Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Lorette_

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 19:19

Ik heb nu ook maar 2 paarden. De voordroog zit er zo kurkdroog in dat het heel lang open kan blijven.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 19:23

Ja daarom hier ook zo droog.
Heb er natuurlijk ook maar 2 die overdag ook nog eens op gras staan, ook in de winter.
Dus mijn voer snelheid is laag.

Voorheen deden we wel eens 100/ 200 pakjes hooi en tegelijkertijd de rest voordroog.'
Maar ik merkte telkens dat ik het voordroog altijd goed hield, dus met het hooi gestopt.
Toch altijd zwaar werk.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 19:27

Malenka schreef:
En als je hooi €0,31 per kilo is dan is dat €310,- per ton.

Dit rekende ik bewust niet om, dat is zo confronterend :')

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 19:39

Ik heb vandaag voor het eerst bij Corsten besteld.
Stuk duurder dan de boer waar ik al 5 jaar haal.
Maar het laatste half jaar ofzo heeft hij echt slecht hooi. Ben er nu klaar mee. Steeds de frustratie van veel weg gooien en paarden die het niet eten of slappe mest.
Goed voer is belangrijk en daar wil ik best voor betalen.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 19:54

Ik heb ronde balen van rond de 300 kg. Droge stof gehalte van 900 idd. Heel mooi droog hooi. Eerste snede van het land en speciaal voor mij zonder folie. Ik kan er 12 kwijt en heb dan voor ongeveer een half jaar hooi. De andere hoeveelheid kijk ik wel als nodig heb. Afgelopen jaar via een plaatselijke leverancier van die grote rechte balen. Net nog 6 ronde onverpakte balen via via kunnen krijgen dus met een beetje geluk hoef ik pas ergens in mei nog wat te zoeken.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 19:55

Omdwen en rollen is met deze ronde balen niet te doen. Met 2 personen krijg ik het niet ongeduwd. Ik haal ze met de kiepaanhanger en kiep ik in de hooiopslag op de plek. Droge stof gehalte is 844.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 20:26

Malenka schreef:
Die platen zijn een uitkomst en het legt heel snel! Ze zullen mogelijk even moeten wennen aan een nieuwe ondergrond. Maar hier gaan ze er ook in galop over.
Maar je hebt galop en race-galop én dan de bocht door. Dat zie ik over die platen echt niet zitten.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 20:32

Hier 139 euro voor 300/350 kg dus 397 ongeveer de ton. Onverpakt. Gekkenwerk eigenlijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 20:39

Als ik de prijs van mijn hooi omreken naar een ton kom ik op 250/275 euro.
Dan is mijn huidige hooiboertje erg goedkoop geloof ik :o

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 20:56

Lynn_Nikita schreef:
dan is het echt niet veel, de mijne wegen ik meen 550, is gewogen en die andere zijn een stuk kleiner denk 350/400 . Dan betaal je met 45 echt niet te veel

Klopt, en het is ook nog eens echt goed spul. ( bemest land, maar dat kan mijn rijpaard ook prima gebruiken )
Maar moet ook bekennen dat m'n oud buurman niet heel commercieel is.
2 jaar geleden betaalde ik nog € 35 voor die pakken.

mooney schreef:
Hoe doen jullie dat met grote pakken verpakt? Zijn dat van die ronde of rechthoekige? Laat je die gewoon buiten staan of verplaats je het?

Ik heb nu circa 3 ton onverpakt hooi (1,5 weidehooi en 1,5 veldbeemd) in de schuur gepropt (2 balen op pallets en dan met de pompwagen erin en dat x3 :') ) en daarnaast heb ik midibalen voordroog waar ik steeds een baaltje van naar binnen rol als ik het nodig heb.

Volgend jaar wil ik weer 2 soorten ipv 3 en ze doen het eigenlijk wel prima op voordroog (en dan kan ik de schuur volgooien met graszaadhooi). Maar als ik er 4 volledig van voer is een midibaal zo op, dan komt een grote baal beter uit qua kosten en ook hoeveelheid afval.
Maar die rol ik niet even naar binnen :') dus ik zit nog in dubio wat ik dan ga doen

Ik heb ronde balen, liggen gewoon buiten.
Ophalen doe ik ook met kiepaanhanger en dan los ik ze ook op de plek waar ik ze hebben wil.
Als ik ze open maak dan snijd ik ze helemaal los en span er een zijl overheen zodat hij wel kan doorluchten.
Ik voer op dit moment daar enkel de avonden op stal van en dan met 1 rijpaard, 2 welshjes en 2 mini's.
midibalen zijn wel handzamer , maar stuk duurder en inderdaad ook veel meer afval.
Daarom voer ik ook grote pakken.

Werken die platen ook als je een hooibak erop hebt staan ? of trappen ze dan nog alles er tussen ?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 20:58

DubbelFun schreef:
Malenka schreef:
Die platen zijn een uitkomst en het legt heel snel! Ze zullen mogelijk even moeten wennen aan een nieuwe ondergrond. Maar hier gaan ze er ook in galop over.
Maar je hebt galop en race-galop én dan de bocht door. Dat zie ik over die platen echt niet zitten.

We hebben geen echte racebaan. Maar in galop de heuvel af en dan onder aan de heuvel een bocht van 90° op een pad van nog geen 3 meter breed. :=

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 21:16

Ik ben even een tijdje minder actief geweest en even een beetje rustig aangedaan in het topic. Heb wel meegelezen en her en der even via pb of persoonlijk contact gehad met mensen.

Blijf graag meelezen en zo nu en dan reageren. Heb alleen niet de energie nog om overal op te reageren en merkte dat dat wat druk gaf soms. Dus wellicht dat ik soms niet op iedereen reageer maar dat is vooral niet persoonlijk :o

Wat betreft hooiprijzen: volle lading per ton ligt tussen de 150 en 170 euro. Dit zijn marktprijzen. Zie bijvoorbeeld de notering van Goes https://www.nieuweoogst.nl/marktprijzen/hooi-en-stro

We betalen dus allemaal veel te veel _O-

Hier verder alles goed en heb even twee weken vakantie gehad en weer een beetje rust in m’n hoofd.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 22:32

Bij mij zit het leveren er ook bij in. En ik koop kleine partijen. Samen met de buren 10 balen per keer. Ik denk dat het te veel betalen dus wel meevalt.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 22:37

Malenka schreef:
Bij mij zit het leveren er ook bij in. En ik koop kleine partijen. Samen met de buren 10 balen per keer. Ik denk dat het te veel betalen dus wel meevalt.

De prijs hierboven is inclusief levering. Maar goed, met kleinere hoeveelheden ook meer transport en ook tussentijdse opslag. Maar goed, zo’n handel heb je ook om geld te verdienen en zodra er paarden mee gemoeid zijn dan gaat er nog wat extra bij de prijs op

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 22:41

Dat laatste klopt zeker. Paardenmensen betalen wel. Zijn ook moeilijkere klanten... O:)

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 22:43

Voor paarden is alles ineens veel duurder. Aan paardenmensen is goud geld te verdienen :')

Indy hoest echt veel, met vlagen. Het kan een half uur stil zijn en ze kan ook minuten aan een stuk hoesten. Ik hoop dat de medicatie snel aanslaat.

Als 1 van mijn paarden niet fit is, dan loop ik zelf ook echt niet lekker :(

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 22:47

Dat snap ik heel goed Dais. Ik hoop met je mee.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 22:59

Sterkte voor Indy Dais, echt een virus of last van stof in hooi?

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 23:02

Sterkte Dais. Niets zo naar als zieke dieren.

Ik heb geloof ik net mijn startkaart aangevraagd en mijn eerste wedstrijd ingeschreven met de zwarte prinses.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 23:22

MarjanB schreef:
Sterkte voor Indy Dais, echt een virus of last van stof in hooi?

De dierenarts twijfelde heel erg. Toen hij er was was ze niet aan het hoesten, geen koorts, geen snot of slijm. Die dacht volgens mij dat ik een overbezorgde eigenaar was. Maar toen begon ze ineens toch met hoesten. Hij weer luisteren, kijken, voelen. Maar omdat ze vorige week nog koliek had wilde hij de cortisonen en ventipulmin eerst afwachten en geen antibiotica geven. Maar hij vond het ook wel lastig had ik de indruk.

Ik heb Indy bijna 10 jaar en ze is altijd gevoelig geweest op stof. Vorige week met die koliek diverse hooisoorten getest en niet nat gemaakt. Stom, denk dat dat nu de trigger is geweest.

Audesta, wat goed! Leuk doel om naartoe te werken!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 02:50

Ik heb balen van iets meer dan 500 kg voor 120€. Goed droog hooi. Dus 240€ per ton, iets minder.
Ik meen dat de leverancier het hooi uit frankrijk haalt en daar de helft betaald van wat ik betaal per ton, dus de helft van de vracht is winst voor ze.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 06:19

Wat betalen jullie allemaal weinig, jaloers.
Het is dat ik alleen laag in suiker voeren kan..

Beterschap met Indy.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 08:29

Hutcherson schreef:
Ik heb balen van iets meer dan 500 kg voor 120€. Goed droog hooi. Dus 240€ per ton, iets minder.
Ik meen dat de leverancier het hooi uit frankrijk haalt en daar de helft betaald van wat ik betaal per ton, dus de helft van de vracht is winst voor ze.

Zo doet de pensionhouder uit de buurt het ook. En mensen mogen gratis mest wegbrengen bij hem als ze hooi/ stro inkopen dus genoeg klanten
Stro is ook echt goed en niet te duur, hooi ontzettend wisselend

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 08:30

Beterschap met Indy

Audesta succes

Gisteren rijles gehad met tinker. Die doet zo zijn best en is zo gegroeid in die paar maanden tijd
Zadel schoof wel behoorlijk dus vanavond eens kijken voor een ander kopijzer, het hooi mengen en zijn hongerstaking werpt zijn vruchten af qua gewicht.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 09:52

Ik betaal blijkbaar ook 300,- per ton. Had ik niet hoeven/willen weten :')

@Dais, beterschap met Indy! Lastig als de DA ook twijfelt. Het zou makkelijker zijn als je echt wat hoort oid, kan je gerichter behandelen.

@Audesta, mooie plannen!

@LN, fijn dat de tinker het zo goed doet!

@Marjan, welkom terug! Voel je niet verplicht om overal op te antwoorden he!
Nog steeds lekkere ritjes aan het maken?