Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 20:25

De paarden hier worden 8 en 13 en hebben geen gebitsproblemen, dus ze zien ieder jaar de tandarts, maar niet strak iedere 12 maanden hoor.

Lekker buitenweekend hier.
Beukenhaagje planten, meidoornhaag planten en heb er ook een erg mooie Sering bij gekocht.
Ik heb m voor ons tuinhuisje gepoot. Die stond er nu zo kaal bij.

Oh het tuinhuisje heeft sinds gisteren glas in de ramen. Blijft alles tenminste droog bij regenval. Nu nog op zoek naar een leuk houtkacheltje.

JackieT

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 20:36

Heb alles weer mee gelezen, jullie gaan hard.

Over het (kunst) mest, wij hebben hier verderop een melkveebedrijf die hier gratis zijn mest komt uitrijden, omdat hij anders wettelijk land tekort komt om zoveel koeien te hebben qua mest. Misschien is dat handig voor iemand hier?

Hier gaan ze 1x in het jaar, 1 pony die haar kiezen zitten los dus die worden er in etappes uitgehaald. Verder let ik goed op of er geen proppen liggen, anders komt ze eerder.

Heeft iemand nog een tip om paarden te voeren? Ze staan allemaal buiten nu, maar het is drama om 5 paarden en 10 schapen gewoon hun eigen voer op te laten eten. Kom wel aan mijn stappen zo :')

Zelf zat ik te denken aan voerzakken, of ze allemaal vast te zetten. Iemand ervaringen?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 20:43

Oei ... eh, allemaal een halsband om met een touw eraan en dat met een klosje door een lange plank ofzo? En dan een bak voer voor de neus.

Of per 2 uit de wei halen en aan de hand voeren?

Zou t anders ook niet weten. Lijkt me een aardige uitdaging :D

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 21:00

Wij hebben een vakje bij de schuilstallen voor iedereen. Draadje open, paard erdoor, draadje dicht. Kunnen ze allemaal rustig eten en als de sloomste klaar is, laten we ze weer los.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 21:22

iemand hier heeft volgens mij voerzakken/emmers en is daar tevreden over! Hier gaan er 2 in de stal en 2 los, die wel wat van elkaar mogen jatten op zich

JackieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 21:37

Het stelen vind ik opzich niet het ergste wat er is, poedertjes en vitaminebrok ligt toch bovenop dus dat eten ze zelf wel. Het is meer dat ik er 2 in de inloopstal heb staan eten, en als Tess er dan bijkomt meppen ze elkaar het hek over :roll:

Denk dat ik toch maar verschillende vastzet plekken maak, zo een balk is handig maar niet met 1 die voernijd heeft |o

Soms droom ik van een flatje zonder dieren :')

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 22:03

Oh das ook niet gezellig nee… hier is echt het jatten het probleem. Cheetah krijgt niks als hij niet apart staat en Jonique eet van iedereen de bak leeg als zij niet apart staat. Die vindt dat ze structureel ondervoed wordt namelijk :')

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 22:06

Had Ronijntje geen zakken? Ik heb er 3 en die zet ik gewoon apart, 1 op stal en de andere 2 op een ander stukje paddock

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 23:44

Wij hebben voerzakken ja. Ideaal!

Hier komt de tandarts ook 1 x per jaar en mag nu wachten tot volgend jaar zomer.

JackieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 00:31

Robijntjah schreef:
Wij hebben voerzakken ja. Ideaal!

Hier komt de tandarts ook 1 x per jaar en mag nu wachten tot volgend jaar zomer.

Volgens mij heb jij geen kleintjes staan toch? Twijfel of ze bij de shetlanders wel goed passen, en aan de andere kant krijgen die zo weinig dat het binnen 3 seconde op is.

Voer je er ook wel eens slobber in?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 00:42

Jep slobber gaat er ook in, niet te nat. Ik heb verstelbare. Een veulen paste hem ook toen die net hier kwam.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 00:52

Denken jullie aan de vroege vogel korting morgen bij de Welkoop?
Ik ga kunstmest bestellen :D

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 08:24

Gefeliciteerd Lynn en een fijne dag!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 08:28

Gefeliciteerd Lynn_Nikita! Een mooie dag om jarig te zijn!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-22 08:41

Happy birthday! *\o/*

Ijslanderstal waar ik soms kom werkt ook met voeremmers (zelfde concept als voerzakken, met touwtje achter de oren). Werkt prima!

Tandarts komt hier elk jaar, één van de paarden heeft wat spleten tussen de tanden die gevuld worden met een soort kneedbare kunststof, dus die moet wel strikt opgevolgd.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 09:33

Ik zou bij Tess nooit zo'n voeremmer om durven hangen.
Die is zo bang, dat gaat vast hartstikke fout.
Maar snap dat t voor de nuchtere dieren een goede uitkomst is.

Ik ga de meidoorn aanpoten :D

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 09:47

Poot ze Boemel.

Gefeliciteerd Lynn, fijne dag.

Ik zag het en dacht er ook aan, de korting gebruiken voor meststoffen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 10:09

@lynn: gefeliciteerd! Maak er een mooie dag van :)

Het is heel ander weer dan gisteren; minder zon, maar ook beduidend minder wind.

Jasmijn krijgt op stal haar brokken en dan is de bovendeur dicht en onder open, dus Boon kan er niet bij en ik hoef er niet een 2e x naar toe om haar weer uit de stal te laten.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 10:11

Wij hebben net ook een rondje welkoop gedaan. Voral voer ingekocht en ook een paar bloembollen gescoord. Straks even bedenken waar ze moeten komen, want daar denk ik in de winkel niet over na. :D

Vandaag ook een goede dag om de mesthoop uit te rijden. We hebben een aanhangertje achter de zitmaaier, dus flink veel training voor de arm- en rugspieren... Hopelijk nog een paar regenbuitjes de komende dagen en dat het gras maar flink mag groeien.

Bij mijn oude merrie is de tandarts paar maanden geleden geweest, maar ze durfde er niets aan te doen, bang om de kiezen die ze nog heeft los te trekken met de handvijl en elektrisch lukte niet zonder verdoving en de DA wilde liever ook niet verdoven op haar leeftijd.. lastig hoor.

Afgelopen winter was best een moeilijke winter voor mijn oudje. Ze had in het najaar slappe mest, veel onverteerde vezels, enorm mager, ingevallen flanken. pfff ... dus veel aan het experimenteren geweest moet het voerbeleid...

We zijn nu zo ver dat ze 4 kilo geweekte grasbrok, 1 kilo Seniores Priores en 2 kilo 18+ krijgt op een dag in drie/vijf beurten en eindelijk, eindelijk, begint ze een beetje aan te komen. We kijken uit naar het grasseizoen, dat doet haar enorm goed.
Maar arm paard.. Ze haalt gewoon niets meer uit het hooi, wat zal ze een honger gehad moeten hebben...

Ze heeft helaas ook een enorme voernijd ontwikkeld, bij elke voerbeurt moet je haar echt met rust laten, staldeur dicht, want het is levensgevaarlijk. Die achterbenen gaan alle kanten op als ze ook maar iets hoort of ziet.. bang dat iemand haar eten afpakt. En als het in de ochtend te lang duurt voor we komen voeren, staat ze tegen de wanden aan te trappen.. Daar wordt je wel wakker van... Zo ken ik haar niet, maar we moeten het er maar mee doen. Ik ben blij dat ze er nog is.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 10:12

boemel schreef:
Denken jullie aan de vroege vogel korting morgen bij de Welkoop?
Ik ga kunstmest bestellen :D

Bedankt voor de reminder! Was het vergeten maar manlief is nu toch onderweg naar de gemeente groen stort dus neemt mooi wat voer mee *\o/*

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 10:18

greendragon schreef:
Wij hebben net ook een rondje welkoop gedaan. Voral voer ingekocht en ook een paar bloembollen gescoord. Straks even bedenken waar ze moeten komen, want daar denk ik in de winkel niet over na. :D

Vandaag ook een goede dag om de mesthoop uit te rijden. We hebben een aanhangertje achter de zitmaaier, dus flink veel training voor de arm- en rugspieren... Hopelijk nog een paar regenbuitjes de komende dagen en dat het gras maar flink mag groeien.

Bij mijn oude merrie is de tandarts paar maanden geleden geweest, maar ze durfde er niets aan te doen, bang om de kiezen die ze nog heeft los te trekken met de handvijl en elektrisch lukte niet zonder verdoving en de DA wilde liever ook niet verdoven op haar leeftijd.. lastig hoor.

Afgelopen winter was best een moeilijke winter voor mijn oudje. Ze had in het najaar slappe mest, veel onverteerde vezels, enorm mager, ingevallen flanken. pfff ... dus veel aan het experimenteren geweest moet het voerbeleid...

We zijn nu zo ver dat ze 4 kilo geweekte grasbrok, 1 kilo Seniores Priores en 2 kilo 18+ krijgt op een dag in drie/vijf beurten en eindelijk, eindelijk, begint ze een beetje aan te komen. We kijken uit naar het grasseizoen, dat doet haar enorm goed.
Maar arm paard.. Ze haalt gewoon niets meer uit het hooi, wat zal ze een honger gehad moeten hebben...

Ze heeft helaas ook een enorme voernijd ontwikkeld, bij elke voerbeurt moet je haar echt met rust laten, staldeur dicht, want het is levensgevaarlijk. Die achterbenen gaan alle kanten op als ze ook maar iets hoort of ziet.. bang dat iemand haar eten afpakt. En als het in de ochtend te lang duurt voor we komen voeren, staat ze tegen de wanden aan te trappen.. Daar wordt je wel wakker van... Zo ken ik haar niet, maar we moeten het er maar mee doen. Ik ben blij dat ze er nog is.

Onze oude ruin heeft net een week al zijn snijtanden eruit en twee kiezen. Gelukkig eet hij goed en idd ook seniores priores. De 18+, een soort heel fijn hooi blieft hij niet. Maar krijgt gewone hooi en voordroog goed weg.

Enige lastige vind ik dat hij niet uit hooinet mag eten, v nu niet super erg,loopt met onze merrie met veulen aan de voet dus onbeperkt is niet erg
Maar ze moeten wel weer op de hooinetten.
En gras eten gaat ook.lastig zo der snijtanden dus dag op wei zonder bijvoeren kan niet

En de shetlander staat nu alleen want die kan natuurlijk niet omgaan met die onbeperkte voedsel voorraad.
Misschien toch maar aan graasmasker dan v shet

Steeds als alles beetje loopt moet je weer aanpassen en improviseren....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 10:25

@greendragon: klinkt bekend van je oude merrie.
Ik heb de laatste tijd 5star gevoerd omdat ze gewoon hooi niet meer weg kreeg en samen met wat meer 18+ muesli/brok bleef ze daar aardig van op gewicht.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 10:27

Gras eten gaat prima zonder snijtanden hoor! Cheetah moet ze al een jaar missen maar graast net zo makkelijk als de rest

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 10:37

Het is wat met oudjes.. oudje hier krijgt 2 liter scheppen senioris, halve kg hartog senior lucerne en hij knabbelt nog wat hooi mee. Vol genoeg maar wel slappere mest. Zodra hij een kuurtje krijgt voor de zand is het minder waterig.
Hij is nu wel wat stijf, loopt wat gevoelig maar weet nog niet waarom... misschien toch net wat teveel gras. Maar hij ligt in de nacht ook niet meer zoals normaal sinds Guus er is. Laatst een kwartier hooguit. Maar het is een begin.

Welkoop niet meer aan gedacht...

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 10:45

Ik was de korting bij welkoop vergeten dus ik heb gisteren al varkensvoer en kippenvoer besteld _-:(

Mijn mesthoop is een maand geleden al uitgereden op de wei.
Eigenlijk heb ik nu eerst een beetje regen nodig en dan het lekkere weer doorzetten *\%/*

Hier gaan de paarden ook 1x per jaar naar de tandarts.