Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

goldenarrow

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 19:58

En dat is ook prima als je daar de ruimte voor hebt. Maar zoals ik het bericht van ruitje heeft is dat niet zo. En dan is het de vraag of je nieuwbouw gaat maken om 250 tonnen te faciliteren (nog even afgezien van vergunningen), of dat je in die plek een fijne binnenbak maakt oid.

Als de ruimte er al is en je kán het faciliteren, alleen maar mooi. Maar als je maar beperkte ruimte hebt, dan is de vraag in hoeverre dat wat oplevert en of je dus beter iets anders in de plaats kan doen (zoals bijvoorbeeld een ruimte maken om dekens en dekjes te kunnen wassen).

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-25 20:11

Hahaha zo leuk de afgelopen paginas! Dit is precies het gesprek wat ik in mijn hoofd heb met mijzelf :') ....

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 20:14

Wasmachine is fijn, maar waar laat je dan de natte was?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 20:27

Maarre, als je die 250 voertonnen wilt faciliteren, MOET dat dan ook op de begane grond?

Ik zie wel enkele ideeën voor me om voer hoger op te slaan en dan, net als een gewone voersilo, van onderen aftappen.
Daar zijn best wat opties voor, maar je moet dan wel de mogelijkheid hebben om gebruik te maken van Sir Isac (oftewel de zwaartekracht).

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 20:29

Mooie ideeën (wat een spullen heeft iedereen ....) maar ik zou ook echt serieus nadenken over een opvoelbox! Wij zien dat dierenartsen, tandartsen, hoefsmeden, steeds minder genegen zijn lastige paarden te behandelen zonder opvoelbox. Ik snap dat wel.
Er zijn steeds meer oude dierenartsen en hoefsmeden en ook steeds meer lastige paarden.
Wij denken er (met gemiddeld 6 paarden op stal) ook over na. Zodat iedereen die wij graag op stal hebben om onze paarden te helpen, dat ook zo lang mogelijk kan doen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 20:35

ikke schreef:
Ik zie wel enkele ideeën voor me om voer hoger op te slaan en dan, net als een gewone voersilo, van onderen aftappen.]

Van die jellybeans-buizen. *D Zelfs als het niet per se nodig is, is het in elk geval bijzonder

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 20:45

Dat doet me onwijs denken aan die grote M&M stores. :Y)

Afbeelding

Freechoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 21:02

Jullie zijn echt met zoveel mooie dingen bezig!!
Ik denk dat dekenrekken wel echt een aanvulling zouden zijn, afgelopen winter vaak rond gelopen met een natte zweetdeken en geen plek om te hangen, want aan stal hangen is vragen om gegeten te worden en als iedereen zijn deken aan de kast gaat hangen is er in de zadelkamer geen doorkomen meer aan denk ik…
Toen stond de trailer er ook nog niet, dus daar gaan nu de natte dingen in om te drogen. Voer zetten wij ook zelf klaar, tonnetjes staan dan ook in de trailer. Voor twee paarden elk hun eigen voer en luzerne pellet, muesli en slobber als extra.
En wat ik zeer zou appreciëren is een dakje boven de stapmolen…als t regent en je wil even snel wat doen…de binnenbak is bezet…en je hebt een schimmel…dan kan je de zone van voeten tot borst gaan wassen na vijf minuten in de molen.
Om terug te komen op de kastjes; ik heb twee kleine kastjes, thuis de voorraden dekens en dekjes. Verder staat alles wel op stal, het enige wat echt een beetje proppen is, is het zadel. Ik denk dat de huidige zadels gewoon breder zijn dan vroeger en de deurtjes van de kastjes hetzelfde, haha!
Wasmachine zou ik zelf denk ik niet (vaak) gebruiken. Dekens wil ik laten wassen zodat ik zeker weet dat ze ook weer waterdicht zijn en dekens die niet waterdicht hoeven, dekjes, halsters en peeskappen was ik gewoon thuis in de machine…als mijn man niet thuis is en het gekletter kan horen

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 21:17

Kendra schreef:
Mooie ideeën (wat een spullen heeft iedereen ....) maar ik zou ook echt serieus nadenken over een opvoelbox! Wij zien dat dierenartsen, tandartsen, hoefsmeden, steeds minder genegen zijn lastige paarden te behandelen zonder opvoelbox. Ik snap dat wel.
Er zijn steeds meer oude dierenartsen en hoefsmeden en ook steeds meer lastige paarden.
Wij denken er (met gemiddeld 6 paarden op stal) ook over na. Zodat iedereen die wij graag op stal hebben om onze paarden te helpen, dat ook zo lang mogelijk kan doen.

Hier staan we met de hoefsmid, oke dat is alleen bekappen, gewoon in de modder is de wei :Y)
Zelfs de tandarts probeert het zo veel mogelijk in de wei, ook gewoon met jonge hengsten etc.

Zijn die mensen hier dan zo anders of de paarden?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 21:19

Voor dekens heb ik ook weleens een oplossing gezien: een rek waar de dekens aan gehangen werden en dat rek werd dan in z'n geheel omhoog getakeld (touwtje-katrolletje) naar de nok van het dak.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 21:33

palousa_boy schreef:
Kendra schreef:

Hier staan we met de hoefsmid, oke dat is alleen bekappen, gewoon in de modder is de wei :Y)
Zelfs de tandarts probeert het zo veel mogelijk in de wei, ook gewoon met jonge hengsten etc.

Zijn die mensen hier dan zo anders of de paarden?

Pfoe, als ik bij een paard kom om te bekappen en ze trekken hem uit de modder (of erger, verwachten dat ik in de modder ga bekappen) dan bedank ik vriendelijk en maak een nieuwe afspraak waar die een paar uur op stal gestaan heeft, of ze kunnen een andere smid zoeken.
Je smid id modder laten werken vind ik erg respectloos, ons materiaal gaat kapot, we staan met koude voeten in de drek, de benen zijn nat dus de schort komt helemaal onder de modder, en telkens je paard zijn voet wegtrekt mag je opnieuw gaan schoonmaken.

En ja, ik bedank ook voor de onopgevoede knollen. Ik bekap, ik voed niet op. Als ik een paard moet gaan trainen dan reken ik extra. Een opvoelbox kan voor dierenartsen wel een mooie aanvulling zijn lijkt me.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 21:34

ikke schreef:
Maarre, als je die 250 voertonnen wilt faciliteren, MOET dat dan ook op de begane grond?

Ik zie wel enkele ideeën voor me om voer hoger op te slaan en dan, net als een gewone voersilo, van onderen aftappen.
Daar zijn best wat opties voor, maar je moet dan wel de mogelijkheid hebben om gebruik te maken van Sir Isac (oftewel de zwaartekracht).

In het kader van minder arbeidsintensiviteit lijkt me dat moeilijk te realiseren. Gaan mensen zelf kloten en gaat de boel weer kapot.

Ik vind 1 ton per klant meer dan zat, of 2 kleintjes zodat ze kunnen stapelen. Je kunt prima je zooi thuis houden en bakjes mee nemen voor op stal. Scheelt ook weer een hoop rommel.

Voor een voorbeeld over hoe opvoelbox/solarium/wasplaats te realiseren: ik vond dat bij stal Groenendaal altijd goed geregeld. Dependance van de DA in een goed bereikbaar stuk van de stal maar wel rustig. Wasplaatsen daar ook om de hoek.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 23:06

Ik heb een bijrijdpaard gehad op een stal waar ze vrij ruime kasten hadden, iets van 80 cm diep, 200 cm hoog en 160 cm breed. Bovenop was dan nog plek voor dekens of kisten. Het was wel de bedoeling dat je dan binnen je eigen vak bleef. Voer moest je daar zelf geven en moest opgeslagen worden in je kast.

Op een andere stal hadden ze inloopkasten per paard. Ook daar was het de bedoeling dat je voer in je kast had, de dekens moesten daar ook in je eigen kast, niet erbovenop (kon ook niet). Er mocht er daar eentje aan de boxdeur hangen, zodat er bijv wel gewisseld kon worden door het stalpersoneel zonder dat ze in je kast hoefden te zijn.

Dekenrekken en een deel verwarmd zou ik wel kunnen waarderen. De verwarmden dan met afspraken over gebruik (bijv alleen erop gooien als je ‘m na het rijden van je paard weer op wil doen, en als je na het verzorgen weggaat moet je deken eraf zijn.

Edit: ik heb trouwens 5 sortera’s (nog nooit last gehad van muizen) en één ton. Slobber (in de ton met een draaideksel zodat er weinig risico is op een uitgebroken paard dat zich tegoed doet aan iets wat geweekt moet worden), vitaminebrok, lijnzaad, een kruidenmix, gehakseld ruwvoer en de kleine sortera voor beloningsbrokjes en supplementen. Ben toch blij dat ik dat niet thuis in de schuur hoef te zetten.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 23:47

Zou er voor kiezen om per klant standaard 1 kast, voor 1 zadel, poetspul, 1 ton en 1 hanger bij een dekenrek te reserveren.

Daarnaast nog een extra, schone ruimte te maken, waar extra kastje/tonnen/dekenrekhangers erbij gehuurd kunnen worden. De "winteropslagspullen", de verschillende brokken, het springzadel dat 1 keer in de zoveel tijd gebruikt wordt etc.

Dan heb je 1 "actieve" zadelkastruimte en 1 "stille" ruimte die je strak/efficiënt kan indelen, omdat daar meestal weinig mensen zijn

Wasmachine, héél fijn! Misschien wel zelf in beheer houden, zodattie niet draait voor 2 springschoenen. Zoiets als, vandaag voor 12u in de wasmand neergelegd, (over)morgen na 12u zelf vd waslijn halen

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 07:31

Ik heb mog nooit een pensionstal met waslijn gezien .

De voertonnen als je dat los laat hebben sommige er zo 5 staan met 1 paard..

Deken net zo op den duur ligt het op de kast ook ongewassen spul dat is niet fris op den duur.

Alles voor de box.ligt ook in de weg lijkt niet netjes.

Dekens he je wasserij voor of zelf ergens doen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 08:47

Wij hebben kasten ten grote van een binnendeur van een huis. Mooi formaat, breed zat voor mijn brede paard en dan nog halster ernaast hangen. We hebben 2 zadelsteunen, helaas 1 waar ik nooit zadel op zou leggen omdat die slecht voor zadel is door de vorm, dus daat liggen de dekjes en zweetdeken op. Anderen hebben wel 2 zadels of longeerspullen/bbp erop liggen. En planken waardoor je er meer dingen in kan hangen. Plus ze kunnen allemaal op slot, dus de verzekering is blij en keert ook uit mocht er ook wat gestolen worden. Je mag een rek aan de buitenkant voor dekjes of een deken om te drogen, helaas kan dat bij mijn kast niet want het paard van de box naast mijn kast kan erbij en trok alles altijd al uit mijn kast (enige nadeel aan deze kast en een paard dat de deur open kreeg. Heeft me al diverse spullen gekost want met 5 seconde naar de poetsplaats lopen werden er al spullen gejat en kapot gemaakt). Ik heb bij andere stal kleinere last gehad, de helft qua hoogte en iets minder breed en daar paste zadel lastig in en was idd te weinig ruimte. Paste 1 zadel in en dan passen en meten voor poetskist, cap, laarzen en hoofdstel. Zweetdeken kon alleen als je die opgevouwen op zadel kwijt kon. En dan was die vol, zelfs toiletteer spullen moesten ergens anders staan. Wij hebben altijd een trailer gehad en daar dus veel in gehad. Nu liggen er dekens in, nog 3 voertonnen en bak met medische spullen en wat andere voorraad. Ligt alsnog een hoop thuis zoals dekjes, singels en bontjes, reserve dekens of de dekens uit ander seizoen en noem maar op. Ik heb 2 dekjes in de kast en wkssel die als ze gewassen moeten worden. Meer in de kast is al niet nodig, zo heb ik altijd een droge liggen.

We mogen 1 voerton neerzetten op specifieke plaatsen. Als je meer nodig hebt, zoals wij, dan moet je het in kast zetten of eventueel in trailer.

Wij hebben dus veel thuis staan, ik verwacht niet van een stal dat ze ruimte bieden voor alle spullen want dat vind ik wel absurd, dan moet je echt wel enorm veel ruimte geven. En eerlijk, zeker bij ons in de randstad kan je die ruimte vele malen beter gebruiken voor andere dingen en zeker voor de paarden. Want wij hebben dus echt mooie grote kasten, maar je verzamelt best was na zoveel jaar en ik zou een container moeten hebben om alles op te slaan. :+ Dat je als stal ruimte biedt voor de standaard dingen, ja graag.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 09:07

MyWishMax schreef:
Wij hebben dus veel thuis staan, ik verwacht niet van een stal dat ze ruimte bieden voor alle spullen want dat vind ik wel absurd, dan moet je echt wel enorm veel ruimte geven. En eerlijk, zeker bij ons in de randstad kan je die ruimte vele malen beter gebruiken voor andere dingen en zeker voor de paarden. Want wij hebben dus echt mooie grote kasten, maar je verzamelt best was na zoveel jaar en ik zou een container moeten hebben om alles op te slaan. :+ Dat je als stal ruimte biedt voor de standaard dingen, ja graag.

Wat verzamel jij dan allemaal?

Ja, als je 30+ jaar paarden hebt, heb je in de tijd wat spullen verzamelt Maar behalve een kleine voorraad dekjes en dekens om af te kunnen wisselen, hebben we toch niet zoveel overbodige spullen dat ik een zeecontainer nodig zou hebben.

Voor onze vier paarden hebben we twee grote (ex-kpn telecom) Rittal kasten (60 breed, 80 diep en 220 hoog) en naast drie voertonnen past daar alle dagelijkse spullen in, inkl de voorraad dekjes en dekens.
Dat is ook het vaak punt bij veel stallen: de kasten zijn te klein en dan is er boven die kasten een hoop nutteloze ruimte waar je prima dekens en zo op kunst slaan, als het zinvol ingericht zou zijn.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 10:07

Ik heb mijn pony nu 10 jaar (en daarvoor wel eea verzameld ivm pony die ik samen met mijn moeder had en een bijrijdpaard, maar dat was vooral praktisch spul).
Inmiddels heb ik inderdaad een aantal curvers thuis in de schuur staan met dekens (ik gebruik al 5 jaar geen dekens meer, maar uiteindelijk wordt hij ook ouder en heeft hij het misschien nodig), pads en dekjes en reflectiespullen enz.
Op stal heb ik mijn westernzadel met 2 pads, een vzh zadel voor bijrijdster, een aantal hoofdstellen en touwhalsters, poetstas, ehbo kistje en wat freestyle materiaal (pionnen, stick, target stick...), dubbele lijnen, wat vijlen en hoefmesjes en ja zijn voer. En ik ben er zo een die aan een ton niet genoeg zou hebben :') al gebruik ik geen tientallen supplementen, ik geef wel kruidenmixen en andere ruwvoerdiversiteit. Ik heb zelf een houten kist / la voor het voer waar ik een balancerbrok in heb, een zak slobberbasis en dan de kruiden / ruwvoer in afwisseling. Niet extreem in mijn ogen, maar het kan niet in een ton. Maar als ik het niet op stal zou kunnen bewaren zou ik het thuis bewaren en met bakjes gaan werken oid. Want ik verwacht niet dat ik alles maar op een stal kwijt moet mogen kunnen. Dan doe je het met de ruimte die er beschikbaar is voor je en dan maak je keuzes. Een dekenrek zou ik wel praktisch vinden, op de vorige stal had ik daar een regendeken hangen voor het geval dat.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 11:32

Qua kasten, vaak past er geen westernzadel in, het moet minstens 80cm breed daarvoor. Das erg irritant. Verder zou ik vooral de hoogte inwerken. Gebruik de ruimte tot aan het plafond. Anders verspil je veel ruimte. Desnoods met een trapje erbij.

Hetzelfde met voertonnen. Ook daarmee de hoogte in. Ikea heeft handige 'sortera' stapelsystemen, geen idee of die stevig zijn, waarschijnlijk zou je tussen de tonnen een versteviging met planken aan de muur moeten maken, maar het concept is echt fijn. Dan ineens kan je 5 tonnen plaatsen op de plek waar anders 1 past.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 13:00

ikke schreef:
MyWishMax schreef:

Wat verzamel jij dan allemaal?

Ja, als je 30+ jaar paarden hebt, heb je in de tijd wat spullen verzamelt Maar behalve een kleine voorraad dekjes en dekens om af te kunnen wisselen, hebben we toch niet zoveel overbodige spullen dat ik een zeecontainer nodig zou hebben.

Voor onze vier paarden hebben we twee grote (ex-kpn telecom) Rittal kasten (60 breed, 80 diep en 220 hoog) en naast drie voertonnen past daar alle dagelijkse spullen in, inkl de voorraad dekjes en dekens.
Dat is ook het vaak punt bij veel stallen: de kasten zijn te klein en dan is er boven die kasten een hoop nutteloze ruimte waar je prima dekens en zo op kunst slaan, als het zinvol ingericht zou zijn.

Wat jij overbodig vindt kan ik wel nodig vinden, plus 2 mensen met de ene bijna 50 jaar en de ander 30 en paarden met allemaal andere maten en benodigdheden. Ook therapeutische producten die we vwrzameld hebben na paarden met ernstige blessures en die ik niet weg doet want dat opnieuw kopen kost een vermogen. Dan liever bewaren voor het geval dat.
Heel veel dekens, waaronder veel gewonnen dekens, longeerspullen, spullen voor aan de hand werken, verschillende medische dingen, beschermers, hooinetten, voerbakken, hoofdstellen, onderdelen van tuig, bitten, krukjes, bontjes van verschillende vormen. En dan nog dekjes in al die jaren verzameld wat er gewoon best een aantal zijn omdat ik dat ook leuk vond om te kopen vroeger. Net als bandages van paard wat geen andere beschermers kon hebben. Dan nog caps en laarzen en kleding zoals regenkleding en winterbroeken voor over rijkleding heen. We hebben gewoon diverse bakken met allerlei los spul staan ook en nu 3 stellingkasten vol en dan ligt er nog spul in de trailer en in kast bij ouders thuis. Misschien pas het wel in zeecontainer hoor. Maar niet in normale kast zoals wij op stal hebben en zelfs niet in die kasten die verkocht worden. Die vind ik zelf ook wel heel groot en zonde van de ruimte op een stal. En zeecontainers is helemaal veel ruimte :')

Van die dekens gebruiken we niet alles, maar zodra je het weg doet heb je het nodig. Staldekens gebruiken we niet meer, tot de waterdichte dekens eens zeiknat zijn of we weg gaan met de trailer en de waterdichte te vies zijn. Die liggen dus thuis, want gebruik je maar af en toe en dan kunnen we makkelijk op en neer rijden.

Net als de voertonnen. Op het terrein staat de ton met grasmix. In de trailer staat er 1 met slobber, 1 met muesli en 1 met of ruwvoer slobber of zandslobber en nog emmer met vitaminebrok. In de kast staan kleinere bakjes waarmee ik een week vooruit kan met de inhoud van de tonnen behalve de luzerne en de supplementen staan er. Die ook niks met hype oid te maken hebben. Stal voert basisbrok maar die is niet geschikt voor mijn paard en tijdens blessure heeft se toch vitaminenbrkk nodig want dan kan ik er geen basisbrok ingooien in de hoeveelheid die minimaal nodig is. Dus zij krijgt 2 keer per dag klein beetje basisbrok omdat alles dan gevoerd wordt en krijgt 1 keer per dag van ons eigen voer afgestemd op wat zij nodig heeft. Daar doet ze het veel beter op en kan ik per dag afstemmen en weet ik zeker dat ze alles binnen krijgt (daarom slobber) ipv bakjes klaarzetten. Dat zou misschien wel mogen bij ons, maar liever zelf geven.

En dan hebben we ook nog hooi in de trailer staan. Zodat we bij kunnen voeren op het land, wat helaas al heel lang kaal is. Zou ook via stal kunnen maar wij kochten liever zelf in zodat we het zelf konden geven.

We hebben toch al aantal keer geen volledig nieuwe garderobe voor paard hoeven kopen omdat we de spullen van 2 paarden ervoor bewaard hadden. Of waar ik zelf ineens seatsaver kon gebruiken ipv nieuw kopen, omdat we er nog 1 hadden van 10 jaar geleden. Alleen hoeft stal daar niet de ruimte voor te bieden. Dat bewaren we thuis en als je dat niet wilt moet je dus wel dingen weg doen.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 17:16

Christiene schreef:
Ik heb mog nooit een pensionstal met waslijn gezien .

De voertonnen als je dat los laat hebben sommige er zo 5 staan met 1 paard..

Deken net zo op den duur ligt het op de kast ook ongewassen spul dat is niet fris op den duur.

Alles voor de box.ligt ook in de weg lijkt niet netjes.

Dekens he je wasserij voor of zelf ergens doen.

Wij hebben waslijnen onder een afdak. Dat kost geen drol en is handig voor natte dekjes en dekens ,ze drogen toch beter ,als dat ze nat in de zadelkamer hangen...Nu is het bij ons maar voor 10 klanten waarvan de helft er maar gebruik van maakt, maar als je je paard met een zeiknat deken vd wei trekt is dat toch handig dat het deken uit kan hangen ,drogen en dat je er een ander op kan doen. Voer tonnen heb ik de meeste 1 per klant wel grote ,een enkeling heeft er 2. onze kasten zijn 70x70 en 2 meter hoog. dus daar moeten ze alles maar in doen ook extra voer. En we hebben deken rekken daar heeft ieder 1 hanger van op die hanger zitten dwars stangen dus je kan meerdere dekens op 1 hanger kwijt..

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 18:21

Wat betreft wasmachines zou ik een deal maken met een dekenwasserij die bij jullie op stal een inlever- een ophaalpunt maakt. Dekenwasserij Montfoort doet dat volgens mij bv bij voldoende aanbod.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-25 08:57

Boeiend alle inzichten.

Bij ons hebben mensen nu een Sortera Bak, 1 kleine kast zit bij de prijs in en 1 grote( waar wel een westernzadel in past, of 2 zadels) kost 70 euro per jaar.

De natte was, daar zou je dan ook wat voor moeten inrichten. Je zou natuurlijk ook nog 2 dingen kunnen doen: 1 punt voor het inleveren van dekens die dan opgehaald worden ( hebben we eerder gehad maar liep niet zo) en een wasmachine voor kleiner spul oid.

De vraag van Ikke houd ons dus al een tijdje bezig: wat moet op de begane grond? Dekens, voer,kastjes? Kan dat op de 1e verdieping? Mogelijk met een goederenliftje oid.

Anders is alles wat je op de begane grond bouwt meteen een vermindering op je boxen of accomodatie qua ruimte.

Kendra, die opvoelbox gaat zeker op het lijstje! Wij hebben met onze jonge paarden en fokmerries hem zelf niet echt gemist tot nu toe, maar ik herken dat steeds meer behandelaren een risico lopen ja.

@Freechoice, wij zouden ook graag een dak willen over de molen en de cirkel :D . Ik herken dat van de bredere zadels ja, dat is echt een feit!

Bedankt voor de tip over stal Groenendaal, ik ga eens kijken!

Ik lees heel veel terug dat mensen voer in de kast bewaren, wij willen graag voer gescheiden houden van materiaal ivm ongedierte. Hebben jullie daar geen last van?

Iedereen verzameld echt wel veel zie ik haha! Ik ben benieuwd waar we voor onszelf de grens gaan leggen als stalhouder, ik denk wel dat we meer ruimte willen creëeren,maar onbeperkt gaat gewoon niet.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 09:07

ruitje schreef:
Ik lees heel veel terug dat mensen voer in de kast bewaren, wij willen graag voer gescheiden houden van materiaal ivm ongedierte. Hebben jullie daar geen last van?

Dat hangt van de ton of bak af, denk ik. Een plastic bak met pavo vital is goed af te sluiten en stond bij ons in de zadelkast. Toen we later luzerne gingen bijvoeren vanwege de gevoeligheid voor maagzweren, ging de zak ik een voerton en die stond op een zolderverdieping.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 09:23

ruitje schreef:
De vraag van Ikke houd ons dus al een tijdje bezig: wat moet op de begane grond? Dekens, voer,kastjes? Kan dat op de 1e verdieping? Mogelijk met een goederenliftje oid.

Anders is alles wat je op de begane grond bouwt meteen een vermindering op je boxen of accomodatie qua ruimte.

[...]

Iedereen verzameld echt wel veel zie ik haha! Ik ben benieuwd waar we voor onszelf de grens gaan leggen als stalhouder, ik denk wel dat we meer ruimte willen creëeren,maar onbeperkt gaat gewoon niet.

Het lijkt me redelijk dat iemand zijn spullen voor dagelijks gebruik + een EHBO kit in zijn kast kan bewaren. De rest kan gewoon mee naar huis. Verder zoals Parnassia schrijft een voerton en 1 dekenhanger (dus extra naast die al op de stal hangt) en klaar. Maar ik ben nogal minimalistisch en kan me niet voorstellen wat je verder allemaal nog nodig hebt dat echt voor t grijpen moet liggen.

Op een etage zou ik me kunnen voorstellen dat je daar wasmachines + droogruimte maakt. En evt extra kastruimte die je per unit verhuurd voor mensen die niet genoeg hebben aan de gewone kast. Voer naar boven slepen lijkt me onhandig. Ik zou voer ook echt gescheiden willen hebben van materiaal. Als je heel netjes bent en niet morst/gelijk opruimt is er niks aan de hand. Maar als mensen dat in hun kast hebben staan zie je dat niet en kun je problemen krijgen.