Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
VogeltjeM schreef:Nikass schreef:VogeltjeM het klopt wel wat je zegt maar ook verder weg vind je niet altijd een goede stal en je moet er nog wel kunnen komen. Niet iedereen heeft een rijbewijs.
Maar dan krijg je weer het hele verhaal van 'je moet geen paard houden als je de goede omstandigheden/mogelijkheden niet hebt'... Net zomin als dat je een hond neemt als je de omstandigheden niet hebt...
Esmeej333 schreef:Je draait het om. Er voorbeelden te noemen waarin buitengang goed uit de bus komt en ik nergens een onderzoek gezien waar dit voor 23/7 stal zo is.
Een paard is nog steeds een paard. Bij mij op stal staan zowat elke ras die je kon bedenken en ze kregen allemaal dezelfde buitengang hoor. De kwpner en de Engelse volbloed precies hetzelfde als mijn tinker en nog een koudbloed. Zij het met dekens.
Dat niet elk paard hetzelfde is weet ik ook wel, maar je kunt echt niet hard maken dat buitengang slecht is voor een paard dat medisch gezien gewoon gezond is.
Esmeej333 schreef:Je draait het om. Er voorbeelden te noemen waarin buitengang goed uit de bus komt en ik nergens een onderzoek gezien waar dit voor 23/7 stal zo is.
Een paard is nog steeds een paard. Bij mij op stal staan zowat elke ras die je kon bedenken en ze kregen allemaal dezelfde buitengang hoor. De kwpner en de Engelse volbloed precies hetzelfde als mijn tinker en nog een koudbloed. Zij het met dekens.
Dat niet elk paard hetzelfde is weet ik ook wel, maar je kunt echt niet hard maken dat buitengang slecht is voor een paard dat medisch gezien gewoon gezond is.
tita schreef:Ben zelf een wetenschapper, kom maar op met een bron waarin staat dat stal slecht is, dodelijk zowat volgens sommige.
Gini schreef:Maar wie gaat bepalen wat die goede omstandigheden zijn? Naar je eigen situatie kijken en iedereen die zijn paard langer op stal laat dan jij is slecht bezig? Dat komt zo een beetje arrogant over.
Urielle schreef:Natuurlijk is zoveel mogelijk beweging goed voor een paard.
Maar die beweging is niet goed voor een paard als hij tijdens die beweging tot halverwege het pijpbeen in de modder mag spartelen (wat in best wat delen van Nederland toch het geval gaat zijn bij in de winter buiten wegzetten). Je wilt ook dat ze in de zomer gewoon het gras opkunnen.
VogeltjeM schreef:Het is inderdaad niet goed om je paard in de modder te zetten, dat ik heb ik (en de anderen met mij) ook niet beweerd, in tegendeel, we beweren steeds actief dat dat niet goed is. Maar zie mijn post een pagina geleden. Het is echt niet moeilijk om kwalitatief goede buitengang te realiseren, zelfs op kleigrond of een klein oppervlak.
Anoeska schreef:Ik vind het ook niet leuk, maar er zijn afgelopen winter een aantal dagen geweest dat ik echt bijna m'n paard (met ijzers) niet de box uit durfde te halen. Je stapte zo op bevoren sneeuw en ijs. Doodeng vind ik dat, en dan gaat mijn paard ook echt niet het land op. Heel sneu, doet pijn in mijn hart, maar ik durf het niet aan.
Gelukkig gaat dat om dagen.
Esmeej333 schreef:Maar waarom is de buitengang nu weer gelijk aan modder? Ik heb het toch ook over goede buitengang?
En dat dat gewoon kan bewijst dit topic toch? Of is het wel erg toevallig dat het alleen ons allemaal wel lukt. Lukt het niet met een weiland zorg je voor een paddock.
Als je paard afvalt van de kou doe je een deken op.
Al die dingen die je noemt vind ik geen reden om een paard een paar uur per dag geen buigtang te gunnen. Ik pleit echt niet voor 24/7 buiten want dat werkt niet voor elk paard, dat snap ik ook wel, maar een paar uurtjes per dag buiten, dat moet best kunnen. In zulke schema's hou je er toch rekening mee dat je überhaupt een paard hebt toch? Je laat je paard toch ook niet in een smerige stal staan omdat Pietje jarig is?
Ik heb de paarden niet aan huis, ik sta gewoon op een goede stal.
VogeltjeM schreef:Het is inderdaad niet goed om je paard in de modder te zetten, dat ik heb ik (en de anderen met mij) ook niet beweerd, in tegendeel, we beweren steeds actief dat dat niet goed is. Maar zie mijn post een pagina geleden. Het is echt niet moeilijk om kwalitatief goede buitengang te realiseren, zelfs op kleigrond of een klein oppervlak.