Nog tips voor goedkoop een paardje houden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lindake

Re: Nog tips voor goedkoop een paardje houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:57

Focussed schreef:
De goedkoopste tip: Geen paard nemen Huilen van het lachen

De enigste goede tip voor de TS (vind ik).

Als je een paard wilt houden met de gedachte 'het moet goedkoop zijn'. Begin er dan niet aan... Want paarden houden is zo is zo duur.

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 20:22

lindake schreef:
Focussed schreef:
De goedkoopste tip: Geen paard nemen Huilen van het lachen

Als je een paard wilt houden met de gedachte 'het moet goedkoop zijn'. Begin er dan niet aan... Want paarden houden is zo is zo duur.

Of je moet een hobbelpaard houden Vork Of plastice my little pony's

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 22:47

Mijn pony loop 24/7 buiten, in een weiland waar ze gratis mag lopen. Ik voer haar vitaminekoeken bij, kost me €20 per 3 maand, dus op jaarbasis €80. Hoefsmid 4x per jaar, €20 per keer dus ook weer €80 per jaar. Grote baal kuilvoer doe ik samen mee met kennissen, die kosten keer €20, zomers voer ik geen hooi of kuil bij. De enting en wormenkuren is ook niet zoveel. Mocht ze ziek worden of iets, ik werk veel dus kan de DA betalen, anders springen mijn ouders bij. Maar mijn haflinger is harstikke gezond, vrolijk, en ze glanst super! Ik doe haar met 24/7 buiten een groter plezier, dan als ze bij een chique pensionstal staat waar ze maar paar uurtjes per dag buiten komt.
Dus, je kan een paard wel degelijk goedkoop houden!

Bianca_palo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 22:49

Mijn tip is, als je eenmaal een paard gestald hebt; wees zuinig met je spullen en koop goede, sterke spullen en niet persé de laatste mode!! dat scheelt al een hele hoop Bloos

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 22:56

lindake schreef:

De TS heeft al aangegeven dat het daar helemaal niet om te doen is. Toch vind ik dit helemaal geen gekke vraag hoor. Hoe meer je aan vaste lasten betaald, hoe minder er in je spaarpotje voor noodgevallen kan. Het salaris van de gemiddelde mens is niet eindeloos en dat geld dat je dan niet uitgeeft, kan altijd later nog van pas komen. Dat versta ik in ieder geval onder goedkoop een paard houden. Zo heb ik echt geen zadel nodig dat duurder is dan mijn paard zelf, een karrevracht aan dekens of een tig aantal Anky-setjes. Een doe-het-zelf-stal of 24/7-wei zijn goedkopere manieren om paarden te houden dan een all inclusive pensionstal. Wellicht zijn er A en B-merken voer, waar je de helft bespaard als je geen grote naam neemt. Van dat alles wordt je paard echt niet slechter. Het kan toch niet verkeerd zijn dan om daar eens over na te denken?

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 23:13

-24/7 op de wei zetten is al veel goedkoper dan die dure pensionstalling Lachen en in mijn ogen ook fijner voor het paard
-maar inderdaad zoals vele al zeiden, geen paard nemen als je het enkel goedkoop wil (niet tegen TS bedoelt hoor)

Als ik kan kiezen tussen een paard voor 150 euro op de wei, of voor 300 euro op pension. Dan is mijn keuze snel gemaakt. De wei op, ten eerste omdat ik dit fijner vind voor het paard zelf. En het is goedkoper. Het geld dat je hierop "bespaart" kan dan mooi in de spaarpot ingeval van onverwachtse kosten.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 23:26

@CandyQueen, ik weet niet of TS een shetlander wil aanschaffen, maar als je een echt rijpaard wilt dan zul je toch ook een stal nodig hebben. Een paard 24/7 in de wei zetten, omdat het zo lekker goedkoop is, vind ik toch wat kortzichtig. 24/7 in de wei kan niet zonder schuilstal en ook moet je hooi en krachtvoer bijvoeren.

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 23:30

Jol1 schreef:
@CandyQueen, ik weet niet of TS een shetlander wil aanschaffen, maar als je een echt rijpaard wilt dan zul je toch ook een stal nodig hebben. Een paard 24/7 in de wei zetten, omdat het zo lekker goedkoop is, vind ik toch wat kortzichtig. 24/7 in de wei kan niet zonder schuilstal en ook moet je hooi en krachtvoer bijvoeren.

Sorry, ik bedoel altijd in dee wei, maar met schuilstal. Ja
en voedsel natuurlijk ook hé Lachen

was niet zo duidelijk uitgelegt van mij Bloos

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 23:36

JoyCiej007 schreef:
Dat was niet erg serieus bedoeld, Rosita.......... en juist daarom heb ik de ' Clown ' smiley er bewust achter gezet Knipoog

Ik houdt dan wel niet helemaal 100% onze pony's 'natuurlijk', maar ook onze pony's lopen 24/7 op de weide met schuilstal. Waarom zou ik 24/7 weidegang belachelijk maken, 't is juist heerlijk voor de paarden, en ik weet wel zeker dat ze zich daar 10x meer happy bij zullen voelen dan 23/7 op stal en dan 1 uurtje even uit de stal worden geplukt om te rijden, en met mazzel misschien ingepakt in peesbeschermers (paard zou zich maar verwonden!) eventjes op de wei of in de paddock.

Excuses dan bij deze Joyce.... Internet en interpretaties van smileys he Knipoog

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 23:39

Weiland van een boer huren met schuilstal erop. Vlas erin en zorgen dat ze genoeg hooi hebben (kan ook gewoon van de boer). Shetlanders zijn goedkoop en hard, maarja als je iets groters wilt maakt het natuurlijk allemaal niet uit, als het ziek word ben je toch wel de pineut!

Ik had 2 shetlanders en was E40,- per maand kwijt aan alles. Pakken vlas, brokken, hooi, huur van het land, wormenkuur, hoefsmid! All in on.. Maar ik was een mazzelpikkie denk ik! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 23:46

Ik "bezuinig"alleen door niet 15 verschillende dekjes,borstels,halsters,touwen en al die onzin meer te kopen.
Als er iets kapot gaat of ik heb iets nodig kijk ik eerst of ik het hier of op marktplaats kan vinden,mits in goede staat.
verder heb ik een niet al te dure stal(€150 exl krachtvoer),een vrij sober paardje. Rijd niet bij een rijvereniging,heb zelf ook gen 34 rijbroeken en laarzen en al die dingen meer.
Als ik wat nodig heb,een veearts of smid(ja,logisch)bespaar ik daar dus niet op.
En als ik hulp/training nodig heb zoals nu,wil ik dat wat goed voor mijn paard is.

mental11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 00:00

Mijn tips bestaan uit zo veel mogelijk je gezond verstand gebruiken: zoveel mogelijk zelf doen.
En maak steeds de afweging: alles wat je zelf doet kost je een x-bedrag (jouw uurloon) hoe verhoudt zich dat tot wat je door anderen laat doen. Soms kan je beter paar uur extra werken om een ander te kunnen betalen...

En inderdaad niet meer dan bv 3 borstels; die overige ga je wrsl toch niet gebruiken. Veel frustsels heb je niet nodig, ga gewoon uit van je paards natuurlijke behoeften.
Je kunt ook je paard uit-leasen, tegen betaling een verzorger/bijrijder. Lesgeven op je paard.
Verder: zoveel mogelijk uitkijken wanneer je iets koopt, of je dat bv gezamelijk kunt doen (niet alleen van zelfde stal, kijk ook eens verder in je omgeving met wie je samen kunt doen) dat drukt vaak de kosten. Zorgen dat de paarden zo natuurlijk mogelijk en zo gezond mogelijk staan, dat de kans op ziekten beperkt is.

Verder beste Bokters; niet zo vreselijk negatief doen hoor, het gaat toch om goeie tips uit te wisselen, niet of iemand nu wel of niet voor 50 euro klaar is, of om maar te herhalen dat je dan maar geen paard moet nemen???

Ik heb mijn eerste paardje 16 jaar geleden veel te duur gekocht, ondervoed, luizig, kreupel, net bevallen, niet ingereden, niet verkeersmak, mishandeld, verwaarloosd.
In dat eerste jaar heb ik haar weer naar gezondheid gebracht, alles betaald van een miezerig loontje als kassamoppie, naast mijn voltijds studie in een andere stad, en onderwijl een keer of 3 verhuizend (ik, niet zij). Ja het kan. Ook van weinig geld.
Soms kreeg ik dag-oud brood van de bakker, vaak van mijn lieve collega AGF restanten fruit en groenten, ik leverde zelf wat comfort en gemak, levensonderhoud in. Soms liet ik haar grazen op stukjes braakliggend land, ongebruikt openbaar groen.
DA's willen vaak een betalingsregeling met je treffen, dan kun je elke maand een beetje betalen. De Uithof stuurt zn rekeningen sowieso al vaak pas 2 mnd later, heb je tijd om wat opzij te zetten.
Zij hebben voor sommige behandelingen ook een max prijs.

Als ik nog een tipje bedenk, zet ik het er bij!

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 00:21

Jol1 schreef:
@CandyQueen, ik weet niet of TS een shetlander wil aanschaffen, maar als je een echt rijpaard wilt dan zul je toch ook een stal nodig hebben.

Daar valt natuurlijk over de discussieren. Jij vind dat een rijpaard daar niet bij past, maar dan jaag je toch behoorlijk wat naturals, als mede eigenaren van Fjorden en Haflingers tegen je in het harnas Clown

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 00:30

Ik heb helemaal geen zin in die discussie, maar er wordt vaak vergeten dat een paard in de vrije natuur iets heel anders is dan een paard in de wei zonder beschutting. Een paard in de natuur dat kreupel raakt, gaat gewoon dood want hij is een gemakkelijke prooi voor roofdieren. Wij doen er alles aan om een paard zo gezond mogelijk te houden, omdat je erop wilt rijden. Hè, nou ga ik toch nog een discussie beginnen, maar ik wilde alleen maar zeggen dat als je uit kostenoverwegingen een paard 24/7 in de wei gaat zetten, je maar beter helemaal geen paard kunt aanschaffen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 07:55

dat zou mijn tip ook zijn, geen paard nemen. En waar wil je op bezuinigen dan een goede hoefsmid? Een tandarts zonder degelijke opleiding. Een ziek paard niet naar een dierenarts sturen?

Je zou kunnen besparen op stallingskosten want de ene stalling bied veel luxe maar vaak is dat voor de ruiter en niet voor het paard. als voor het paard alles oke is maar jij geen super mooie kantine hebt etc kun je wat besparen.

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 07:58

Goedkoop een paard houden bestaat niet.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 11:21

Narya schreef:
lindake schreef:

De TS heeft al aangegeven dat het daar helemaal niet om te doen is. Toch vind ik dit helemaal geen gekke vraag hoor. Hoe meer je aan vaste lasten betaald, hoe minder er in je spaarpotje voor noodgevallen kan. Het salaris van de gemiddelde mens is niet eindeloos en dat geld dat je dan niet uitgeeft, kan altijd later nog van pas komen. Dat versta ik in ieder geval onder goedkoop een paard houden. Zo heb ik echt geen zadel nodig dat duurder is dan mijn paard zelf, een karrevracht aan dekens of een tig aantal Anky-setjes. Een doe-het-zelf-stal of 24/7-wei zijn goedkopere manieren om paarden te houden dan een all inclusive pensionstal. Wellicht zijn er A en B-merken voer, waar je de helft bespaard als je geen grote naam neemt. Van dat alles wordt je paard echt niet slechter. Het kan toch niet verkeerd zijn dan om daar eens over na te denken?

Zolang dat 'goedkoop een paard houden' niet ten koste is van het dier zelf vind ik het ok. Waarom duur als het goedkoop ook kan Lachen. Duur tuig en dergelijke vind ik ook overbodige luxe. Maar hoe je het draait of keert... als je een paard houdt, ben je zo is zo een pak geld kwijt aan het dier.

En wat is goedkoop? Dat is voor iedereen anders Lachen.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 11:32

piecon schreef:
Goedkoop een paard houden bestaat niet.

Jawel! Hier wel Haha!.

Het meeste kan je denk ik besparen op een goedkoper stalling. Dan zul je waarschijnlijk bepaalde luxe moeten inleveren. Een binnenbak hoef je dan niet op te rekenen en meestal ook niet op een stapmolen, solarium, uitgebreide kantine en stalactiviteiten zoals officiele wedstrijden.

Maar die dingen kun je opzoeken, eventueel bij een stal in de buurt Ja.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 12:38

Yinari schreef:
Jawel! Hier wel Haha!.

Het meeste kan je denk ik besparen op een goedkoper stalling. Dan zul je waarschijnlijk bepaalde luxe moeten inleveren. Een binnenbak hoef je dan niet op te rekenen en meestal ook niet op een stapmolen, solarium, uitgebreide kantine en stalactiviteiten zoals officiele wedstrijden.

Maar die dingen kun je opzoeken, eventueel bij een stal in de buurt Ja.

hier lukt het ook Lachen
eigen wei en stalling, eigen hooi, we krijgen ook wat hooi bij een boer, 2dehandse spullen, geen setjes, beenbeschermers, we gaan wortelen rapen op het land, minieme hoeveelheid krachtvoer, ...

We zijn per maand meer kwijt aan onze hond dan aan onze 3 paarden Tong uitsteken

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 13:26

Jol1 schreef:

Ik neem aan dat je dit perongeluk wat verkeerd hebt geformuleerd.
Als je het vetgedrukte nu namelijk leest, zou je er van uit gaan dat jij van mening bent dat een 'echt rijpaard' wél een (schuil)stal nodig heeft, maar een shet niet....

Shetten hebben net zo goed een stal nodig, een schuilstal volstaat al, maar als er geen schuilstal is moet je toch naar een 'echte stal' in sommige situaties.

Edit; er ging iets verkeerd met de quote, aangepast.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 13:29

_rosita_ schreef:
JoyCiej007 schreef:
Dat was niet erg serieus bedoeld, Rosita.......... en juist daarom heb ik de ' Clown ' smiley er bewust achter gezet Knipoog

Ik houdt dan wel niet helemaal 100% onze pony's 'natuurlijk', maar ook onze pony's lopen 24/7 op de weide met schuilstal. Waarom zou ik 24/7 weidegang belachelijk maken, 't is juist heerlijk voor de paarden, en ik weet wel zeker dat ze zich daar 10x meer happy bij zullen voelen dan 23/7 op stal en dan 1 uurtje even uit de stal worden geplukt om te rijden, en met mazzel misschien ingepakt in peesbeschermers (paard zou zich maar verwonden!) eventjes op de wei of in de paddock.

Excuses dan bij deze Joyce.... Internet en interpretaties van smileys he Knipoog

Achja, veel voorkomend probleem he, met discussies via internet, msn of sms...... Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 13:36

natural_ schreef:
Weiland van een boer huren met schuilstal erop. Vlas erin en zorgen dat ze genoeg hooi hebben (kan ook gewoon van de boer). Shetlanders zijn goedkoop en hard, maarja als je iets groters wilt maakt het natuurlijk allemaal niet uit, als het ziek word ben je toch wel de pineut!

Ik had 2 shetlanders en was E40,- per maand kwijt aan alles. Pakken vlas, brokken, hooi, huur van het land, wormenkuur, hoefsmid! All in on.. Maar ik was een mazzelpikkie denk ik! Haha!

Shetten worden vaker als 'goedkoper' beschouwd hier op bokt.
Soms is dat waar, soms ook écht niet.

Net als je zelf al opmerkte; de dierenarts en de hoefsmid geven je heus geen korting omdat je toevallig een kleinere pony hebt. Shet is tegenwoordig helaas wel een stuk goedkoper in de aanschafprijs, maar qua onderhoud kun je ook ongewild hetzelfde kwijt zijn.
Mijn eigen shetruintje kost me bijna niets.

Maar van mijn situatie kun je dan ook niet uitgaan: heb hem gewonnen voor €2,= Clown en hij staat compleet gratis bij onze andere shetten die eigenlijk niet van mij zijn. Zelfs het voer hoef ik niet te betalen, al koop ik natuurlijk wel eens wat extra's voor alle pony's. Ook de wormenkuren hoef ik eigenlijk niet te betalen, al doe ik daarin wel een kleine bijdrage.
Hoefsmid betaal ik een klein gedeelte van, dierenarts betaal ik wel helemaal zelf.
In de lente had hij ontstoken oogje. DA vond het hoognodig om wél te komen kijken, en zonder dat hij was komen kijken zou ik ook geen zalfje krijgen Sigaar Ja wist ik veel. Nou goed, simpele ontsteking, DA is nog geen 15 min. geweest, heeft oogje even met fluor bekeken, voorgedaan hoe 't zalfje er in moest en zalfje voorgeschreven. 2 weken later kwam er een rekening van €80 binnen.
Volgende keer dat hij onstoken oogje heeft, bel ik de DA en laat ze gewoon een zalfje voorschrijven, ipv. die hele rambam!

Onze shetmerrie die zowel fokmerrie als sportmerrie is, kost echter een stúk meer, alleen al in onderhoud.

cadootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 14:25

goedkoop een paard houden wil niet,echt niet.
maar je kunt inderdaad het wel zo duur maken als je zelf wilt,maar je paard z'n verzorging moet er wel zijn. o.a. hoefsmid,dierenarts,zadelvullers,en wat dat dacht je van voer. nee goedkoop is het niet.

mental11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 16:02

Dat is de vraag toch ook niet?
Er wordt duidelijk gevraagd om TIPS.
Niet om een eindeloze herhaling dat het onmogelijk is.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 17:09

Eigelijk wel waar... tips om het goedkoper te maken???

Bij mij staan de paarden aan huis met 24/7 weidegang en schuilstal. Kost me dus niets, want de weide is van mijn ouders. Haha!
De weides hebben we zelf afgemaakt en onderhouden we ook zelf, af en toe es een kennis aanspreken met een tractor of zo, maar meer niet

Setjes, dekens, ed, zijn wel leuk om zien maar niet noodzakelijk. 1 paard dat wedstrijd rijdt heeft wel een deken op, het andere is drachtig en hoeft niet voor mij & vr haar. Het lijkt me ook niet praktisch als veulen er is, begin maart, met deken op.

Volgens mij is stro toch véél goedkoper dan schavelingen / houtkrullen / vlaslemen, alleen een beetje meer werk om stallen te mesten.

Qua voeding: ik ga meestal naar de dichtsbijzijnde dierenwinkel (AVEVE), maar als ik es voorbij rij, durf ik hier zo'n 15km verder wel een voorraad brokken in te slaan. Pling

Mijn vriend koopt zijn brokken per pallet, die delen dat met enkele kennissen, en dat maakt ook een verschil

Nu heb ik deze zomer mijn weide es kunnen hooien (kuilgras feitelijk), heb 3500 kg bijna hooi (5d gedroogd) en koste ons 75 EUR. Tong uitsteken
Ik huur nog een 2de weide bij, die me 250/jaar kost. Wel zelf afmaak geplaatst, en met water ernaartoe, weidebatterij moeten aanschaffen ed.

Verder kocht ik verse voederbieten, 1500 kg, kost me 40 EUR. En ze hebben elke dag een sappige biet.

Dierenarts komt 2x per jaar, vaccinaties, en dan dan ontworming, maar verder zijn grote kosten me al veel bespaard. 1 x paard laten opereren, koste 750 EUR (was in nagel getrapt op buitenrit) en dit jaar wel paard verloren aan koliek Huilen (operatie was niet nodig volgens dierenkliniek, maar dag nadien is ze wel gestorven, feitelijk aan bacterie bovenop koliek)... Ik heb nooit een factuur ontvangen, volgens mij zit er reukje aan. Boos!
Bekappen gebeurt wanneer het nodig is, niet standaart elke 8 weken. In de zomer al meer dan in de winter, en 1 paard heeft ijzers op (is héél gevoelig anders), het andere niet.

Noot: mijn paarden kosten me door het jaar zo'n 750 à 1000 EUR per dier, maar ik heb dus ook al 2 echte rotjaren gehad(2003 & 2008), waarbij ik toch meer dan het dubbele betaald heb, aan veeartskosten enz.