Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Yontheke

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 09:20

Hier weten ze ook erg goed wanneer de winterperiode er aankomt en ze niet meer op de weide mogen.

Eigenlijk gaat dat bij mij (als ik maar 2 (1,5 :+) paarden heb) heel erg organisch. Ze mogen overdag op de weide tot ik merk dat het gras wat minder wordt en dan hang ik overdag aan de stallen al weer hooi op. Als ik Andor dan in de avond aan de stallen aantref, weet ik dat hij niet meer genoeg heeft aan de weide en dan laat ik ze ook niet meer openstaan anders lopen ze de weide kapot.
Dat heeft hij dan eigenlijk vrij snel door en wordt er ook niet vervelend gedaan. Meestal heb ik wel gras van eind maart tot eind november.

Ik zou graag foto's willen plaatsen van ons stekkie maar mijn man heeft dit liever niet op een openbaar forum. Al geloof ik dat ik ze ooit al wel eens ergens in een topic geplaatst heb :)

Ik was gisteren nog eens oude foto's van de weide aan het bekijken en toen werkte we niet met een paddock maar kregen ze in de winter het gehele stuk. Dat werkte toen ook prima en er werd bijna niets kapot gelopen. Alleen bepaalde plaatsen. Toen stond er wel een oude sok van 30 op samen met Andor dus werd er niet veel rond gelopen of gespeeld.
De boer raadde mij dat af en daarom hebben we de paddock gemaakt.
De modder in de paddock is geen gezicht en erg lastig en ergens zou ik nog wel eens willen proberen van ze in de winter heel de weide te geven zodat ze plaats hebben maar ik geloof niet dat dat mijn weide ten goede zou komen. Ze heeft er nog nooit zo goed uit gezien als nu.

Ik heb ook het idee dat het de laatste 3 jaar wel een pak natter is dan voordien. Toen vroor het dat het kraakte en was de weide bijlange na nooit zo nat als nu.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 10:27

Caily ik denk dat de moeder van Modena een witte boulonnais was, maar haar vader was een warmbloed en de kans dat die schimmel was is aanzienlijk kleiner, bij boulonnais komt wit vaak voor. Ik gok heterozygoot dus. Maar tussen die lipizzaners zitten er genoeg met 2 witte ouders dus het moet niet moeilijk zijn om een hengst te vinden die aan mijn eisen voldoet en ook nog homozygoot voor wit is.
Ik heb wel een naam en een woonplaats van de fokker van Modena, misschien ga ik toch nog eens proberen die man op te sporen.
Wat zijn die van jou lief met z’n tweetjes uit 1 emmer! :oo Geweldig zeg. En wat een ruimte heb jij voor ze, ik ben jaloers!
Je mag ook zeer trots zijn, wat is die Bo braaf! Keurig in galop aanspringen, zonder kijken of schrikken in draf langs die boerderij (die passeer ik meestal voorzichtig ivm plotselinge noodstops omdat er iets te zien valt) wat een brave! Heerlijk pad ook trouwens dat eerste stukje.
Het is een mooi span die 2 dames!

Tinky vertel hoe weet jij dat er geen echte winter komt? :P
Ik wil 1 a 2 dagen keiharde vorst en dan 3 dagen sneeuw, geld voor een koets heb ik nog altijd niet dus dan maar sleetje rijden he! :D
Wendy noorddijk is wat te ver helaas. :P Anders was ik graag je buuf geworden haha. Super zeg zo’n braaf en dapper paard! Wijsheid komt met de jaren zullen we maar zeggen?
Oh dankje Daan ik wist dat iemand het had, in het zwart hé? Hier waait het soms zo hard dat ik de deur van de auto amper open krijg. Ik heb ergens rollen voor 50 euro gevonden van 50 meter bij 1 meter hoog, zoiets heb ik ongeveer nodig, voor dat geld probeer ik het wel. Modena slaapt niet binnen, misschien vind ze het wel fijn om uit de wind te liggen. En het scheelt misschien toch wel wat met het wegwaaien van zand.
Kirrr wat vervelend zeg, problemen met je huid. En zo vanuit het niets, het kan geen allergische reactie zijn? Hoop dat het lukt je wat op die evaluatie voor te bereiden! Balen dat je vriend weer thuis zit, maar super fijn dat hij dan gewoon thuis aan de slag gaat. Heerlijk van die handige mannen. De paarden in een gouden stal en jij blij met tegels in je keuken. :P
Vervelend van je planning…. Is het nog goedgekomen?

Kvulden ik zou zelf denk ik ook het gras weglaten dan. Een pak kuil in de winter is ook smakelijk. Maar welke indeling, lastig is dat. Qua ruimte vind ik het prima hoor, het hangt ook een beetje af van hoe je paarden daar mee omgaan. De mijne trekken af en toe een sprintje als ze de wei in mogen maar echt heel interessant vinden ze dat eigenlijk niet.
MarijeR mooie paddock is dat, geweldig dat ze zo spelen met zijn allen!

Zo en nu ga ik rijden jullie kletsen veel te veel! :oo

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 11:13

Wat is genoeg ruimte? Paarden staan hier in een paddock van 600 m2 met een uitloop van nog zo'n 30 m2 waar een verhard stuk met eten is. Om te drinken moeten ze 20 m lopen en hun favo slaapplek is aan de andere kant. Nu de nieuwe kleine meid erbij staat wordt er idd meer gerend en gebokt maar of die twee ouwe gekken daar nou echt gelukkig mee zijn??? De ruin wordt nog 5x per week getraind, hij is 22, dus meestal is hij al blij als hij lekker de hele middag mag chillen. Ik heb ook echt niet de indruk dat ik ze veel gelukkiger maak door ze 3 hectare meer land te geven, ja in de zomer misschien maar nu is het hier in de omgeving overal zo nat dat ze tot hun oksels wegzakken.
Moraal van het verhaal: ik geloof niet dat je minimaal een hectare nodig hebt om paarden te kunnen houden. Veel van de behoefte om te bewegen kan je in de training opvangen als je er maar voor zorgt dat het paard het leuk vind om met jou iets te doen. Een track of pp klinkt leuk maar als je paard daar tot over zijn koten in wegzakt gaat hij er dan op omdat hij dat leuk vind of omdat het de enige manier is waarop hij bij iets te eten kan komen ?

Maar goed ook dit is een mening. Uiteraard weet alleen ik wat mijn paard wil.
Schuilstal komt 16 januari *\o/*

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 12:10

Jeetje wat een lekker zonnetje. Dat word veel buiten vandaag. Er is nog genoeg op te ruimen en dan kan ik Rosie zien mesten en dat dan toch maar even naar de DA brengen. En kan ik zelf kijken of er ook zand in zit. De laatste handelingen aan de trailer hoop ik en dan komt in januari de trekker.

Fijn dat er toch ook nog mensen zijn die paarden op een wat kleiner stuk geen bezwaar vinden. Ik voelde me al erg bezwaard hier in het topic. Zo veel was er nog niet eerder op gereageerd. Ik had toch al vaker mijn hoeveelheid grond besproken. Hier misschien nog weer een klein gaatje bij een boerman. Hij heeft zijn boerderij verkocht met nog wat kleine stukjes wei. De rest was pacht en al over naar een ander. Kijken wie en wat erin komt. Zelf is hij nog steeds een boerman en zit in een kleinere boerderij met wat land er omheen. Hij had voor de hobby nog wat koeien, maar die zie ik nu ook niet meer. Ik zag hem gisteren bij dat huis aan het werk. Als ik hem weer zie ga ik toch nog even een praatje maken. Misschien vind hij het nu toch wel leuk af en toe een paar paardjes aan huis. Het is 500 meter van hier. Wie weet.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 12:38

Mst kun je eenvoudig zelf checken op zand...even naar het tankstation,daar hebben ze van die doorzichtige plastic handschoenen :o

Die vul je met een paar verse en schone keutels,beetje water erbij en wat kneden dat het wat los wordt.Dan 12/24 uur ophangen.
Zand die in de mest aanwezig is zakt de vingers in,je zult altijd wel een klein restje onderaan de toppen vinden,zijn dit echt theelepels vol dan zit er teveel in en moet je maatregelen nemen en een kuurtje psyllium gaan voeren.

Wat de afmetingen van leefruimte van de paarden betreft,veel kun je opvangen met trainen.Kun je dit niet dan moet er wel een mogelijkheid zijn dat ze af en toe de beentjes kunnen strekken.
Dat er in de winter minder bewegingsruimte is dan de rest van het jaar,kan niemand wat aan doen,bodem is slecht op de meeste plekken.

Ik heb wel eens 2 Shires gezien die "leefden"in een paddock ter grote van een halve bak,tsja beter dan een stal maar dat vond ik niet optimaal.Wij wilden minimaal een halve hectare hebben en daar hebben we dit huis dan ook op uitgezocht.

Gypsy schreef:
Tinky vertel hoe weet jij dat er geen echte winter komt? :P
Ik wil 1 a 2 dagen keiharde vorst en dan 3 dagen sneeuw, geld voor een koets heb ik nog altijd niet dus dan maar sleetje rijden he! :D

Gypsy...ik weet niets...ik weet van voren niet eens dat ik van achteren ook nog leef :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 12:46

Hihihi, vanochtend nog even stiekem gepolst bij Boerman zijn vrouw, maar het extra wei huren volgend voorjaar, gaat hoogst waarschijnlijk wel lukken. *\o/* <3

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 12:47

Ohhh...dat zou nog eens fijn zijn :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 12:49

Dat is mooi, weer een zorg minder :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 12:53

Ja heel tof idd, moet ik mijzelf natuurlijk wel kunnen beheersen, want dit is dus ook het eerste jaar geweest dat Mien niet hb is geraakt tijdens de SR (periode met verhoogde kans ivm cushing).
Het maar heel weinig wei hebben, is dus wel ergens goed voor geweest...

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 12:55

Kvulden ik lees eigenlijk ook met verbazing naar de reacties. Was een stal van 3x3 not done, daarna de stal met uitloop niet meer en nu deze oppervlakte niet meer....Geen idee wat ik dan moet. Bij ons staan er 3 overdag in de bak van 20x35 en die van mij in een paddock met inloopstal en ik vond dat wij het in de winter toch aardig voor elkaar hebben. Waar ik woon staat, op een paar paarden na, alles op stal. Grote stallen waar je met een beetje mazzel 3 kwartier van de paddock gebruik mag maken.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 13:00

Heel fijn Kvulden!

Zit wat te tobben over mijn paddock. Hij ligt nu heel vlak, zou ideaal zijn bij vriesweer, maar niet zo fijn om te rijden.. dus wel of niet laten loswoelen..

Jadybabe, ik weet niet of ik jouw bericht goed begrijp, maar jij hebt in de zomer toch meer plek?
Het ging hier niet over de winter periode, lijkt me logisch dat iedereen in de winter paarden op een kleiner stuk zet. Is iets heel anders dan ze jarenlang met 3 op een stukje paddock te houden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 13:03

@kirr: waarom is rijden in een vlakke bak niet fijn ? Lijkt me juist fijner als in een pas losgetrokken bak, die wordt snel te zwaar.
Of de bak moet nu heel glad zijn ...

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 13:08

Tinky12 het zand wilde ik inderdaad zelf testen, maar voor de wormkuur voor Rosie wil de DA de mest testen voor spoelworm. Ik heb deze DA al lang dus ga maar op zijn advies af.

Ohjajoh wat fijn dat je een stukje grond kunt huren. Weet je ook al wat het zou gaan kosten?

Jadybabe ik dacht ook altijd dat ik het hier prima deed. Krijg ook vaak complimenten ook van de dierenbescherming, die dan weer iemand op mijn dak gestuurt heeft. Maar meer is misschien af en toe wel beter. Misschien in de jaren dat we dit kochten wat naïef over de ruimte geweest. Maar ja naast een hengsten houderij en de oude eigenaren hadden er ook paarden staan. Zelfs nog op een kleiner stuk als wij nu. En ons enthousiasme dat we zo iets zouden kunnen kopen.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 13:24

In de zomer staan ze inderdaad dag en nacht op de wei. Het grazen vinden ze natuurlijk super. maar ik zie in de winter geen suffe paarden. MIjn shetlander heeft van de zomer 3 weken in een geestelijke crisis gezeten, was helemaal depressief, stond 3 weken sip bij een schuurtje op de wei. Hij wilde een stal en een hoop aandacht . In de winter doe ik veel met hem, wandelen, fietsen VD en lekker poetsen. In de zomer heeft hij "vakantie" en dat vindt hij niet fijn..maf beest.

Ik zou geen paard nemen als ik die op een pensionstal zou moeten zetten.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 13:24

Sorry, maar ik kan het topic echt niet bijhouden. Ik zal proberen zoveel mogelijk mee te lezen en af en toe eens wat te plaatsen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 13:27

Het is goed als je er goed bij voelt toch? Iedereen heeft idealen en die zijn niet altijd haalbaar, maar the next best thing wel.

Outsiders hebben altijd commentaar, ben er zelf net zo goed schuldig aan.
Zolang jij blij bent met je situatie, en realistisch blijft in wat wel en niet kan,en waar voor jezelf de grens ligt dan is het goed toch! Leven en laten leven.

En wat jadybaby ook zegt, ik zou mijn pony's ook niet op pension willen.
Is ook altijd wel wat. Nu doe je het zoals jezelf wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 13:30

SodeF! Er zit een grote rat dood te gaan, precies voor de box waar ik mijn hooi bewaar!!
Durf niet eens de staldeur dicht te doen, hij zit er precies voor.... En precies als boer hier net van het terrein af is, gadver de gadver!! Schijtbak die ik ook ben...

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 13:33

Zwaaaaaiiii! Ik ben er ook nog maar zit middenin de examens met mijn studenten en daarbuiten ook zeer druk. Heb wel alles steeds meegelezen maar op mobiel reageren ben ik niet zo goed in.

Nu snel de knollen van het gras halen want de smid komt zo. Eerste rondje winterbeslag voor de Beer!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 13:34

Pak een schep en klap hem de kop er af claudia!! Go go go!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 13:38

@ohjajoh6 : wat Karev zegt. Ee n grote schop en een klap op zijn kop geven.
Goed voor je zelfvertrouwen en je helpt hem uit zijn lijden ook :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 13:38

karev schreef:
Pak een schep en klap hem de kop er af claudia!! Go go go!!

:j :j :j actie, actie, actie!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 13:39

Ik kan dat niet hoor, heb daarstraks al een kwartier lang met de schop in mijn handen gestaan.

Heb nu net via de stal van Lona de stal met hooi boven zijn hoofd dicht kunnen zwiepen. Ga vanmiddag wel weer kijken, hopen dat die dan met zijn poten in de lucht ligt...

:o :') God wat een mietje ben ik toch ook...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 13:41

En op die manier blijf je dat ook ;)
Op een rat die toch al haast dood is is het goed oefenen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 13:45

Dan maar een mietje, kan dat echt niet gewoon, lijer is groot!
Vind het al heel knap als ik hem dood op mijn schop krijg om weg te gooien, brrrrr!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 13:48

Hopelijk gaat ie dan dood waar je hem ziet en niet dat ie zich verstopt en gaat liggen stinken...
Dat heb ik hier met muizen wel als die dood gaan in de open ruimte tussen de overstek van het dak. Dat meurt... :x