Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 10:06

Hutcherson schreef:
Ik heb balen van iets meer dan 500 kg voor 120€. Goed droog hooi. Dus 240€ per ton, iets minder.
Ik meen dat de leverancier het hooi uit frankrijk haalt en daar de helft betaald van wat ik betaal per ton, dus de helft van de vracht is winst voor ze.

Maar dan moeten de transportkosten er nog af. Die zijn ook niet mis

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 10:31

Vervoer, personeelskosten, opslag, btw. Ik denk dat het wel meevalt/tegenvalt die winst.

Indy hoest wel al iets minder deze ochtend. Hopelijk zet deze trend zich zo voort. Het is koud, maar droog en weinig wind. Best gezond weer dus :j

Oehlala

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 11:48

Die winst valt wel mee hoor, zeker hooi verkopen aan paardenmensen is vaak een uitdaging, dat lees je hier op bokt ook iedere keer weer. Hooi is niet goed, moet (weer) omgewisseld worden etc en dat zit allemaal in die hogere prijs per ton verrekend. Er zijn hier in de buurt al genoeg adressen die niet meer verkopen aan paardenlui. Vanwege het eeuwige gezeur en het gedoe omtrent de betalingen, of vooral het betalen. En ik snap beide kanten wel, echt goed hooi maken is lastig, je bent van een hoop factoren afhankelijk en dan nog kan iedere baal net iets anders zijn qua voederwaarde enzovoort, en zeker als je aankoopt en weer verkoopt.aan de andere kant als je 300/ton betaald wil je ook kwaliteit. Ik zit hier op 200€/ton, als wij zelf maken heb ik ongeveer eenzelfde kostprijs.

Hier geen sneeuw nog sneeuw helaas.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 12:04

Ik heb zelf eens een partij hooi gehad waar ik zelf snijbestendige handschoenen voor moest aantrekken om de takken met gemene doorns er eerst uit te halen. Verder werden mijn paarden er ziek van (torenhoge leverwaarden). Ik had nog 8 ton liggen, maar ik wilde het niet meer voeren. De boer heeft het terug opgehaald. Geld teruggeven wilde hij niet dus ik kreeg 60 kleine pakjes terug (slecht he! Verdorie 8000 kilo retour en 1200 terug gekregen) en de opmerking dat er echt niks mis mee kon zijn want de koeien van boer x aten het prima.

Fijn voor die boer, maar koeien en paarden kan je niet vergelijken.

Ik snap wel dat het voor hooileveranciers fijner verkopen is aan koeienboeren dan aan paardenmensen :j

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 12:10

Ik zit nu te wachten op de hooiboer om de boel om te wisselen. :D
Proefbaal is op. Mir is nog nooit zo goed qua mest geweest, dus hoop dat alles zo uitmuntend is als de proefbaal.

Ik heb besloten dat Mir de vervolgbehandingen cranio sacraal niet krijgt. Ze heeft er mentaal een ontzettende terugslag van gekregen. Echt heel erg sneu.

Ik heb de behandelaar meegegeven dat als een dier, helemaal een zo’n sterk getraumatiseerd dier aangeeft dat het genoeg is, dat dit boven ieder protocol van haar opleiding moet gaan, dat luisteren naar het dier belangrijker is.
Zo ook mijn eigen les dat ik dan bij mijn standpunt moet blijven.

Voorlopig komt er even niemand aan Mir.
En als t dan toch nodig is, mensen die ze al kent en waar ze vertrouwen in heeft.
Laatst bijgewerkt door boemel op 04-01-25 12:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 12:16

Verstandig Boemel. Ik heb het mezelf ook lang kwalijk genomen dat ik niet standvastig genoeg was. Mijn merrie gaf het overduidelijk aan, dus wie was zij om dat zo te negeren.

En fijn dat de hooiboer alles om wil komen wisselen :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 13:46

@boemel: verstandig besluit. Ik hoop dat Mir weer snel over haar terugval heen is.

Dat gedoe met hooi is precies waarom ik eerst een paar baaltjes ga halen voor ik een grote lading laat komen. De laatste keer had ik ook graag wat fijner hooi gehad ipv dat grove want ik merk dat ik er best wel wat van weg moet gooien omdat zelf Boon dat laat liggen.
Hopelijk kan hij komend seizoen weer iets vroeger hooien en is het dan minder grof.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 21:46

Hi, hier staan de paarden ook aan huis. Niet mijn huis maar ik woon er wel deze week. Hoe laat checken jullie de paarden voor t laatst en hoe laat ben je dan s'morgens weer op stal?

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 21:53

Laatste voerronde rond 9 a 10 uur laatste check via camera voordat ik ga slapen :)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 22:03

Hier hebben ze 24/7 toegang tot hooi, dus geen specifieke voerronde.

Savonds voor ik naar bed ga doe ik altijd nog even een rondje buiten en sochtends als ik wakker word drink ik altijd buiten koffie en check dan meteen even de paarden, kippenhok openzetten etc.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 00:17

Laatste rondje voor ik ga slapen of ga werken. Dan ga ik ook met de hond nog even wandelen.

‘s Ochtends hetzelfde maar dan omgedraaid, eerst wandelen en dan de paarden. Tijden wisselen sterk ivm wisselende diensten. Kan ook altijd nog op de camera’s kijken.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 00:31

Hier hebben ze ook altijd hooi. Ik ben op werkdagen tussen half 10 en 10 op stal om weer bij te vullen. Op vrije dagen ben ik rond 1-2 uur op stal. Door de weeks ben ik om 02:00 uur op stal. Op weekenddagen vaak later. En we hebben camera's zodat ik altijd overal kan checken of alles in orde is.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 00:36

Laatste ronde tussen 21-23u.
En eerste ronde tussen 6 en 8 (muv vandaag - zieke dochter dus na slechte nacht werd ik pas om 9.30u wakker :oo )
Ze staan 24/7 buiten met schuilstal en krijgen normaal niet onbeperkt hooi, maar ben momenteel twee soorten aan het mengen en één daarvan vinden ze minder lekker dus eten het minder snel dusss alsnog altijd hooi beschikbaar :+

Ik heb afgelopen week grondwerk les gehad, wat deed Picasso het leuk. Travers, schouderbinnen.. allemaal dingen die hij goed oppakte. Net maar even een fatsoenlijke kaptoom gekocht van Signum :$

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 10:17

Hoe wit is het bij jullie? Hier is het nog niet heel spectaculair.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 10:18

Nah, wat verdwaalde witte plekjes hier, terwijl ze voorspeld hadden dat hier zo ongeveer het meeste zou vallen.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 10:25

Hier staat alles blank van de regen. Ook in de schuur diverse lekkages.

Ik heb ze net een bulk hooi gegeven op stal en ze mogen nog even binnen blijven. Over een uurtje gaat het iets minder hard regenen aldus weeronline.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 10:27

Afbeelding

T regent alweer.
Paarden zijn blij. Ik laat ze even los in de bak, kan ik zonder bemoeials ff rustig uitmesten :D

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 10:28

Wit is al weg geregend.

Vandaag ben ik dagje bekappen ZH hier ligt katterige pap

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 10:48

Hier ook een klein laagje. Jasmijn stapte heel behoedzaam door de sneeuw, Boon wilde gewoon eten...
Het kalf zijn eerste sneeuw en ik kan skieën *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 10:49

Hier nog wit cm of 4, sinds half 9 regent het. Het is ellendig koud, niets aan.

Mooie foto’s DF.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 11:26

Rond 05.00 was het hier ook mooi wit. Helaas daarna regen en nu vieze drab :(
Heb de paarden toch maar op de wei gelaten, die is toch al stuk gelopen.

Hier ook geen vaste voertijden. Het is maar net hoe mn dag loopt haha.
Hooi is vrijwel onbeperkt en slobber+medicatie voer ik eind vd middag/'s avonds.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 11:29

Mooie foto's

Hier lag vanmorgen om 7 uur iets wat
Nu is het regen en regen en heel guur.
Echt niks aan.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 11:37

Alleen in de aanhanger lag een wit laagje verder is alles nat. Het blijft ook de hele dag door regenen
net opgeruimd, moet alleen de stallen nog doen maar dan zet ik de aanhanger ervoor, blijf ik lekker droog staan en het is minder werk.
Mijn dochter wilde vandaag gaan rijden maar dat zit er helaas niet in.
Ze is bijna jarig en wilde graag een nieuwe cap voorkeur glitter en een grote poetskist en haar kennede komt z enog heel veel tegen.
Ik heb nu Kramer in mijn hoofd, maar is er een andere grote in het Zuiden? Uur rijden vanaf het midden van limburg alle kanten op, als het maar ruim assortiment is en niet alleen de hele dure merken.
EJ, Emmers, Equidrome ben ik mee bekend

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 11:57

Afbeelding

Het is net niks, maar de paarden waren wel helemaal knetter.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 12:13

Ha ha hier ook. Zijn uit hun plaat gegaan in de rijbak, want met 2 stuiterballen om me heen de paddock uitmesten vond ik minder geslaagd.

Mir is hartstikke vrolijk door de sneeuw :D