnen en ook niet willen betalen gelukkig zitten hier, behalve mijn stal, nog meer goedkopere pensionstalletjes die een leuke prijs hanteren. Je moet ze wel ff zoeken .

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 11:38

Montignac schreef:
Embe schreef:
Denk dat het met vraag en aanbod te maken heeft. Hier in de buurt zijn er nog steeds 'wachtlijsten' voor de betere stallen. Tevens heeft het ook met het beleid van de stal te maken.

die waren hier vroeger ook. Ik geloof dat er bij ons ook leegloop is. De stallen zijn gevuld met handels- en sportpaarden en een gedeelte pensionpaarden. Ik ben benieuwd of n.a.v. deze prijsstijging pensionklanten gaan verhuizen

De stal waar jij het over hebt, willen ze helemaal geen extra pensionklanten, daarom vinden ze het ook niet erg om de prijzen omhoog te gooien Bloos! . Ik denk dat het over 10 jaar alleen nog maar een handelsstal is.
Laatst bijgewerkt door Tayga op 27-11-08 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt