Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 18:14

marleen_usar schreef:
[ [url=m/DY5oJy.jpg]Afbeelding[/url] ]De voerbal is een groot succes.

Wat een prachtig plekje zo! Heerlijk zo'n afdak.

Hier alles weer wat gedroogd.
Het veulen en de shetlander staan overdag lekker op het droge land.
Fjord en Spanjaard staan op de tegels, die trappen alles kapot.
Nog even volhouden en hopen op snel wat beter weer.

Hugo (spanjaard) was gisteren heel blij dat hij even zijn benen mocht strekken in het bos.
Je merkt toch dat ze minder bewegen dan normaal :(:)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 19:35

Hier ook redelijk wat droog gehad en iets minder plassen. Maar was van korte duur door de regenbuien.

Mijn harde werk heeft wel vruchten afgeworpen...
Eerst
Afbeelding

En nu, mag nog meer uitgegraven worden want van de grootste plas komt er niet veel water mee. Dus daar ga ik morgen nog "even" mee bezig dat die grote plas (op het eind, niet dat vijvertje) ook mooi de beek instroomt
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 10:33

Heeft er iemand ervaring met die verplaatsbare stallen/tenten?
Ik heb 1 weiland waar geen beschutting is of iig heel weinig, alleen wat armtierige boompjes. Die weide gebruik ik enkel in de zomer en ik huur ze. Ik zou er toch graag iets willen zetten tegen regen en als schaduw voor de hete dagen. Het mag echter niets permanent zijn. Bedoeling is ook, als het kan, om die tent/stal mee te nemen naar mijn andere weilanden als ze daar naartoe gaan. En dan aan te koppelen aan mijn reeds aanwezige stallen zodat ze nog wat extra schuilruimte hebben.

Ik dacht eerst een grote partytent te kopen en daarvan dan eventueel de zijkanten van omhoog te rollen, maar of je dat echt stevig genoeg kan verankeren heb ik wat twijfels over.

Art_Ificious

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 10:44

Geen ervaring maat zie ze op weg naar Hasselt wel in een wei staan. Paarden daar maken er goed gebruik van.
Heb alleen eens gehoord dat soms zelfs zoiets niet geplaatst mag worden als er geen vaste stal gezet mag worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 10:48

Tegenwoordig mag je overal een schuilhok zetten van max. 40m2/hectare.

Ik heb op 1 weide een schuilhok van 4m x 8m en op een andere een hok van 4m x 5m (maar wel laag dak). En dan 1 weiland zonder iets. Daar komen immens veel wandelaars langs die alles als een havik in de gaten houden en als ze iets "zielig" vinden krijg je direct politie en dierenbescherming op de stoep. En een drone boven je weide om te filmen/foto's te maken en alles integraal op FB. Dus ik zou daar toch wel graag iets van schuilplek willen voorzien. Al is het maar om ook de waterbak in de schaduw te kunnen zetten.
Als ze van de weide verhuizen zou ik de tent dan gewoon mee verhuizen. Dus geen paarden = geen bouwsel.

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 11:02

Ik heb een verplaatsbare schuilstal. Echter zo verplaatsbaar is ze niet, enkel moest ik ooit verhuizen van weide kan ik ze wel relatief makkelijk afbreken en meenemen. Maar dat wil je echter niet te vaak doen.
Ze is wel enorm stevig, ik heb al goedkopere verplaatsbare schuilstallen gezien na stormen die klaar zijn voor het containerpark.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 11:16

Mijn eerste schuiltent was een partytent en die heeft een week gestaan, toen kwam er één forse windvlaag en vond ik kapotte stokken en een verfrommelde tent.
Mijn huidige schuiltent is duidelijk steviger, maar hij staat bij mij wel deels achter de vaste stallen, dus meer uit de wind.
Nadeel is dat ie weliswaar voor schaduw zorgt, maar het tent/zeildoek laat nog behoorlijk wat warmte door en zomers is het er binnen bepaald niet lekker te noemen. Ook is de nokrail te dun en als het sneeuwt dan buigt deze vervaarlijk door als er 10 cm sneeuw op ligt.
Hij ís verplaatsbaar met een stuk of 8 mannen of je moet transportrails bevestigen tussen de zijpanelen en er een tractor met palletarmen oid onder kunnen schuiven en optillen.
Overigens is het wel een goede kwaliteit, want hij staat nu al 10 jaar en nog geen spoortje roest terwijl hij echt op/in de grond staat.

Afbeelding

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 13:04

En als je nu 3 of 4 palen neerzet met van die paalhouders (punten) van hornbach/gamma. Paal erin en dan zo'n schaduwdoek ertussen spannen. Die palen kunnen eruit door twee bouten eruit te halen pak je de paal er zo uit. Zelfs de puntstukken kunnen er eventueel uit maar als er toch geen paarden zou ik ze lekker laten zitten. Zo'n ding rol je makkelijk op en neem je onder de arm mee. En paarden hebben extra schaduw en schuilmogelijkheid.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 13:26

Idee van hutcherson lijkt praktischer. Die schuiltenten zijn geen dingen dat je maandelijks wil afbreken en verplaatsen.
Een grote aanhanger dat je id weide kan rijden en stutten lijkt ook praktischer.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 13:40

Die winddoeken zijn wel windvangers hoor en je moet ze goed hoog maken willen paarden er helemaal van in de schaduw kunnen staan.
Iets op wielen lijkt me idd handiger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 16:19

Het zou misschien gaan om 2x/jaar een verhuis. Ene deel van het jaar als schaduwplaats op die ene weide en andere deel van het jaar als extra bij het bestaande schuilhok. Die weilanden liggen 500m van elkaar en perfect bereikbaar met auto/trailer.
Ik huur die beide stukken land. Op het stukje wat eigendom is zou ik dan inderdaad met 4 palen en wat extra dakplaten dan een verlengd afdak maken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 18:18

2 x per jaar is wel doenbaar. Kijk es bij eva saegerman van printhut.be
Die zit in geraardsbergen en heeft een hele degelijke staan en verkoopt die ook.
Zijn blijkbar zelfs trekpaardproof.
Vriendin van me heeft een ander merk. Die is ook erg degelijk. Ik vraag het merk even na.

Edit: http://www.silenthillranch.be/schuilstallen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 18:50

Ik ken Eva en heb zo mijn eigen gedacht erover :o Niet slecht bedoeld maar 100% positief kan ik ook niet zijn na een ervaring in het verleden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 18:59

Haha. Oke :D

Maar die van de link zijn wel superdegelijk. Die zijn geen cm verschoven tijden de stormen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 19:11

Dat is dus dezelfde als die ik heb, al was die van mij toentertijd wel wat voordeliger. Die komt uit Duitsland en de bezorgkosten vielen nog best mee.
Maar ik zie dat ze daar nu ook 1349 kosten, dus dat maakt het verschil ook niet.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 19:30

Hier ook een tent, ben er tevreden van, maar zou het eigenlijk niet aanraden om regelmatig te verplaatsen, daar vind ik het persoonlijk teveel werk voor.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 20:20

Ik kende iemand die had zo'n tent in een open weiland staan en die stond na een storm volledig intact wel 6 mtr verder :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 20:21

Hooguit dus rond april naar de zomerweide en september/oktober naar de winterweide. Tenzij ze op pension gaan, dan kan ik alsnog bekijken of ze kan blijven staan of opbergen.

Al bij al is een dak op 4 of 6 poten ook toereikend genoeg :+ maar partytenten zie ik inderdaad eerder wegvliegen. Of omvallen omdat er eentje tegen gaat schuren :))

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 20:48

Ik zou dan eerder kiezen voor die palen met ideplaten erop. Die ideplaten zijn tot 6 of 8 m zelfdragend. Dus 4 palen. Badding ertusden en ide platen van de zne naar de andere kant. Gebruik lange bouten en moeren door voorgeboorde gaten en als je het wat slim neerzet kan je met een bout of 15 los te draaien de ganse boel uit elkaar halen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:48

Hier was het een feestje, gisteren mochten ze na lange tijd weer op het zand. Dus meteen maar dwars door de draden en lekker op de wei

Afbeelding

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 13:56

Fijn! Hoe is het met jouw herstel?

Hier is het al een dag of 2 droog, ik heb al lekker even bij de wei in de tuinstoel gezeten bij de paarden terwijl de vogels hard fluiten, gelijk zoveel zin in het mooie weer!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 15:11

Het gaat gelukkig goed, ik heb alleen te lang niet goed gelopen waar door ik pijn in mijn heup heb. Dus ben ik terug gefloten door de fysio, ik mag tijdelijk geen zwaar werk doen.

Oh ik zie het helemaal voor me, heerlijk in de zon genietend van je paradijs.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 15:25

Ik meld me ook, wel anders dan jullie situatie vaak want een pensionstal maar lees toch graag mee :)

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 15:31

marleen_usar schreef:
Hier was het een feestje, gisteren mochten ze na lange tijd weer op het zand. Dus meteen maar dwars door de draden en lekker op de wei

[ [url=m/oihRmh.jpg]Afbeelding[/url] ]

Haha zouden ze hier ook doen :D
Fijn he zo'n lente dag.....hopelijk volgen er snel meer *\o/*

Welkom ruitje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 19:05

Lentedag? Waar dan? Hier is het weer met liters uit de lucht gekomen. En ik raak met de trailer niet meer de weide op als er wat gewicht in zit -O- Hopelijk droogt het wat tegen volgende week want dan heb Ik de aanhanger toch echt nodig om naar eventing te gaan... en zoals het nu is betwijfel ik of ik 'm ga kunnen los krijgen en draaien op de weide. Of ik moet de gok nemen om er achteruit af te rijden, dat lukt wel. Maar dan heb ik wel hulp nodig om op straat het verkeer tegen te houden, achterwaarts zie ik 0,0 op die uitrit ivm hoge heggen.