Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 11:45

Carika: Is het gras nu nog grassig of dor en dood? Dor gras zou ik eerst weer een heel klein beetje te leven laten komen voor ik er kunstmest bij strooi.
Bij iets wat op gras lijkt zou ik wel wat kunstmest durven strooien als je kunt beregen als er toch geen noemenswaardige regen komt.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 11:48

Wat een heerlijk mannetje Karin. Lieve foto ook met zijn drietjes.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 11:53

Gefeliciteerd Karin!

Kunstmest nog geen ervaring mee.

Bij elkaar zetten is bij ons nooit meer dan even een draadje voor ongeveer een half uur zodat de nieuweling de kans heeft even tot rust te komen van z'n trailer rit en dan draadje open en gaan met die banaan. Scheelt natuurlijk wel dat ze op ruim 3ha staan en dus de ruimte hebben en dat al onze paarden erg sociaal met een duidelijke rangorde. Er word echt wel even gerend en gemept naar elkaar zodat de nieuweling weet wie de baas is en daarna staat de hele bende rustig te eten waarbij de nieuwe steeds dichter bij de kudde mag staan en steeds meer opgenomen word in de groep. Er is er altijd wel 1 die zich opwerpt als 'brug' de kudde in.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 12:04

Oh trouwens over zwaluwen nog, ik heb even de nesten geteld bij mij op stal := en dat zijn er 14 :=. die beesten schijnen beschermd te zijn, ik laat ze dan ook braaf zitten, maar zou graag de 'beschermers' uit willen nodigen alle vogel schijt op te komen ruimen, buiten dat de voerbakken, hooibalen, poetspullen, vloeren en kasten onder zitten, schijten die beesten zelfs op de paarden.... Als ze al die schijt zouden verzamelen en boven mijn land zouden lozen hoef ik niet meer te bemesten :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 12:06

Als ze niet beschermd zouden zijn, zou je de nesten dan weghalen?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 12:07

Ons nieuwe paard is gelijk bij onze pony gezet en dat ging goed.Beetje gillen.Alleen super schattig,onze pony was erg beschermend naar de geiten toe.Als ze maar zag dat hij naar de geiten keek of iets dichterbij kwam ging ze er tussen staan met de oren stijf naar achteren en compleet met slaan bewegingen.De dagen daarna mocht hij steeds dichterbij komen en heeft ze besloten dat hij veilig was.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 12:08

[***] schreef:
Als ze niet beschermd zouden zijn, zou je de nesten dan weghalen?

Een paar wel op bepaalde plekken... doen we op ons balkon ook, we hebben dus daar nu 2 nesten, als ze vrijuit mochten bouwen had ik de hele zomer niet meer op mijn balkon kunnen zitten := Op stal had ik ze op zeker 5 plekken weg willen halen, overigens wel voordat ze af zijn, dus al in het begin stadium, dat werkt op het balkon ook, ze zoeken dan een ander plekje, ze kunnen namelijk t/m 7 hoog rondom overal boven de ramen bouwen, plek zat :=

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 12:09

Toen wij zwaluwen boven de voerbak hadden hebben we een plankje onder het nest geklemd, werkte prima.

Leuke foto's van Daan, geniet ervan.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 12:21

Heerlijke Daan foto's <3

Wij werken normaal gesproken ook met plankjes onder zwaluwnesten. Is ook handig voor als er 1 uit het nest valt, want op dat plankje krijgen ze ook gewoon eten van paps en mams :+

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 12:22

Dan kan ik mijn hele stal vol timmeren := ze schijten ook in een bocht, ik vind zelfs vogel schijt op plekken waar ze niet eens normaal bij kunnen komen := Ik heb een map liggen in een kasje, met hoogstens 5 cm ruimte erboven, die beesten moeten echt dat kastje in om te kunnen mikken :=

Maargoed ze vliegen wel heel mooi en ze houden de muggen weg :D maar die schijt.........

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 12:52

Wij hebben een zeil hangen onder de punt waar veel nesten zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 13:03

Bij mij schijten ze ook naast de plankjes :D . Gelukkig is het een oude schuur waar ze in zitten, dus vooralsnog mogen ze van mij hun gang gaan.

Bij mijn achterdeur(waar we altijd naar binnen en buiten gaan) zit nu oook een nest. Er zit nog niets in, maar als de zwaluwen straks weer vertrokken zijn, dan haal ik die wel weg.
Een zeil is ook wel een goed idee.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 13:04

Wat een mooi mannetje Karin.

Hier geen zwaluwen. Wel naast het terras een berk vol klimop staan waar s avonds 200 mussen in komen. Daar ligt een hoop poep onder.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 13:40

Goedemiddag, mag ik ook mee lezen/kletsen?
Al jaren lijkt het mij fantastisch om de paarden aan huis te hebben. We zijn nu aan het kijken voor een ander huis, met de mogelijkheden de paarden aan huis te gaan stallen :) Met al onze eisen zijn de huizen die er zijn zo weg, dus het zou zomaar nog een tijd kunnen gaan duren, maar het begin is er ;)
Graag lees ik mee met alle tips en tricks die er gegeven worden zodat ik een klein beetje een idee heb van alles wat er op ons af gaat komen. Uiteraard hebben we ons al flink ingelezen, maar volgens mij kom je nog 100 andere dingen tegen waar je niet aan gedacht hebt hihi.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 13:53

Welkom muppetmayo

Daan is cute!!!

Varkensgras tegen vetzucht???
(gaat direct de shet op varkensgras zetten :'))

Ik heb hier bij introductie van de shet een draadje gespannen waar alleen zij onder door kon.
Ging in principe gelijk goed, maar Jay was nogal overenthousiast in het begin en gunde haar niet haar rust. Nu weet hij zijn plek ~~}>

De loonwerker belde vanmorgen dat hij vanavond even wilde komen kijken voor het inzaaien omdat het van de week gaat regenen.
Kijken mag natuurlijk altijd, maar is inzaaien nu wel een goed idee?
Ik dacht dat dat in het najaar moest?

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 13:58

Zaaien wil wel als de temperatuur niet te heet is en je het nat kunt houden.
September zou eigenlijk beter zijn maar ik ga het ook deze week doen (na woensdag).
Overigens doe ik het in etappes.
Eerst een stukje wat nu alleen nog maar zand is en heel dun bezaaid.
Zodra het daar lang genoeg is dat ik het kan maaien ga ik verder met het volgende stuk.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:02

Kijk, dat wist ik nog niet.
Dan zou deze week prima zijn, ze voorspellen hier flink wat regen.
September zou mij beter uitkomen, maar nu weet ik in ieder geval dat het wel mogelijk is.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:05

Gras groeit niet als het te warm is.
Voordeel van continue sproeien is dat de grond ook afkoelt.
Ons grondwater is echt ijskoud haha.

Liep net aan de straat met de honden en keek zo over mijn perceel en dat van de buurboeren.
Mijn felgroene weiland steekt echt ontzettend af tegen de rest van de omgeving _O-

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:23

Wendy schreef:
Selka schreef:
Hier iemand in Gld een put laten slaan? Het is lastig om online contacten te vinden.

Wij hebben anderhalve maand geleden een put laten slaan door de lokale loonwerker.
Kosten iets minder dan €300

Wow...heb een offerte binnen.

15 meter. Net geen 900,-
Per meter 60,- extra.

Alleen het boren/slaan.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:27

Karin_deB schreef:
En trotse grote zus:
[ [url=m/RFTtst.png]Afbeelding[/url] ]

<3 Hoe bijzonder is dat ! <3

weslyjune

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:47

Wat een mooi kereltje!

Beetje blonde vraag misschien maar als je zegt dat de loonwerker alleen een gat komt maken/slaan, bedoel je dan met of zonder buis? (want ander heb je niet echt wat aan? dus wrs wel). Of bedoel je dat ze een put maken maar dan zonder slang erin?

Ik wil volgend jaar misschien een put aan laten leggen dus lees met interesse mee.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:50

Anke schreef:
Wow...heb een offerte binnen.

15 meter. Net geen 900,-
Per meter 60,- extra.

Alleen het boren/slaan.

15 meter is ook extreem diep hoor, ik heb er 9 en dat was ook die 350 wat ik al eerder genoemd heb. Zit het water echt zo diep?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:52

weslyjune schreef:
Wat een mooi kereltje!

Beetje blonde vraag misschien maar als je zegt dat de loonwerker alleen een gat komt maken/slaan, bedoel je dan met of zonder buis? (want ander heb je niet echt wat aan? dus wrs wel). Of bedoel je dat ze een put maken maar dan zonder slang erin?

Ik wil volgend jaar misschien een put aan laten leggen dus lees met interesse mee.

ze maken een gat met daarin 1 buis. Je zal dan zelf nog een slang moeten kopen en in die buis stoppen en aan een pomp vastmaken en dan kun je water oppomen, of zoals ik het heb een pvc buis ipv slang en dat boven de grond in een 90 graden bocht overlaten lopen op een slang die ik aan de pomp kan schroeven. Een vaste constructie zeg maar.
Ik heb nu een terugslagklep dus hoef niet de hele buis elke keer opnieuw met water te vullen, dat kan met een slang trouwens ook.
Heb je dat niet zul je elke keer bij aanzuigen eerst die slang of buis moeten vullen voor je die aansluit op de pomp en water eruit krijgt

alleen een gat stort na het boren pulseren meteen in en heb je dus niks aan, die buitenste buis steken ze er meteen in

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 15:04

Muppetmayo, welkom en succes met de zoektocht!!

Anke, dat is wel een heel groot bedrag. Komt het niet omdat iedereen "opeens" een put willen slaan ivm de droogte? Wij waren echt heel wat minder geld kwijt!!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 15:07

wij hebben 3 weken terug 800 betaald voor 19 meter.