[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

b485

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 19:54

Hier een hartog voerbox. Voor het verlengen van de eettijd, zoek je beter wat anders. Spijlen zitten ver uit elkaar. Ik heb nu als experiment een stukje aanhangernet aan het ijzeren rek gemaakt en dat werkt wel.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 19:56

b485 schreef:
Hier een hartog voerbox. Voor het verlengen van de eettijd, zoek je beter wat anders. Spijlen zitten ver uit elkaar. Ik heb nu als experiment een stukje aanhangernet aan het ijzeren rek gemaakt en dat werkt wel.

Die was ik al van plan, maar dan van een oud hooinet.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 20:00

Ik ben donderdag twee netten gaan halen bij de EJ. Ze zijn echt gigantisch groot! Voorheen hadden ze hun hooi op op 4 uur en vandaag had ik het gevuld om 8 uur en om half 4 waren ze nog aan het eten, héééérlijk! De kwaliteit is wel niet van-je-het ik denk dat ze niet de hele winter meegaan maar voor die prijs verwachtte ik dat ook niet.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 20:09

Angela schreef:

Ik heb het vastgezet met colsonbandjes. Als het te dik wordt, gaat het rek nog maar moeilijk in en uit de bak. Wat ik wel een nadeel vind is dat het best veel ruimte in de stal inneemt. Verder is het een stevig ding dat tegen een stootje kan.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 21:00

Angela schreef:
b485 schreef:

Dan zou ik het überhaupt niet kopen... zit je op dubbele kosten.
Een EJ hooinet gaat hier al jaren mee, en ze zijn er grof mee ;-)
Soms doe ik zelfs 2 over elkaar.....

Die Hartog voerbox lijkt mij zonde van het geld :-(

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 21:28

En waarom een XL voerbox verkopen die maar een héél klein beetje groter is??

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 22:20

Dubbele kosten? die snap ik niet? Ik wil niet alleen een hooinet omdat het paard dan vaak (eigenlijk altijd) met het hoofd schuin het eten gaat pakken, een niet natuurlijke houding. Ik wil dat mijn paard gewoon met het hoofd naar beneden kan eten, en deze combi maakt dat mogelijk.

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 15:11

Ik heb sinds afgelopen donderdag een slowfeeder net van Zeldenrust Hastack. Heb twee netten met mazen van 3 bij 3 cm. T is klein. Maar op deze manier heeft mijn paard er lang werk aan om deze leeg te eten. Hiervoor was haar kuilgras na een half uur schoon op. Nu is ze zeker uren bezig om haar net leeg te eten. Ik ga nog een derde net bestellen. Deze koop ik wel met wat grotere mazen. Zo is er door de week heen wat afwisseling in het eruit halen/ eten van kuilgras qua gemak.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 15:18

Ik heb sinds afgelopen dinsdag 2 netten van EJ en sinds woensdag in gebruik. Sinds gister begint er 1 al los te laten aan de naad van 1 kant. En ze zakken heel erg uit. Dus het gaat nog wel mee, maar kwaliteit is het niet echt.
Ben er voor de rest wel blij mee, er wordt een stuk minder gemorst dan vorig jaar toen ik nog badkuipen had staan. Toen gooide ze hele hopen hooi eruit om vervolgens overheen te piesen of te poepen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 15:23

Ik heb de EJ netten voor in de paddock en dat bevalt prima.
Mijn ene paard heeft er voor de nacht ook eentje op stal en de ander een grote voertas.

Ik heb nog een hartog bak staan, voor compactgras vond ik 'm heel fijn, maar met hooi trok mijn ene paard het rooster steeds opzij...

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 17:37

Mag ik vragen wat jullie eigenlijk belangrijk vinden aan een slowfeeder?

Moet er veel in kunnen? OF juist weinig?
En hoe zit het dan met de prijzen? Wat geef je nou eigenlijk uit aan zo'n net?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 17:58

Moet veel in kunnen zodat het erg lang mee gaat.
Kleine mazen hebben, zeker niet groter dan 30mm.
Van PolyPropyleen gemaakt zijn en niet dunner dan 4mm materiaal, liever dikker, voor de duurzaamheid.
Geen knopen tussen de mazen: gewoon glad zijn zodat het zo min mogelijk schuurt aan de lippen.
Plat en lang is makkelijk en ruimtebesparend op te hangen en makkelijk te vullen.

Zo'n net kost al snel meer dan 5 tientjes maar ik vind het dat dubbel en dwars waard vergeleken met van die onhandige hooinet-boksballen, metalen constructies waar de tanden van slijten / herrie maken / met vorst ook link zijn, of "goedkope" aanhangernetten met grotere mazen / dunner materiaal / knoopjes enzo.

Of van die hooikliko's waarbij paarden met een nare kronkel in hun hals hooi moeten pakken :(:)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 18:31

En die van little bit? Maar dan groter en duurzamer?

(Die hooikliko's zag ik laatst ergens, wie bedenkt dat...)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 18:34

Ik vind zelf een groot nadeel van de hooitas, dat er zulke groten ophangbanden aanzitten. Zie dan altijd een paard met een hoef er door heen..

Ik heb zelf ook netten (waren wel duur via hooinet.nl) maar zou ze zo weer aanschaffen. Heb ze al jaren en vind ze erg fijn werken.
Geloof dat ze ze nu wel met nog kleinere maaswijdte hebben, maar die ik nu heb doen het prima bij de mijne. Voertijd is verdubbelt ten opzichte van los voeren.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 18:36

Hooikliko's zijn juist ideaal. Paard heeft het hoofd twee tellen schuin om er een pluk uit te trekken en eet het vervolgens laag bij de grond in een natuurlijke houding op. Is niks mis mee :)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 20:00

Pmarena +1 :D en dan in een palletbox oid, waardoor ze met hun hoofd naar beneden staan te eten en dus helemaal hun hoofd niet hoeven draaien tijdens het eten :-)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 21:38

Palletbox is wel okee inderdaad, alleen jammer dat het hooi daar erg nat / vies in wordt.
Dat willen ze dan niet meer eten :P

Bij de netten druipt de regen er nog af :)

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 22:25

ik heb gaten onder in mijn palletbox geboord dus water kan weg. Als ik bijvul gooi ik oude hooi weer bovenop het verse! Bij mij gaat alles op.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 09:40

Hier zitten er ook rondom gaten in :)

Maar toch regent het water er vol bovenop over een grote oppervlakte, en zakt door al het hooi heen.

Bij een net loopt het sneller weg langs de buitenkant waardoor het van binnen nog lang droog blijft :)
En bovendien kan je een net nog beter beschut tegen een wand van de stal hangen.
En het vult veel makkelijker :j

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 09:53

Hier gaat ook alles op :-) . Ja, ze moeten dan wel eens nat hooi eten, maar dat is het ook als je het bv weekt dus daar zie ik het probleem niet zo van.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 10:11

Ik ook niet, maar de ponies hier wel :P

De netten vreten ze helemaal leeg, maar de bak niet, dat onderste beetje hoeven ze niet meer.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 10:17

Hier scharrelen ze het losse hooi onder de netten vandaan ... maar ik voer niet onbeperkt, misschien dat dat nog verschil maakt?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 10:19

Dat sowieso :j

Hier zijn ze vrij makkelijk met morsen, gelukkig morsen ze niet veel uit netten met een MW 30mm maar ze geven er niet veel om om dat op te ruimen als er nog genoeg in de nette zit :P

Wat dat betreft is het wel handiger als je er een Shetje of schaapjes ofzo bij hebt, die de restjes van de grond af eten :P

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 12:13

Heb pas een slowfeeder gemaakt van palletbox. Frame gemaakt van steigerbuizen en met tyraps een net om het frame gedaan. Ik zal binnenkort is een foto plaatsen. :D

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 12:43