Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 10:58

Och Anke wat een domper. Y;(
Hier is gisteren een van de auto's overleden. Mannetje kwam aan op het werk en auto zei *poef*. Grote witte rookpluim en hij deed niks meer. 200 meter voor de parkeerplaats. >;) Ja dat kan er ook nog wel bij. -O-

Lynn_Nikita

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 11:39

oei, ook niet heel goed

Hier zijn beide auto`s ook aan vervanging toe, maar moeten nu de keuze maken welke, geen budget om beide te doen. Nogal een discussie puntje

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 12:02

Oef Anke, bah. Maar probeer een binnenactiviteit te vinden, inderdaad.

Auto's stuk, ook niet leuk.

Ik heb wel lekker gereden op Sjaak en Caj. Dus ben tevreden.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 12:09

Fabster het vogeltje? Heeft hij het niet gered..? Toch even benieuwd.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 12:12

Net even het touwhalster geprobeerd. 1 van de 2 past prima volgens mij. Ik ga hem vanavond eens even uit testen, ben benieuwd hoe haar reactie zal zijn en of het lukt dat ze me niet rechtsom weg wil lopen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 12:20

Vogel is dood, Zapje. Jammer want ik had wel goede hoop. Na en paar uur en heel wat vliegen later kwam hij weer behoorlijk in beweging. Maar 's avonds zag ik hem ineens naar lucht happen en dan weet je het al. Een uur later was hij dood.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 12:30

Arme Anke... Dat is echt naadje... Wij hebben het eens op vakantie naar Denemarken gehad.... Benzinepomp stuk. We hadden gerust op een parkeerplaats in DL ,willen de auto weer starten.. Niks.... ANWB der bij.... Moesten we keuze maken doorrijden naar DM of naar huis, naar huis was verder... Toch maar naar DM.... 2 km voor het huisje, baf... Stopte hij ermee... Niet meer aan de praat te krijgen. We zijn toen gesleept naar het huisje. Volgende dag garage gebeld, kon allemaal gerepareerd worden.... Maar 860 euro... Hatsjikidee.... Wat is dat dan een domper.....

Je hebt je best gedaan fabster.... Jammer dat t niet gelukt is met het vogeltje.

Op zich niet zon punt als ze niet veel groter wordt... Maar net wat ik zei: dan moet ik goed op mijn gewicht letten...( mooie motivatie toch). Mennen is niets voor mij... Ik vind dat doodeng. Hen ooit eens een week rondgetrokken met zon Pipowagen.... T kwam erop neer dat mijn man mende... Ik er naast...

Zo klaar met stallen en soppen.... Ff hooi geven en dan zelf eten... ( de helft nu)
Vanmiddag ga ik verder met een afscheidsbrief maken voor mijn examenklas, waar ik mentor van ben... Ff kijken wat er allemaal al beleefd is en voorbereiden op de examens... Morgen begint de eerste Nederlandse examens voor mavo kandidaten.... Ik vind het zelf ook best spannend.

Vanavond ga ik rijden.... Mijn maatje kon niet eerder.
Het lijkt al te helpen die sebacil... Ze staat al veel minder te stampen de logeerTinker.
Laatst bijgewerkt door Monmaster op 09-05-16 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 12:47

Gelukkig, Monmaster. Dan is hij straks ook van de mok af.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 12:50

ik hoop t... Zo sneu om te zien, hoeveel jeuk ze heeft/ had.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 13:34

Bah Anke, balen zeg! Sterkte vandaag met de dag door te komen.

Monmaster, waarschijnlijk weet je dit wel. Maar vergeet de sebacil niet te herhalen. Mijten zijn zo vreselijk rot.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 13:36

Ja, en mijn DA zei dat als ze jeuk hebben, het altijd mijten zijn. Die mok is daar gewoon een gevolg van. Pure mok schijnt niet te jeuken. Sebacil na een week of 2 weken herhalen? Ik weet t niet meer.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 13:38

Fabster schreef:
Ja, en mijn DA zei dat als ze jeuk hebben, het altijd mijten zijn. Die mok is daar gewoon een gevolg van. Pure mok schijnt niet te jeuken. Sebacil na een week of 2 weken herhalen? Ik weet t niet meer.

Hier staan ze ook met mijt bij de buren, ze krijgen injecties maar komen er eigenlijk niet vanaf.
Frontline voor de hond schijnt te helpen maar met een pipetje per been is dat ook niet goedkoop.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 13:42

Mijn DA adviseerde om de 10 dagen vanwege de cyclus van de mijt.
Dectomax injecties helpen inderdaad niet altijd.

Frontline zou ik niet aandurven. Paarden zijn veel zwaarder dan de zwaarste honden en daarbij zijn de benen van een paard slecht doorbloed.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 13:48

Kvulden, een touwhalster of ieder ander halster lost je probleem niet (of slechts tijdelijk) op. Al denk ik dat een touwhalster wel vriendelijker is qua release dan een Dually halster. De release is namelijk sneller.
Rosie begint gewoon 'praatjes' te krijgen. Wat op zich niet onlogisch is op die leeftijd. Misschien is het een goed idee om iemand met wat ervaring in grondwerk even naar jullie 'issue' te laten kijken? Want zoals ik het lees, mis je eerdere signalen van haar die aangeven dat ze eigenwijs gaat doen. Daardoor kun je haar pas te laat corrigeren en wordt het een ouderwets potje 'touwtrekken'. Zo gaat mijn shet altijd met haar staart bewegen (van links naar rechts) net voordat ze haar eigen plan trekt. Inmiddels heb ik het al door als ik naast haar loop, maar eerst merkte ik het natuurlijk niet op. Het was wel handig dat we meestal met twee pony's gingen wandelen. Dan liep ik voorop en kreeg ik te horen 'je pony wappert weer met d'r staart'. Kon ik weer prima voorkomen dat ze ging bermgrazen of andere kuren uit ging halen.
Mijn tip; 'probeer slimmer dan je paard te zijn, niet sterker'. Dan win je toch niet.

En voor Anke hoop ik dat ze snel weer veilig thuis is met de kids. Heel jammer einde van de vakantie!
En de persoon met het kruidentuintje, super leuk idee. Ik heb het gelijk opgeslagen in mijn 'ideeën-mapje' op de computer.

Wij moesten destijds de behandeling met Sebacil herhalen tussen 10 en 14 dagen.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 13:49

Yep, na 10 dagen herhalen.

Afbeelding

Dit was het artikel in de Bit van vorig jaar. Heb hem in een Facebookgroep gedeeld, had de afbeelding nog.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 13:57

Zat weer een heel stuk achter. Zie vooral veel autoproblemen en kosten.
Veel sterkte ermee iedereen!

Hier zit alles ook wat tegen. 3 dagen na smid geweest is, ijzer af achteraan, daarbij ook been bezeerd. Smid had geen tijd tijdens het verlend weekend. Daarnaast hoest mijn merrie ook enorm. En oudste ruin doet weer vreemd, plashouding zonder te plassen.
Smid kwam normaal vandaag. DA heb ik voicemail ingesproken.

Ondertussen heb ik ook iemand voor de palomino. Klikt heel leuk tussen die 2. Ze komt zondag weer rijden en gaan daarna eens een keertje op verplaatsing etc. We nemen beide rustig de tijd om te kijken of het een geschikte match is.

'Onze nieuwe wei' is ook nog steeds niet ingezaaid.. ben het een beetje beu.
Eerst kwamen ze niet mesten omdat ze eerst de droge stukken wilde doen en ons stuk ook kon als het nat was. Dan was het weer te nat. Nu is het droog, maar zijn we nog steeds niet geweest en komende dagen is het weer nat. Dan moeten ze nog culteren, frezen en dan moet de man met de zaaimachine nog tijd hebben...
Het had al weken geleden gezaaid moeten zijn, dan stond er nu al gras.

Andere buurman adviseerde ons van te informeren achter stuk achter ons. Is voor ons natuurlijk veel interessanter, gezien ze dan via onze wei verder kunnen lopen ipv het nieuwe stuk dat 300m verder in de straat ligt.
Maar wil de eerste buurman ook weet niet op zijn tenen trappen.. hij voorziet ons ook van hooi..

Maar ga geen jaar huur betalen voor een wei waar mijn paarden niet op kunnen omdat hij alles uitstelt.. -O-

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 13:57

Selka schreef:
Mijn DA adviseerde om de 10 dagen vanwege de cyclus van de mijt.
Dectomax injecties helpen inderdaad niet altijd.

Frontline zou ik niet aandurven. Paarden zijn veel zwaarder dan de zwaarste honden en daarbij zijn de benen van een paard slecht doorbloed.

Ik doe bet al jaren met frontline. Werkt perfect. Bij mijn Belg 1 pipet per poot. Dat is inderdaad niet goedkoop. Maar hoef het niet meer elke maand te doen. Die pipet werkt ook 3-4 weken lang. Eenmaal onder controle gaat het goed en doe ik het alleen als ik de eerste tekenen weer zie. Nadeel is wel dat het voor Frontline droog moet zijn. Dus in het natte seizoen is het lastig. Dan moet ik inderdaad wat andets en gebruik ik dus sebacil. Maar in een emmer vond ik dat echt niet te doen. Maar spuiten is inderdaad een goeie. Hoop dat ik er tegen die tijd nog aan denk... :D

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 14:01

Anke je had gelijk, de was lag er nog hopelijk kom je de dag een beetje door.

Hier een heerlijk eitje opijn fjord gehadAfbeelding zaaaalig weer, fjordje lollig maar braaf❤️
Afbeelding

Kirr balen als je achter mensen aan moet zitten en ijzerpech is ook oliebol hier hoest mijn ruin ook nog

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 14:05

Kirrr schreef:
En oudste ruin doet weer vreemd, plashouding zonder te plassen.
Smid kwam normaal vandaag. DA heb ik voicemail ingesproken

Heb ik afgelopen jaar met mijn Belg gehad. Die had bonen in de urinebuis. Die weg gehaald. Ging een stuk beter, Maar toen nog niet helemaal lekker. Heb ik er een wormenkuur in gegooid en toen was het helemaal weg. Volgens de DA kon het koliek zijn. Zijn mest vonden ze erg droog. Maar na de bonen weg en de wormenkuur nooit meer last gehad.

Zie nu wel bij mijn oude ruin dat zijn plasstraal ook erg klein is. Dus binnenkort komt de tandarts en dan krijgen ze een roes. Kan ik meteen alle piemels even nalopen...

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 14:10

Vorig jaar had hij ook zoiets. Toen niks te vinden. Ook geen bonen. Wel alles paar keer goed schoon gemaakt en ineens was het over..
Ga straks nog eens goed kijken of ik iets kan vinden.
Vond zijn urine ook dikker en geler dan anders.. dus ga sowieso even laten nakijken door da.

Ontworming ligt hier klaar, misschien straks maar snel even doen. Je weet nooit.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 14:10

Sebacil; op het flesje stond na zeven dagen herhalen... Dus daar ga ik maar vanuit.
Ja plantenspuit en al kammend spuiten... Maare... Ik was wel dik een uur bezig hoor...
Eerst met een stalen hondenborstel alles uitgekamd... Veel korsten...
Ze is heel braaf dus grotendeels zat ik op een krukje....

Bonen in de urinebuis... Bedoel je dan soort van nierstenen?
Zoefie, lekker gereden? Veel wind hè?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 14:11

Bonen is samengeklit huidsmeer en andere vuiligheden.
Zijn topics op bokt waar er echt megagrote dingen zich verstoppen in de koker waardoor paard last heeft uiteraard.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 14:13

Kirrr, mijne deed die plashouding wanneer hij last had van zijn rug of van zijn lever..

Andor hoest niet meer. Maar nat hooi wordt hier gemarkeerd als oneetbaar. Zelfs wanneer het terug droogt blieven ze het niet. Dan eten ze nog liever van het stro net dat ze anders ook niet aanraken.
Zucht! Hij hoest dus niet meer omdat hij effectief geen (of heeeel weinig) hooi eet.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 14:17

Ik geef sinds een maand, gastro+ van havens. Hij had voorheen altijd natte mest, dat is nu helemaal over. Hij heeft duidelijk ook een minder opgeblazen buik.
Maar hij is heel erg hevig en bokkerig tijdens het rijden. Dus ik denk dat hij toch ergens last van heeft.
Hoewel osteo recent nog geweest is en ik kan echt kan ontdekken in zijn rug, zou zoiets wel een optie kunnen zijn.
Hij rekt zich ook heel duidelijk in de ochtend.

Nier of leverproblemen had ik ook al als optie gezien.
Vorig jaar zei DA dat het ook gewoon artrose in achterbenen kon zijn, gezien zijn carrière als dekhengst. Dat hij ze op die manier wil ontlasten.

Maar nu is het wat te veel samen. Hij is ook een stuk afgevallen, wat ook wel nodig was en ik uiteraard voeding aangepast had. Maar alles bij elkaar is er toch wel iets aan de hand denk ik.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 14:27

Irritant als het ijzer er zo snel al weer afligt.
Fijn dat het goed lijkt te klikken.

Rondtrekken met een Pipowagen. Niks voor ons. Regel is als we weggaan vd beesten dan ook ff op vakantie geen beesten.

Zoefie wat heeerlijk. Is jouw fjordje een vlotte of meer een trager loper?
Hier de derde dag op rij...regen. enige variatie is soms zacht en soms hard. Heeeeel af en toe ff paar minuten droog en dan een plensbui.
Zitten nu al bijna twee uur in KFC.

Hoop steeds dat de garage belt dat hij eerder klaar is. Hebben nu middagpauze (14.00-16.00).

Verschrikkelijk dat wachten. Ben KFC moe...echter andere optie is buiten in de regen.

Wel mooie stok achter deur om op gewicht te blijven.
Ik zou wel weer een beetje hobbymatig willen springen. Dus doel erbij om 10 - 15 kg af te vallen.
Zag op FB iets van teenringen en pleisters voorbij komen waarvan je afvalt. Propeganda of zou dat echt werken? Iemand ervaring daarmee?

Jammer dat Frontline zo prijzig is. Fijn spul.