Elke dag weidegang of een binnenbak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Elke dag weidegang of een binnenbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 17:41

Maar de beweging zou ie ook wel in de wei krijgen.
Plus dat een stapmolen een grotere belasting is dan de weide.

En vind je het gek dat ie het buiten niet lekker vindt. Wat de boer niet kent eet ie niet.

Chris_Luxz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 18:01

Lees jij wel nielsd..? Ik zei toch dat hij geen voet verzet in z'n paddock, dus dan doet ie dat ook niet in de wei. Mijn paard is getraind om de dagelijkse belasting aan te kunnen. What's next..? Heb ik mn handen te hoog? Ben ik te hard nu ik ze 40 minuten in de molen zet op vol programma en er 20 minutjes mee gespeeld word door kids van jouw leeftijd en ik ze dagelijks train...?

En nu zijn we bij het volgende beland: je laatste opmerking doet suggereren dat mijn paard nooit buiten heeft gestaan...
Wéér een incorrecte aanname.

Ga je pony maar even naar binnen halen....het is namelijk gezakt naar 4 graden Pling

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 18:34

ik kies voor de wei en buitenbak
als ik mijn paard geen weidegang kan bieden , of in ieder geval de dag door voldoende bewegingsvrijheid in de vorm van een grote! paddock met soortgenoten
dan stop ik ermee en verkoop ik de boel ,
als ik een paard heb , heb ik een paard,
geen konijn in een kooitje(die loopt trouwens ook de hele dag los door huis Clown )

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 18:55

Chris, een paar uurtjes verplicht bewegen in de molen, aan de hand of onder het zadel, is toch niet te vergelijken met een paard in de wei? En mooi voor je dat je nooit problemen met ze gehad hebt maar misschien zou het nog beter kunnen? Misschien zou je ze wel een stuk blijer maken door ze iedere dag in de wei te zetten? (ik weet het wel zeker Knipoog )
Een paddock is niet hetzelfde, die van mij bewegen daarin ook niet half zoveel als in de wei.
Ook ik heb een eigen bedrijf, 4 paarden (&4 stallen dus) maar geen poetsmeisjes o.i.d. en qua leeftijd kon jij weer een zoon van mij zijn (dus waar hebben we het over?) en hoef je dus niet zo tegenover Niels te doen. Wat hij zegt zit zeker wel wat in.
Ik vraag me werkelijk af of jij weet wat voor een dier een paard is en jij zegt wel dat je paard je maatje is, zou hij dat andersom ook zo zien?
Ík gun mijn beste vrienden ook het allerbeste en ben blij als zij dat zijn, ongeacht of hun keuzes de mijne zouden zijn. Knipoog
Kom op man, een paard -ieder paard- hoort de ruimte te hebben, samen met soortgenoten en kun/wil je hem dat niet geven, moet je er geen nemen!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:12

Chris als jouw paard geen voet verzet in de paddock komt dat omdat hij geen reden heeft om te bewegen. In onze paddock staan hooi, schuilstal en drinken ver uitelkaar. Bovendien staan ze met ELKAAR: [VN] Fysiek contact noodzakelijk voor paarden

Daardoor bewegen ze de hele dag en nacht door. Zo'n 15 km per etmaal. Kan geen stapmolen tegenop.

Ik zie dat je je pas hebt aangemeld op bokt, dus ik zal je even 'bijpraten'. Haha! Beetje onvriendelijk dat ik vroeg van welke planeet je kwam, maar toen wist ik nog niet dat je pas op bokt zat. Dan heb je inderdaad heel wat discussies gemist. Vork Welkom op bokt en fasten your seatbelts Cool Cool Pling

Arno8 heeft ooit een topic gemaakt op bokt om te laten zien hoe paardonvriendelijk traditionele huisvesting van paarden is. Het oorspronkelijke topic kan ik ff niet vinden, maar het staat ook in zijn profiel: arno8 <- daar op klikken en even doorscrollen naar beneden

Je stopt je kat toch ook niet de hele dag in een krat, omdat hij een showkat is?

En hoezo zou sport niet kunnen samengaan met een meer natuurlijke huisvesting van je paard? Genoeg endurance ruiters hebben hun paard dag en nacht buitenstaan. Die ervaren direct dat op stal zetten voor negatieve effecten op de gezondheid zorgt, het paard verzuurt eerder en krijgt ook minder conditie.

Kan een paard met een beetje vacht niet springen of 7 minuten dressuur lopen? Of is het alleen maar omdat het er 'lelijk' uitziet (het is maar wat je mooi vindt, ik krijg verplaatst koude rillingen als ik al die blote paarden in de duinen zie lopen)

Dat zweten in een wintervacht niet leidt tot verkoudheid en ziekte is inmiddels allang aangetoond, nu zelfs in wetenschappelijk onderzoek (stond op de voorpagina van bokt enkele dagen geleden)

De site die ik je wilde laten zien is http://www.paardnatuurlijk.nl die inmiddels weer in de lucht is na een technische storing. Hoewel de naam anders doet vermoeden, is het géén site over aura's, healingen, homeopathie, pendelen, geitenwollensokken etc. Sport en natuurlijke(re) huisvesting kunnen best hand in hand gaan. Ja

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:36

ik vind het wel een beetje ego om voor een binnenbak te kiezen als je paard in de winter niet naar buiten kan. maar als je paard wel de hele dag in de paddock kan, dan zou ik waarschijnlijk wel kiezen voor de binnenbak (als ik geld zat had Knipoog)

innetrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 13:02

Weidegang! Lachen

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 18:16

ook ik kies voor de weidegang.

ff offtopic, ik dacht aan je reacties op oa nielsd te lezen dat je al een behoorlijk leven mee draaide in de paardenwereld, maar als ik dan in je profiel kijk ben je ook pas 28 Haha! , maakt niet uit hoor maar je hoeft niet zo neerbuigend te doen tegen de jongeren onder ons Knipoog

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 18:20

Ik stond op een stal met winters geen weidegang en een binnenbak, maar ik heb de keuze gemaakt voor hele jaar door weidegang. Met name gedacht aan m'n paard...

Chris_Luxz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 23:08

arno8 schreef:
Ik snap het best als iemand een andere mening heeft, maar waarom moeten mensen hun mening toch zo opdringen? Ieder heeft zo zijn eigen kijk op wat het beste is. Ik leer ook altijd nog van anderen. Maar ik ga toch ook niet mijn mening aan anderen opdringen?

Afgod

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 23:18

ik ga juist voor de zomer weidegang en binnenbak..
mijn paard word helemaal panisch in de wei als hij langer als 2
uur buiten staat..
hij is niet gewend om zo lang in de wei te staan..
ben ook bang dat hij dan koliek krijgt en hij heeft het prima naar zijn zin zoo Lachen

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 08:48

da's toch ook niet normaal? Hoe komt dat?
@Chris: leuk! Maar met een beetje geluk krijg je straks (gedeeltelijk) onze mening opgedrongen door de overheid. Knipoog ) en terecht. Volgens mij ben je niet wijs als je een paard niet op een wei zet. Komt op 't zelfde neer als de beesten in de bio industrie. Knipoog

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 09:40

ben blij dat andere mensen over jou paad mogen oordelen Go jij! Go jij!
hij staat op een pension stal in de polder
hier mag je dus in de winter niet op de wei
in de zomermaanden komt hij gewoon lekker op de wei..
maar meestal rent hij zich helemaal suf.. hij vind er geen bal aan..
probeer wel zo veel mogelijk in paddock te gooien en
dan aan de hand gras te eten.. heeft ie toch nog iets Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 09:58

Chris_Luxz schreef:
arno8 schreef:
Ik snap het best als iemand een andere mening heeft, maar waarom moeten mensen hun mening toch zo opdringen? Ieder heeft zo zijn eigen kijk op wat het beste is. Ik leer ook altijd nog van anderen. Maar ik ga toch ook niet mijn mening aan anderen opdringen?

Afgod

je hebt het stukje dus niet begrepen, dat was cynisch bedoeld

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 10:03

sflj schreef:
Maar met een beetje geluk krijg je straks (gedeeltelijk) onze mening opgedrongen door de overheid. Knipoog ) en terecht.

Extreme duivel

Citaat:
Volgens mij ben je niet wijs als je een paard niet op een wei zet. Komt op 't zelfde neer als de beesten in de bio industrie. Knipoog

Erger nog, want in de bioindustrie zitten de dieren nog tenminste met z'n allen in een hok. No Cheer

Enne Chris, ik ben ouder dan jij Cool Pling

Het gaat er ook niet om hoelang je al in de paardenwereld zit, maar om hoeveel je bij wilt leren. En niet hoe vastgeroest je zit in de traditie die je aangeleerd hebt.

De oprichter van Paardnatuurlijk is pas rond z'n 40e met paarden begonnen. Ook hij begon met z'n paard op stal, hoefijzers, bitten en dekens.

En als ik niets had bijgeleerd in die tussentijd, stond mijn paard ook nog steeds op stal, met ijzertjes, dekentje en reed ik 'm met bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 10:13

Alsof bit zo'n ramp is en een deken.
Ik heb plates voor mijn paard omdat ik anders zijn pezen kapot rijd, volgens mij is een ijzer dan beter.
Bit, ik rijd met een shank ook scherp, maar als je niet te veel aan het bit zit is het niet zo erg.
Deken, tja, dat is gewoon omdat ik lui ben Knipoog

Maar volgens mij is het belangrijkste dat een paard de wei op komt en gewoon met andere paarden.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:18

Chris_Luxz schreef:
Dan heb je mijn opmerking verkeerd geïnterpreteerd, ik doelde op mijn wedstrijdpaard. Voor hem is het niet goed om de hele dag buiten te staan gezien hij volop in training staat. Geen deken is dik genoeg voor mijn geschoren paard om hele dagen buiten te laten staan, dan zouden ik 'm van hoef tot oor moeten inpakken...

Dat slaat natuurlijk nergens op , er staan genoeg geschoren paarden overdag buiten.
Dat je dan 2x per winter moet scheren maakt niet uit.
Hier hebben de geschoren paarden met deken het niet koud.
Dus kan me niet voorstellen dat jou paard zo'n watje van nature is.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:21

Chris_Luxz schreef:
Dat vindt ik inderdaad daar ik mijn wedstrijdpaard al 11 jaar heb en door en door ken. Hem doe ik geen plezier met 3 uur verplichte weidegang/paddock. . Wat ik wel belangrijk vindt is dat hij(verplicht) bewegeing "krijgt". Dus er wordt 20 minuten mee gestapt, ze gaan 40 minuten de molen in (vol programma) en ze worden dagelijks getraind. . Cool

Om jou manier is het echt paardwaardig.
Ik denk dat je alle paarden veel meer plezier doet met weidegang.
Laatst bijgewerkt door Wesco op 26-11-08 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:22

nielsd schreef:
En vind je het gek dat ie het buiten niet lekker vindt. Wat de boer niet kent eet ie niet.

Of dat komt doordoordat hij dagelijks met warm water word afgespoten Clown

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:32

uiteraard in de winter naar buiten, die binnen bak kan me gestolen worden!

in de padock of in de wei maakt me dan niet uit, als ze maar lekker kan rond schouwen en contact kan hebben met andere paarden. en natuurlijk wat te knabbelen heeft.

zo houd ik mijn paard vrolijk, en als mijn paard vrolijk is, dan ben ik dat ook Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:43

sflj schreef:
@Chris: leuk! Maar met een beetje geluk krijg je straks (gedeeltelijk) onze mening opgedrongen door de overheid. Knipoog )

Dat het debat over natuurlijke, meer paardgerichte huisvesting, verder strekt dan alleen bokt, blijkt wel uit de nieuwsberichten van afgelopen tijd

Lijst

[VN] Minister Verburg gaat 'Hyperflexie' methode onderzoeken

[VN] "Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

[VN] Verburg wil duurzame veehouderij in 2023

[VN] Enorm aantal paarden in Nederland vertonen stereotiep gedrag

[VN] Minister van Landbouw bezoekt Hit Actief Harten Hoeve

[VN] Fysiek contact noodzakelijk voor paarden

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:35

Amen Nielsd.

Mijn paard staat nu in een grote paddock. Alleen madam heeft bedacht dat ze liever op stal staat? Rolleyes Na een uur of 1 is ze het zat, en gaat ze onder de draadjes door, en loopt ze uit zichzelf naar haar stal. ROFL Dit is de laatste dagen weer wat nieuws. Hóe ze eronder door komt is ook nog maar de vraag. Maar ik hoop dat dit een paar-dagen-actie is, en dat ze binnenkort gewoon weer lekker buitenblijft. Vork

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 08:59

Ik hoop het voor je Sempre, ik heb ook zo'n houdini en die heeft het aanmerkelijk langer volgehouden Nagelbijten / Gniffelen Eerder kwam die van mij ook minder buiten dan nu, maar ze zat erg onder de plak van haar haar 2 weidemaatjes, en als ze het zat was op de wei zette ze zichzelf op stal (tot grote frustratie van de persoon die iedere keer alle draadjes weer aan elkaar kon knopen). Maar sinds ze bij mij is, en de hele dag in een grote kudde op de wei loopt is ze wat dat betreft echt veranderd, van een paard dat na 2 uurtjes bij de draad stond naar een paard dat soms dagen heeft dat ze eigenlijk savonds helemaal niet naar binnen wil (27/7 buiten is ook geen optie ivm eczeem). Dus een paard gedraagt zich ook gewoon naar wattie gewend is.. Ik geniet er iig erg van dat zij met haar kudde de hele dag buiten rondrent Haha!

Nerolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 09:39

Zomer en winter weidegang en een buitenbak

Absoluut! Paard moet zich paard kunnen voelen!

Gr.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 00:34

Moderatoropmerking:
Er zijn een aantal berichten verwijderd in verband met het openbaar maken van privé communicatie en de reacties daar op zijn ook verwijderd.
Deze discussie gaat over de keuze tussen een binnenbak of weidegang. Het zou prettig zijn als jullie het daarbij willen houden. Lachen Van een goede discussie met argumenten leert men meer dan van persoonlijke aanvallen.