Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:12

Ik bestel niet de chopped, maar de gewone versie.
Hij had het over 910 kg op een pallet, 65 zakken van 14 kg.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:14

Bij mij zaten er echt nog 60 op. En dan kom je met 840 kilo dichter in de buurt van de pakbon.
Ik hou het voorlopig wel bij de Chopped overigens.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:14

Fitzroy schreef:
Ik ben nu druk bezig met informeren en een pallet bestellen maar ik vind het toch wel moeilijk.
Zeolite levert per 65 zakken op een pallet, stel dat het spul nou niet bevalt, dan zit ik er wel heel lang mee.

Heb je bij jou in de buurt niet een dealer die losse zakken verkoopt? Dit is het informeren zeker waard, hoef je niet gelijk een volle pallet te kopen.

Heb net even op de Zeolite site gekeken en daar staat nog steeds dat het gaat om 60 zakken a 15 kg.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:25

Nee, het wordt niet los verkocht.
Overigens blijkt nu dat het gaat om een mix van crushed en chopped. Hij had het echt over 65 zakken op een pallet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:27

Apart...zouden ze van een restpartij de boel bij elkaar gegooid hebben ??

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 21:37

Idd erg raar. Als jij een heel wit brood besteld, wil je toch ook geen half tarwe en half wit krijgen?

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 09:26

Even een update,heb op 5/4 1 zak vlas bovenop gedaan,en nu begint dat verduiveld ongelofelijk te stinken.
Was vergeten hoe vlaslemen konden stinken.
Valt me nu nog maar eens op,dat je die penetrante stankgeur eigenlijk nooit hebt,als je enkel strokorrel gebruikt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 09:38

......... maar waarom ben je dan vlas gaan gebruiken?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 12:23

Ja, dat vraag ik me ook af ;)

Ik ben nog steeds ontzettend blij met de strokorrels, met dit warme weer word ik er zelfs steeds blijer van :D
Als ik nu kijk naar de stal die 5 weken ligt, kan deze zeker nog tig weken mee! Deze is mooi droog en los.
De andere stal is echt wel een stuk minder, maar dat komt omdat die smeerpoets dus echt overal piest en poept en ook nog eens niet zijn poten optilt.

Ik begrijp dus ook nu heel goed dat Imker zo lang kan doen met haar stallen als haar paarden hele dagen buiten staan.
Dat scheelt zo verschrikkelijk veel.

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 13:14

Jannepauli schreef:

Al de pallets met strokorrel waren de deur uit,en ik had geen stock meer staan.
De boxen waren wel aan bijstrooien toe,en ik had aleen maar 2 pakken vlaslemen meer liggen..

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 18:23

Update van "mijn" stallen:

Kayleigh: Dag 67 (11 april)
Om de laag mot aan te vullen heb ik eergisteren twee zakken bijgestrooid. De korrels zijn grotendeels verpulverd. De stal ligt er super bij.

Verbruikt aan korrels: 3/2 gestart met 7zk, bijgestrooid op dag: 20,27,32,36,44,47,51(2x),61,65(2x)= totaal 18zk.

Helianthe: Dag 38, 11 april
De stal ligt er goed bij, alleen de hopen verwijderd en even geharkt.
Verbruikt aan korrels: 4/3 gestart met 5zk, bijgestrooid op dag: 15,22,26,32= totaal 9 zk.

FOTO'S van vanmiddag geplaatst op mijn site: via onderstaande links.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 11:28

Update van mijn paard.

Russel: Paard staat de hele dag buiten
Ecobodem: Stalbewoner een vies paard.
28-02-09 begonnen met 7 zakken korrels à 15 kg.
8 dagen 8 zakken
11 dagen 10 zakken.

3 weken geleden 7 zakken er bij, dus totaal vanaf 28-02-09 17 zakken. 3 weken lang alleen drollen er uit en losbikken en glad harken.

11-04-09 was de bodem zo geslonken, waarschijnlijk zo ingeklonken, dat het leek of de helft nog maar over was. Anderhalve kruiwagen met donkere, natte en hier en daar wat rode plasplek er uit geschept.

Daar ik geen korrels meer heb, 1 pak vlas er over heen. Nu is er weer volume in de stal en ruikt de stal weer neutraal.

Mijn conclusie is dat ik niet razend enthousiast ben, de drollen scheppen is idd makkelijk omdat ze niet in de bodem wegzakken, maar het totaal plaatje is voor mij kostbaar geweest.

6 weken met 17 zakken, dus 93 euro. 6 weken met vlas zou dan komen op 3 pakken in een keer en dan na 2 weken 1 pak er bij, daarna nog 4 pakken is totaal 8 pakken, laten we zeggen 9 pakken, is 9 x 6= 54 euro.

Op het moment dat de strokorrels echt de stal uit moeten, heb ik ook een berg met afval, alleen eerste weken alleen drollen en daarna een flinke berg met oud stromot, voor mij niet echt interessant..

Bij strooien van korrels had in de bodem zoals hij was niet met 1 zak toe gekund. zou weer een dikke 12 euro bij gekomen zijn en wellicht dan ook wel weer 2 weken niets erbij, maar als de bodem echt begint te verzadigen, dan wordt er wel een koek die niet meer fijn bewerkbaar is en ook voor het paard niet meer fijn ligt, snel een nat papje waar hij plast en dikke harde bulten waar hij ligt.

Ik ga even mijn pakken vlas opmaken en bedenk of ik nog een keer een poging waag. ;)

Jannepauli schreef:

Dit snap ik dus ook niet, daar ik heb begrepen dat Trekruiter leverancier is....

Trekruiter lees mijn update en mijn ervaring met vlas is niet die van jouw, maar wellicht heb ik een ander merk??
Laatst bijgewerkt door Judje op 13-04-09 23:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd. Gebruik a.u.b. de Wijzig-knop wanneer je nog iets wilt aanpassen/toevoegen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 12:08

Wat is het hier stil?

Russel, dank voor je toelichting en je samenvatting van je bevindingen. Wat ik mis is wat voor korrels je van Eco hebt gehad. Was dat tarwe, koolzaad of gerst of wat dan ook? (wanneer je het niet weet, zou ik graag de kleur van de korrel weten, dan kan ik inschatten wat het is).

Uitmesten als alles eruit moet, is (vind ik) het makkelijkst en minst zwaar als je een schop of bats gebruikt. Dan kun je je ook eigenlijk nooit vertillen.

Paarden hier staan nog steeds 's nachts op stal.
Strovanstal zit nu op 126 dagen, dat is exact 18 weken.
Bijstrooien is niet meer nodig geweest sinds dag 117.
Ik zit hiermee dus op 18 zakken in 18 weken, gemiddeld 1 zak per week.

Mijn idee was om te proberen de stal te laten 'overzomeren' wanneer de paarden buiten blijven staan, echter ben ik daarvan teruggekomen. In juni worden alle stallen schoongespoten en dan zou ik de stal van Mistral moeten laten voor wat hij is, dat vind ik niet zo prettig. Dus die gaat begin mei helemaal leeg.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 14:18

hier gaat het nog steeds prima.
Larouscha zit nu op bijna 6 weken (a.s zaterdag) en 6 en halve zak à 15kg.
Creamer 2 weken op 5 zakken à 15kg.
Beide stallen hoeven nog niet aagevuld te worden.
De stal van larouscha is nog kurk droog! Die plast ook keurig op één plek die ik gewoon dagelijks eruit schep.
Aan creamer merk je dat ze haar hooi niet meer zo lekker vindt en dat werkt ze dus door de korrel heen 8)7
Ze heeft ook nog steeds veel hele korrels in de stal langs de randen liggen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:54

Ze staan hier nu zoveel buiten dat de stallen erg weinig nat worden. Dus weinig te melden.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:56

Hier staan de paarden 24/7 op het land, dus de stallen worden niet gebruikt nu.

bij wis op pension zijn ze nu ook op strokkorrels en wel zeoliet, ziet er ook erg mooi uit, en gaat erg goed.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 19:54

Zeoliet schijnt geen kwaad te kunnen, ik weet alleen niet of dat voor zowel de natuurlijke en/of kunstmatige soort geldt en welke er wordt gebruikt in de Zeolitekorrels.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 20:00

Voorlopig zit er nog geen Zeoliet in de korrels, dus kan het nooit kwaad :+

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 20:25

Zo is het DD! en ik neem aan dat, mocht het kwaad kunnen, Zeolite Products geen Zeoliet in strokorrels gaat gebruiken.
Ze weten heus wel dat er paarden zijn die tóch van de korrels snoepen en dus zal men hiermee geen risico's nemen.

Mijn Ecobodemstallen gaan nog steeds super!

Vandaag: Kayleigh: dag 72, 18 zakken verbruikt.
Vandaag: Helianthe: dag 43, 9 zakken verbruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 16:03

Imker, ik had tarwekorrels.

Nu staan de paarden lang buiten en ook een paar uur op het gras. Ik voer alleen nog een zak hooi voor de nacht en dat scheelt enorm in de stal aan vervuiling. Ik denk dat voor de zomermaanden het idd wel heel makkelijk is, want dan verwacht ik ook wel 3 maanden te kunnen halen. Straks mogen ze hele dagen op de wei en de poep en plas heb ik dan niet in de stal.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 17:04

imker schreef:
Zeoliet schijnt geen kwaad te kunnen, ik weet alleen niet of dat voor zowel de natuurlijke en/of kunstmatige soort geldt en welke er wordt gebruikt in de Zeolitekorrels.

Of het kwaad kan of niet ligt aan wat je met de mest gaat doen.

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 21:10

Ik weet niet echt wat ik nu moet denken ... De korrels hebben er deze ronde 23 dagen in gelegen. Ik heb 5 of 6 zakken gebruikt. In het begin ging het goed, maar al snel werd het heel erg donker en sinds vandaag ging het soppen.

Heb de hele zooi er vanmiddag uitgeschept, scheelt wel, nu had ik 2 kruiwagens strokorrel en met stro had ik normaal 3 a 4 kruiwagens.

Het is goedkoper, is fijner te mesten, veel minder werk (vooral met de mesthoop) en het heeft veel voordelen (kleine opslag ook nog) maar ik sta toch niet helemaal te springen ...

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 21:20

Dat is gek, ondanks het mooie weer een sopboel?

Hier gaat het super met beide stallen.
Volledige update op mijn eigen website: www.paardenvragen.come2me.nl

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 07:14

Riekster, moet je misschien niet eerder bijstrooien en de natte plekken eruit halen?
Ik strooi al na 2 weken 1 zak bij en bij 23 dagen zitten er al 2 zakken extra in. Natte plek verwijder ik nu bijna dagelijks en dan houd ik echt 2 superstallen.
De ene zit nu op 7 weken, de andere op 6 weken en ze zien er echt nog heel mooi uit allebei.
Ik ben nu alleen helemaal door de Top-korrels heen, dus hoop dat Zeolite snel levert anders moet ik nog op de oude groene Topkorrel overstappen.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:22

Heeft Zeolite problemen met leveringen? is er zoveel animo voor de crushed versie?
Nieuwe foto's van vanochtend geplaatst op mijn site.

Ook hier verwijder ik, ondanks dat ze nu alleen 's nachts op stal staan, ook elke dag de natte plek. Bijstrooien doe ik alleen als het nodig is, niet elke week.