Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 13:17

Ik heb IJslanders en die werken niet maar zorgen zelf wel dat ze voldoende beweging krijgen met raggen en spelen :P

Ze krijgen van mij ook geen krachtvoer maar wel vitaminebrok.Ik gebruik gewoon een basis vitaminebrok en daarvan krijgen ze 2 theelepeltjes per dag verdeeld over 2 voerbeurten (anders raken ze overvol :P )
Omdat een theelepel brokjes nergens op slaat krijgen ze daarbij ook een bakje zemelen en grasbrok (Ik denk zo'n 100gr) en een theelepeltje zout.Hier in de bodem zit blijkbaar niet genoeg natrium dus krijgen ze wat bij,de rest halen ze via een liksteen binnen.

Ik heb ook een tijd van die Pavo vitaminekoek gebruikt maar daar zit zoveel suiker in,ben ik mee gestopt.

Wat ben ik blij dat ik geen bodembedekking nodig heb zeg...scheelt hoop werk,geld en ruimte :o

Wellicht ook een tip voor sommigen die hun paard op stal houden,op mijn vorige stal gebruikten wij een laag zaagsel en daarop een laag stro.
Werkte erg fijn moet ik zeggen...je bespaard zo'n 80% stro en je hebt een heerlijk bed voor ze.Toplaag blijft ook droger.

Zaagsel werd bij de houtwerkplaats vandaan gehaald dus alleen zweetkosten :P

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 13:19

_Lorette_ schreef:
Hier ook paarden die absoluut niet meer eten wat ze hebben versmeerd. Helaas. Op de ergste dagen lijkt het alsof ze op hooi staan ipv hennep of vlas. :') Dan is het uitmesten ook een ramp en dan gaat de hele stal leeg.

Ik heb overigens voor alle paardeneigenaren, vooral die met paarden aan huis, de absolute wintertip: draag een goede skibroek. Daarmee overleef ik elke winterdag. :P Goed waterdicht en heerlijk warm. Als koukleum heb ik er spontaan geen last meer van om buiten te zijn in kou, wind en nattigheid. Ik snap niet er mensen zijn die de winter door komen zonder een skibroek. :+

Ik ga dit jaar zeker een skibroek halen :j Heb vaak enorm koude bovenbenen.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 13:27

Wel per pallet van geloof ik 48 stuks, dus dan maar voor 5 euro. Gebruik de vlas als bodem en daaroverheen een pak stro. Grote baal stro van 400 kilo voor 45 euro. Heb dit jaar toch wel mazzel met de prijzen. Grote pakken kuil van 600 kilo ook voor 45 euro, meng ik weer met vogeltjesweidehooi en daar betaal ik weer 3.60 voor een gewoon baaltje.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 13:32

Ik ga dit jaar zeker een skibroek halen :j Heb vaak enorm koude bovenbenen.[/quote]

Ik heb nog een thermobroek voor bij de paarden die je eventueel over je rijbroek kan doen en is eenvoudig aan de zijkant open te ritsen.
Kan er niet aan wennen 1x gedragen, voel me net een sumoworstelaar, zal er eens een foto van maken voor de liefhebber voor weinig over te nemen.

Liset87

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 13:45

Ik doe met het koude weer altijd zo'n legging achtige thermo broek onder mijn rijbroek, lijk ik niet zo erg op een sumoworstelaar. Is misschien niet zo warm als een dikke broek, maar helpt best goed!

Wij hebben de hele zolder vrij voor het vlas (was bedoeld voor de pakjes hooi, maar daar gaat de fries van hoesten dus nu gewikkelde balen die buiten staan) dus haal maar 1x per jaar vlas op, dat scheelt behoorlijk in de prijs. Betaalde dit najaar 3,75 per baal, maar was geloof ik wel een vriendenprijsje :j

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 13:46

Wendybz wat betaal je voor een pallet vlas? Hoeveel pak is dat? En franco vrij? Kan er op de site niks uit wijs worden haha

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 13:48

Ik heb ook ski-broek maar alleen voor als het echt erg koud is,heb nu gewoon regenbroek over broek dat werkt prima.

Voor de echt luxe heb ik een isolatie-werkbroek.Die kun je bij de pijpen tot je bovenbenen losritsen...gebruik ik meer voor als ik met de trein moet :o hoef je alleen de pijpen los te ritsen en de stof over je benen te gooien :P

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 13:55

karev schreef:
Wendybz wat betaal je voor een pallet vlas? Hoeveel pak is dat? En franco vrij? Kan er op de site niks uit wijs worden haha

Pallet vlas is 48 pak geloof ik, dan betaal ik 4,60 per pak, en dan wordt het aan huis geleverd, geen extra kosten. Moet alleen een pallet betalen €22,50 geloof ik, maar dat is statiegeld, krijg je weer terug als je hem op laat halen :) Ze komen door heel Nederland. Ze komen elke twee weken, ik bestel mijn muesli ook bij ze. Dan bellen ze op donderdag of ik nog iets nodig heb en wordt het maandag bezorgd.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 13:57

Ik ken langwerden idd. Ik bestel er ook muesli. Maar 1 pallet vlas is wel handig. Ben ik bijna voor een jaar klaar :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:00

Hier werd het eerst ook gratis thuisbezorgd...al was hij met alles wel wat duurder als ergens anders...
Maar daar is ie nu mee gestopt en gaat alle verzending via een courier en dan moet je wel érg omhoog zitten wil je dat doen :D

Ik voer ze hier wel bij al doen ze weinig. Ik merk dat ze anders niet op gewicht blijven. Zeker mijn ouwetje niet. Die zit momenteel op de 2 kilo sportbrok en doet het daar prima op :)
Is goed voor de mest ook, want van meer hooi gaat ze aan de dunne.

Kaffez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:04

Hmmm... zal aan mij liggen. Als ik op de site van Langwerden 48 baaltjes vlas wil kopen zit ik op € 5,88 p/baal incl. BTW en transport. Ben ik voor hennep toch goedkoper uit :j

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:14

Ik kan even geen facturen terugvinden, maar moeten binnenkort weer bestellen. Kom er dan wel achter of ze duurder zijn geworden.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:19

Ja, ook de paarden die niks doen krijgen (basis) brok. Niet zoveel.
best verwend hier :p

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:20

Jadybabe schreef:
Ik heb nog een thermobroek voor bij de paarden die je eventueel over je rijbroek kan doen en is eenvoudig aan de zijkant open te ritsen.
Kan er niet aan wennen 1x gedragen, voel me net een sumoworstelaar, zal er eens een foto van maken voor de liefhebber voor weinig over te nemen.

Heb ook een gevoerde regenbroek, heerlijk afgelopen weekend! Twee paarden in de regen gereden en geen last van. Hoe ik er dan uit zie maakt mij dan ook niet zoveel uit.

Met zo'n broek heb je toch je gewone zitvlak, dat vind ik wel heel prettig ;)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:24

Hallo! Leuk topic! Mag ik me ook melden? Altijd handig om te zien hoe andere mensen dingen aanpakken :) Ik heb sinds oktober mijn paarden aan huis staan. Intro:

Voorheen de paarden bij mijn vader gehad (dus tot ik uit huis ging ook altijd bij de paardjes gewoond), daardoor wel al gewend alles zelf te regelen want dat is altijd mijn verantwoording geweest. Na lang dromen is het nu dan eindelijk gelukt om ze weer thuis te hebben :D Nog niet echt aan “huis” eigenlijk want ons huis wordt nog gebouwd. Maar we wonen wel al op het terrein, in een loods (waar eigenlijk een volwaardige woning in zit).

Mijn viervoeters; Ordeal een 18 jarige NRPS merrie, haar 5 jarige dochter Orenda die ik zelf heb gefokt, en Shadira een e- pony van 26 jaar.

De stal is in een L vorm, voorzien van 2 boxen, een opslag/zadelkamer en een inloopstal. Voor claustrofobische Ordeal geen stal :+ Voor de stal een bestraatte uitloop van ca 60m2, daaraan grenzend de paddock/bak. Paarden kunnen lekker in- en uit lopen. De boxen heb in altijd dicht zodat ze niet met z’n 2en of 3en in een box terecht komen. Die zijn voor slecht weer / nachten, Ordeal heeft dan de inloopstal voor zichzelf. De stal is alleen nog niet af.. Mijn vriend heeft het allemaal zelf gemaakt dus het wordt tussen het werken door gedaan.

Stallen zijn voorzien van rubber matten en vlas. Ik voer onbeperkt hooi uit slowfeeder netten en ze krijgen een schepje dieetmusli per dag. Vlas betaalde ik overigens een aantal maanden geleden 4,5 per pak voor, pallet van 48 stuks thuis bezorgd.

Ik heb Ordeal en Orenda op blote voeten staan en merk dat de (voor) hoeven wel kort worden. Die heb ik nu met hoefschoenen staan. Maar mogelijk dat ik (een deel van) de bestraatte uitloop ook van rubber tegels ga voorzien. Hebben jullie goede ervaring met tegels die in speeltuinen gebruikt worden?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:27

Die 50/50 tegels komen wel eens van zijn plek als ze niet echt goed opgesloten liggen. Ik zou eerder voor 100x100 gaan.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:35

@ Daan_Ordeal, heb jij de hoefschoenen dan 24/7 om? Die van mij staan ook op een uitloop en ik we rijden zo n 3 x per week buiten. ben me aan het orienteren voor hoefschoenen maar vind het moeilijk om te beslissen welke het gaan worden. Best wel veel keuze en van iedere schoen een hoop voor en tegens..... kan ik weer niet beslissen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:37

Als het nodig is heb ik ze hier ook 24/7 schoenen aan. Ik heb de Easyboots Glove (met gaiters).

caspertjeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:46

ik woon sinds een jaar met mijn 2 friezen in frankrijk. zomers staan ze dag en nacht op t land maar swinters staan ze op in de loopstallen van eentje 3x4 en eentje van 3x3.
de stallen en de grond ervoor is van toutvenant (soort gravel) en qua paddock ondergrond is dit wel ideaal want het is stroef,waterdoorlatend en vlak.
alleen wil ik dit jaar in de stallen rubbertegels leggen omdat je met uitmesten toch steeds een beetje toutvenant meeneemt en zo diep je de stallen steeds meer uit, dus laagste punt, dus natter. ook gebruikt mijn ruim zn stal als plasplek. poepen doet ie netjes buiten maar voor een plasje gaat hij naar binnen.

mijn vraag is eigenlijk, wie heeft r ook rubberen tegels liggen op zand of toutvenant?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:49

Ik heb het op zand geprobeerd, maar dat was niks. Ging snel stinken en de tegels bleven niet lang strak/recht liggen.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:49

Ik kom even uit de meeleesmodus..

Daan_Ordeal, heb je voor 1 paard een inloopstal? Omdat je zegt dat je niet meerdere paarden in 1 box te willen hebben.

Wij zijn bezig met een boerderijtje. Paarden ook altijd bij mijn vader gehad, maar droom is om ze nu dan toch zelf aan huis te krijgen.. Vandaar dat ik hier mee lees om ideeën op te doen! Bij mijn vader is er namelijk altijd wel iemand thuis, wij zelf werken volledige dagen, dus moet toch wat ideeën op doen hoe alles te regelen..

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 15:02

DubbelDun schreef:
Als het nodig is heb ik ze hier ook 24/7 schoenen aan. Ik heb de Easyboots Glove (met gaiters).

Gaan die nou een beetje makkelijk aan? En moet je ze nog inlopen? Zat zelf te kijken naar equine fusion ultimate i.v.m het op het oog makkelijk aan te trekken.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 15:16

Naath de inloopstal is 3x5m met luifel van ca 75. De hele voorzijde is open (5m). Daar kunnen ze alle 3 in. Alleen als de andere 2 op stal staan heeft Ordeal de inloopstal voor zichzelf.
Edit: ik wil dus niet dat ze gezamenlijk in een 3x3 box gaan met alleen een schuifdeur als opening.

De hoefschoenen doe ik 's ochtends tijdens het voeren om en 's avonds voor ik ga slapen af. Het zijn de hoefschoenen van FRA: http://www.ej.nl/paard/beenbescherming/ ... _1681.html

Die bevallen mij heel goed. Super makkelijk aantrekken en degelijke schoenen. Aangeschaft toe ik Ordeal van haar ijzers haalde en al heel wat km's gebruikt. Ze verliezen er wel eens een maar mijn paarden kunnen behoorlijk gek doen en ze zijn iets ruim nu doordat de hoeven wat kort zijn.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 15:31

Hier staat de deur van de 3x3 gewoon open en soms staan ze er wel met zn 2 of 3en in... hoe vaak ik ook zeg dat het niet meer mag van de overheid, ze blijven het doen O:) Maar ze weten zelf wel wie er wel en niet in mag, dat wordt buiten al uitgemaakt.

Maar, als je toch er over nadenkt, ik heb een grotere inloopstal op mijn wensenlijstje want dit is wel heel klein ;)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 15:40

Toen de merrie van mijn stiefzus vorig jaar ook nog bij mij stond, stonden de 2 grote paarden regelmatig met 2 in een stal van 3x3m samen hooi te eten. Het pastte maar net :D
Of mijn kwpn'er met de haflinger en de shetlander samen in de stal.
Die denken elke keer hoe meer zielen hoe meer vreugde..