Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 10:43

Liset87 schreef:
Heerlijk makkelijk lijkt me dat, paarden die niet meer eten dan ze nodig hebben. Die van mij zou ik na een paar weken onbeperkt ruwvoer denk ik kunnen rollen!

Voor diegene die 2 paarden hebben, gaan jullie wel eens voor langere tijd, bv week of weekend, weg met 1 van beide? Die van mij staan altijd te brullen als ik met de ander ga buitenrijden ofzo. Nou gaan we van het voorjaar een weekend weg en zou er een paard mee kunnen (lekker in het bos) maar ik vind het zo zielig voor de achterblijver, en kan er geen 2 meenemen.

Daarom komt er bij ons een pony bij!

Ik vind het heel vervelend als er 1 alleen achter blijft.

DubbelFun

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 10:51

Een paard kan prima een paar uur zonder hooi, bij 10 uur ga je de grens naderen en na 12 uur kunnen er darmverklevingen ontstaan. Reden waarom ik om de 3 a 4 uur voer en voor de nacht krijgen ze altijd een dubbele hoeveelheid. Maar dan nog hebben ze het in 1 a 2 uur op.

Als ik ga rijden kan de ander in de paddock blijven. Die hinnikt eens en loopt wat langs de omheining, maar niet bijzonders.
Haal ik de oude weg voor een wandeltje dan moet mijn rijdpaard op stal. Die gaat lopen bleren en als een idioot lopen rennen/stoppen/draaien dat ik bang ben voor haar benen.
Dus die gaat op stal met een pluk hooi.

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:06

Babbelkous schreef:
Yontheke schreef:
Meng je de luzerne met het voer?

Beste is eigenlijk om je luzerne 'op' je voer te doen.. Dan eten ze namelijk trager, knabbelen ze beter en verteren ze bij gevolg ook beter ;)

Omdat ik er ook een scheut maisolie op doe, meng ik inderdaad alles. Ik gooi de 2 scheppen in een emmer (let wel, ik heb luzernekorrels) en dan mijn olie erbij en roer dit even door met mijn emmer rond te draaien, als ik dan bij haar stal ben kieper ik alles in de bak. Ik heb wel het geluk dat mijn merrie een 'trage' eter is, ze doet altijd minstens een kwartier over dit 'beetje' voeder en aangezien ze zo goed als onbeperkt hooi hebben, zijn haar darmen de hele dag al in de weer ;-)

Iemand vroeg luzerne voederen nou zo goed werkt om een paard op gewicht te houden, voor mijn paard werkt dit wel goed. Ik heb vorige jaren o.a. ook geprobeerd met Subli seniores priores te geven etc., want je hoort hier ook veel goede verhalen over, maar dat hielp niet voor mijn paard. Ze heeft ook pavo energy control brokken gehad omdat hier ook een hoog vet- en eiwitgehalte in zit en ik een ander paard kende dat hiermee prima op gewicht bleef, maar dat werkte niet goed voor mijn merrie en ze werd er bovendien iets te heet van onder het zadel. Nu heb ik dus gelukkig een combinatie gevonden die voorlopig goed blijkt te werken, met de luzernekorrels en de strucomix (en de olie). Het is een beetje uitproberen en lang volhouden (om de dag van voer veranderen helpt niet, je moet het echt een paar weken geven om er iets over te kunnen zeggen)...

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:06

Hmpf. Ik zie dat de vlasprijs weer omhoog is gegaan bij mijn voerleverancier. Nu twijfel ik of ik niet met hennep moet blijven werken.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:07

Hoeveel moeten jullie betalen voor vlas? Hier in de buurt zit er een verschil van bijna €2 op dezelfde pakken.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:12

Ik weet dat ik vlas veel goedkoper zou kunnen krijgen, maar dan moet ik een grotere hoeveelheid afnemen en dan komen er transportkosten bij. Mijn voerleverancier brengt gratis, omdat ik altijd boven het minimumbedrag zit, en dan kan ik bij wijze van spreken 1 baaltje bestellen. Dat scheelt mij enorm in opslag en gedoe (alles netjes stapelen).

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:15

Ik spreek niet over prijsverschillen omdat je in bulk koopt.
Bij de ene winkel betaal je bijna 6euro en bij de andere winkel betaal je 4euro. Ik haal ze altijd maar per 2 of max 5.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:20

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:29

5 euro per pak bij een particulier en 6.75 bij de jumper

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:31

Dan blijft het nadeel van ophalen of transport regelen toch nog staan. Ik vind het op zich niet erg om een poosje druk te zijn met inladen, uitladen en stapelen. Maar ik heb vorig jaar mijn rug gebroken en het is altijd even de vraag hoe lang het duurt voordat ik weer kan rijden als ik zoiets onderneem. Met transportkosten er overheen is de prijs meteen niet meer aantrekkelijk.

Hennep is minder glad en het ruikt lekker.
Vlas wordt elke week kosteloos op elke gewenste plek neergezet, scheelt opslagruimte.

Misschien bestel ik even een paar balen vlas om te kijken hoe het me bevalt en dan maak ik daarna een beslissing.

Valt me altijd op hoe duur een pak zaagsel/houtkrullen/houtvezel is. Ik ben nooit in de verleiding gekomen, omdat kennissen het wel hadden en ik die stallen ook een paar keer heb gedaan. Misschien lag het aan de manier van uitmesten, maar de onderlaag was echt vuurrood en de ammoniaklucht was wel heel vreselijk. Maar hier lees ik weer goede ervaringen. Ik kan me alleen niet voorstellen dat het verbruik anders is dan met vlas, dus dan betaal je aanzienlijk meer voor je stalbedekking, of niet?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:33

Ik zorg er wel voor dat ik mijn stallen niet zo lang laat liggen tot de onderste laag vuurrood ziet. Het gebeurt me af en toe op een paar plekken maar daar wil ik mijn paarden niet op laten staan.

Mijn man vindt overigens ook dat het stinkt om uit te mesten terwijl ik nergens last van heb.

Ik denk inderdaad ook dat je met houtkrullen meer kwijt bent dan vlas. :)
Soms twijfel ik wel eens. Maar ik ben echt niet voor vlas.
Laatst bijgewerkt door Yontheke op 19-01-15 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

GypsyJarig
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Oh dankje Djeenie!

Ik ga eens rondkijken wat het hier kost, misschien is het wel wat voor m'n ponniebeest. Eten ze het graag?

WendyBZ

Ik betaal iets van 4-4,50 per pak, maar ik bestel dan meteen een pallet. Ik krijg het voor deze prijs wel op stal geleverd, ideaal. Als ik enkele pakken moet hebben ben ik aangewezen op de Welkoop, à €7,50 per pak :$

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:34

Jammer dat ik niet meer plaats heb aan stal. Ik kan net 10 à 12 kleine baaltjes hooi kwijt en dan heb ik nog net plek voor 2 pakken Allspan, 3 als het echt moet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:35

Van vlas had ik veel meer nodig om een lekker bed te krijgen én ze aten het (en het is glad in het begin). En verder kwam het altijd in mijn sokken e.d. en prikte vreselijk.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:37

DubbelDun schreef:
Van vlas had ik veel meer nodig om een lekker bed te krijgen én ze aten het (en het is glad in het begin). En verder kwam het altijd in mijn sokken e.d. en prikte vreselijk.

Dat is ook mijn ervaring. Het blijft ook zo gigantisch in de hoeven plakken als je het gebruikt in de inloopstal omdat ze dan telkens met natte voeten binnenkomen.

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:37

Mijn merrie staat altijd te snuiven als een halve gare als er iets nieuws in haar bak ligt, dus ze moet er altijd eerst aan wennen = een hapje met lange tanden, de helft weer uit haar mond laten vallen... Even nadenken, tot de conclusie komen dat dat toch echt eetbaar was, nog een hapje eten, dit keer wat minder morsen, toch maar eens met haar neus door de bak snuffelen en dan maar een volle hap eten nemen... Ze moet er altijd aan wennen :D Maar als je pony niet zo kieskeurig is zal hij dat ook wel lusten denk ik ;-)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:39

Ik heb maar 1 paard op vlas. Voor een maand kom ik met 6 pakken toch zeker wel toe..
Ik probeer niet aan de onderlaag te zitten en echt alleen de mest eruit te halen en steeds van de zijkant terug naar het midden te trekken.
Pas als ik het echt vind ruiken dan schep ik er een stuk onderlaag uit.

Probleem hier is vooral dat paard nat hooi krijgt. Ik zet wel een kuip onder de hooinetten, maar toch lekt het nog altijd in stal. Achteraan vormt de onderlaag super goed, zelfs na meer dan een maand zit daar nog perfect propere vlas. Maar vooraan waar het water eronder loopt, is het snel nap en rood.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:42

Ik heb 2 paarden en als ik langer als een dag/dagdeel wegga. Dan neem ik puppypaard gewoon mee. Ze is een week op het Knhs centrum geweest, Brabant en Drenthe. Is ook leren voor haar. Een 3e zou er van mij bij mogen. Maar manlief vind het niet zo een goed idee. Ik wil er geen shet bij dan nl hihi.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:46

Jeetje wat gaan jullie snel. Ben meelezer , vind het een leuk toppic om te volgen en zie leuke tips voorbij komen. Hier vlas 5 euro en per pallet 4.60.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:52

Aan huis bezorgd, Jadybabe? Dat zijn de betere prijzen!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:56

_Lorette_ schreef:
Valt me altijd op hoe duur een pak zaagsel/houtkrullen/houtvezel is. Ik ben nooit in de verleiding gekomen, omdat kennissen het wel hadden en ik die stallen ook een paar keer heb gedaan. Misschien lag het aan de manier van uitmesten, maar de onderlaag was echt vuurrood en de ammoniaklucht was wel heel vreselijk. Maar hier lees ik weer goede ervaringen. Ik kan me alleen niet voorstellen dat het verbruik anders is dan met vlas, dus dan betaal je aanzienlijk meer voor je stalbedekking, of niet?

Ik verbruik 1 baal houtkrullen per paard per week. Dus ja, ik ben wat duurder uit dan met vlas, maar voor vlas heb ik geen boer die gratis de mest ophaalt ;)
Overigens worden houtkrullen alleen maar rood, en gaat het stinken, als je niet goed uitmest. Het is geen vlas, een onderlaag maken gaat hier niet mee.
Dat doet me trouwens denken aan ruim 20 jaar geleden, toen reed ik bij mensen die hun stallen dus niet uitmestten. Een keer per week deed ik dat samen met het andere verzorgmeisje, op zaterdagochtend, 12 stallen waar voor een week zooi in lag. Ook met houtkrullen, brrrr, als ik daar aan terug denk. Onverantwoord eigenlijk, en sneu voor de ponies.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:58

_Lorette_ schreef:
Aan huis bezorgd, Jadybabe? Dat zijn de betere prijzen!

www.lavor.nl :)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 12:27

Eerst voerde ik ook onbeperkt voordroog. Helaas doen ze echte weinig om dit vol te kunnen houden. Worden nu echt te dik.

Denk dat ze minimaal wel 6 x gevoerd worden op stal - 3 xhooi, 3 x basisbrok
Het land doet mijn vader en gaat minimaal 2x per dag maar meestal 3 x. Ook voordroog en biks. (1 krijgt slobber)

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 12:51

Voeren jullie de paarden die niets doen ook bij? Lees op voorgaande pagina's vitaminebrok?

Hier krijgen ze elke dag een klein handje (sobere rassen)brokjes als ze binnen komen en de groten als ze nog op stal staan na het rijden, maar ik twijfel of ze evt vitaminebrok bij moeten hebben?

Ze krijgen meerdere keren per dag (zo goed als onbeperkt) hooi, de groten krijgen voordroog, want hooi zat te weinig in.

Die rubberen tegels zien er wel heel mooi uit! Wij hebben nu een kale vloer in de inloopstal...