Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:57

Ben zelf een wetenschapper, kom maar op met een bron waarin staat dat stal slecht is, dodelijk zowat volgens sommige.

Je kunt een paard wat hoog en rillerig in bloed staat niet vergelijken met een tinker, zijn dezelfde soort dieren met andere leefomstandigheden.
Niet elk paard is hetzelfde, ook niet elk mens

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 00:13

Je draait het om. Er voorbeelden te noemen waarin buitengang goed uit de bus komt en ik nergens een onderzoek gezien waar dit voor 23/7 stal zo is.
Een paard is nog steeds een paard. Bij mij op stal staan zowat elke ras die je kon bedenken en ze kregen allemaal dezelfde buitengang hoor. De kwpner en de Engelse volbloed precies hetzelfde als mijn tinker en nog een koudbloed. Zij het met dekens.
Dat niet elk paard hetzelfde is weet ik ook wel, maar je kunt echt niet hard maken dat buitengang slecht is voor een paard dat medisch gezien gewoon gezond is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 08:20

VogeltjeM schreef:
Nikass schreef:
VogeltjeM het klopt wel wat je zegt maar ook verder weg vind je niet altijd een goede stal en je moet er nog wel kunnen komen. Niet iedereen heeft een rijbewijs.

Maar dan krijg je weer het hele verhaal van 'je moet geen paard houden als je de goede omstandigheden/mogelijkheden niet hebt'... Net zomin als dat je een hond neemt als je de omstandigheden niet hebt...

Maar wie gaat bepalen wat die goede omstandigheden zijn? Naar je eigen situatie kijken en iedereen die zijn paard langer op stal laat dan jij is slecht bezig? Dat komt zo een beetje arrogant over.

Net zoals met honden die uitgelaten worden: aan het ene extreem staan de honden die tweemaal daags in de eigen tuin 5 minuten hun behoeften moeten doen en aan het andere extreem, de persoon die zijn honden urenlang uitlaat in een uitgestrekt bos.
En daartussen zo een groot grijs gebied van allemaal mensen die op hun manier zo goed mogelijk voor de hond willen zorgen. Waar leg je de grens? Wat is goed en wat is niet goed? En wat met de honden die iedere dag drie keer een uur worden uitgelaten, maar de rest wel in een kennel of bench moeten doorbrengen. Net zoals je de honden hebt die maar 1 keer echt worden uitgelaten, maar wel door het hele huis mogen crossen, een lekker warm mandje hebben en over de middag nog eens even in de tuin mag om de ergste plas te loodsen.

Deze vergelijking kan je volgens mij doortrekken naar paarden in die zin dat ook hier een groot grijs gebied is met mensen die hun best doen om hun paard gezond en gelukkig te houden. Maar veel naar buiten staat in mijn ogen niet gelijk aan een beter welzijn. Er zijn zoveel factoren die samen uitmaken of een paard gezond en gelukkig is.

En om dan maar te zeggen dat mensen die hun paard niet zo kunnen houden als jij (in die zogenaamde goede omstandigheden), dan maar geen paard mogen nemen, dan denk ik oei, beetje arrogant om er zonder meer van uit te gaan dat jij beter zorgt voor jouw paard dan die persoon die zijn paard misschien maar 5 uur per dag buiten staat.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 08:35

Esmeej333 schreef:
Je draait het om. Er voorbeelden te noemen waarin buitengang goed uit de bus komt en ik nergens een onderzoek gezien waar dit voor 23/7 stal zo is.
Een paard is nog steeds een paard. Bij mij op stal staan zowat elke ras die je kon bedenken en ze kregen allemaal dezelfde buitengang hoor. De kwpner en de Engelse volbloed precies hetzelfde als mijn tinker en nog een koudbloed. Zij het met dekens.
Dat niet elk paard hetzelfde is weet ik ook wel, maar je kunt echt niet hard maken dat buitengang slecht is voor een paard dat medisch gezien gewoon gezond is.

Geloof niet dat de wetenschap het heeft gehad over dekens in de weide.... niet echt van belang.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 08:42

Sorry hoor maar lees jij selectief ofzo? Je gaat totaal niet op m'n post in maar haalt er twee woorden uit m'n tekst en plak je aan elkaar om er een conclusie van te maken? Die twee woorden staan niet eens bij elkaar in de buurt, dekens en wetenschap?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 08:49

Volgens mij doet jij niet anders al pagina's lang aan het prediken en wijzen met je vingertje en enkel je eigen zin door drammen, niks is mogelijk...... je had theologie moeten studeren.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 08:52

Ga het lekker op de man spelen joh :evaw:.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 09:19

Esmeej333 schreef:

Natuurlijk is zoveel mogelijk beweging goed voor een paard.
Maar die beweging is niet goed voor een paard als hij tijdens die beweging tot halverwege het pijpbeen in de modder mag spartelen (wat in best wat delen van Nederland toch het geval gaat zijn bij in de winter buiten wegzetten). Je wilt ook dat ze in de zomer gewoon het gras opkunnen. als je hectares grond hebt die je kunt opdelen is het best te doen maar voor 95% van de paardenhouders gaat dat niet op en veel hebben ook nog te maken met een pensionhouder met een vinger in de pap. Dan heb je nog paard die bij dit weer gevoelig zijn voor mok,rasp, rainrot, schimmel, en noem de andere ellende maar op die soms komt kijken bij een natte winterperiode. Paarden die geen dekens heel houden maar van de kou enorm afvallen. Paarden die er zelf geen zak aanvinden om naar buiten te moeten en het met een uurtje wel weer gezien hebben en dan de omheining slopen om maar weer naar binnen te kunnen. Mensen die met schema's moeten goochelen omdat paard X niet naast paard Y kan en de dag dus verdeeld moet worden. Paarden die regelmatig naar binnen moeten om apart gevoerd te worden waardoor het praktisch gewoon niet meer haalbaar is om buiten te zetten, binnen te halen, buiten te zetten, binnen te halen,... En dan heb je nog je gewone planning. Paard moet binnen blijven voor smid of dierenarts, paard moet binnen blijven voor de les, paard moet binnen blijven voor wedstrijden,...
We zouden allemaal graag overdag thuis zijn en niks anders te doen hebben dan de paarden maar zo luxe hebben de meesten het toch ook niet.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 09:31

Maar waarom is de buitengang nu weer gelijk aan modder? Ik heb het toch ook over goede buitengang?
En dat dat gewoon kan bewijst dit topic toch? Of is het wel erg toevallig dat het alleen ons allemaal wel lukt. Lukt het niet met een weiland zorg je voor een paddock.
Als je paard afvalt van de kou doe je een deken op :).
Al die dingen die je noemt vind ik geen reden om een paard een paar uur per dag geen buigtang te gunnen. Ik pleit echt niet voor 24/7 buiten want dat werkt niet voor elk paard, dat snap ik ook wel, maar een paar uurtjes per dag buiten, dat moet best kunnen. In zulke schema's hou je er toch rekening mee dat je überhaupt een paard hebt toch? Je laat je paard toch ook niet in een smerige stal staan omdat Pietje jarig is?
Ik heb de paarden niet aan huis, ik sta gewoon op een goede stal.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 09:33

tita schreef:
Ben zelf een wetenschapper, kom maar op met een bron waarin staat dat stal slecht is, dodelijk zowat volgens sommige.

Gezien de aard van je argumenten en je taalgebruik betwijfel ik dat, maar ik zal eens proberen of ik via de database van mijn uni aan onderzoeken kan komen. Ik weet echter niet of dat lukt, omdat onze databases geen dieronderzoek bevatten en ik dus niet weet of ik erbij kan.

Gini schreef:
Maar wie gaat bepalen wat die goede omstandigheden zijn? Naar je eigen situatie kijken en iedereen die zijn paard langer op stal laat dan jij is slecht bezig? Dat komt zo een beetje arrogant over.

Ja maar dát is dus mijn hele punt. Ik heb geen hidden agenda of aandelen in een paddock paradise ofzo. Voordat ik mn paard kocht heb ik me objectief verdiept in deze materie en op basis van het bewijs kon ik gewoon niet anders dan concluderen dat zoveel mogelijk goede buitengang het gezondst is voor een paard. En dat veel binnen staan steeds maar weer blijkt te leiden tot allerlei gezondheidsproblemen. Dát is waarom ik hierover zo'n stellige mening heb. Niet omdat ik 'toevallig' mijn paard 24/7 buiten heb staan en maar iedereen ga afkraken die zn paard minder buiten heeft staan, omdat ik zo fantastisch ben. Nee helemaal niet. Ik heb gericht gezocht naar de stal waar mn paard nu staat, omdat ik me van tevoren objectief hierin heb verdiept. En als je werkelijk objectief bent over deze materie, kan je gewoon niet anders dan hetzelfde concluderen. Alleen ik kan me ook voorstellen dat je moeilijk objectief kúnt kijken als jij een eigenaar bent van wie het paard bijv. maar 4 uur buiten komt. Ik vind het zelf dan arroganter om het hele onderzoeksveld hiernaar van tafel te vegen.

Urielle schreef:
Natuurlijk is zoveel mogelijk beweging goed voor een paard.
Maar die beweging is niet goed voor een paard als hij tijdens die beweging tot halverwege het pijpbeen in de modder mag spartelen (wat in best wat delen van Nederland toch het geval gaat zijn bij in de winter buiten wegzetten). Je wilt ook dat ze in de zomer gewoon het gras opkunnen.

Het is inderdaad niet goed om je paard in de modder te zetten, dat ik heb ik (en de anderen met mij) ook niet beweerd, in tegendeel, we beweren steeds actief dat dat niet goed is. Maar zie mijn post een pagina geleden. Het is echt niet moeilijk om kwalitatief goede buitengang te realiseren, zelfs op kleigrond of een klein oppervlak.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 09:42

Maar jullie willen je paard ook gewoon naar buiten met weeromstandigheden zoals vorige winter?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 09:44

Het onderzoeksveld is niet geheel gebasseerd op het paard houden in algemeen en verschillende factoren.
Aangezien er nog steeds meer stalpaarden zijn (zeg maar 20-23 uur per dag op stal) dan weidepaarden of paddock-paarden kun je gewoon geen juiste statistieken maken over feit wat goed is en niet. Omdat het een eenlijnig gedachtengang is.

Zat stalpaarden met een goed leven en die oud en gezond worden.

Snap niet dat je zo blijft hameren over het feit dat zoveel uur perse nodig is.
Maar ik ben er klaar mee uit dit topic ..... ik houd mijn paarden zoals ik dat doe met heel veel anderen mensen in de randstad en kleine opsomming levert ruim 1000 pensionpaarden op die minder dan 4 uur uit de stal komen en die mensen gaat echt niet hun paard opruimen omdat jullie dat vinden, en in de toekomst gaat daar ook echt geen verandering in komen.

:evaw:

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 09:48

Als je al 24/7 buitenstaat dan heb je überhaupt geen keuze:).
Vorig jaar had ik nog geen eigen paard, wel een bijrijdpaard en die stond gewoon buiten ja.lekker in de sneeuw rollen, vond hij heerlijk.
Zelfs dan is het mogelijk om goede buitengang te creëeren. Ijzel en een eigen paard nog niet meegemaakt maar ik dacht dat ze dan op de wat kleine paddock gaan, kunnen ze toch even een frisse neus halen en sociallizen zonder hele stukken te kunnen rennen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 09:51

Caatje87 schreef:
Maar jullie willen je paard ook gewoon naar buiten met weeromstandigheden zoals vorige winter?

Tuurlijk, met een schuilstal en verder een goede paddock geen probleem :)

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 10:02

Nou dat zou ik dus echt nooit doen... Heb het helaas een aantal keer meegemaakt met een harde bevroren ondergrond en sneeuw: paard glijdt uit met gewoon lopen en breekt zijn heup.. einde verhaal. Paard verstapt zich door ongelijkheden want ja die zijn er nu eenmaal met ijs en sneeuw.. peesblessure.. Waren "gelukkig" niet mijn eigen paarden, want die doe ik echt niet los in de sneeuw/ijs. Maar weet daardoor wel echt dat ik daarmee en goede keuze maak. Nu hebben wij bij ons op stal de mazzel dat er een gelegenheid is om de paarden overdekt los te gooien. Dit houdt wel in dat dit niet uren kan, want daar zijn er te veel paarden voor en te weinig uren op een dag voor 1 overdekte paddock, maar goed het is in ieder geval iets.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 10:07

Tuurlijk neem je wel extra maatregelen, zoals strooien en sneeuwschuiven :) plus dat sneeuw zelf niet zo erg is. Ze lopen nooit de hele wei plat tot ijs zeg maar. Ben t met je eens dat ijs echt eng is. Maar ik denk ook dat paarden die altijd buiten staan beter weten hoe ze hun voeten neer moeten zetten in zo'n situatie dan een paard dat er 2 uurtjes staat. Aangezien de buitenpaarden er dus de hele tijd staan :) In noordelijke landen doen ze t toch ook?
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 12-11-13 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 10:17

Ik vind het ook niet leuk, maar er zijn afgelopen winter een aantal dagen geweest dat ik echt bijna m'n paard (met ijzers) niet de box uit durfde te halen. Je stapte zo op bevoren sneeuw en ijs. Doodeng vind ik dat, en dan gaat mijn paard ook echt niet het land op. Heel sneu, doet pijn in mijn hart, maar ik durf het niet aan.

Gelukkig gaat dat om dagen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 10:18

Bij ons hebben ze ook geen ijzers, dat scheelt ook al.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 10:31

VogeltjeM schreef:
Het is inderdaad niet goed om je paard in de modder te zetten, dat ik heb ik (en de anderen met mij) ook niet beweerd, in tegendeel, we beweren steeds actief dat dat niet goed is. Maar zie mijn post een pagina geleden. Het is echt niet moeilijk om kwalitatief goede buitengang te realiseren, zelfs op kleigrond of een klein oppervlak.

Doe ik het weer niet goed ^)
Zal even laten weten dat ze alles moeten veranderen en er serieus wat geld insteken voor mijn pony's, zodat die niet in de modder staan ... (pony's zelf lijken er trouwens geen problemen mee te hebben, maar bokt aan de andere kant... ;) ).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 10:44

Onze paarden hebben een stuk wat nu wat modderig is (maar het boeit ze totaal niet :+ ), een groot verhard stuk en een schuil stal. Gaat prima in de wintermaanden.
Mijn eigen paard heeft zes jaar lang buiten gelopen in natuurgebied (op veengrond). Heeft nooit een blessure opgelopen in wat voor weer dan ook. Is kerngezond en sterk. Met een heerlijke vacht, waar het gros van jullie waarschijnlijk niet op zit te wachten, maar ik heb liever een gezond paard met een goede weerstand, dan een paard waarmee ik loop te hannessen met dekens.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 10:50

Anoeska schreef:
Ik vind het ook niet leuk, maar er zijn afgelopen winter een aantal dagen geweest dat ik echt bijna m'n paard (met ijzers) niet de box uit durfde te halen. Je stapte zo op bevoren sneeuw en ijs. Doodeng vind ik dat, en dan gaat mijn paard ook echt niet het land op. Heel sneu, doet pijn in mijn hart, maar ik durf het niet aan.

Gelukkig gaat dat om dagen.

Dat lijkt me iets heel anders. Dat zal iedereen begrijpen. Als een situatie echt gevaarlijk wordt. Maar dan gaat het idd om een paar dagen en niet een periode van 1 oktober tot 1 mei waarop de paarden sowieso niet buiten komen.
Of zoals op sommige stallen het hele jaar door niet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 10:54

Ik vind ook echt dat niet iedereen goede buitenomstandigheden kan creëren wel te begrijpen al zou ik dan op zoek gaan naar een stal met een zeker minimum.
Maar er reageren hier mensen die het gewoon niet nodig vinden dat hun paard minimaal vier uur per dag met soortgenoten naar buiten gaat. Sterker nog: die beweren dat hun paard het goed/zelfs beter heeft als hij 20-23 uur op stal staat.
Dan denk ik: zoek een andere hobby...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:01

Esmeej333 schreef:
Maar waarom is de buitengang nu weer gelijk aan modder? Ik heb het toch ook over goede buitengang?
En dat dat gewoon kan bewijst dit topic toch? Of is het wel erg toevallig dat het alleen ons allemaal wel lukt. Lukt het niet met een weiland zorg je voor een paddock.
Als je paard afvalt van de kou doe je een deken op :).
Al die dingen die je noemt vind ik geen reden om een paard een paar uur per dag geen buigtang te gunnen. Ik pleit echt niet voor 24/7 buiten want dat werkt niet voor elk paard, dat snap ik ook wel, maar een paar uurtjes per dag buiten, dat moet best kunnen. In zulke schema's hou je er toch rekening mee dat je überhaupt een paard hebt toch? Je laat je paard toch ook niet in een smerige stal staan omdat Pietje jarig is?
Ik heb de paarden niet aan huis, ik sta gewoon op een goede stal.

Omdat het op heel veel plaatsen gewoon een enorme modderbrei wordt als je paarden in de winter veel buitenkomen. Het is nu eenmaal een regenachtig land wat laag ligt.
Ik HEB zelfs alleen maar een bak en een paddock en ondanks drainage is er momenteel echt niet door te komen, ik liep van de week zelf tot halverwege mijn kuiten in het water. Op de tijden dat het niet regent heb ik mijn paarden wel even buiten gedaan maar die bleven uiteraard mooi onder de overkapping op het harde. Gelijk hebben ze :P maar de oppervlakte daar is nog kleiner dan hun stal :+
Als dat bij jullie niet is dan woon je (heb je je paarden) blijkbaar op een geografisch goede plek. Bij mijn instructrice was de bak ook kurkdroog, maar die heeft overal rondom sloten liggen waar het water naartoe trekt. Ik heb wel sloten maar daar staat het water zo hoog icm een hoog grondwaterpeil waardoor ik juist het water uit de sloot terug in de bak gelopen krijg.

En je leest niet goed want ik schrijf niet alleen 'paarden die afvallen van de kou' maar tevens geen deken op kunnen omdat ze hem gelijk slopen. Die zijn er hoor, die echt geen deken aan hun lijf willen. Dat blijf jij als eigenaar echt niet volhouden en daarnaast is het gewoon hartstikke gevaarlijk want doorgaans trekken ze stof stuk en houden ze de biezen heel. Als ze daar met hun benen inkomen kun je je veearts wel bellen!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:02

VogeltjeM schreef:

Ik kan je post niet vinden

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:04

Dat mag jij ook wel denken Nikass...
Je hebt er alleen niets aan om zo te denken, want het draagt niets bij aan de discussie en helaas voor jou bepaal jij niet welke hobby mensen hebben.

Ik ben echt van mening dat ik mijn paard nooit in de winter met sneeuw en ijs buiten zou zetten. Dat andere mensen dat risico wel nemen, is aan hun. Uiteraard maakt het uit of ze ijzers hebben.. Maar dat paard met die gebroken heup had geen ijzers en was gewend buiten te staan. Hij deed ook niet gek, maar de grond was zo glad en hard..