Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MizzMontana

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 09:05

Wat een leuk stel Djoena.

Anke jouw hengstje blijft ook leuk :) super dat je ze zo goed kan verkopen allemaal.

Hier deden de dames gisteren toch wat lelijk tegen de nieuwkomer, in de hoek proberen te drijven en dreigen :( heb hem er maar snel tussenuit gevist, had het draadje er al tussen uit gehaald, dus hij staat nu in de grote wei te genieten :D

Afbeelding

Hoe lang doen jullie er over om een nieuweling te introduceren in de groep?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 09:14

Toen ik de 2 aan huis kreeg heb ik er een uurtje een draadje tussen gehad.

Toen pepper er bij kwam was de bedoeling dat ze niet bij elkaar kwamen tot de ander weg gebracht was maar pepper vloog door de draad en stond er na een half uur bij. Hebben wel achter elkaar aangezeten maar bleef binnen de perken ze mocht alleen niet mee hooi eten en had dus haar eigen bultje. Toen de ene weggebracht was was het daarna meteen klaar.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 09:14

Karin gefeliciteerd! Hooi binnen kind er uit

[***]: dat schijten van die zwaluwen inderdaad. Maar ik wil toch heel graag ook een nest. Ze vliegen hier wel veel rond maar onze kunstnesten vinden ze niet goed genoeg.

In het bos beginnen nu ook volop bladeren te vallen. Tot nu toe viel het mee maar de grens is bereikt.

Djoena en Mizzmontana: fijn om jullie blije ‘wij wonen hier pas en genieten zo’ verhalen te lezen. Met dit soort extreme omstandigheden moet ik daar af en toe ook echt even bij stil staan. Niet alleen werken (en klagen) maar ook even om me heen kijken en genieten.

Mizzmontane: in een veilige omgeving haal ik ze niet zo snel weer uit elkaar. Maar misschien wel de hoeken afzetten?

Varkensgras hebben wij hier niet. Ik ben wel in oorlog met duizendblad. Dat spul blijft zo hardnekkig opkomen dat ik inmiddels tegen mijn ‘principes’ in overweeg het perceel dood te spuiten.

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 09:31

Welkom Sky!

Hier eten de paarden het varkensgras wel, sterker nog ze gaan over het draad heen met hun hoofd om er wat van te eten.

Vanaf volgende week koelere temperaturen en er is wat regen beloofd!! (Hopenlijk blijft dat want op buienradar verdampt het soms spontaan)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 09:31

Met mijn mini doe ik er nooit een draadje tussen, dat is geen herrieschopper. Ze is zelfs een beetje contactgestoord door haar verleden. (Weesveulen en de eerste drie jaar alleen gestaan, dus de sociale vaardigheden zijn niet geheel op orde).
Met mijn nieuwe Tinker die een paar weken geleden kwam heb ik er een halve dag een draadje tussen gehad. Dat was meer omdat ze door omstandigheden aan het eind van de dag kwamen en ik het zelf te spannend vond om ze de nacht bij elkaar te zetten. Ze zijn allemaal heel lief en relaxed, alleen de heilige hooibak werd verdedigd door Saph :+ Maar omdat we toch meerdere voerplaatsen hebben was dat geen ramp. Inmiddels is de nieuwe helemaal op krachten en is het shetje dat met hem mee was verkocht. Beide Tinkers zijn nu dikke vriendjes, waar de één gaat, gaat de ander. :roll:

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 09:51

Ik had 6 voerplekken gemaakt maar dat was niet genoeg, en ze staan al 4 dagen naast elkaar.
Als het niet zo’n kleintje was had ik het mss even aangekeken, maar hij kan ook niet zoveel beginnen tegen twee van die grote merries.
Hoeken afzetten is trouwens wel een goed idee, en misschien eens samen in de grote wei zodat er echt genoeg ruimte en nog wat gras is ipv hooi.
Ze zochten hem echt op gisteren, het was niet zo dat hij dichtbij wou komen en ze dat niet goed vonden, maar hij stond aan de andere kant van de wei en een van de merries ging juist naar hem toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 09:54

Ik kijk het meestal een halve dag of een dag aan. Als de reacties aan het draad al heftig zijn dan laat ik het draad er wat langer tussen. Daarna zorg ik dat als het draad weg is, er voldoende ruimte is om te rennen :D . Dat gaan ze toch altijd doen, dus dan maar hopen dat ze het een beetje redelijk houden.

Over het algemeen gaat het goed. Eea is vaak afhankelijk van het feit of de paarden gewend zijn om samen met andere paarden te staan. Zoals Jitskee schrijft; de sociale vaardigheden moeten op orde zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 09:57

MizzMontana schreef:
Ik had 6 voerplekken gemaakt maar dat was niet genoeg, en ze staan al 4 dagen naast elkaar.
Als het niet zo’n kleintje was had ik het mss even aangekeken, maar hij kan ook niet zoveel beginnen tegen twee van die grote merries.
Hoeken afzetten is trouwens wel een goed idee, en misschien eens samen in de grote wei zodat er echt genoeg ruimte en nog wat gras is ipv hooi.
Ze zochten hem echt op gisteren, het was niet zo dat hij dichtbij wou komen en ze dat niet goed vonden, maar hij stond aan de andere kant van de wei en een van de merries ging juist naar hem toe.

Ik zou ze dan zeker even op de grote wei zetten. En misschien de merries 1 voor 1 even bij hem laten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 09:59

Kun je geen draadje maken waar hij wel onderdoor past en de anderen niet? Daar zijn “eigen” plekje maken met voet en water? Of is hij daar dan al te groot voor? Zodat hij weg kan als hij wil.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 10:01

[***] schreef:
http://www.astrologie.ws/kruiden/varkensgras.htm

Effe gegoogled. Ik heb verder niets met astrologie, maar er worden nogal wat geneeskrachtige dingen aan het groene spul toegeschreven.

Verlaagt de bloedsuikerspiegel en werkt tegen verzucht, staat er. Heb nog eenstukje afgezet paddock, waar het vol staat met varkensgras. Moet ik daar Cajra maar eens op zetten. :D

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 10:07

De merries hebben alle twee vaker in een koppel met merries en veulens gestaan. De pony stond ook in een koppel.

Draadje waar hij wel onder door kan had ik ook al gedacht. Het is een C, niet super klein dus. Vanmiddag als de kindjes slapen maar even puzzelen op de wei, hoeken afronden en hoog draadje maken.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 10:13

Varkensgras hebben wij hier ook en ridderzuring, vreselijk spul....
Hier is voor woensdag en donderdag regen voorspeld, denken jullie dat kunstmest nog nut heeft? Dan zou ik eventueel dinsdag avond nog kunnen strooien even de sproeier erover heen en dan maar bidden voor regen...

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 10:13

Ik gooi eigenlijk altijd alles gelijk bij elkaar in. :Y)
Toen we hier kwamen wonen hadden we een klein stukje af gezet van 30x30 (het perceel was nergens nog omheind toen we dit huis kochten).
Melle stond toen nog tot eind van de maand op pension.
Eerst de 2 minis opgehaald, 2 wk later Melle en er gelijk bij gezet.
Melle is een allemansvriend.
Summer ging toen alleen wat gillen en klaar.
Toen Amel kwam eigenlijk ook gelijk er bij in.
Melle sloofde zich gigantisch uit voor haar met de staart in de lucht.
Er werd wat gegilt, gerent, gebokt en na een half uurtje was het oke.
Rocky heb ik vorige maand toen hij kwam eerst in de rijbak gezet.
Melle kwam kijken, snuffelen, draaide zich om en ging verder met hooi eten _O-
Dus die heb ik er na 5 min ook bij in gezet.
In de dagen daarna heeft Melle Rocky een aantal keer bij de hooibak weggejaagd en een aantal keer flink gebeten en opgejaagd, maar niet zodanig dat ik ze uit elkaar moest halen.
Rocky en Puck zitten elkaar af en toe te klieren.
Puck was behoorlijk bang voor Amel en Rocky probeert hij nu de baas te zijn met zn 95cm :')
Rocky is alleen niet erg onder de indruk van dat kleine mormel.

Heb ze gisteravond een uurtje op de wei gehad.
Heeft me 2 weken sproeien gekost om er enigzins gras op te krijgen.
En eigenlijk is het nog bijna niks.
Ze waren ook flink beledigd dat ze er na een uur weer af moesten.
Maar veel langer durf ik niet ivm fructaan en de wei zal ook heel snel weer afgegeten zijn.
Hopelijk vanaf donderdag koeler, dan ga ik een stukje wei bijzaaien.

Carika, kunstmest geen idee.
Als er flink regen komt zal het misschien wel zin hebben.
Ik ben dan alleen altijd bang dat je heel erg rijk gras krijgt van de kunstmest.

Ooooh varkensgras, weer wat geleerd, dat heb ik hier ook zat staan maar ze eten het niet.
Weegbree maar een paar plantjes en zuring en distels ook.
Afgelopen week een stuk weide/zand ontdaan van brandnetels, ganzevoet en zuring.
Dat ga ik dus van de week op nieuw in/doorzaaien
Laatst bijgewerkt door ClaudiaHS op 06-08-18 10:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 10:14

Karin: gefeliciteerd met Daan! Kom je hem hier nog even showen? Heel veel geluk met de kleine!

Djoena: wat vervelend van die hangjongeren / vandalen. Ik zou zeker aangifte doen en melding bij de wijkagent! Erg gevaarlijk om paarden los te willen laten. Idioten...

Wij hebben geen varkensgras, maar wel enorm veel weegbree wat ze niet eten := ik heb 3 weides, op de één staat dus heel veel weegbree, een ander stuk heel veel distels (hebben we allemaal weggehaald en blijven terugkomen, maar we blijven stuk door steken :=) en het 3e stuk is het beste, maar staat geen beschutting dus daar staan ze met deze hitte niet... Zucht...

Wat betreft wennen, mijn merrie kwam erbij in een vast setje van een haflinger en een shet. na een paar uur apart hebben we ze bij elkaar gezet waarbij de haflinger mijn merrie echt af wilde maken, zo vuil, zo vals, dus we hebben ze een week lang gescheiden gehouden, maar wel naast elkaar s'nachts in de box en overdag naast elkaar ieder aan een eigen kant van het hek gevoerd. Toen ik ze na 7 dagen elkaar zag kroelen over het hek heen heb ik de gok weer genomen. Na 3 rondjes samen rennen zijn het nu de allerbeste maatjes :D

Mijn fokmerrie leek hengstig te worden := dus vandaag toch maar even laten scannen, maar ze is nog heel mooi drachtig, nu ruim 70 dagen. *\o/* Dus nu hopen dat het blijft zitten en we volgend jaar een gezonde spruit erbij hebben in de weide.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 10:17

carika schreef:
Hier is voor woensdag en donderdag regen voorspeld, denken jullie dat kunstmest nog nut heeft? Dan zou ik eventueel dinsdag avond nog kunnen strooien even de sproeier erover heen en dan maar bidden voor regen...

Wij hebben wel kunstmest gestrooid en daarna flink in etappes gesproeit. Eerst om de korrel op te laten lossen en dan sochtends en avonds een paar uur. Zat nul geen groei in het gras. Nu nog steeds veel sproeien maar de groei zit er in, zeker op de dagen dat de zon wat uit beeld is en de temperatuur onder de 30 graden blijft. Het is inmiddels weer 10 cm hoog.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 10:20

belle_boef schreef:
carika schreef:

Wij hebben wel kunstmest gestrooid en daarna flink in etappes gesproeit. Eerst om de korrel op te laten lossen en dan sochtends en avonds een paar uur. Zat nul geen groei in het gras. Nu nog steeds veel sproeien maar de groei zit er in, zeker op de dagen dat de zon wat uit beeld is en de temperatuur onder de 30 graden blijft. Het is inmiddels weer 10 cm hoog.

Dan waag ik ook nog een poging! Dank je wel.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-18 10:26

Jeetje wat sneu voor de kat. Goed dat je gevangen en gebeld hebt belle_boef.
Britta31, vriendelijk van je maar kunnen slapen is ook belangrijk.
Karin, yaay! Gefeliciteerd met Daan *\o/* Jullie gaan warm weer tegemoet. Hopelijk kun je het binnen een beetje koel houden.
Mentjuh, bij jullie dus ook? Bij ons begint het op herfst te lijken. Niet normaal hoe kaal de berken en eiken al worden.
Djoena, dat klinkt beter. Beknelde zenuwen zijn niet fijn. Sterkte met het bekeren van je paard :P
Flew, lekker bezig geweest! Daarna jezelf met de hogedrukspuit gereinigd?
xJitskee, mooi zadel! Is zijn humeur bijgetrokken?
SkyMarian, hoi! Mooie toyboy!
Pffftt Anke dat is heet jureren met dit weer.
MM, dat is ook niet aardig. Gelukkig kun je m apart ook kwijt.

Hier meer dan genoeg zwaluwen echt leuk om ze druk in de weer te zien ’s avonds.
Wij hebben de weide gesleept in de hoop op aankomende regen.
Ook besloten om offertes op te vragen voor een grondwaterput. Alles gaat dood en dat opvangen met regenwater houdt in dat wij een aantal joekels van reservoirs moeten neerzetten. 1) lelijk en 2) hartstikke prijzig.

Hier iemand in Gld een put laten slaan? Het is lastig om online contacten te vinden.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 10:34

Mijn moeder zin in de Achterhoek en heeft een put Selka, ik kan haar eens vragen wie dat heeft aangelegd.

Wat fijn dat ze nog dragend is Mer!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 10:37

Selka schreef:
Hier iemand in Gld een put laten slaan? Het is lastig om online contacten te vinden.

Wij hebben anderhalve maand geleden een put laten slaan door de lokale loonwerker.
Kosten iets minder dan €300

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-18 10:51

Graag MM. Klinkt goed Wendy.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 11:07

@mer1980, hopelijk blijft ze drachtig!

Meet Daan:
Afbeelding

En trotse grote zus:
Afbeelding

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 11:09

Gefeliciteerd <3

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 11:26

<3 wat een knapperd

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 11:34

Agut <3 wat een knap kereltje <3 zo schattig... soms verlang ik dat mijn kleintjes nog zo klein zijn, het gaat zo vreselijk hard <3

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 11:39

De meeste loonwerkers kunnen wel een bron slaan.

Knap kindje Karin!!