Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mer1980

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 15:33

Tsja als mensen graag een uitgebreid buffet met tientallen poedertjes en dingetjes willen hebben kunnen ze die ook thuis neerzetten en dan kant en klare bakjes meenemen naar stal, het lijkt mij niet de bedoeling dat iedere klant 3 of meer tonnen voer neer kunnen plempen op stal :=

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 15:35

Ik vind het wel logisch dat 20 soorten niet onbeperkt is.
Jullie werken al met uitkipbakjes aan de boxen als ik het goed begreep? Dan kunnen de 2 soorten mensen prima hun 20 soorten thuis bewaren, extra bakjes aanschaffen en die gewoon thuis vullen en eens per week meebrengen.
Een basisbrok en elk een eigen bak voor een slobber + die uitkipbakjes lijkt me ruim zat.

Qua kastvulling ben ik zelf dus ook een ramp, maar inderdaad, 2 zadels, wat hoofdstellen en halsters, wat dekjes, een poetskist, laarzen, cap, bodyprotector en een plank voor min 2-4 dekens is voor mij ook wel het minimum.
Maar met een kast van 60 breed, 60 diep en 200 hoog kom je daar wel (ik heb die afmetingen ook ongeveer per paard, alleen heb ik in een deel 2 zadels en hoofdstellen van de kleintjes + borstels en plank voor dekens, in een deel de zadels, hoofdstellen en dekens van de trekpaarden, in een deel het mentuig en in het ander deel de losse spullen. Bovenaan en onderaan dan dekens, laarzen, bekapspul etc.)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 15:42

Persoonlijk vind ik het de basis bij het houden van een paard dat er wel ruimte is voor spullen en voer ja. Maar hoeveel verschilt voor iedereen. Het grootste gedeelte van wat hierboven is opgenoemd heb ik inderdaad ook wel in de kast. Sommige dingen zeker ook niet, maar dan wel weer andere dingen. Ik heb de mazzel dat ik veel dekens thuis kwijt kan, maar met sterk wisselende temperaturen heb ik meerdere dekens nodig op stal. Een zadel, een barebackpad ligt erin (geen must maar wel heel fijn), dekjes, longeerspullen (singel, enkele en dubbele lijnen), supplementen, cap, stal/rijschoenen, poetskist, medisch kistje, setje beschermers, hoofdstel, halster, bodyprotector/airbag, setje verlichting voor buiten, (longeer)zweep, voorheen hoefschoenen en dan dus die voorraad dekens. Volgens mij helemaal geen gekke lijst maar gewoon best veel basisdingen die een klein kastje heel rap overspoelen. :+

Daarin is de tijd misschien ook enorm veranderd. Waar je vroeger een zadel en een longeerlijn had, werken mensen nu ook graag met korte teugels, lange teugels of dubbele lijnen, een keer bitloos of met barebackpad, allemaal ter afwisseling. En ik denk dat er jaren terug ook veel minder keuze was in dekens. Fijn voor de kastruimte, maar de ontwikkeling van diverse diktes, liners, dunne zomerdekens, etc. is wel goed geweest voor het welzijn van paarden. Net als die samenstelling van bepaalde voersoorten per individu. Maar de ruimte die het kost. 8)7

Ik heb nu, net als veel anderen op stal hier, twee tonnen. Nouja, 2,5 trouwens. Eentje voor Fibrebeet, een halve voor een balancer en dan nog eentje voor muesli. Alle supplementen staan speciaal in de kast. Maar dat is ook wel echt een senior van 25 met PPID en artrose, dus dan zit je al sneller aan aangepast voer dan een koudbloed die het doet op een simpele balancer met misschien 1 poedertje. :+

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-25 15:53

We hebben natuurlijk ook loopstallers, die moeten zelf krachtvoer voeren dus die hebben meer ruimte nodig.

Maar ik vind 2.5 voerton per paard faciliteren gewoon echt veel. Dat betekend dat ik 250 voertonnen kwijt moet. Als dat de verwachting is, moet ik echt ff zelf gaan schakelen.

Idem voor 2 zadels per paard...

Maar misschien ben ik zelf gewoon te basic en niet goed genoeg mee gegaan met de huidige tijd :D

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 16:06

Moet zeggen dat ik 2,5 voerton ook veel vind met daarnaast nog losse supplementen hoor. Had het liever anders gezien. Dus voor zoveel extra ruimte bij moeten betalen vind ik op zich niet gek. Maar met 1 zo'n sortera bak had ik het in ieder geval verreweg nooit gered haha. Deels wat thuis bewaren kan ik gelukkig ook, maar voor iemand op een flatje is dat toch lastiger.

Qua zadels.. De meeste mensen die ik ken hebben toch wel allemaal een zadel en een barebackpad in de kast of zelfs twee zadels. Denk dat dat toch wel een beetje normaal is tegenwoordig?

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 16:25

Ik vind dat ook wel veel hoor. Net zoals een voorraad dekens in de kast, in principe heb je alleen een zweetdeken en een buitendeken nodig en de rest kan je imo toch thuis bewaren tot het weer nodig is? Hoe groter de ruimte hoe meer je ook gaat gebruiken/bewaren, wat niet per se nodig is. En daar maak ik me ook schuldig aan, want in mijn zadelkamer hangen ook 20 dekjes voor 1 paard :+ Maar zou ik op pension staan dan kan dat dus niet en moet ik ze maar thuis bewaren en af en toe omruilen.

Idem voor tonnen voer. Hier voer ik alle paarden op 1 (goede) brok en ik heb een ton voor slobber. Toen ik mijn paard nog op pension had staan kon ik een kist voor de stal zetten en daar bewaarde ik mijn zak slobber in (was alleen ter traktatie). Jullie voeren zelf ook krachtvoer begrijp ik? Dan zou 1 ton voor wat extra's meer dan zat moeten zijn en alle poedertjes en korreltjes kan men in de eigen kast bewaren.

Over zadels mag ik niet oordelen, want ik heb hier 5 zadels en maar 1 paard om te rijden := Maar een spring- en dressuurzadel is denk ik wel het meest gebruikelijk.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 16:32

Zoooooo blij met mijn trailer hahaha
Ik ben van 1 zeecontainer met 2 paarden, naar een groot en klein kastje gegaan voor 1 paard toen ik verhuisde naar de stal van ruitje... dus heb flink moeten ruimen...

Ik heb niks voor m'n paard thuis, wil ik ook niet.

Had voorheen 2 zadels, nu nog maar 1 (nouja, 1,5, heb ook een zadeltje voor mijn zoontje). Bodyprotector(s), extra voer en laarzen liggen in m'n trailer...

Ik men daarbij ook nog, dus heb daar ook extra zooi van...

Ik heb nu m'n kast, vind ik zelf, best handig ingedeeld, maar ik heb max 5 dekjes, alleen een vliegendeken, een regendeken en een zweetdeken en verder geen hele grote voorraad aan spullen meer.

Inbraakgevoeligheid vind ik met kasten ook nog wel een ding... ik heb mijn kasten nu zelf voorzien van een ander sluitsysteem zodat ie wat inbraak veiliger is.

Op m'n eerste stal ging elke avond de ruimte met de kasten erin ook nog eens op slot, met een alarm erop. Vond dat wel een fijn idee, d'r hangt toch best een fortuin in sommige kasten....

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 16:32

ruitje schreef:
We hebben natuurlijk ook loopstallers, die moeten zelf krachtvoer voeren dus die hebben meer ruimte nodig.

Maar ik vind 2.5 voerton per paard faciliteren gewoon echt veel. Dat betekend dat ik 250 voertonnen kwijt moet. Als dat de verwachting is, moet ik echt ff zelf gaan schakelen.

Idem voor 2 zadels per paard...

Maar misschien ben ik zelf gewoon te basic en niet goed genoeg mee gegaan met de huidige tijd :D

geloof me, een kast van 3x3 krijgen ze ook vol!
Ik ben eens ergens op stal geweest konden klanten diverse soorten voer tappen, diverse silo's buiten met tappunt door de muur binnen, emmer eronder ingeven wat er uit moest komen en munt erin.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 16:33

Bij ons op stal was er een dekenrek, iedereen had 1 hanger.
2 tonnen per paard
1 kast per paard

Ik heb de mazzel dat ik een klein kastje heb gekregen van de boer en daar mijn zooi in kwijt mag als verzorgster. Superlief en fijn.

Jouw stal lijkt me echt meer dan geweldig ..

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 16:47

Geloof me, dan ligt altijd de deken die je nodig hebt thuis. Been there.. :+

Zeker met een 24/7 buiten paard die van dekens afhankelijk is, is schakelen tussen liners en een stapmolen of uitrijdeken om die rug droog te houden zodat de regendeken daarna weer op kan, wel een must om in de kast te hebben helaas. Tenminste, dat is mijn ervaring hoor. Het telt gewoon allemaal snel op.

Wel heel interessant dit ook weer hoe iedereen hier over denkt. :j

Hier inderdaad iedereen ook 1 kast, 2 tonnen (mijn tonnen zijn iets kleiner dus heb er 2,5 als compromis haha) en dan 1 dekenrek waar max 2 dekens op mogen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 16:51

Dekens die moesten drogen hingen we in de trailer of gewoon aan de stal.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 16:52

Maar je geeft toch nooit meerdere kilo's van meerdere soorten lijkt me?
Als de stal basisbrok heeft, dan is 1 ton voor een extra voer voor grotere hoeveelheden, en dan wat kleinere bakjes/emmertjes voor dingen waar er maar 50 gram of 100 gram van bijgevoerd wordt toch ruim zat?

Hier zou ik dan werken met een basis plek (iedere klant krijg 1 ton, kan supplementen in hun kast houden), willen ze extra plek, kunnen ze die bijhuren.
Ik weet niet of dat een mogelijkheid is, maar wellicht kunnen er bakken met vakjes gemaakt worden? Ik heb bv van die grote kunststof palletboxen, momenteel staan daar tonnen in ( :+), maar bedoeling is dat die palletbox opgedeeld wordt in 4 vakken. Een kleinere voor kattenvoer, een kleinere voor vitaminebrokken, en de rest in twee of drie vakken voor pulp, basisbrok (en ev nog een ander voer, want ik heb van iemand een draver gekocht die toch iets hoger in energie eten kan gebruiken dan mijn sobere gevallen :+ )
Dat zijn dan natuurlijk wel grote vakken (de grootte van grote tonnen), maar kan wel in kleinere versies nagemaakt worden?
Ik had ergens eens een foto van een gigantisch voerrek gezien met dergelijk systeem, onderaan de "schepbakken", bovenaan de "stock" bakken. Dan kunnen klanten gewoon voerkisten bijhuren (standaard geen kist in de prijs, voor X euro kunnen ze een kist huren).

Maar imo is 1 ton echt wel voldoende hoor, als dat alleen een bijvoer is voor de lekker kan je prima een halve zak in de ton kippen en de supplementen in aparte zakjes erbij in zetten. Ik heb dus 3, max 4 tonnen voor 4 paarden, en de vitaminebrok zou ik prima thuis kunnen bewaren en een emmertje van 1 kilo op stal zetten, want dat is maar iets van 200 gram per dag voor 4 paarden ofzo.
Ton basisvoer valt weg want dat voeren jullie, dus dan schiet een ton pulp en een ton Extra voer over (en de pulp kan ook prima in een 10 kilo emmertje, doe je met een paard lang zat mee. ALS je dat al wil geven.

2 dekens vind ik dan weer karig, als die net in een plas gerold heeft sta je daar zonder droge vervanger...

Een voertapsysteem lijkt me ook wel super ja!
Dan zou je kunnen als extra de meest gevoerde merken kunnen aanbieden (of bv pulp, grasbrok, een eiwitrijke brok, brok met meer energie), met hetzelfde pinsysteem als je de wasautomaten doet.
En kunnen mensen gewoon dagelijks hun portie voer gaan tappen of wekelijks hun kipbakjes gaan vullen.

Maar dat is mss te futuristisch of onhaalbaar gedacht?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 16:58

Hoeveel verschillende type voer heb je dan met 4 paarden? Ik heb bijvoorbeeld ook een stalgenoot met 3 paarden en die heeft dus ook iets van 4 tonnen. Maar daar zit van alles in. De ene biks, de andere muesli, de andere vitaminebrok/koek, nog een ton met lucerne. En inderdaad een paar losse bakjes supplementen. Als al je paarden ongeveer hetzelfde eten maakt dat het wel gemakkelijk haha. Zijn trouwens ook oudjes met speciale voerbehoeften.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 17:15

Heb thuis met nu 2 paarden waarvan 1 van mezelf ook 4 verschillende soorten voer.
1 soort voor de ene..
Dan heeft die van mij fibrebeet en een basis mix en heb ook altijd slobber.

Maar op een pensionstal verwacht ik 1 soort dat gevoerd wordt of anders zet je je bakjes klaar

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 17:19

Oja ik heb sowieso alleen maar op plekken gestaan waar niet gevoerd werd. Ook bij ruitje niet want ik stond in de loopstallen. Kan zo erg verschillen per stal natuurlijk wat inbegrepen is.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 17:39

Maar ik neem aan dat ruitje daar niet alleen paarden heeft staan die oud of ziek zijn en daarom al die extra's nodig hebben? Ik heb hier momenteel 17 paarden staan en daarvan hebben er maar 2 nu een iets andere voerbehoefte waardoor ze extra slobber e.d. nodig hebben. De rest kan prima af met de brok die we voeren (en krijgt daar meer of minder van).

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 18:15

Ik ben al een tijd uit de paarden maar ons gezinspaard had 1 zadel (vzh), 1 hoofdstel, 2 halsters&touwen (1 reserve), longeerlijn, kaptoom, longeerzweep, dressuurzweep, 2 zweetdekens, een set bandages, een slofteugel, een poetskist en 3-4 dekjes dacht ik.
Waarvan de longeerzweep niet in de kast paste en de dekens op het dekenrek hingen.
Er was in de kast ruimte voor 2 zadels trouwens, zaten standaard 2 zadelsteunen in en meerdere haken voor hoofdstellen etc.
Geen mogelijkheid om een extra kast te huren ofzo, ze hadden gewoon een x aantal kasten en die waren voor de pensionklanten, manegeklanten mochten daar ook niet bij tenzij ze een pensionpaard reden/verzorgden.

Extra voer moest thuis staan, we kregen van stal basisbrok, granenmix en kuilgras, wat door de stal werd gegeven en bij de prijs in zat.
Wilde je ander voer geven dan moest je dat klaarzetten in bakjes of zelf komen voeren.
En geen gedoe van supplementen in verschillende bakjes, nee alles wat geportioneerd was in 1 bakje voor die voerbeurt.
Hooi moest je ook thuis opslaan of als je een trailer op stal had staan daarin.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 18:19

goldenarrow schreef:
Maar ik neem aan dat ruitje daar niet alleen paarden heeft staan die oud of ziek zijn en daarom al die extra's nodig hebben? Ik heb hier momenteel 17 paarden staan en daarvan hebben er maar 2 nu een iets andere voerbehoefte waardoor ze extra slobber e.d. nodig hebben. De rest kan prima af met de brok die we voeren (en krijgt daar meer of minder van).

Je wilt niet weten hoeveel eigenaren van (in beginsel) gezonde paarden gevoelig zijn voor de supplementen-industrie. Bij ons op stal krijgt minstens de helft van de pensionpaarden eigen voer in bakjes naast of in plaats van de brok van stal. En er staan geen pensionado's bij ons.
Laatst bijgewerkt door Lieser op 26-09-25 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 18:19

Ik had in de tijd dat ik bij Ruitje stond al een schuur vol met spullen + 2 zadelkastjes :D. En waar ik nu sta heb ik ook een opslag van 3,5 bij 3,5 vol voor 1 paard :=. Ik heb gewoon in mijn lange paardeneigenaarleven een heleboel spullen verzameld die allemaal nog prima bruikbaar zijn en die ik toch ergens kwijt moet. Het merendeel wordt ook regelmatig gebruikt (inclusief de 3 voertonnen...)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 18:20

Celebi schreef:
Hoeveel verschillende type voer heb je dan met 4 paarden? Ik heb bijvoorbeeld ook een stalgenoot met 3 paarden en die heeft dus ook iets van 4 tonnen. Maar daar zit van alles in. De ene biks, de andere muesli, de andere vitaminebrok/koek, nog een ton met lucerne. En inderdaad een paar losse bakjes supplementen. Als al je paarden ongeveer hetzelfde eten maakt dat het wel gemakkelijk haha. Zijn trouwens ook oudjes met speciale voerbehoeften.

Ik heb een ton met vitaminebrok (die koop ik in zakken van 25 kilo, zijn soort snoepjes vorm)
En in de winter een ton met basisbrok(echt de goedkoopste dat er is, die is enkel voor de lekker) en een ton met pulp. Wellicht haal ik deze winter een andere brok voor de draver die iets minder sober is dan mijn pre en de trekpaarden.
Dusja, drie tonnen eigenlijk.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 18:27

ruitje schreef:
De bak is nog niet af, nouja de afwerking niet. Mijn broer moet de bordjes nog ophangen, er komt nog een plantenbak naast en de sproeiers moeten nog net iets beter afgesteld worden. Ik verwacht dat dat deze week af is.

We hebben 'm al wel geopend uiteraard:

[ Video ]

We hadden een onderlinge springwedstrijd, een schriktraining volgens het Freestyle Systeem en nog klanten( hogere dressuurruiter en menners) die een demo gaven tijdens de lunch. Was erg gezellig!

We gaan meteen maar weer door naar het volgende project :+ . We hadden al nieuw willen bouwen maar dat vlot nog niet erg met de aanvraag, dus dan maar alvast wat anders doen.

We gaan ook een eb en vloed bodem in de cirkel leggen. Dan hebben we een binnenbak, 2 eb en vloed buitenbakken en een eb en vloed cirkel.

Daarnaast twijfelen we over de aanschaf van een Vitafloor. Onze visie is eigenlijk dat we een stal willen zijn met en een uitgebreide accomodatie en waar je paard paard kan zijn.

Enerzijds denk ik, dat past daar wel bij.
Anderzijds is het een prijzige aanschaf en weet ik niet of dat er dan 'uit komt' zeg maar?

Hebben jullie ervaring in hoeveel het gebruik wordt, of zou je het zelf gebruiken?

Met daaraanvast meteen de vraag: wat zou jij aan welzijn 'accomodatie ' ( weet even niet hoe ik het anders moet verwoorden) tof vinden als het aanwezig is. We hebben nu:
2 spuitplaatsen
Solarium
Smidshok/behandelruimte
Weegschaal

Ik zou dat graag allemaal anders willen inrichten want we hebben het wel maar het is niet praktisch zeg maar.
Daar zou dan meer overdekt poetsen/voeren nog bij moeten. (Dat haalde ik uit de enquête die we toen deden)

Ik twijfel dus over
Vitafloor
Wasmachines
Dekenrekken( zag zelfs verwarmde :+ )

Ook nog op de lijst, maar dat is geen welzijn voor de paarden:
Grotere ruimte voor voer van klanten
Meer grote kasten

Hoor graag aanvullingen voor ons welzijnsplein :D

Oh, disclaimer: ik besef mij dat een paard meer heeft aan uren buiten, grotere boxen etc. Maar daarin vlotten bepaalde aanvragen dus nog niet. Dat loopt echt, maar gaan we voor 1 januari niet meer redden,vandaar dat ik nu kijk naar investeringen die nu wel kunnen en ook meteen een meerwaarde zijn voor de paarden.

Ik vind het vanaf hier lastig te zeggen wat een aanvulling zou zijn.
Zaken als een verwarmd rek voor de dekens is natuurlijk fijn zodat de dekens sneller drogen maar zoeken mensen dat ook? Zou je ook alle dekens kwijt kunnen? Of doe je half half en betalen mensen er extra voor?

Wasmachine is natuurlijk makkelijk maar je zit dan wel een beetje aan een professionele vast want dekens wegen best wat. En ook daar dan weer de vraag, laat je mensen daar extra voor betalen? Je kunt natuurlijk ook een machine met betaalautomaat nemen :+ of is het in de stalprijs inbegrepen (niet iedereen zal de wasmachine gebruiken waarschijnlijk).
Een service bieden is natuurlijk niet slecht maar hier gaat ook best wat geld in zitten en linksom of rechtsom zal het toch ergens betaald moeten worden. En het blijft toch een bedrijf waar je van moet leven :Y)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 18:31

@Duhelo Dat zijn dan toch al 3 verschillende type voer en dus tonnen 'per paard', alleen eten ze er nu alle 4 van hetzelfde. Denk een beetje vergelijkbaar als je 2 paarden hebt op een stal en dus 2 kasten krijgt maar niet alles dubbel hebt dat je gewoon wat efficiënter bent in gebruik van ruimte. Tenminste, ik neem aan dat je dan niet 2x een longeerzeep, cap, rijlaarzen, dubbele lijnen, poetskist, etc. nodig hebt. Scheelt een hoop haha. De meeste mensen die 2 kasten hebben die ik ken met 2 paarden hebben 1 kast vol met de normale spullen en de tweede kast is vooral opslag van onder andere dekens.

Ben wat dat betreft is het met mijn senior met mankementen misschien ook wel goed dat ik inmiddels iets kleinschaliger sta, dat helpt denk ik wel in de ruimte die je krijgt per paard. Een grote stal met heel veel paarden moet gewoon een stuk efficiënter ingedeeld worden. Lijkt me wat dat betreft best lastig om een staleigenaar te zijn. Petje af hoor. :D

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 18:39

Wij hebben in het begin wel 5 verschillende soorten voer gehad geloof ik, dat hebben we terug gebracht naar 3 omdat 1 klant graag pavo wil en dat is gewoon een stuk duurder dat wat de rest krijgt.
De andere paarden van 1/2 tot 26 jaar krijgen allemaal hetzelfde in meer of mindere hoeveelheid.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 19:00

Lieser schreef:
goldenarrow schreef:

Je wilt niet weten hoeveel eigenaren van (in beginsel) gezonde paarden gevoelig zijn voor de supplementen-industrie. Bij ons op stal krijgt minstens de helft van de pensionpaarden eigen voer in bakjes naast of in plaats van de brok van stal. En er staan geen pensionado's bij ons.

Helemaal mee eens hoor, maar dat hoeft ruitje natuurlijk niet te faciliteren :+ Als jij je paard graag vol stopt met supplementen waarvan het discutabel is of je paard het überhaupt nodig heeft moet je dat gerust doen. Maar kijk er dan niet verschrikt van op dat een stalhouder daar niet in mee gaat.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 19:52

goldenarrow schreef:
Helemaal mee eens hoor, maar dat hoeft ruitje natuurlijk niet te faciliteren :+

Dat hoeft inderdaad niet, maar ondernemen is voor een deel meeveren met de klantvragen zodat het ook voor jou als ondernemer werkt. En als veel paardeigenaren allerlei supplementen en voerdingen willen, is het wellicht een stuk zinniger om een goede kast te bouwen en daar huur voor te rekenen dan een fundamentele discussie aan te gaan over de zin en onzin van marketing.

En ik snap in elk geval de eigenaren: zij geven om hun paard, het is ook een luxe, en het is leuk om daar dan geld en zorg aan te besteden. Het is een behoefte waar de marketing natuurlijk graag op inspeelt, maar de behoefte om dingen te willen kopen en te geven is best sterk. En dan is het op zich helemaal niet zo erg dat de eigenaren daarin hun best doen om het in essentie goed voor hun paard te laten zijn, en dat de meeste eigenaren het niet meer steken in de grootste gouden sporen of het meest kinky bit. (Faciliteren van iets waar je echt niet achter kunt staan is alweer heel anders.)